odsetki i podatek 100% od 1 grosza :)

Data: 2016-12-02 18:16:54
Autor: JaceK
odsetki i podatek 100% od 1 grosza :)
Taką sytuację dziś zauważyłem, że w mbanku naliczyło 1 grosz odsetek. I jednocześnie podatek od odsetek też naliczyło 1 grosz. Mam pytanie do speców: czy faktycznie 19% od odsetek jest "zaokrąglane" do 100% w takich przypadkach? Wydawało mi się, że nie powinni pobrać bo zaokrągla się do 0 i de facto minimalna wartość odsetek, z której można pobrać podatek to 5 groszy. Czy ktoś mógłby mnie oświecić, zainteresowała mnie ta ciekawostka arytmetyczna.

JaceK

Data: 2016-12-02 18:22:28
Autor: Liwiusz
W dniu 2016-12-02 o 18:16, JaceK pisze:
[...]

Naliczenie podatku jest prawidłowe.

--
Liwiusz

Data: 2016-12-02 09:32:02
Autor: Dawid Rutkowski
odsetki i podatek 100% od 1 grosza :)
Jakiś czas temu to zmienili na taki właśnie sposób, aby poradzić sobie z "kontami oszczędnościowymi 24h" i "lokatami 1-dniowymi" - czyli sposobami ucieczki przed belkowizną.
Zaś w samym mBąku bodajże rok temu była z tym inna historia - coś im się pokićkało i chyba w marcu dwa razy skapitalizowali odsetki. Rezultatem było to, że dostałem o 1 grosz mniej a wtedy miałem jeszcze eKonto mobilne z 4% do 3k ;), który zamiast mnie dostał minister finansów.
Objechałem za to mBąka - i dostałem uznanie na jeden grosz. Ale nie wiem, czy odzyskali go od fiskusa...

Data: 2016-12-02 18:36:52
Autor: J.F.
Użytkownik "JaceK"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5841ac8a$0$1550$c3e8da3$12bcf670@news.astraweb.com...
[...]

Tak bylo kiedys.
Jak sie Belka (jego nastepca) zdenerwowal za to zaokraglanie w dol do zera, to kazal podatek zaokraglac w gore do pelnego grosza.

wiec od 1gr odsetek placisz 1 gr podatku.
od 2gr - tez 1gr.  I tak do 5 gr, po czym od 6 gr placisz 2 gr podatku.

Jak kto lubi, to moze sobie policzyc optymalna kwote lokaty, przy ktorej fikus nie dostaje wiecej niz mu sie nalezy, za to bank doplaca pol grosza :-)

J.

Data: 2016-12-02 19:18:45
Autor: JaceK
On 02.12.2016 18:36, J.F. wrote:

[...]

Dzięki wszystkim, którzy odpowiedzieli, jak widać nie byłem "na czasie".

JaceK

Data: 2016-12-02 23:36:49
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
odsetki i podatek 100% od 1 grosza :)

"JaceK" 5841bb05$0$43104$b1db1813$19ace300@news.astraweb.com

Dzięki wszystkim, którzy odpowiedzieli, jak widać nie byłem "na czasie".

Zdecydowanie nie na czasie. Belka wprowadził podatek, Vincenty poprawił
zaokraglenia, nastenym był Szczurek -- opodatkować chciał wiśnie i orzechy,
a kolejnym był Morawiecki, który zabrał mi 400 pln:

   http://leszekc.w.tkb.pl/800400/wyciagi/wyciagi.htm

choć ministrem opodatkowania został znacznie później... Szałamacha (poprzednik
Morawieckiego i następca Szczurka) chyba niczego dodatkowego nie zabrał. (nie
zarobił na siebie, więc go wywalili -- proste)

-=-

Ponoć można dostać 1 grosz w procentach i stracić 2 grosze
w podatku -- wystarczy mieć konto wspólne. Oczywiście można
mieć konto wspólne z wieloma osobami -- wówczas z 1 grosza
odsetek można zapłacić wiele groszy podatku...

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._. http://danutac.bialystok.pl .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'     ., ; o.'  http://eneuel.w.duna.pl  '.O_'

Data: 2016-12-03 17:54:16
Autor: J.F.
Dnia Fri, 2 Dec 2016 18:36:52 +0100, J.F. napisał(a):
[...]

A propos - banki sie dostosowaly, czy dzialaja po staremu i nadal
naliczaja odsetki codziennie, tylko nabijajac fiskusowi kase ?

Nie zauwazyli zmiany, czy niechec do zmian w ogole ?

J.

Data: 2016-12-03 23:28:31
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
odsetki i podatek 100% od 1 grosza :)

"J.F." 2s81jl1f1ied$.1geg6j68lyuko$.dlg@40tude.net

A propos - banki sie dostosowaly, czy dzialaja po staremu i nadal
naliczaja odsetki codziennie, tylko nabijajac fiskusowi kase ?

