od kiedy opłaty

Data: 2016-02-20 20:55:36
Autor: Krycha
od kiedy opłaty
Witam.
Wygrałam przetarg na mieszkanie w spółdzielni mieszkaniowej.
Podpisałam "Umowę przyrzeczenia przeniesienia odrębnej własności lokalu mieszkalnego" i dokonałam wpłaty na konto spółdzielni.
Gdy otrzymali na koncie pieniądze dostałam klucze do mieszkania, które składa się przede wszystkim ze ścian i okien zdezelowanych.
Wszelkie urzÄ…dzenia typu: junkers gazowy, wanny, baterie, zlewozmywak czy tp., sÄ… nieobecne.
Jest natomiast brud na ścianach,ślady zalań na suficie i ścianach.
Czyli do sprzÄ…tania i generalnego remontu.
Akt notarialny będzie dopiero podpisywany na dniach.

Dowiedziałam się właśnie, że zalegam z opłatami za to mieszkanie,
co mnie bardzo zdziwiło, bo przecież nie mam jeszcze dokumentów, że jestem właścicielem, ani żadnych innych dokumentów stwierdzających ile i od kiedy mam płacić.
Jestem przekonana, że można ode mnie żądać opłat, gdy będę miała podpisany akt notarialny stwierdzający, że jestem właścicielką mieszkania.
A to, że dostałam klucze nie robi ze mnie właściciela, ale umożliwia sprzątanie mieszkania. Nie ma przepisów zabraniających udostępniania
kluczy nabywcy.

MylÄ™ siÄ™, czy mam racjÄ™?
Jeżeli mam rację, to jaki paragraf pokazać prezesce SM, aby wiedziała, ze może ode mnie żądać opłat dopiero po podpisaniu umowy u notariusza.

Pozdrawiam Krycha.

Data: 2016-02-20 19:47:00
Autor: witek
od kiedy opłaty
On 2/20/2016 1:55 PM, Krycha wrote:
[...]

I zapewne tam było napisane, że zobowiązujesz się ponosić koszty od dnia przekazania kluczy lub podobnie..
Przyczytaj dokładnie wszystkie dokumenty, ktore podpisałaś.

Data: 2016-02-21 08:46:45
Autor: Danusia
od kiedy opłaty

Użytkownik "witek" <witek7205@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:nab4pv$kjd$3dont-email.me...
[...]

Zazwyczaj razem z przekazaniem kluczy odbywa sie przekazanie mieszkania.
Sporządza sie protokół przekazania mieszkania, w którym jest co zostało przekazane, wyposażenie techniczne (licznik prądu el. gniazdka el, przyłącza wodne, gazowe, sanitarne itp.- lub ich brak). Protokół podpisują obie strony. Data protokołu jest datą od której płacisz za mieszkanie.

Pozdr

-- -

Data: 2016-02-22 08:30:51
Autor: Krycha
od kiedy opłaty
W dniu 21.02.2016 o 02:47, witek pisze:
[...]

Właśnie nie podpisywałam nic innego niż to co napisałam wcześniej.
Jedyne moje, podpisane, zobowiązanie to to, że wpłacę w terminie wylicytowaną kwotę.

Krycha.

Data: 2016-02-20 21:32:40
Autor: Tom N
od kiedy opłaty
Krycha w <news:56c8c4b6$0$22836$65785112news.neostrada.pl>:

Witam.
Wygra³am przetarg na mieszkanie w spó³dzielni mieszkaniowej.

Na mieszkanie czy na "kota w worku"?

Podpisa³am "Umowê przyrzeczenia przeniesienia odrêbnej w³asno¶ci lokalu mieszkalnego" i dokona³am wp³aty na konto spó³dzielni.
Gdy otrzymali na koncie pieni±dze dosta³am klucze do mieszkania, które sk³ada siê przede wszystkim ze ¶cian i okien zdezelowanych.

Czyli na kota...

Wszelkie urz±dzenia typu: junkers gazowy, wanny, baterie, zlewozmywak czy tp., s± nieobecne.

