opony (zimowe) - czy marka ma tak naprawdę znacz enie?

Data: 2013-11-29 16:40:07
Autor: RD
opony (zimowe) - czy marka ma tak naprawdę znacz enie?
Witajcie,

  Jak co roku wysyp pytań o "jaką oponę". Tym razem trochę inaczej, to znaczy - jaka jest różnica między konkretną marką/modelem - poza ceną?

  Mam do wyboru kilka opon w rozmiarze 195/60/15 - cenowo różnią się - bywa, że znacznie. Na przykład: SAVA ESKIMO S3+ vs. FULDA KRISTALL MONTERO 3 - 40-50zł różnicy / szt.
Obie marki pod koncernem GoodYear, obie opony w podobnych klasach według etykiet - C/E/67dB, E/C/69dB.
Sava, niby klasa ekonomiczna (ok. 200-230pln), a Fulda, niby średnia (ok. 230-260pln), ale porównując etykiety opon, a także to, że obie marki należą do koncernu GoodYear.. inna guma? Kraj produkcji (np. Francja(Fulda) vs. Polska(Sava))? To ma aż takie znaczenie?

Bo różnicę w porównaniu chociażby dwóch powyższych opon do Dębicy Frigo 2 - rozumiem. Mimo, że też podlega pod GoodYear, to sam produkt odbiega parametrami od powyższych (E/F/71dB) - chociaż w niektórych sklepach wcale nie ceną.

Na logikę - opony w tych klasach - wybrałbym najtańszą. Mam jednak jakiś tam sentyment do Fuldy, ponieważ od lat sprawdzają się i na nich jeżdżę. Ale jak mam do kupienia oponę Sava Eskimo S+ i oszczędzę 40zł/szt., to robi różnicę-pytanie, czy (i czym) uzasadnioną.

Pozdr,

Data: 2013-11-29 17:02:11
Autor: Ergie
Użytkownik "RD"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:l7acgo$5t7$1@node1.news.atman.pl...

  Jak co roku wysyp pytań o "jaką oponę". Tym razem trochę inaczej, to znaczy - jaka jest różnica między konkretną marką/modelem - poza ceną?

Pewnie jak to w życiu - połowa ceny to marketing. Droższe marki mają większe wydatki na marketing więc i musza więcej kosztować.

Ale nie jest tak że płaci się tylko za logo. W niezależnych testach zwykle droższe marki wypadają lepiej niż tańsze, choć oczywiście zdarzają się wyjątki.

Osobiście wyznaję taką zasadę że wolę kupić auto rok starsze i zaoszczędzone kilka tysięcy wydać na porządne opony zimowe, niż kupić auto na styk moich możliwości finansowych i później kierować się ceną przy zakupie zimówek.

Na papierze kilka metrów różnicy w drodze hamowania na mokrym to niewiele w praktyce czasem tego metra lub dwóch zabraknie. Utrata zniżek na ubezpieczenie to większa strata niż dołożenie 500zł na lepsze opony.

[...]

Nie patrz na etykiety tylko na testy.

[...]

Że co? 40zł/sztukę robi różnicę? Wystarczy na dwa trzy miesiące założyć kapelusz by więcej zaoszczędzić na paliwie.

Pozdrawiam
Ergie

Data: 2013-11-29 17:38:40
Autor: RD
W dniu 2013-11-29 17:02, Ergie pisze:
[...]

  To standard, ale czy za coś więcej. Bo tego właśnie dotyczy moje pytanie. Jeśli za nic więcej, to łatwo zmienić podejście - jeśli nie ma różnicy, to po co przepłacać. Zostawię to tym, którzy wydają swoje pieniądze bez zastanowienia.

Ale nie jest tak że płaci się tylko za logo. W niezależnych testach
zwykle droższe marki wypadają lepiej niż tańsze, choć oczywiście
zdarzają się wyjątki.

Chyba jednak duża przesada z Twojej strony. Płaci się też za testy. Na podobnej zasadzie co marketing, działają niby niezależne testy. Poza tym, nie da się (zwykle) porównać dwóch opon o tych samach rozmiarach na tych samych testach. Jedna opona i rozmiar mają w teście taki wynik, a inna w innym rozmiarze taki. Zresztą, popatrz chociażby na opisy opon w oponeo - mam na myśli te testy ADAC itp. Co mam porównywać? Testy w rozmiarze 185/60/R14 - z 2009 roku?
Czy może 2011 195/65/R15? Czy tez może Sava 165/70/R14 - w 2012? Czy 2011 196/65/15? I tak dalej ... IMHO nierealne.

  Poza tym, oczywiście chętniej testowane są marki lepsze, to i testów będzie więcej właśnie tych marek.