Bywa, że codziennie.

Nie zauwazyli zmiany, czy niechec do zmian w ogole ?

IMO zauważyli brak wnętrzności na takich kontach -- badają zachowanie Klientów.

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._. http://danutac.bialystok.pl .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'     ., ; o.'  http://eneuel.w.duna.pl  '.O_'

Data: 2016-12-05 14:48:22
Autor: Miroo
W dniu 2016-12-03 o 17:54, J.F. pisze:
[...]

Niedawno EuroBank wprowadził nowy rachunek oszczędnościowy z dziennym naliczaniem odsetek. Wg mnie to jest chore i strasznie śmieci w historii konta.
Ale jeśli klient płaci (nie wiem jak często bywa taka potrzeba) od strony wydruku lub każdej operacji historii rachunku to może to nie jest bankowe gapiostwo, a celowa praktyka.

"Wydanie historii rachunku w placówce, za każdą operację na historii: 0,10PLN"

Pozdrawiam

Data: 2016-12-05 15:56:19
Autor: J.F.
Użytkownik "Miroo"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5845702a$0$15201$65785112@news.neostrada.pl...
[...]

Raczej nie placi. Ewentualnie bardzo rzadko.
Wiec nie tu bym dopatrywal celowosci.

Albo stare myslenie ... albo latwiej wykazac wszystkie dni, niz pozniej wyjasniac klientowi czemu tak malo naliczylo.

A moze o przychylnosc ministerstwa chodzi, bo tych groszy to sie troche uzbiera ...

J.

Data: 2016-12-05 23:13:39
Autor: bi123
odsetki i podatek 100% od 1 grosza :)
>Niedawno EuroBank wprowadził nowy rachunek oszczędnościowy z dziennym >naliczaniem odsetek.

Dzienne naliczanie odsetek EB na swoich rachunkach oszczędnościowych stosuje
od wielu lat. Miało to sens do momentu zanim Rostowski wprowadził bzdurne
zaokrąglanie każdej najmniejszej kwoty podatku Belki w górę bowiem można było
deponować środki na rachunkach bez podatku Belki, dobierając odpowiednio
kwoty. Takich rachunków bank pozwalał otworzyć bodajże piętnaście (obecnie
wycofane z oferty). Bank w dalszym ciągu stosuje tę metodę naliczania odsetek mimo, że jej zaleta
jest teraz niewielka.

Data: 2016-12-06 08:27:44
Autor: Miroo
W dniu 2016-12-06 o 08:13, bi123@o2.pl pisze:
[...]

Dlatego się dziwię, że w nowym "produkcie" nadal to stosują. Przynajmniej jest opcja ukrycia tych "śmieci" przy wyświetlaniu historii, ale to nie jest rozwiązanie wszystkich niedogodności jakie sprawia dzienne naliczanie odsetek (i podatku).

Pozdrawiam

Data: 2016-12-06 01:35:28
Autor: Dawid Rutkowski
odsetki i podatek 100% od 1 grosza :)
eurobank jest dziwny - o ile to prawda, że taką głupotę wprowadzili.
Ale cóż, chcącemu nie dzieje się krzywda, może ludzie chcieli mieć codziennie naliczane odsetki, choćby miało to kosztować 30gr miesięcznie ?

Vincent dobrze pomyślał, że wprowadził to zaokrąglenie w górę do 1gr - choć łobuzerskie to i grabież ohydna - bo jakby wprowadził "zwykłe" zaokrąglanie do 1gr to mielibyśmy lokaty godzinne czy nawet minutowe - dopiero byłby bajzel, a i komputery bankowe mogłyby nie wyrobić z wyliczaniem i zapisywanie sald ;P

Ale chciałbym też zdementować plotkę o tym, że za wspólne konto podatek idzie podwójnie - mam takie z żoną w db i płacimy "pojedynczo".
Chyba że jakiś kontrprzykład ?

Data: 2016-12-06 11:22:33
Autor: J.F.
Użytkownik "Dawid Rutkowski"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:8f1b706b-5f26-48c3-a41b-49c8ea98becc@googlegroups.com...
eurobank jest dziwny - o ile to prawda, że taką głupotę wprowadzili.
Ale cóż, chcącemu nie dzieje się krzywda, może ludzie chcieli mieć codziennie naliczane odsetki, choćby miało to kosztować 30gr miesięcznie ?

Ale po co oferowac takie naliczanie w 2016 ?

J.

Data: 2016-12-07 11:50:33
Autor: Liwiusz
W dniu 2016-12-06 o 11:22, J.F. pisze:
[...]

Przy większych kwotach lokaty może być to opłacalne.

--
Liwiusz

Data: 2016-12-07 12:48:05
Autor: J.F.
Użytkownik "Liwiusz"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:o28pi5$2qp$1@node1.news.atman.pl...
[...]

