opony 700cx20 pytania

Data: 2011-03-10 09:18:14
Autor: whitey
opony 700cx20 pytania
witam

kilka pytan w jednym
kto uzywa opon 700x20? jakie sa korzysci z tego (jesli sa), w porownaniu
do 700x23? jesli sa lepsze, to jakie wybrac zeby byly najmniej
"przebijalne" (ale cena nie przekroczyla wartosci felg ;-))?  ma to
wogole sens? jest roznica?
mam kola 700x14 wiec teoretycznie powinny 20 pasowac, od razu przyznam
sie ze nie googlowalem w poszukiwaniu roznic a opony mialem zawsze 25
(rajder ze mnie niedzielny w sensie ze tylko w weekendy mam czas zeby
cos wiecej niz 50km zrobic).
dzieki z gory i pozdrawiam

--
whitey

"nie badz glupia, szatan lubi male piersi" - http://drescesarza.blox.pl

Data: 2011-03-10 10:38:29
Autor: Fabian
opony 700cx20 pytania
W dniu 10.03.2011 10:18, whitey pisze:
witam

kilka pytan w jednym
kto uzywa opon 700x20? jakie sa korzysci z tego (jesli sa), w porownaniu
do 700x23? jesli sa lepsze, to jakie wybrac zeby byly najmniej

Nie używam. Różnią się wagą. Są lżejsze. Innych "zalet" nie mają. No,
może są bardziej ekologiczne, bo mniej materiału idzie na ich produkcje ;)

Fabian.

Data: 2011-03-10 02:56:35
Autor: Michał Wolff
opony 700cx20 pytania
On 10 Mar, 10:38, Fabian <fabian1234567...@gazeta.pl> wrote:

Nie używam. Różni± się wag±. S± lżejsze. Innych "zalet" nie maj±. No,
może s± bardziej ekologiczne, bo mniej materiału idzie na ich produkcje ;)

Jak to węższe opony mozna je też nabijać do nieco wyższego ci¶nienia,
ale generalnie nie opłaca się tego stosować na szosie - gorsza
przyczepno¶ć, większa przebijalno¶ć, nie bez powodu zawodnicy jeżdż±
na 23mm. Je¶li chcesz co¶ realniej zyskać - musiałby¶ się przesi±¶ć na
szytki (to rozwi±zanie stosowane z reguły przez czołówkę), te ze
względu na inn± konstrukcję można pompować do dużo wyższych ci¶nień
(nawet 14-15 atmosfer). Ale i w szytkach najpopularniejszym rozmiarem
jest 22-23mm; takie jest po prostu optimum na szosie, węższe opony
stosuje się wła¶ciwie tylko na torze.
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2011-03-10 12:06:54
Autor: Fabian
opony 700cx20 pytania
W dniu 10.03.2011 11:56, Michał Wolff pisze:
[...]

Zależy to od opony. Mniejszy rozmiar pozwala zrobić oponę, która
wytrzyma większe ci¶nienie, ale dopuszczalne ci¶nienie zależy od
konkretnego modelu.

[...]

Zawodowcy jak najbardziej używaj± zwykłych opon. Wysokie ci¶nienie
(powyżej 10 atm.) jest optymalne przy gładkich trasach czyli praktycznie
 tylko na torze. Na szosie, gdzie asfalt nie jest idealnie równy wysokie
ci¶nienie pogarsza amortyzacje, powoduje podskakiwanie roweru na
nierówno¶ciach i większe straty energii.

Optymalne ci¶nienie zależy od wagi zawodnika i np. Micheline podaje na
oponach ProRace 3 optymalne ci¶nienie, które dopiero przy wadze
zawodnika 80 kg i więcej jest maksymalne dopuszczalne dla opony.

Fabian.

