opłata za przyłącz wod-kan

Data: 2010-08-04 10:02:35
Autor: rz
opłata za przyłącz wod-kan
Witam
Potrzebna jest informacja w sprawie opłaty za przyłącze wody i kanalizacji do domu jednorodzinnego.
Sprawa wygląda tak
W 2008 r. wykonałem własnym kosztem przyłaczenie domu jednorodzinnego do sieci wody i kanalizacji.
Obie sieci już od kilku lat funkcjonowały.
Po wykonaniu odbioru z miejscowego GO-KOMu dostałem dwie FV tytułem opłaty przyłączeniowej...."
Razem na kwote 700+800=1500 zł.
Wpłaciłem w 2008 r. 200 i 300 zł.
Do wczoraj nikt sie o nic nie upominał. Otrzymałem poleconym ostateczne wezwanie do zapłaty wraz z odsetkami, co razem dało ok. 1400 zł.
Nie płaciłem całej kwoty dlatego że jeszzce w 2008 r. dowiedziałem się że opłata przyłączeniowa jest bez podsaw prawnych.
Myslałem, temat zakończony.
Podstawą wg GO-KOMu była uchwała Rady Gminy z końca 2007 r.

Wyrok NSA sygn. akt II OSK 730/06:

CYTAT

"Gmina nie może nakładać na mieszkańców obowiązkowych opłat za przyłączenie nieruchomości do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej. Podstawą taką nie może być przepis art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy o gospodarce komunalnej, ani art. 15 i 19 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę. Takie opłaty prowadziłyby do przeniesienia na mieszkańców gminy bezpośredniego i przymusowego finansowania zadań gminy przez obowiązkowy udział w kosztach budowy. Tymczasem kwestię uczestnictwa właścicieli nieruchomości w kosztach budowy infrastruktury technicznej regulują przepisy ustawy o gospodarce nieruchomościami dotyczące opłat adiacenckich."

Teraz pytanie :

Czy GO-KOM może żądać spłaty faktur wraz odsetkami mimo, że faktury są bezpodstawne prawnie ?

Czy mogę, żądać zwrotu tych 500 zł które zapłaciłem do tej pory ?

pozdrawiam

Rafał

Data: 2010-08-06 21:31:55
Autor: Jan
opłata za przyłącz wod-kan
rz pisze:>

[...]

Choć uznałeś roszczenie (wpłacając część sumy), to na Twoim miejscu, napisałbym wezwanie do zwrotu, przytaczając art 410 kc, oraz powołał się na linię orzecznictwa sądów administracyjnych (jedno z orzeczeń cytowałeś). W zależności od tego, co odpiszą, będziesz wiedział, co robić dalej.

opłata za przyłącz wod-kan