opona 40mm na obreczy 13mm

Data: 2010-04-13 13:27:46
Autor: Michal Brzozowski
opona 40mm na obreczy 13mm
Witam,

Zostalem zmuszony, zeby uzywac zestawu jak wyzej - opona 40mm (1.6
cala) Schwalbe marathon XR na obreczy do roweru szosowego (13mm).
Opone sie zaklada bez problemu. Na stronie schwalbe jest napisane,
zeby uzywac obreczy co najmniej 17mm. Czy moze nastapic sytuacja, ze
opona zeskoczy/wybuchnie po najechaniu na jakis kamien?

Pozdro,
Michal

Data: 2010-04-13 22:37:30
Autor: live_evil
opona 40mm na obreczy 13mm
W dniu 13.04.2010 22:27, Michal Brzozowski pisze:
Czy moze nastapic sytuacja, ze
opona zeskoczy/wybuchnie po najechaniu na jakis kamien?

i jeszcze gradobicie, powodzie i zaćmienie słońca :-)

Co najwyżej obręcz może trochę naciąć oponę, jeśli ciśnienie będzie za
niskie.

--
live_evil

Data: 2010-04-14 06:55:55
Autor: PeJot
opona 40mm na obreczy 13mm
Michal Brzozowski pisze:
[...]

Opona może spłatać psikusa na ostrym zakręcie i doprowadzić do wyglebienia.

--
P. Jankisz
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na ¶wiecie jest

Data: 2010-04-14 04:11:18
Autor: Michal Brzozowski
opona 40mm na obreczy 13mm
On 14 abr, 00:55, PeJot <Pe...@o2.pl> wrote:
Michal Brzozowski pisze:

> [...]

> opona zeskoczy/wybuchnie po najechaniu na jakis kamien?

Opona może spłatać psikusa na ostrym zakręcie i doprowadzić do wyglebienia.

Na czym dokladnie mialby polegac ten psikus?

Podchodze troche ostroznie do tego kola, bo pan ktory mi je zrobil
wsadzil mi tez do srodka detke o mikroskopijnej szerokosci, ktora
pekla po jednym dniu, a szprychy zaplatal ze szklanka piwa w reku i
kilka bylo potem luznych. Uroki wymiany kola w kraju rozwijajacym
sie :-)

Data: 2010-04-14 13:24:43
Autor: PeJot
opona 40mm na obreczy 13mm
Michal Brzozowski pisze:

Na czym dokladnie mialby polegac ten psikus?

Przy mocnym pochyleniu koła na zakręcie ogumienie nadmiernie ugina się.

[...]

Nigdy kłopotów ze szprychami nie miałem, od kiedy nauczyłem się robić koła samodzielnie.

Data: 2010-04-14 04:27:44
Autor: Michal Brzozowski
opona 40mm na obreczy 13mm
On 14 abr, 07:24, PeJot <Pe...@o2.pl> wrote:
Michal Brzozowski pisze:

> Na czym dokladnie mialby polegac ten psikus?

Przy mocnym pochyleniu ko a na zakr cie ogumienie nadmiernie ugina si .

> [...]
> pekla po jednym dniu, a szprychy zaplatal ze szklanka piwa w reku i
> kilka bylo potem luznych. Uroki wymiany kola w kraju rozwijajacym

Nigdy k opot w ze szprychami nie mia em, od kiedy nauczy em si robi
ko a samodzielnie.

Sa jakies materialy w internecie na ten temat? Sam przychylam sie do
samodzielnego zeplecenia tego kola.

Data: 2010-04-14 14:05:39
Autor: PeJot
opona 40mm na obreczy 13mm

http://www.sheldonbrown.com/wheelbuild.html

Data: 2010-04-14 14:03:52
Autor: Coaster
opona 40mm na obreczy 13mm
PeJot wrote:
Michal Brzozowski pisze:

Na czym dokladnie mialby polegac ten psikus?

Przy mocnym pochyleniu koła na zakręcie ogumienie nadmiernie ugina się.

Miedzy podanym wymiarem minimalnym (17 mm)  a szerokoscia obreczy (13 mm) jest 4 mm roznicy - po 2 mm z kazdej strony rafki. IMHO przesadzasz z asekuracja tym wypadku. Bardziej niebezpieczne bylo by zalozenie waskiej opony, do zbyt szerokiej obreczy. Mozna wtedy przy pochyleniu w zakrecie zaczepic 'gola' obrecza o podloze. Testowane empirycznie.

Sheldon Brown: 1944 - 2008

Data: 2010-04-14 06:20:04
Autor: Michal Brzozowski
opona 40mm na obreczy 13mm
On 14 abr, 08:03, Coaster <manyp...@mac.com> wrote:
PeJot wrote:

> [...]

waskiej opony, do zbyt szerokiej obreczy. Mozna wtedy przy pochyleniu w
zakrecie zaczepic 'gola' obrecza o podloze. Testowane empirycznie.

Jezdze z sakwami, po raczej zlych drogach. Dlatego bardziej sie
obawiam najechania na jakis kamien czy dziure. Jesli opona bedzie sie
uginac, to nawet lepiej, o ile nie spadnie.

Data: 2010-04-14 15:49:38
Autor: Tomasz Minkiewicz
opona 40mm na obreczy 13mm
On Wed, 14 Apr 2010 06:20:04 -0700 (PDT)
Michal Brzozowski <rusolis.buziaki@gmail.com> wrote:

> [...]

obawiam najechania na jakis kamien czy dziure. Jesli opona bedzie sie
uginac, to nawet lepiej, o ile nie spadnie.