Data: 2011-03-10 04:01:52
Autor: Michał Wolff
opony 700cx20 pytania
On 10 Mar, 12:06, Fabian <fabian1234567...@gazeta.pl> wrote:

Zale y to od opony. Mniejszy rozmiar pozwala zrobi opon , kt ra
wytrzyma wi ksze ci nienie, ale dopuszczalne ci nienie zale y od
konkretnego modelu.

Po co pisać oczywisto¶ci? Różnice konstrukcyjne s± oczywiste, ale
oponę 20mm o tej samej konstrukcji co 23mm mozna nabić do wyższego
ci¶nienia.

Zawodowcy jak najbardziej u ywaj zwyk ych opon.

Używaj± coraz rzadziej, w ostatnich latach szytki coraz bardziej
dominuj±, poogl±daj sobie rowery czołówki peletonu. Wraz z postępem w
budowie kół i opon pod takie zastosowania na wy¶cigach opony coraz
szybciej odchodza do lamusa. Koła szytkowe s± lżejsze, bardziej
odporne na przebicia i maj± wyższe ci¶nienie, najlżejszych karbonowych
kół pod opony jest coraz mniej.

Wysokie ci nienie
(powy ej 10 atm.) jest optymalne przy g adkich trasach czyli praktycznie
 tylko na torze.

No to jest oczywi¶cie bzdura, tym bardziej je¶li chodzi o zachodnie
szosy. Przede wszystkim mowa jest o ZAWODNIKACH, dla których liczy się
efektywno¶ć , nie wygoda. Od lat główn± przewag± szytek nad oponami
jest wła¶nie możliwo¶ć stosowania wielkich ci¶nień, co powoduje
mniejsze opory toczenia i mniejsz± przebijalno¶ć i większ± żywotno¶ć,
na przebitych szytkach można bezpiecznie jechać (istotne szczególnie
na zjazdach), maj± lepsz± przyczepno¶ć nawet na większym ci¶nieniu (ze
względu na inne poł±czenie z obręcz±).

Na szosie, gdzie asfalt nie jest idealnie r wny wysokie
ci nienie pogarsza amortyzacje, powoduje podskakiwanie roweru na
nier wno ciach i wi ksze straty energii.

Powiedz to Ivanowi Basso, który na szytkach wygrał ostatnie Giro, czy
Alberto Contadorowi który wygrał Tour :))
Z racji innej konstrukcji (brak wpływu dętki na kształt nabitej na
maksa opony), maj± inn± elastyczno¶ć, inn± przyczepno¶ć i lepiej radz±
sobie z wibracjami.
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2011-03-10 13:00:18
Autor: whitey
opony 700cx20 pytania
On 10/03/11 12:01, Michał Wolff wrote:
[...]

poniewaz pisze do lamera na przyklad?
nie znalazlem pl.rec.rowery.newbie wiec zapodalem tutaj a kolega Fabian
bardzo dobrze odgadl z kim ma do czynienia.

Data: 2011-03-10 13:30:46
Autor: Fabian
opony 700cx20 pytania
W dniu 10.03.2011 13:01, Michał Wolff pisze:
[...]

Po co pisać oczywistości? Różnice konstrukcyjne są oczywiste, ale

PoniewaĹĽ jest to odpowiedĹş na postawione pytanie.

Zawodowcy jak najbardziej u ywaj zwyk ych opon.

UĹĽywajÄ… coraz rzadziej, w ostatnich latach szytki coraz bardziej
dominują, pooglądaj sobie rowery czołówki peletonu. Wraz z postępem w
budowie kół i opon pod takie zastosowania na wyścigach opony coraz
szybciej odchodza do lamusa. Koła szytkowe są lżejsze, bardziej
odporne na przebicia i mają wyższe ciśnienie, najlżejszych karbonowych
kół pod opony jest coraz mniej.

Coraz rzadziej? Zawsze wydawało mi się, że szytki były popularniejsze w
peletonie. Poza nie o tym była mowa, tylko o oponach 20 kontra 23 mm.

