odpowiedzialnosc lokatora

Data: 2014-12-15 16:47:17
Autor: Tomasz Wójtowicz
odpowiedzialnosc lokatora
W dniu 2014-12-15 02:23, Moonsky pisze:
Wynajmuję idiotom czysty i suchy pokój w mieszkaniu we wrzeœniu. Dzisiaj mówiš, że się wynoszš, bo JEST GRZYB! No, jest, bo w pokoju okna plastikowe zamknięte zawsze na max, mieszkajš 2-3 osoby, suszš się bety z prania i nikt nie wietrzy NIGDY! Bo jak mówiš, "jest zimno"!
Ich percepcja jest taka, że ten grzyb, to się pojawił "z winy budynku" i sš wręcz stratni, a ja nie jestem w stanie idiotom wytłumaczyć, że zdewastowli pomieszczenie i nie zwrócę im kaucji, bo teraz muszę wydać kupę forsy na remont i malowanie.
Jak z tym postšpić, żebym nie musiał się wkurzyć i ich poszczuć psem?
I jak sformułować umowę na przyszłoœć, żeby było jasne, że grzyb to efekt złego użytkowania, a nie jakichœ tajemniczych właœciwoœci budynku?

Dokumentacja fotograficzna, że w pokoju jest pełno prania, zamówić wizytę eksperta z higrometrem, niech zmierzy, że wilgotnoœć za wysoka i ustali, że przyczynš jest nieotwierane okno.

A wtedy można do sšdu i domagać się odszkodowania pomniejszonego oczywiœcie o kaucję.

Data: 2014-12-15 09:45:16
Autor: Kris
odpowiedzialnosc lokatora
Ekspert ustali że przyczyną jest nieprawidłowo działająca wentylacja. Otwarte/zamknięte okno nic do tego nie ma.

Data: 2014-12-15 18:47:54
Autor: Liwiusz
W dniu 2014-12-15 18:45, Kris pisze:
Ekspert ustali że przyczyną jest nieprawidłowo działająca wentylacja. Otwarte/zamknięte okno nic do tego nie ma.

Ma do tego o tyle, Ĺźe wentylacja ma na celu odprowadzanie powietrza
(zwykle z kuchni, łazienki), a "świeże" powietrze jest dostarczane przez
okna/drzwi.

Co nie zmienia faktu,  Ĺźe procesowe udowodnienie winy lokatora jest na
tyle trudne, Ĺźe szkoda na to czasu.

--
Liwiusz

Data: 2014-12-15 09:54:38
Autor: Kris
odpowiedzialnosc lokatora
Nie przez okna/drzwi a przez nawiewy.

Data: 2014-12-15 18:55:35
Autor: Liwiusz
W dniu 2014-12-15 18:54, Kris pisze:
Nie przez okna/drzwi a przez nawiewy.

Co masz na myśli?

--
Liwiusz

Data: 2014-12-15 10:38:25
Autor: Kris
odpowiedzialnosc lokatora
Mam na myśli to że okna i drzwi nie są od doprowadzania świeżego powietrza.

Data: 2014-12-15 19:43:28
Autor: Liwiusz
W dniu 2014-12-15 19:38, Kris pisze:
Mam na myśli to że okna i drzwi nie są od doprowadzania świeżego powietrza.

A ja się pytam na czym opierasz swój sąd. W normalnym systemie
wentylacji w większości mieszkań nie ma nawiewów, ponieważ tę rolę
pełnią drzwi i okna.

--
Liwiusz

Data: 2014-12-15 19:57:56
Autor: Krzysztof Jodłowski
odpowiedzialnosc lokatora
A ja się pytam na czym opierasz swój sąd. W normalnym systemie
wentylacji w większości mieszkań nie ma nawiewów, ponieważ tę rolę
pełnią drzwi i okna.

Niestety mylisz się.
Tę role pełnią szczeliny w oknach i drzwiach. Są one projektowane i wykonywane fabrycznie. Takie szczeliny zapewniają odpowiednią przepustowość.
Natomiast projektant wentylacji określa ile powietrza trzeba dostarczyć do pomieszczania (między innymi takimi szczelinami), żeby wentylacja grawitacyjna (lub mechaniczna) mogła prawidłowo usunąć taką samą ilość poprzez wywietrzniki. I jeśli szczeliny fabryczne drzwi i okien są za małe (za mało powierza nimi wpływa do środka), to musi doprojektować dodatkowe źródło napowietrzenia. Rożne są na to sposoby.
Generalnie okna i drzwi mogą być cały czas zamknięte a cyrkulacja musi zapewniać odpowiednią ilość wymian powietrza na godzinę zgodnie z odpowiednimi normami i zaleceniami.
Podstawy projektowania instalacji wentylacji... Na studiach nawet tego uczą.

