Data: 2013-03-20 07:12:43 | |
Autor: J.F. | |
opony na lod | |
http://moto.onet.pl/13924355,0,4,filmy.html?node=28 "Producent opon Nokian Tyres ustanowił nowy rekord prędkości samochodu na lodzie. Model Audi RS6 rozpędzono do 335 km/h." opony z kolcami, wiec w zasadzie poza zainteresowaniem, ale sie zastanawiam nad istota takiego rekordu: -predkosc potezna, opor powietrza tez, przyczepnosc opon duza musi byc, -kierowca musi miec umiejetnosci, czy kazdy glupi potrafi wcisnac gaz ? Jak uczy doswiadczenie - troche lodu na prostej drodze i juz suniemy bokiem, czy na kolcach i 4WD to sie nie zdarza ? J. |
|
Data: 2013-03-20 17:20:45 | |
Autor: scobowski | |
opony na lod | |
W dniu 2013-03-20 07:12, J.F. pisze:
zobacz uważnie ten filmik, szczególnie widok z kabiny - on cały czas sunął bokiem, tylko mniej więcej w jednym kierunku; kierowca "jadąc prosto" cały czas dość znacznie koryguje ustawienie kół/pojazdu względem kierunku jazdy. W czteronapędowym łatwiej, w quattro czy subaru jeszcze ciut łatwiej - wynika to z działania torsena, który płynnie przekierowuje moment tam, gdzie akurat NIE ucieka - czyli np. przy utracie przyczepności z tyłu - płynnie więcej daje do przodu... Generalnie - każda czteronapędówka w trakcie rozpędzania w poślizgu (koła "pokonują dłuższą drogę niż samochód") - ma skłonność do obracania się, co dość łatwo można korygować ustawieniem auta względem wektora prędkości :) Pamiętaj jeszcze o systemach stabilizacji toru jazdy :) - które potrafią w nowych autach działać skutecznie, a niemal niezauważalnie przy minimalnych wychyleniach. |
|