Wysokie ci nienie
(powy ej 10 atm.) jest optymalne przy g adkich trasach czyli praktycznie
 tylko na torze.

No to jest oczywiście bzdura, tym bardziej jeśli chodzi o zachodnie
szosy. Przede wszystkim mowa jest o ZAWODNIKACH, dla ktĂłrych liczy siÄ™
efektywność , nie wygoda. Od lat główną przewagą szytek nad oponami
jest właśnie możliwość stosowania wielkich ciśnień, co powoduje
mniejsze opory toczenia i mniejszą przebijalność i większą żywotność,
na przebitych szytkach można bezpiecznie jechać (istotne szczególnie
na zjazdach), mają lepszą przyczepność nawet na większym ciśnieniu (ze
względu na inne połączenie z obręczą).

[...]

maksa opony), mają inną elastyczność, inną przyczepność i lepiej radzą
sobie z wibracjami.

Nie ma jak się spierać na temat, którego w ogóle nie poruszałem :P
A w temacie ciśnienia:
http://velonews.competitor.com/2010/11/bikes-tech/ask-nick-tire-pressure-the-mechanic-as-caddy-light-bikes-and-amateur-equipment_149851
"At RadioShack, we inflated to 8 bar each dry race day (that’s 116 psi
at sea level). And we would only go down from there for lighter riders
or if it rained."

Fabian.

Data: 2011-03-10 04:51:16
Autor: Michał Wolff
opony 700cx20 pytania
On 10 Mar, 13:30, Fabian <fabian1234567...@gazeta.pl> wrote:

> Używaj± coraz rzadziej

Coraz rzadziej? Zawsze wydawało mi się, że szytki były popularniejsze w
peletonie. Poza nie o tym była mowa, tylko o oponach 20 kontra 23 mm.

Czytaj z czym polemizujesz, w ostatnim sezonie w Pro Tour bodajże
tylko 3 grupy uzywały zwykłych opon - a to mówi wiele. W warunkach
zawodniczych szytki s± po prostu szybsze. Dla zwykłego amatora,
oczywi¶cie sytuacja wygl±da inaczej
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2011-03-10 14:01:24
Autor: Fabian
opony 700cx20 pytania
W dniu 10.03.2011 13:51, Michał Wolff pisze:
[...]

Ok, spoko. Przecież napisałem "zawodowcy też używaj± opon" i wszystko
się zgadza. Nie napisałem, że s± lepsze, nie napisałem, że większo¶ć
używa opon ;)

Fabian.

Data: 2011-03-10 12:59:33
Autor: whitey
opony 700cx20 pytania
On 10/03/11 12:30, Fabian wrote:

Zawodowcy jak najbardziej u ywaj zwyk ych opon.

interesuje mnie raczej moja skromna osoba zawodowcy moze jako
ciekawostka ;-) ze tak powiem praktyczne podejscie

pytanie zadalem dlatego iz przejrzalem tabelke continentala
http://tiny.pl/hdr7q (na taka marke sie nastawilem) i w sumie nie
znalazlem jakiejs prawidlowosci co do wystepowania 20mm opon najtansze
opony 700 tes sa dostepne w wersji 20 a niektore drozsze nie sa dostepne
tak samo nijak sie ma rozmiar do stylu jazdy.
wtepnie buzdetowo wybralem opcje "continental ultra race folding" co o
tym myslisz?

Data: 2011-03-10 14:09:24
Autor: Fabian
opony 700cx20 pytania
W dniu 10.03.2011 13:59, whitey pisze:
On 10/03/11 12:30, Fabian wrote:

[...]

Może dlatego, że 20 mm są mało popularne, więc nie muszą występować we
wszystkich rodzajach. Najpopularniejszy rozmiar to 23. 25 też występują
w ograniczonym asortymencie, nie mĂłwiÄ…c juĹĽ o 28.

wtepnie buzdetowo wybralem opcje "continental ultra race folding" co o
tym myslisz?