Dawniej szczeliny były duże i wystarczały. Teraz ludzie sami (bez pomyślunku i/lub konsultacji z fachowcem) wymieniają na "szczelniejsze" a potem narzekają.

--
Krzysztof

Data: 2014-12-15 20:01:56
Autor: Liwiusz
W dniu 2014-12-15 19:57, Krzysztof Jodłowski pisze:
[...]

Mylę się, że to drzwi i okna, ponieważ są to... drzwi i okna? ;)

[...]

Zgadzam się, ale... przez wymianę okien na szczelne specjalnie
projektować dodatkowe nawiewy? Przecież wystarczy nie zamykać szczelnie
*wszystkich* okien, a zostawić choćby "szparę" w jednym z nich.

--
Liwiusz

Data: 2014-12-15 22:16:39
Autor: Tom N
Liwiusz w <news:m6nb7u$59d$1node2.news.atman.pl>:

Zgadzam się, ale... przez wymianę okien na szczelne

Szczelne okno?
specjalnie projektować dodatkowe nawiewy?

Oczywiście

"W przypadku zastosowania w pomieszczeniach innego rodzaju wentylacji niż
wentylacja mechaniczna nawiewna lub nawiewno-wywiewna, dopływ powietrza
zewnętrznego, w ilości niezbędnej dla potrzeb wentylacyjnych, należy
zapewnić przez urządzenia nawiewne umieszczane w oknach, drzwiach
balkonowych lub w innych częściach przegród zewnętrznych."

Przecież wystarczy nie zamykać szczelnie
*wszystkich* okien, a zostawić choćby "szparę" w jednym z nich.

Wystarczy, ale dla typów ala  mooniek i ignorantów Twojego pokroju zapisano
jak wyżej.

--
'Tom N'

Data: 2014-12-15 22:38:01
Autor: Liwiusz
W dniu 2014-12-15 22:16,  (Tom N) pisze:
Liwiusz w <news:m6nb7u$59d$1node2.news.atman.pl>:

Zgadzam się, ale... przez wymianę okien na szczelne

Szczelne okno?

Napisz pytanie bardziej zrozumiale.

specjalnie projektować dodatkowe nawiewy?

Oczywiście

"W przypadku zastosowania w pomieszczeniach innego rodzaju wentylacji niĹź
[...]

I jest to zapewnione, tylko trzeba umieć obsługiwać okna ;)

Przecież wystarczy nie zamykać szczelnie
*wszystkich* okien, a zostawić choćby "szparę" w jednym z nich.

Wystarczy, ale dla typĂłw ala  mooniek i ignorantĂłw Twojego pokroju zapisano
jak wyĹźej.

"Wystarczy, ale nie wystarczy", ech, kobieca logika ;)

--
Liwiusz

Data: 2014-12-15 23:00:59
Autor: Tom N
Liwiusz w <news:m6nkck$upq$1node1.news.atman.pl>:

W dniu 2014-12-15 22:16,  (Tom N) pisze:
Liwiusz w <news:m6nb7u$59d$1node2.news.atman.pl>:
Zgadzam się, ale... przez wymianę okien na szczelne
Szczelne okno?

Napisz pytanie bardziej zrozumiale.

To nie było pytanie pomimo znaku zapytania.

[...]

Tak Liwiusz, oczywiście...
Zajmij się wekslami, ale trzymaj się z daleka od okien.

"Wystarczy, ale nie wystarczy", ech, kobieca logika ;)

Nikt Ci w majty nie zaglądał, koleżanko, ale skoro tak twierdzisz to zmień
nick na odpowiedni...

--
'Tom N'

Data: 2014-12-15 23:04:01
Autor: Liwiusz
W dniu 2014-12-15 23:00,  (Tom N) pisze:
[...]

Nie uważasz, że powinieneś wpierw pójść na jakiś kurs zrozumiałego
pisania, zanim zaczniesz elaborować na niusach? ;)

Chodzi o to, Ĺźe "nie ma" szczelnych okien?

dalsze cytaty pomijam, co jeszcze większe bzdurki.

