odmowa zapłaty za wykonaną usługę

Data: 2013-01-11 15:31:14
Autor: bartmeteo
odmowa zapłaty za wykonaną usługę
Witam
Mam taką sprawę. Firma zamówiła (jest umowa) wykonanie projektu. Projektant zrobił projekt, oddał zleceniodawcy zgodnie z umową, wystawił fakturę.  Zleceniodawca uzależnia zapłatę dopiero po pozytywnym zaopiniowaniu projektu w urzędzie. W umowie nie ma słowa na ten temat. Jest to bardziej prawo zwyczajowe. W międzyczasie projektant umiera. Urząd nie wydaje pozytywnej opinii. Zleceniodawca w takiej sytuacji odmawia zapłaty za wykonany projekt.Czy ma do tego prawo?

Data: 2013-01-11 17:37:02
Autor: witek
bartmeteo@gmail.com wrote:
[...]

Ty kurde jakies biuro porad prawnych prowadzisz czy na pierwszym roku prawa jesteś?

Data: 2013-01-12 00:45:05
Autor: Robert Tomasik
odmowa zapłaty za wykonaną usługę

Projekt zawiera wadę prawną, skoro nie moze go urząd uzgodnić. Zatem nie wykonano prawidłowo dzieła.

Data: 2013-01-11 16:05:59
Autor: bartmeteo
W dniu sobota, 12 stycznia 2013 00:45:05 UTC+1 użytkownik Robert Tomasik napisał:

Projekt zawiera wadę prawną, skoro nie moze go urząd uzgodnić. Zatem nie wykonano prawidłowo dzieła.

Hmmm..."wada prawna" w tym akurat przypadku może być widzimisię urzędnika. Jeden uzna a drugi już nie, ten sam projekt. Jest to kwestia uznaniowa, czysto dyskusyjna. Równie dobrze ten sam urzędnik w nieskończoność może odrzucać pod jakimś tam pretekstem projekty. dziękuje za odpowiedź.

Data: 2013-01-12 12:28:04
Autor: Gotfryd Smolik news
On Sat, 12 Jan 2013, Robert Tomasik wrote:

Użytkownik <bartmeteo@gmail.com> napisał

Projekt zawiera wadę prawną, skoro nie moze go urząd uzgodnić.
Zatem nie wykonano prawidłowo dzieła.

  Napisał również o "zleceniodawcy" - dojście jaka intencja stron
została wyrażona w umowie może być trudne.

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-01-12 13:58:09
Autor: Robert Tomasik
Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <smolik@stanpol.com.pl> napisał w wiadomości news:Pine.WNT.4.64.1301121226400.3228quad...
[...]

No ale jak zleceniobiorca będzie chciał przed sądem dochodzić roszczenia, to będzie musiał dowieść, że zgodną wolą obydwu stron było, ze należność sie należy nawet jeśli projekt nie zostanie zatwierdzony, czyli z urzędowej strony patrząc będzie wadliwy. Powodzenia!

Data: 2013-01-14 03:49:43
Autor: Marek
On Jan 12, 1:58 pm, "Robert Tomasik" <robert.toma...@gazeta.pl> wrote:
Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <smo...@stanpol.com.pl> napisał w
> [...]

sie należy nawet jeśli projekt nie zostanie zatwierdzony, czyli z urzędowej
strony patrząc będzie wadliwy. Powodzenia!

Nie musi byc "wadliwy".
Ja tez mialem problemy z akceptacja mojego projektu w "Architekturze",
bo byl nietypowy, a wioska jest pod "ochrona zabytków".
Projekt sie , poprostu, pani architekt z urzedu nie podobal, bo nie
"pasowal do pozostalych budynkow".
Na szczescie mialem ustna umowe z wykonawca projektu, ze place dopiero
po akceptacj.
Ostatecznie , to on z nia telefonicznie konferowal ( kilka razy, po
2-3 godziny), no i projekt przeszedl, bez koniecznosci zmian.

Data: 2013-01-12 12:25:46
Autor: Gotfryd Smolik news
odmowa zapłaty za wykonaną usługę
On Fri, 11 Jan 2013, bartmeteo@gmail.com wrote:

Witam
Mam taką sprawę.

  Ja też.
  Cały Twój post to jedna długa linia :O

Firma zamówiła (jest umowa) wykonanie projektu.
Projektant zrobił projekt, oddał zleceniodawcy zgodnie z umową,
wystawił fakturę.

  I co, umowa nie przewidywała jakiegoś protokołu itede?
  Zmierzam w tę stronę - skoro umowa była na piśmie, to nie
zawadziłoby mieć na piśmie jakieś stwierdzenie ze strony
zamawiającego (lub zleceniodawcy, o czym niżej), stwierdzające
że uznaje iż "wykonano zgodnie z umową" za prawdziwe.

 Zleceniodawca uzależnia zapłatę dopiero po pozytywnym zaopiniowaniu
projektu w urzędzie. W umowie nie ma słowa na ten temat.
Jest to bardziej prawo zwyczajowe.

  Aha.
  I ten zwyczaj jest *przyjęty* i *był znany* projektantowi?
  A jednocześnie w umowie nie było regulacji dotyczącej "uznania"
prawidłowości wykonania umowy (przez zamawiającego)?
  No to jest pytanie, czy nie jest to właściwe miejsce dla art.56KC,
ostatnie słowo. Zajrzyj:
http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,9,9,204,,,ustawa-z-dnia-23041964-r-kodeks-cywilny1.html

  Osobna sprawa, że piszesz o "zlecającym", a wcześniej o "zamówieniu".
  Tak do końca nie pokrywają się ze sobą, bo przy umowie zlecenia
wystarczy dochować staranności aby zapłata się należała, zaś
zamawia się dzieło, które powinno być "oznaczone" (z czym najwyraźniej
jest problem, skoro wychodzi iż nie ustalono kryterium tego
"oznaczenia").

W międzyczasie projektant umiera. Urząd nie wydaje pozytywnej opinii.
Zleceniodawca w takiej sytuacji odmawia zapłaty za wykonany projekt.

  Jeszcze tak ubocznie, czy na fakturze (kopii) nie ma jakiejś adnotacji
odnośnie akceptacji projektu?

  Widzę problem taki: jeśli warunkiem powstania należności miał być
odbiór projektu przez urząd, to umowa IMO *powinna* taką zależność
ujmować na tyle jasno, aby było oczywiste, że usługa *nie* jest
(do tego momentu) skończona.
  W efekcie nie powinna być (jeszcze) wystawiona faktura!
(oczywiście faktura częściowa lub f-ra zaliczkowa mogły być wystawione,
jeśliby tak wynikało z umowy)
  Teraz US będzie chciał podatku...

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-01-12 13:22:00
Autor: Andrzej Lawa
odmowa zapłaty za wykonaną usługę
W dniu 12.01.2013 00:31, bartmeteo@gmail.com pisze:
Witam
Mam taką sprawę.

To fakt. Nie zawijasz wierszy.

Data: 2013-01-12 04:54:49
Autor: bartmeteo
W dniu sobota, 12 stycznia 2013 13:22:00 UTC+1 użytkownik Andrzej Lawa napisał:

To fakt. Nie zawijasz wierszy.

Piszę przez groups.google. Nie wiedziałem, że tak się dzieje.
Przeanalizuję odpowiedź Gotfryd Smolik news. Bardzo dziękuję.

odmowa zapłaty za wykonaną usługę