Tak sie koñczy granie w ciemno.

Jest natomiast brud na ¶cianach,¶lady zalañ na suficie i ¶cianach.
Czyli do sprz±tania i generalnego remontu.

Czyli oprócz ¶cian cos jeszcze jest

Dowiedzia³am siê w³a¶nie, ¿e zalegam z op³atami za to mieszkanie,

Skoro przetarg obejmowa³ nabycie zad³uzonego, brudnego i zalanego lokum bez
wanny to dlaczego sie dziwisz?

--
'Tom N'

Data: 2016-02-20 22:05:15
Autor: Krycha
od kiedy opłaty
W dniu 20.02.2016 o 21:32, (Tom N) pisze:
[...]

Stan techniczny mieszkania by³ mi znany i nie mam pretensji.
Wiedzia³am co biorê.
Pytanie dotyczy terminu od którego powinnam rozpocz±æ p³acenie do SM.

Krycha.

Data: 2016-02-20 23:08:07
Autor: Robert Tomasik
od kiedy opłaty
W dniu 20-02-16 o 22:05, Krycha pisze:

Stan techniczny mieszkania by³ mi znany i nie mam pretensji.
Wiedzia³am co biorê.
Pytanie dotyczy terminu od którego powinnam rozpocz±æ p³acenie do SM.

A co masz w umowie?

Data: 2016-02-20 23:25:12
Autor: Krycha
od kiedy opłaty
[...]

Jedyne co podpisywa³am, to "Umowa przyrzeczenia przeniesienia odrêbnej w³asno¶ci ...", w której jest napisane, ¿e gdy wp³acê wylicytowan± kwotê, to SM podejmie dzia³ania w celu przygotowania niezbêdnej dokumentacji dot. przeniesienia prawa odrêbnej w³asno¶ci do lokalu na rzecz Nabywcy.
Nie ma tam ¿adnej wzmianki o terminie i kwocie z op³at± za nabyte mieszkanie.

Krycha.

Data: 2016-02-20 23:27:56
Autor: Krycha
od kiedy opłaty
W dniu 20.02.2016 o 23:25, Krycha pisze:
[...]

Jest paragraf, ze "w sprawach nieuregulowanych umow±  zastosowanie maj± obowi±zuj±ce przepisy Kodeksu Cywilnego".

Krycha.

Data: 2016-02-20 23:51:19
Autor: Robert Tomasik
od kiedy opłaty
W dniu 20-02-16 o 23:27, Krycha pisze:

[...]

Zajrzyj jeszcze do statutu, bo tam  mo¿e byæ unormowanie z którego bêdzie wynikaæ, ¿e op³acasz nale¿no¶ci od chwili postawienia do dyspozycji - to bêdzie chwila wydania kluczy, a ne podpisania umowy.

Data: 2016-02-21 10:45:33
Autor: ±æê³ñ󶼿
od kiedy op³aty
Art. 548 KC
Pytenie czy wydanie rzeczy sprzedanej mo¿e nast±piæ przed jej sprzeda¿±.
IMHO nie (np. spó³dzielnia siê rozmy¶li i jednak nie sprzeda), ale trzeba poszperaæ po komentarzach do kodeksu i po orzecznictwie.

-- -- -
"w sprawach nieuregulowanych umow±  zastosowanie maj± obowi±zuj±ce przepisy Kodeksu Cywilnego".

Data: 2016-02-22 00:33:19
Autor: Robert Tomasik
od kiedy opłaty
W dniu 21-02-16 o 10:45,  ±æê³ñ󶼿 pisze:
[...]

Osobi¶cie nie widzê przeciwwskazañ. Zw³aszcza, gdy istnieje umowa
przedwstêpna i strony maj± prawo s±dziæ, ¿e do zawarcia umowy sprzeda¿y
dojdzie.

Data: 2016-02-24 19:12:29
Autor: J.F.
od kiedy op³aty
U¿ytkownik " ±æê³ñ󶼿"  napisa³ w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:nac0vl$8t3$1@node2.news.atman.pl...
Art. 548 KC
Pytenie czy wydanie rzeczy sprzedanej mo¿e nast±piæ przed jej sprzeda¿±.