W sensie, ze procent skladany ?
Przy dzisiejszych odsetkach roznice wyjda minimalne, a cos mi sie widzi, ze Vincent je zezre.
Przeliczyc ?

No i ... klient to zauwazy?  Moze lepiej zaoferowac mu lokate o 0.05% lepsza, ale z kapitalizacja kwartalna czy miesieczna.
To klient zauwazy :-)

J.

Data: 2016-12-07 13:07:00
Autor: Liwiusz
W dniu 2016-12-07 o 12:48, J.F. pisze:
[...]

Konto jest jakie jest, skoro klient nieuważny, to lepiej nie zmieniać warunków w trakcie trwania umowy, bo po co, to nieeleganckie.

Pytanie nie powinno brzmieć "czemu banki oferują", bo to jest zrozumiałe, tylko "czemu klienci nie umieją skorzystać z dobrej oferty".

Skoro zmieniło się prawo, to klient powinien wówczas przelać pieniądze z lokaty jednodniowej na jakąś miesięczną, czy roczną.

A nie udawać zdziwienie po wielu latach - w tym przypadku pytanie założone przez wątkotwórcę wywołuje tylko uśmiech politowania ;) (tak zwane "odkrywanie Ameryki").

--
Liwiusz

Data: 2016-12-07 13:46:39
Autor: J.F.
Użytkownik "Liwiusz"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:o28u1g$7cb$1@node1.news.atman.pl...
[...]

A to nie jest jakies nowe konto ?

A przeciez nawet jak sie elegancko nie chce zmieniac warunkow, to mozna klienta rownie elegancko poinformowac, chocby "wewnetrzna poczta".

[...]

No, jak widzisz - klient nie zawsze sobie zdaje sprawe ze zmian, w szczegolach, o ktorych pismaki nie pisaly, bo pisaly tylko "koniec lokat antybelkowych".
A tu w dodatku tylko o grosz chodzi :-)

A jeszcze musialby to klient przemyslec i dalsze wnioski wyciagnac.

Jeszcze rozumialbym, jakby ten grosz trafial do banku. To po co o nim klientowi wspominac :-)
Ale gdzie - przeciez on trafia do budzetu, bank nic z tego nie ma.

J.

Data: 2016-12-07 20:45:07
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
odsetki i podatek 100% od 1 grosza :)

"Liwiusz" o28u1g$7cb$1@node1.news.atman.pl

Pytanie nie powinno brzmieć "czemu banki oferują",
bo to jest zrozumiałe, tylko "czemu klienci nie
umieją skorzystać z dobrej oferty".

Mając dwa konta oszczędnościowe takie, z których tylko jeden
raz w miesiącu można wylać wnętrzności bezpłatnie, czasami
trzeba skorzystać z konta niezbyt korzystnego -- choćby
codziennie opodatkowywanego...

Tak skorzystałem w Krokodylu.

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._. http://danutac.bialystok.pl .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'     ., ; o.'  http://eneuel.w.duna.pl  '.O_'

Data: 2016-12-06 19:13:32
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
odsetki i podatek 100% od 1 grosza :)

"Dawid Rutkowski" 8f1b706b-5f26-48c3-a41b-49c8ea98becc@googlegroups.com

: Ale chciałbym też zdementować plotkę o tym, że za wspólne konto podatek
: idzie podwójnie - mam takie z żoną w db i płacimy "pojedynczo".
: Chyba że jakiś kontrprzykład ?

PKO komuś z tej grupy naliczył 2 grosze a zapytany, wyjaśnił, iż jest OK.

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._. http://danutac.bialystok.pl .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'     ., ; o.'  http://eneuel.w.duna.pl  '.O_'

Data: 2016-12-07 03:03:03
Autor: Dawid Rutkowski
W dniu wtorek, 6 grudnia 2016 19:13:40 UTC+1 użytkownik Eneuel Leszek Ciszewski napisał:

[...]

Hmm, ale naliczył 2gr podatku od 1gr odsetek ? To by było coś...
Chyba że 2gr podatku od 2gr odsetek ?
Bo jakby nie patrzeć, 2gr podatku należy się już od 6gr odsetek.

Data: 2016-12-07 19:32:55
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
odsetki i podatek 100% od 1 grosza :)

"Dawid Rutkowski" f4a05b70-ffeb-474b-b03e-7819e4b65c7b@googlegroups.com

[...]

Coś -- 2 grosze podatku Vincentego od 1 grosza odsetek.

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._. http://danutac.bialystok.pl .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'     ., ; o.'  http://eneuel.w.duna.pl  '.O_'

Data: 2016-12-08 00:03:40
Autor: J.F.
Dnia Wed, 7 Dec 2016 03:03:03 -0800 (PST), Dawid Rutkowski napisał(a):
[...]