BÄ™dzie Pan zadowolony! ;)  Na opony Continentala chyba nikt nie narzeka.

Fabian.

Data: 2011-03-10 15:06:03
Autor: whitey
opony 700cx20 pytania
On 10/03/11 13:09, Fabian wrote:

wtepnie buzdetowo wybralem opcje "continental ultra race folding" co o
tym myslisz?

BÄ™dzie Pan zadowolony! ;)  Na opony Continentala chyba nikt nie narzeka.

ok zamowilem conti ultra race folding 23x700 i detki do tego takie jak
zalecaja (w sumie dalem dupy bo moglem zapas zamowic...)
dzieki za podpowiedzi

Data: 2011-03-10 15:10:24
Autor: Jan Srzednicki
opony 700cx20 pytania
On 2011-03-10, whitey wrote:
On 10/03/11 13:09, Fabian wrote:

[...]

NB, mi siÄ™ zdecydowanie lepiej pompuje Presty robione przez Schwalbe w
porównaniu z Continentalem. Nie wiem, na czym to polega, ale dętki
kupuję tylko Schwalbe właśnie z powodu wentyli. :)

Data: 2011-03-10 15:26:54
Autor: whitey
opony 700cx20 pytania
On 10/03/11 15:10, Jan Srzednicki wrote:
dętki
kupuję tylko Schwalbe właśnie z powodu wentyli.

latwiej sie pompuje czy o co biega?

Data: 2011-03-10 15:36:07
Autor: Jan Srzednicki
opony 700cx20 pytania
On 2011-03-10, whitey wrote:
On 10/03/11 15:10, Jan Srzednicki wrote:
dętki
kupuję tylko Schwalbe właśnie z powodu wentyli.

latwiej sie pompuje czy o co biega?

Przecież napisałem, że mi się je lepiej (=łatwiej) pompuje, do jasnej
anielki.

Data: 2011-03-10 16:25:43
Autor: whitey
opony 700cx20 pytania
On 10/03/11 15:36, Jan Srzednicki wrote:
On 2011-03-10, whitey wrote:
[...]

ok spokojnie. polska jezyk trudna, cos mi sie pozajaczkowalo

Data: 2011-03-10 12:38:36
Autor: Leszek 'QSi' Pasoń
opony 700cx20 pytania
no wlasnie, mysle ze istotn± też jest waga zawodnika.
sam waże ok 90kg(aktualnie nawet więcej) i chwilę jeĽdziłem na oponie  20mm, byla to dramatoza. nie wiem czy kwestia amortyzacji czy konstrukcji  samej opony, ale po zmianie na 23mm (tania opona Deestone) komfort jest  zdecydowanie większy mimo takiego samego ci¶nienia.
no i czuję się na niej pewniej na naszych wyboistych drogach.

je¶li więc waży się mało, ~60-70kg to można się szarpn±ć na 20mm opony.
nie s±dzę żeby zysk wagowy i aerodynamiczny tych 3mm był na tyle istotny  żeby rezygnować z komfortu i odporno¶ci na przebicia.
a jak moje opony odmówi± już współpracy to chyba założę 25mm nawet, ważę  20kg za dużo żeby się ewentualnymi stratami przejmować ;)

--
Z krainy sadów w dolinie Dunajca.
Zapraszam do Ł±cka http://www.lacko.pl/

Data: 2011-03-10 18:03:45
Autor: piecia aka dracorp
opony 700cx20 pytania

Też tak odczuwałem. Miałem wrażenie jakbym jeĽdził na feldze.
Z chęci± bym włożył co¶ więcej niż 23mm do szosówki ale się nie zmie¶ci.

--
piecia aka dracorp

Data: 2011-03-14 09:16:47
Autor: Rowerex
opony 700cx20 pytania
On 10 Mar, 12:06, Fabian <fabian1234567...@gazeta.pl> wrote:

ProRace 3

Pro3Race 700x23 s± o parę milimetrów węższe niż Pro2Race w tym samym
rozmiarze (no chyba że moje stare Pro2 aż tak się rozci±gnęły po paru
latach jazdy). Mam też dziwne wrażenie, że Pro3Race jako¶ inaczej i
gorzej się trocz± przy tym samym ci¶nieniu do jakiego pompowałem
Pro2....