Sprzedaz rzeczy sprzedanej ? Brzmi jak rzecz dokonana :-)

Wydanie rzeczy przed sprzedaza  ... no, taki okres probny ... czemu nie ?

IMHO nie (np. spó³dzielnia siê rozmy¶li i jednak nie sprzeda), ale trzeba poszperaæ po komentarzach do kodeksu i po orzecznictwie.

Spoldzielnia sie zabezpieczyla i masz "umowe przyrzeczenia przeniesienia wlasnosci".
Spoldzielnia sie nie rozmysli, ale widac wie, ze roznie moze byc :-)

J.

Data: 2016-02-25 08:21:08
Autor: ±æê³ñ󶼿
od kiedy op³aty
Bardzo du¿o siê rozmy¶la (wspólnot mieszkaniowych) np. przy adaptacjach strychów.

-- -- -
Spoldzielnia sie nie rozmysli, ale widac wie, ze roznie moze byc

Data: 2016-02-21 10:29:47
Autor: ±æê³ñ󶼿
od kiedy op³aty
Z chwil± sprzeda¿y.
Chyba, ¿e podpisa³a¶ jakie¶ odmienne zobowi±zanie.

-- -- -
Pytanie dotyczy terminu od którego powinnam rozpocz±æ p³acenie do SM.

Data: 2016-03-08 20:53:51
Autor: G.S.
od kiedy op³aty
On Sun, 21 Feb 2016,  ±æê³ñ󶼿 wrote:

Z chwil± sprzeda¿y.

 Ciekawych rzeczy mo¿na siê dowiedzieæ.
 Dzier¿awcy nie p³ac±, najemcy nie p³ac±, korzystaj±cy nie p³ac±...
 Wszak w³a¶cicielami nie s±, to co maj± p³aciæ :P

Chyba, ¿e podpisa³a¶ jakie¶ odmienne zobowi±zanie.

 Jak siê bardzo uprze ¿e "nic nie podpisywa³a", to mo¿e ewentualnie
ugraæ podwy¿szenie op³aty :P, bo zamiast op³at nale¿nych z tytu³u
u¿yczenia nale¿eæ bêdzie siê odszkodowanie z tytu³u bezumownego
zajmowania lokalu (odszkodowanie zawieraj±ce w sobie czynsz
w wysoko¶ci czynszu najmu, oprócz op³at oczywi¶cie).

 Natomiast teza ¿e "nic nie podpisywa³a" IMO siê nie ostoi
(na jej szczê¶cie), bo nie kojarzê ¿eby istnia³ przepis ¿e
u¿yczenie zawarte w formie niepisemnej jest niewa¿ne, a wszak
klucze zosta³y w "zgodnym wyra¼eniu woli" przekazane.
 Do ustalenia jest jedynie czy w rachubê wchodzi u¿yczenie
w ograniczonym zakresie (bez zamieszkiwania), czy jednak
najem, IMO ze wzglêdu na "przyjête zwyczaje" (i brak
odmiennych uregulowañ) to pierwsze.

pzdr, Gotfryd

Data: 2016-03-09 09:25:53
Autor: ±æê³ñ󶼿
od kiedy op³aty
Oczywi¶cie, ¿e nie.
Najemca p³aci w³a¶cicielowi, a w³a¶ciciel wspólnocie lub spó³dzielni.
A jakby co wspólnota lub spó³dzielnia pozywa w³a¶ciciela i g... j± obchodzi najemca.
Podobnie z podatkiem od nieruchomo¶ci (no chyba, ¿e - pu³apka - w³±¶cicielem jest gmina) lub z op³atami za u¿ytkowanie wieczyste.
Tak, wiem ¿e o inn± sytuacjê chodzi.
IMHO obowi±zek (termin i wykaz rodzaju op³at) powinien byæ zapisany w umowie, no ale nie jest i zastanawiamy siê, co na to przepisy ogólne (KC).
Ekspektatywa prawa nie jest prawem.
Zastanówmy siê nad ³atiejszym przypadkiem, gdy data sprzedazy jest wczesniejsza, ni¿ data wydanai lokalu.
Kto i za co do kiedy i od kiedy musi p³aciæ (wg KC)?
Czy wydanie przez dewelopera kluczy przysz³emu nabywcy celem prowadzenia przezeñ prac wykoñczeniowych (lub choæby sk³adowania materia³ów wykoñczeniowych) jest tym samym, czym u¿yczenie lokalu do zamieszkania?
Dajesz koledze kluczyki i dowód rejestracyjny pojazdu - czy kolega wskutek tego op³aca OC i badania techniczne?