--
Liwiusz

Data: 2014-12-15 23:17:34
Autor: Tom N
Liwiusz w <news:m6nltb$vk$1node1.news.atman.pl>:

[...]

Nie uważasz, że powinienem wpierw pójść na jakiś kurs[...]?

Tak uważam.

--
'Tom N'

Data: 2014-12-15 23:21:33
Autor: Liwiusz
W dniu 2014-12-15 23:17,  (Tom N) pisze:
[...]

Tak uwaĹźam.

Łał. Jesteś bardzo spostrzegawczy i inteligentny. Chylę czoła. Na pewno
potrafisz tak "wygrać" każdą dyskusję. Zawsze to wygodniejsze niż
przyznanie że się dało ciała z "oknami" ;)

eot.

--
Liwiusz

Data: 2014-12-15 23:32:33
Autor: Tom N
Liwiusz w <news:m6nmu7$25m$1node1.news.atman.pl>:

Zawsze to wygodniejsze niż
przyznanie że się dało ciała z "oknami" ;)

Tak, dałem ciała z "oknami", bo nie pisałem o "oknach".

Jeżeli chodzi o okna to służę uprzejmie (powtórką):

Cha ha.

--
'Tom N'

Data: 2014-12-15 23:35:22
Autor: Liwiusz
W dniu 2014-12-15 23:32,  (Tom N) pisze:
Liwiusz w <news:m6nmu7$25m$1node1.news.atman.pl>:

Zawsze to wygodniejsze niĹź
przyznanie że się dało ciała z "oknami" ;)

Tak, dałem ciała z "oknami", bo nie pisałem o "oknach".

To o czym?

Cha ha.

Sprawdzałeś które słowo się podkreśli? :)

--
Liwiusz

Data: 2014-12-15 23:49:32
Autor: Tom N
Liwiusz w <news:m6nno4$2md$1node1.news.atman.pl>:

[...]

O oknach, bez "". Okulary byś założył dziadziu...

Cha ha.

Sprawdzałeś które słowo się podkreśli? :)

Nie, weryfikowałem stopień czepliwości występujący po "eot."
<http://sjp.pwn.pl/poradnia/haslo/Ha-ha-ha-czy-b-Cha-b-b-cha-b-b-cha-b;3753.html>

Niestety na Twoją niekorzyść...

--
'Tom N'

Data: 2014-12-15 23:28:24
Autor: Michał Jankowski
[...]

Jaka jest definicja "urządzenia nawiewnego" i gdzie jest napisane, że ma ono działać również przy zamkniętych oknach? :) :)

   MJ

Data: 2014-12-15 23:40:48
Autor: Tom N
Michał Jankowski w <news:m6nnaa$2r3$1news.agh.edu.pl>:

Jaka jest definicja "urządzenia nawiewnego" i gdzie jest napisane, że ma ono działać również przy zamkniętych oknach? :) :)

Znajdziesz Michale, zapewne. ;P ;P

--
'Tom N'

Data: 2014-12-16 01:09:05
Autor: Gotfryd Smolik news
On Mon, 15 Dec 2014, Michał Jankowski wrote:

[...]

  Być może jest "słownikowa", ale to drugorzędne:

i gdzie jest napisane, że ma ono działać również przy zamkniętych oknach? :) :)

  Obawiam się, że przepis stosuje "myk sporny", czyli odesłanie
do Polskich Norm (które w momencie stania się "częścią prawa
publicznego" powinny być bezpłatne, a jak wiadomo coś z tym
zapisem konstytucyjnym nie bangla).
  W tym samym rozporządzeniu (co cytat Toma), link do wyboru cytatów:
http://www.budomex.pl/pl/aktualnosci/nowe_przepisy_dotyczace_szczelnosci.html
+++
Do końca 2008 rokuprzy dopuszczalnym współczynniku infiltracji 0,5-1,0m3/(m*h*daPa) okna mogły być wprowadzane do obrotu bez zapewnienia dodatkowego urzšdzenia nawiewnego
-- -
(a później opis, że teraz już nie, zaś wartości "wentylacyjne" są
najwyraźniej w PN)
  Można domniemywać, że okolice wartości wyżej stanowią ów "wymóg
wentylacyjny".

pzdr, Gotfryd

Data: 2014-12-15 22:09:44
Autor: Moonsky

"Krzysztof Jodłowski" <bluelaser@poczta.onet.pl> wrote in message news:m6navh$5e4$1node2.news.atman.pl...
[...]