  Jako "dowód" na kolejny argument przeciwko droższym oponom dodam wynik testu ADAC dla opon zimowych na 2013/2014 na podstawie artykułu:
http://moto.wp.pl/kat,106078,title,ADAC-test-opon-zimowych-2012,wid,15013162,wiadomosc.html

"Wśród opon ocenionych jako „wystarczające” prym wiodą modele mniej uznanych producentów: Barum Polaris 3, Sava Eskimo S3+ oraz Marschal I’ZEN MW 15. To przedział cenowy od ok. 180 do 200 zł. Na dalszych pozycjach znalazły się: GoodYear UltraGrip 8, Semperit Master-Grip, Vredestein Snowtrac 3, Firestone Winterhawk 2 EVO, Dunlop SP Winterrensponse oraz Hankook Winter icept RS W442. Jak łatwo zauważyć, w tej grupie znalazły się zarówno opony renomowanych firm, za które trzeba sporo zapłacić, jak i produkty tych mniej poważanych producentów. Wyróżnić należy jednak opony Goodyeara, które najlepiej spośród całej stawki radzą sobie na mokrej nawierzchni; niestety znacznie gorzej na śniegu. "

  Sava Eskimo S3+ w interesującym mnie rozmiarze - do dostania za 200-230zł.
  GoodYear UltraGrip 8 w tym samym rozmiarze - 300-330zł

  Jak odnieść powyższe ceny i modele opon (w tym marki) w stosunku do tegorocznego testu ADAC?

[...]

Akurat dobre i złe opony można założyć i do starego auta, i do nowego, niezależnie od tego, czy kupiono je na styk możliwości, czy nie.
Rozumiem, że biorąc pod uwagę powyższy test ADAC i droższego o 100zł od Savy - GoodYear'a - wybrałbyś GoodYear'a. Ale czy dobrze byś zrobił? Chyba nie. A kilka akapitów niżej/wyżej mnie przekonujesz, żebym wierzył testom (...).

Na papierze kilka metrów różnicy w drodze hamowania na mokrym to
niewiele w praktyce czasem tego metra lub dwóch zabraknie. Utrata zniżek
na ubezpieczenie to większa strata niż dołożenie 500zł na lepsze opony.

  Wszystko ok, zgadzam się, też tak w życiu staram się postępować. Tylko 500zł więcej w przypadku, gdy dwie opony są do siebie podobne, to głupota. Właśnie szukam dowodów na to, że jedna opona jest "o tyle" lepsza od drugiej i warto do niej dopłacić. Bo, że dopłacić zawsze można, to ja wiem... pytanie o sens.

Nie patrz na etykiety tylko na testy.

  Czyli jak wyżej już podałem informacje nt. testów - GoodYear Ultragrip 8 przegrywa w stosunku do Sava Eskimo S3+. Mam 100+ pln w kieszeni na sztuce i zadowolenie, tak? :>

[...]

Tak, robi. Nie ma potrzeby, żebym wydawał 160zł więcej, niż muszę - "no bo tak".

Data: 2013-11-29 18:39:55
Autor: Ergie
Użytkownik "RD"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:l7afui$9fq$1@node1.news.atman.pl...

[...]

Nie rozumiem o czym piszesz. Jedynie testy tych samych rozmiarów mają sens i tylko takie spotykam. Wszystkie opony w teście maja ten sam rozmiar i są testowane na tym samym samochodzie.

Problem jest inny że ta sama opona w różnych rozmiarach różnie wypada w testach i to że 16-tka wypada dobrze wcale nie oznacza, że tak samo dobra będzie 18-tka. Ale jakieś ogólne wnioski można na podstawie testów wyciągnąć.

  Poza tym, oczywiście chętniej testowane są marki lepsze, to i testów będzie więcej właśnie tych marek.

To prawda, ale średnia półka też się załapuje na testy, brakuje tylko testów "chińczyków", ale to chyba nie problem :-)

[ciach]

 Sava Eskimo S3+ w interesującym mnie rozmiarze - do dostania za 200-230zł.
 GoodYear UltraGrip 8 w tym samym rozmiarze - 300-330zł

No i już jest pierwszy wniosek - nie kupuj UltraGripa :-)

Ja nie namawiam do kupowania droższych opon ale lepszych.

 Jak odnieść powyższe ceny i modele opon (w tym marki) w stosunku do tegorocznego testu ADAC?

Poszukaj więcej testów.

[...]

Nie zrozumiałeś ja nie namawiam do droższych opon tylko do lepszych. Jeśli tańsze są lepsze to biorę tańsze. Chodzi o to by mieć rezerwę kasy by przy wyborze opon nie kierować się ceną.

[...]

A może jest coś co wygrywa i z Eskimo i z Ultragripem?

Że co? 40zł/sztukę robi różnicę? Wystarczy na dwa trzy miesiące założyć
kapelusz by więcej zaoszczędzić na paliwie.

Tak, robi. Nie ma potrzeby, żebym wydawał 160zł więcej, niż muszę - "no bo tak".

Nie pisałem o wydawaniu kasy "no bo tak", a tylko wtedy gdy to zwiększa bezpieczeństwo.