Raczej bym sie spodziewal 1gr podatku od 0 gr odsetek.

Bo to 0 gr to moglo byc z ulamkiem, bank zakraglil do 0, ale odsetki
ustawowo w gore.

J.

Data: 2016-12-08 00:42:34
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
odsetki i podatek 100% od 1 grosza :)

"J.F." 1e7qb4nkl2p2p$.1oadpyrc74vaa.dlg@40tude.net

Raczej bym sie spodziewal 1gr podatku od 0 gr odsetek.

Bo to 0 gr to moglo byc z ulamkiem, bank zakraglil
do 0, ale odsetki ustawowo w gore.

O 2 groszach od 1 grosza ktoś na tej grupie pisał, natomiast o 1 od 0 -- **chyba** nie.

   https://groups.google.com/d/msg/pl.biznes.banki/JBZyVbCAY4c/tRO6UnGi-MIJ

   Jakis czas temu pisalem o przypadku mojej matki, gdzie od
   4 groszy odsetek PKO BP pobralo 2 grosze podatku.

   Wyjasnienie tego fenomenu okazalo sie proste - jest to rachunek
   wspolny, prowdzony dla 2 osob. W takim przypadku, przychod
   odsetkowy dzielony jest zgodnie z procentowym udzialem kazdego
   z posiadaczy (a jesli nie zostalo to okreslone - to po rowno),
   a nastepnie od kazdej z tych wartosci wylicza sie *osobno* podatek,
   oczywiscie zaokraglajac podstawe w gore.

   (0,02 zl  x 0,19 zl) x 2 = 0,01 zl x 2 = 0,02 zl podatku.

   Przynosi to ciekawe konsekwencje, np. przy dochodzie odsetkowym
   rownym 1 grosz i rachunku prowadzonym na 3 osoby, podatek
   bedzie wynosil 3 grosze, czyli 300%.

   300%, itd. to niezle, ale poza tym, efektywna stopa podatku belki
   moze tez byc chyba nieskonczona - a to w przypadku, gdy odsetki
   to jakis ulamek grosza, ktory zostanie zaokraglony w dol do 0,
   ale jako podstawa podatku bedzie zaokraglony w gore, czyli 0 odsetek
   da 1 grosz podatku :)

   Jesli sie myle, to mnie poprawcie :)

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._. http://danutac.bialystok.pl .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'     ., ; o.'  http://eneuel.w.duna.pl  '.O_'

Data: 2016-12-08 01:19:10
Autor: Dawid Rutkowski
odsetki i podatek 100% od 1 grosza :)
Nie no, jednak 2 grosze podatku od 4 groszy odsetek to nie to samo, co 2gr podatku od 1gr odsetek.
Ale to następujące potem, co prawda teoretyczne, wyliczenie, w sumie może opisywać prawidłową sytuacją.
W pko konto może mieć max. 3 współwłaścicieli, w citku nawet 4.
Hmm, musiałbym prześledzić historię odsetek na wspólnych kontach oszczędnościowych w db i porównać z prywatnymi. Różnica może być o 1gr.

Data: 2016-12-12 15:06:58
Autor: nowyjestem@poczta.pl
odsetki i podatek 100% od 1 grosza :)
W pko konto może mieć max. 3 współwłaścicieli, w citku nawet 4.

a w millenium nawet 5 (przynajmniej tyle mają
rubryk w formularzach)

Data: 2016-12-14 02:17:06
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
odsetki i podatek 100% od 1 grosza :)

<nowyjestem@poczta.pl> 46e85917-e71e-4e3b-970f-820e101c3a4f@googlegroups.com

W pko konto może mieć max. 3 współwłaścicieli,
w citku nawet 4.

: a w millenium nawet 5 (przynajmniej tyle mają rubryk w formularzach)

Co w tym dziwnego? -- ilu współwłaściceli ma dany bank naraz? ;)

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._. http://danutac.bialystok.pl .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'     ., ; o.'  http://eneuel.w.duna.pl  '.O_'

Data: 2016-12-08 01:24:54
Autor: J.F.
odsetki i podatek 100% od 1 grosza :)
Dnia Thu, 8 Dec 2016 00:42:34 +0100, Eneuel Leszek Ciszewski
napisał(a):
[...]

No prosze, jakie proste :-)

[...]

O tym wlasnie pisalem.

I tu jest maly dysonans - bo Vincent nie tylko podatek kazal
zaokraglic w gore, ale tez i podstawe do jego obliczenia.

Moim zdaniem jednak - jesli bank mi naliczyl 0,05 zl odsetek, to to
jest dokladnie 5gr, a nie np 5.2 gr.

Co innego, gdyby bank mial arytmetyke dokladniejsza, i na koncie
przybylo 0.052 zl. J.

odsetki i podatek 100% od 1 grosza :)