-- -- -

Data: 2016-03-09 12:40:19
Autor: witek
od kiedy opłaty
On 3/9/2016 2:25 AM,  ±æê³ñ󶼿 wrote:
Oczywi¶cie, ¿e nie.
Najemca p³aci w³a¶cicielowi, a w³a¶ciciel wspólnocie lub spó³dzielni.
A jakby co wspólnota lub spó³dzielnia pozywa w³a¶ciciela i g... j± obchodzi najemca.

taki pierwszy z brzegu link mi sie napatoczyl.

http://www.rp.pl/artykul/59736-Za-oplaty-odpowiadaja-wszyscy-dorosli-domownicy.html#ap-1

Data: 2016-03-09 22:17:40
Autor: ±æê³ñ󶼿
od kiedy op³aty
Solidarnie z [...] (wpisaæ w miejsce kropek)?
Ilu jest domowników przy oddaniu lokalu do robót wykoñczeniowych?

-- -- -

Data: 2016-03-09 15:32:09
Autor: witek
od kiedy opłaty
On 3/9/2016 3:17 PM,  ±æê³ñ󶼿 wrote:
[...]

a co ma piernik do wiatraka?
Liczy sie ilu mieszka. Od daty zamieszkania odpowiadaj± solidarnie.

Data: 2016-03-08 20:37:24
Autor: G.S.
od kiedy op³aty
On Sat, 20 Feb 2016, 81.160220@59.213240.invalid wrote:

> [...]

> Dowiedzia³am siê w³a¶nie, ¿e zalegam z op³atami za to mieszkanie,

Skoro przetarg obejmowa³ nabycie zad³uzonego, brudnego i zalanego lokum bez

 Nic nie pisa³a o zad³u¿eniu - dodaæ trzeba, ¿e zad³u¿enie *LOKALU*
musia³oby wisieæ na hipotece (zad³u¿enie poprzedniego w³a¶ciciela
*nie* przechodzi z lokalem i wymaga³oby odrêbnego zapisu).
 Najwyra¼niej chodzi o *jej* koszty.

 Wszak korzystaj±cy z u¿yczenia koszty generuje - i ich pokrycie
jest jego dzia³k±. Równie¿ koszty *po¶rednie*.
 Nie wchodzi wiêc w rachubê czynsz - ale *CZYNSZ*, a nie b³êdnie
nazywane "czynszem" suma czynszu, op³at za zarz±dzanie, media itp.
 Mam cytowaæ 713 KC? ;)

pzdr, Gotfryd

Data: 2016-02-20 22:18:24
Autor: Krycha
od kiedy opłaty
Skróciłam tekst do istoty pytania, nadmierne informacje usunęłam.

Data: 2016-03-08 20:40:54
Autor: G.S.
od kiedy op³aty
On Sat, 20 Feb 2016, Krycha wrote:

Skróci³am tekst do istoty pytania,

 To ja skrócê odpowied¼ do linku:
 art. 713 KC:
http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,9,0,204,7358,20160101,ustawa-z-dnia-23041964-r-kodeks-cywilny1.html#PrzejdzDo_713

 Dodatkowo, trzeba by wyja¶niæ na podstawie umowy, jaki (do momentu
zawarcia umowy sprzeda¿y) jest Twój status, bo za³o¿enie ¿e
jeste¶ korzystaj±c± z u¿yczenia jest "typowe" ale wcale nie musi
byæ prawdziwe (byæ mo¿e ustalili¶cie, ¿e dostajesz je na
"najem w celu posprz±tania").

pzdr, Gotfryd

Data: 2016-03-08 20:30:02
Autor: G.S.
od kiedy op³aty
On Sat, 20 Feb 2016, Krycha wrote:

Witam.
Wygra³am przetarg na mieszkanie w spó³dzielni mieszkaniowej.
[...]
Gdy otrzymali na koncie pieni±dze dosta³am klucze do mieszkania,

 I starczy.