Okna mają zarówno możliwość rozszczelnienia, jak i otwarcia. Trudno, żebym zatrudnił na etacie otwieracza i kontrolera okien dla studentów dodatkową osobę.
Zdrowy rozsądek też trzeba mieć.

Data: 2015-01-01 13:08:18
Autor: Marek Wisniewski
W dniu poniedziałek, 15 grudnia 2014 22:09:52 UTC+1 użytkownik Moonsky napisał:
> [...]

Okna mają zarówno możliwość rozszczelnienia, jak i otwarcia. Trudno, żebym zatrudnił na etacie otwieracza i kontrolera okien dla studentów dodatkową osobę.

Nie wymagaj tego od studentow.

Data: 2014-12-16 01:23:17
Autor: Gotfryd Smolik news
On Mon, 15 Dec 2014, Liwiusz wrote:

W dniu 2014-12-15 18:54, Kris pisze:
Nie przez okna/drzwi a przez nawiewy.

Co masz na myśli?

  Liwiuszu, nie udawaj że nie wiesz jak działa prawo ;)
  Przepisy robi się głównie dla ludzi, którzy udają że nie wiedzą
(lub "nie chcą wiedzieć") co trzeba zrobić, żeby coś-tam działało.
  Włącznie z koniecznościa instrukcji że kawa jest gorąca na kubku,
tudzież że kota się nie pierze w "automacie", gdzieś na końcu tej
listy.

  Formalnie stan aktualny jest taki, że nie wolno polegać na
wentylacji zapewnianej przez okna.
  I co ja Ci poradzę...
http://www.budomex.pl/pl/aktualnosci/nowe_przepisy_dotyczace_szczelnosci.html

  Zupełnie OSOBNA sprawa, że wymuszona wentylacja (w tym grawitacyjna)
będzie oczywiście liczona "na lokatorów Moonskiego", wskutek czego
mniej "mokro" użytkowane mieszkanie (no, nie każdy musi suszyć pranie
w mieszkaniu, nie wspominając że nie każdy ma tego prania tyle samo,
nie wspominając również o "awaryjnym" wietrzeniu oknami właśnie)
będzie *oczywiście* przewentylowane (czytaj: przechłodzone w porze
zimnej).
  I tyle.

  Szpece "od norm" mają ten składnik użytkowania w głębokim poważaniu,
różnica taka, że jak lokator przytka wentylację, to Moonski musi
"tylko" to udowodnić (wcale nie musi być łatwo), i to już on będzie
legalistycznie czysty.

  Dla jasności:
1. w opisie brakuje informacji o rodzaju ogrzewania.
  Tak "ku jasności" (pewnikiem lokatorzy oszczędzają grzaniem
  na maksa)
2. IMO "na lokatorów Moonskiego" nie ma innej rady, jak dostosowanie
  się do przepisów i klops.
3. bardzo daleki jestem od twierdzeń, jakoby wentylacja MUSIAŁA
  być zrobiona w sposób "przepisowy" - natomiast faktem jest, że
  brak wymuszonego ciągłego przepływu wymaga jakiej takiej dyscypliny
  (w kwestii pilnowania otwierania okien).
  I OCZYWIŚCIE w przypadku akcji pt. "gotowanie" dużo lepiej sprawdzi
  się "dowentylowanie" w czasie gotowanie plus krótkie i zupełne
  przewietrzenie (kolejna informacja której nie ma - czy w tym lokalu
  da się zrobić "prawdziwy" przeciąg, między oknami na przeciwległych
  ścianach budynku), bo schłodzi się raptem jedną objętość powietrza
  (dla ułatwienia - ile waży metr sześcienny powietrza, więc jaką
  może mieć "pojemność cieplną" :D) niż ciągłe przewietrzanie,
  skutecznie chłodzące ściany.
   No ale z kolei np. na suszenie prania innej rady nie ma.

pzdr, Gotfryd

Data: 2014-12-16 09:14:30
Autor: Tomasz Kaczanowski
odpowiedzialnosc lokatora
W dniu 2014-12-15 18:54, Kris pisze:
Nie przez okna/drzwi a przez nawiewy.