Pluję sobie trochę w brodę, że nie wzi±łem Pro3 wersji 25mm, albo że
nie kupiłem starych Pro2 23mm lub 25mm.

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2011-03-14 19:42:32
Autor: Fabian
opony 700cx20 pytania
W dniu 14.03.2011 17:16, Rowerex pisze:
[...]

Też słyszałem, że Pro3 s± gorsze niż Pro2. Ja miałem tylko te pierwsze i
przynajmniej do użytku na co dzień IMHO strata kasy. Fakt, że "trochę"
je męczyłem jak na szosowe opony, ale w porównaniu do innych były mało
wytrzymałe. Jeżeli chodzi o szybko¶ć to trudno mi powiedzieć, nie miałem
bezpo¶redniego porównania.

Fabian.

Data: 2011-03-15 08:56:59
Autor: whitey
opony 700cx20 pytania
On 14/03/11 16:16, Rowerex wrote:
[...]

wczoraj zalozylem nawet nie zwrocilem uwagi jaka to wersja...
faktycznie wygladaja strasznie wasko

Data: 2011-03-14 08:30:32
Autor: whitey
na zakonczenie watku
witam ponownie

Panowie, mieliscie racje z tymi 23mm. rozmawialem wczoraj z tubylcami
(UK Dorset) ktorzy powiedzieli ze na 20 to fajnie jak sie do francji
jedzie na gladki asfalt, a w uk niestety to bedzie "pain in the ass"
doslownie i w przenosni, wiec zakup wydaje sie byc ok.
nie wiem czym to spowodowane jest, ale w uk wszystkie drogi sa
delikatnie mowiac "chropowate" tzn ciezko znalesc gdzies gladki asfalt a
w wiekszosci wyglada to jak zlepione ze soba kawalki kamieni, (byc moze
chodzi o deszcz i jego odprowadzanie z jezdni? nie wiem)
w kazdym razie, ubylcy pochwalili wybor opon i powiedzieli ze dla
takiego rajdera jak ja bedzie ok

Data: 2011-03-21 10:51:47
Autor: harman/kardon
opony 700cx20 pytania
E tam, to tylko 3 mm różnicy. Bierz lepiej 23ki, s± łatwiej dostępne i
już się na nich dobrze ¶miga.
Szytki zostawmy zawodowcom. Wy¶cigi rz±dz± się innymi prawami i moim
zdaniem porównywanie treningu do ¶cigania się, gdzie s± ważne nawet
0,1s różnicy to zupełny nonsens - i to w każdej kwestii nie tylko
ogumienia. Złapiesz na cynglach panę jedn± po drugiej na jakich¶
paskudnych kamlotach czy szkle, to zrozumiesz czemu na treningi
niezbyt się nadaj±... Ja już trzy kapcie na oponach miałem i żaden
uszczelniacz by nic nie dał, bo syf tkwił w oponie, a raz tak mi
rozdarł, że musiałem nawet na szybko latać bok opony. Cud, iż felga
nie ucierpiała. Za to na szytce przebitej zajedziesz z powrotem, ale
nieprędko.

Data: 2011-03-22 09:15:49
Autor: whitey
opony 700cx20 pytania
On 21/03/11 17:51, harman/kardon wrote:
E tam, to tylko 3 mm różnicy. Bierz lepiej 23ki, s± łatwiej dostępne i
już się na nich dobrze ¶miga.

juz zakupione (cont ultra sport 23), zalozone i 200km przejechane.
roznica pomiedzy poprzednimi "rolniczymi" kendami i nowymi ogromna (fakt
ze nowe cale kola rowniez zalozone)