Dowiedzia³am siê w³a¶nie, ¿e zalegam z op³atami za to mieszkanie,
co mnie bardzo zdziwi³o, bo przecie¿ nie mam jeszcze dokumentów, ¿e jestem
w³a¶cicielem,

 I co z tego?
 Nale¿ne op³aty s± nale¿ne od u¿ytkownika, niezale¿nie kim jest
(znaczy czy ma status najemcy, dzier¿awcy, korzystaj±cego z u¿yczenia
czy wrêcz korzystaj±cego *bez* umowy).
 W przepisach KC jest to porozrzucane po ró¿nych artyku³ach,
dotycz±cych poszczególnych przypadków z osobna, ale podsumowanie
jest takie w³a¶nie: "korzystasz to p³acisz".

 To s± op³aty ponoszone "w zwi±zku z korzystaniem", to nie s±
op³aty "za lokal", nale¿± siê równie¿ przy u¿yczeniu (darmowym
z definicji, bo darmowe jest "za lokal", a nie za koszty
wynik³e z u¿ytkowania, te ponosi korzystaj±cy).

ani ¿adnych innych dokumentów stwierdzaj±cych
ile i od kiedy mam p³aciæ.

 To spytaj, zreszt± sami Ci powiedzieli :)

Jestem przekonana, ¿e mo¿na ode mnie ¿±daæ op³at, gdy bêdê mia³a podpisany akt
notarialny stwierdzaj±cy, ¿e jestem w³a¶cicielk± mieszkania.

 To siê mylisz.
 Aktualny w³a¶ciciel mieszkania mo¿e ¿±daæ pokrycia wszystkich
kosztów.
 Oni nie ¿±daj± tych kosztów od w³a¶ciciela, oni jako w³a¶ciciel
¿±daj± pokrycia kosztów przez korzystaj±cego z u¿yczenia!

A to, ¿e dosta³am klucze nie robi ze mnie w³a¶ciciela,

 Oczywiscie. Nie robi.

Nie ma przepisów zabraniaj±cych udostêpniania
kluczy nabywcy.

 Nie ma. "przysz³emu potencjalnemu nabywcy" dodajmy.
 Ale ten nabywca TERAZ, maj±c dostêp do mieszkania, MA jaki¶ status
(prawny), przyznasz? No to znajd¼ "status" lepszy (bardziej
pasuj±cy) ni¿ u¿yczenie i wyka¿, ¿e wtedy op³aty siê nie nale¿±.

Mylê siê, czy mam racjê?

 Pó³ na pó³ :>

Je¿eli mam racjê, to jaki paragraf pokazaæ prezesce SM, aby wiedzia³a, ze mo¿e
ode mnie ¿±daæ op³at dopiero po podpisaniu umowy u notariusza.

 W tej po³owie siê mylisz.

 Jakby co - przez ten kawa³ek przepisów siê przebi³em dawno temu,
kiedy siê pomyli³em i spostponowa³em ministra finansów tez±
podwa¿aj±c± jego zdanie, a teza ta w³a¶nie wynika³a z wniosku
wy¿ej :)
(chodzi³o o podatek w formie rycza³towej i kwestiê, czy od wysokich
kosztów generowanych przez korzystaj±cych i najemców podatek
od wynajmuj±cego siê nale¿y czy nie - wszak przy rycza³cie koszty
nie przys³uguj±).

Pozdrawiam Krycha.

wzajem, Gotfryd

od kiedy opłaty