A to różnie.... Np bloki z czasów PRL-u w projektach miały uwzględnione fakt, cze część (z tego co pamiętam z jakiegoś artykułu chyba ok 30%) wymiany powietrza ma być dzięki nieszczelnością okien. Stąd problemy z grzybem wielu osób po wymianie okien na nowe szczelne...

--
Kaczus
http://kaczus.ppa.pl

Data: 2014-12-15 19:18:26
Autor: the_foe
W dniu 2014-12-15 o 18:45, Kris pisze:
Ekspert ustali że przyczyną jest nieprawidłowo działająca wentylacja. Otwarte/zamknięte okno nic do tego nie ma.

grzyb w 3 miesiące przez pranie? Nie trzeba eksperta by stwierdzić, ze to niemożliwe.

--
@foe_pl

Data: 2014-12-15 20:43:04
Autor: re
odpowiedzialnosc lokatora

Użytkownik "the_foe"

[...]

Ile te grzyby według Ciebie rosną ?

Data: 2014-12-15 21:31:30
Autor: Tomasz Wójtowicz
W dniu 2014-12-15 19:18, the_foe pisze:
[...]

Trzeba nieeksperta-idioty żeby tak twierdzić.

Data: 2014-12-15 22:49:19
Autor: Moonsky

"the_foe" <the_foe@wupe.pl> wrote in message news:m6n9sm$fe$1mx1.internetia.pl...
[...]

Jak się postarasz - to wyhodujesz w 2 tygodnie.
A młodzi ludzie, ambitni są.

M.

Data: 2014-12-16 19:16:24
Autor: the_foe
W dniu 2014-12-15 o 22:49, Moonsky pisze:

[...]

ale tylko wtedy kiedy ten grzyb jest juz głęboko w scianie, a to efekt wieloletnich zaniedbań.

--
@foe_pl

Data: 2014-12-15 21:59:12
Autor: Moonsky

"Tomasz Wójtowicz" <spam@spammers.com> wrote in message news:m6mvq4$8ek$1srv13.cyf-kr.edu.pl...
[...]

Podoba mi się ten higrometr. Kto to może mieć i zmierzyć?
Gdzie takiego goœcia znaleŸć?

Data: 2014-12-16 04:41:30
Autor: Tomasz Wójtowicz
W dniu 2014-12-15 21:59, Moonsky pisze:

[...]

Ekspert od wentylacji.

Natomiast higrometr możesz kupić na Allegro i sam sobie mierzyć, ale to nie będzie żaden dowód w sšdzie. Potrzebna jest jeszcze opinia eksperta.

Data: 2014-12-15 23:49:34
Autor: Kris
odpowiedzialnosc lokatora
W dniu wtorek, 16 grudnia 2014 04:41:31 UTC+1 użytkownik Tomasz Wójtowicz napisał:
Ekspert od wentylacji.
Definicję "eksperta" podasz. Czy facet sprzedający w markecie kratki wentylacyjne to ekspert?
Takie rady z "ekspertem" to o kant tyłka.
Natomiast higrometr możesz kupić na Allegro i sam sobie mierzyć, ale to nie będzie żaden dowód w sądzie. Potrzebna jest jeszcze opinia eksperta.
I atestowany higrometr a ekspert to pewnie biegły sądowy dodatkowo by musiał. być.

Data: 2014-12-16 11:41:34
Autor: Tomasz Wójtowicz
W dniu 2014-12-16 08:49, Kris pisze:
[...]

Nie. Ktoś z moich krewnych skarżył się kiedyś do swojej spółdzielni na wentylację, to przyszedł jakiś inżynier budowlaniec i pierwsze co wyciągnął to właśnie higrometr.

Data: 2014-12-23 23:30:51
Autor: PlaMa
W dniu 2014-12-16 o 04:41, Tomasz Wójtowicz pisze:
higrometr możesz kupić na Allegro i sam sobie mierzyć, ale to nie będzie
żaden dowód w sšdzie. Potrzebna jest jeszcze opinia eksperta.

nie mówišc o tym, że jak powie, że przychodzi to pewnie pranie zdejmš, a
jak wejdzie bez mówienia to go jeszcze policja odwiezie :)

Data: 2014-12-24 00:03:21
Autor: re
odpowiedzialnosc lokatora

Użytkownik "PlaMa"

[...]

Dlatego mówiłem by monitorować tę wilgotnoœć.

jak wejdzie bez mówienia to go jeszcze policja odwiezie :)
-- -
W umowie trzeba coœ powiedzieć

odpowiedzialnosc lokatora