Nie lepiej. Tzn. co strasznego może się stać, to właściwie nie wiem,
bo mi się (odpukać) dotąd nie trafiło, ale gumiaste odczucie gdy opona
w zakręcie się ugina w bok, jest mocno nieprzyjemne, powoduje, że traci
się poczucie pełnego panowania nad rowerem i ogólnie deprymuje. Można
to poprawić mocniej pompując, ale tu pojawia się problem filozoficzny:
skoro pompujemy na twardo, to właściwie po jaką cholerę zakładaliśmy
szeroką oponę, skoro równie wyboistą jazdę zapewniłaby nam węższa
(szeroka opona jest wyraźnie „twardsza” od wąskiej napompowanej do
tego samego ciśnienia).

--
Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com>

Data: 2010-04-14 16:22:32
Autor: Coaster
opona 40mm na obreczy 13mm

PeJot wrote:
Michal Brzozowski pisze:
[...]

Pytanie, kedy to 'uczucie' sie pojawi - przy jak duzych dysproporcjach waska rafka - balonowa opona. 'Gumiastosc' i wezykowanie pojawia sie tez przy jezdzie na oponach semi-slick - na polskich "Waranach", podczas przejezdzania/wjezdzania/wyjezdzania przez/do/z podluznych kolein mialem wrazenie, ze caly rower lekko sie zgina - boczne klocki opony w placzeniu z cienka konstrukcja dawaly ten efekt ;-)

MoĹĽna

Data: 2010-04-14 17:40:58
Autor: Tomasz Minkiewicz
opona 40mm na obreczy 13mm
On Wed, 14 Apr 2010 16:22:32 +0200
Coaster <manypeny@mac.com> wrote:

Tomasz Minkiewicz wrote:

> bo mi się (odpukać) dotąd nie trafiło, ale gumiaste odczucie gdy opona
> w zakręcie się ugina w bok, jest mocno nieprzyjemne, powoduje, że traci
> się poczucie pełnego panowania nad rowerem i ogólnie deprymuje. Pytanie, kedy to 'uczucie' sie pojawi - przy jak duzych dysproporcjach waska rafka - balonowa opona.

Przy takich, jak omawiane w tym wątku (trzykrotna różnica), chyba
należy się go spodziewać. W każdym razie u mnie jest przykro odczuwalne,
przy proporcji 57/19 (w tych 57 nie ma bieżnika, to też gładkie opony),
jeśli za mało napompuję.

BTW: mam wrażenie, że Schwalbe podaje szerokość opon dla obręczy
dokładnie o połowę węższej od tej szerokości. Te moje mają nominalnie
60 czy też 62 mm, a 57 to szerokość zmierzona, na obręczach dla nich za
wąskich. Tak więc czterdziestomilimetrowa opona Michała będzie pewnie
w praktyce nieco węższa na tych szosowych rafkach, choć raczej nie na
tyle, ĹĽeby problem zniknÄ…Ĺ‚.

[...]

Jeszcze nie ustaliłem, do czego nadają się semislicki, zwłaszcza
szerokie, ale że nie do jazdy, to jestem całkiem pewien. Zwłaszcza
od kiedy się malowniczo wypieprzyłem, gdy na pożyczonym góralu
z „agresywnymi semislickami” pochyliłem biorąc zakręt na asfalcie
(nie jakoś ciasno czy szybko, normalnie, tak jak na co dzień skręcam).

--
Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com>

Data: 2010-04-14 16:15:41
Autor: Coaster
opona 40mm na obreczy 13mm
PeJot wrote:
Michal Brzozowski pisze:
[...]

Jezeli ta szosowa obrecz nie ma nietypowego wymiaru, a opona nie bedzie eksploatowana za zbyt niskim cisnieniem to IMHO nie powinna spasc. Osobiscie nigdy mi zadna opona nie spadla (raz jechalem na flaku kika km (gruntowa droga + kocie lby i tez nic sie nie stalo) ale jezdze na drutowkach. Czy zwijana zachowala by sie inaczej? Nie sadze - pod warunkiem wlasciwego cisnienia i wlasciwej srednicy obreczy.
http://www.sheldonbrown.com/rim-sizing.html

Co do szerokosci - w tabelce u Sheldona:
http://www.sheldonbrown.com/tire-sizing.html#width
opona o szerokosci 40 mm lapie sie dopiero na 19-tke ;-)
Sheldon pisze tez o ewentualnych skutkach zalozenia zbyt szerokiej opony na waska felge ([...] "you risk sidewall or rim failure" [...] "combination causes very sloppy handling at low speeds" [...])

Ja bym sie jednak trzymal podsumowania:
"Many cyclists exceed the recommended widths with no problem"

Najlepiej po prostu przetestowac z pewna doza ostroznosci ten 'uklad'.

--
PoZdR
Sheldon Brown: 1944 - 2008

Data: 2010-04-14 14:24:20
Autor: Jan Srzednicki
opona 40mm na obreczy 13mm
On 2010-04-14, Coaster wrote:

[...]

Sheldon ma skrajnie zachowawczÄ… tÄ… tabelkÄ™. Schwalbe u siebie mocno
poluzowało kryteria:

http://42.pl/u/2eL7

Data: 2010-04-14 16:26:33
Autor: Coaster
opona 40mm na obreczy 13mm
Jan Srzednicki wrote:
On 2010-04-14, Coaster wrote:
[...]

Jak napisalem wczesniej - ja bym sie trzymal podsumowania: "Many cyclists exceed the recommended widths with no problem".
ZPS - Zalozyc-Przetestowac-Skonstatowac

--
PoZdR
Sheldon Brown: 1944 - 2008