Pozdrawiam
Ergie

Data: 2013-11-29 19:08:08
Autor: RD
W dniu 2013-11-29 18:39, Ergie pisze:

[...]

Proszę, podaj mi źródło/testy, które spotykasz, bo ja jakoś nie mogę znaleźć testu możliwie wielu opon w interesującym mnie rozmiarze 195/60/15. Ba! Testy ADAC na stronie adac.de to:

     165/70 R14 T (2012)

     175/65 R14 T (2011)

     175/65 R14 T Ganzjahresreifen (2011)

     185/60 R15 T (2013)

     195/65 R15 T (2011)

     205/55 R16 H (2012)

     215/65 R16 T (2012)

     225/45 R17 H (2013)

http://www.adac.de/infotestrat/tests/reifen/default.aspx

Jak na tej podstawie mam porównać różne modele? Nie widzę możliwości.
O tym wyżej pisałem. Jak porównać modele z testu 195/65 R15 T (2011) do tegorocznych 185/60 R15 T (2013) ? Plus brakujące marki/modele.

[...]

  Właśnie o tym piszę. "Ogólne wnioski" to będzie to samo, co "znikoma różnica pomiędzy podobnymi oponami, ponieważ nie ma argumentów poza ceną, etykietą, albo znaną marką w teście". Więc wnioski żadne.

No i już jest pierwszy wniosek - nie kupuj UltraGripa :-)

Ja nie namawiam do kupowania droższych opon ale lepszych.

Ależ tak:
[...]

A czy ja pisałem, że kieruję się ceną? Cały czas pytam o różnicę (nie cenową) między oponami, których zakup mnie interesuje.

Poszukaj więcej testów.

Bleah! :)

Nie zrozumiałeś ja nie namawiam do droższych opon tylko do lepszych.
Jeśli tańsze są lepsze to biorę tańsze. Chodzi o to by mieć rezerwę kasy
by przy wyborze opon nie kierować się ceną.

Zrozumiałem. Tylko ja pytam o to, jak wybrać "tę lepszą". A Ty mi wyjeżdżasz z testami i że trzeba mieć kasę, żeby się nie zastanawiać. A jak te testy mają wpłynąć na decyzję, jeśli nie mogę porównać różnych modeli marek w tym samym rozmiarze w tym samym roku? Nijak. Wniosek (przypisuję go Tobie): Wydawać pieniądze na tę numer 1 nie ważne w jakim rozmiarze w teście z tego roku i nie zastanawiać się.

Nie pisałem o wydawaniu kasy "no bo tak", a tylko wtedy gdy to zwiększa
bezpieczeństwo.

Ergie, trochę jednak tak .. ;) A ja od początku pytam o to, czym się różni jedna od drugiej, żeby wyciągnąć wnioski, a nie płacić "no bo tak", "bo to zwiększa bezpieczeństwo", czy nawet "bo inna opona danej marki jest w teście ADAC na pozycji pierwszej w 2013 roku".

Data: 2013-11-29 19:57:47
Autor: Artur Maśląg
W dniu 2013-11-29 19:08, RD pisze:
W dniu 2013-11-29 18:39, Ergie pisze:
(...)
[...]

On jest teoretykiem i prędzej ci kaktus na ręce wyrośnie, niż się
doczekasz konkretów.

[...]

Spoko - ja poproszę o testy 205/50 R16. Rozmiar mniej typowy, droższy itd.

[...]

W związku z powyższym generalnie można sobie w buty włożyć wyniki z
testów opon "podobnych".

To chyba tyle :)

Data: 2013-12-02 13:21:39
Autor: Ergie
Użytkownik "RD"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:l7al6a$f3h$1@node1.news.atman.pl...

Proszę, podaj mi źródło/testy, które spotykasz, bo ja jakoś nie mogę znaleźć testu możliwie wielu opon w interesującym mnie rozmiarze 195/60/15. Ba! Testy ADAC na stronie adac.de to:

Jak nic nie ma to nie pozostaje Ci nic innego niż testy opon podobnych rozmiarów (obarczone błędem) albo opinie użytkowników (obarczone błędem i autosugestią).

[...]

No nie do końca żadne. Po przejrzeniu kilku testów można zobaczyć pewne tendencje - np pewne opony są częściej w czołówce a inne rzadziej.

Poszukaj więcej testów.

Bleah! :)

Przepraszam nie spodziewałem się że w tym rozmiarze to będzie problem. Sam ma dosyć popularny rozmiar 205/55r16 i testów od groma nie psodziewałem sięże w innym rozmiarze może być z tym kłopot.

[...]

Nic takiego nie napisałem - wręcz przeciwnie napisałem że wyniki opon w różnych rozmiarach mają się nijak do siebie.

[...]

Pisałeś o oszczędzaniu i o tym że 40zł robi różnicę. Dla mnie to żaden argument przy wyborze opony. Marka słabym bo słabym ale jednak argumentem jest, a dobrym argumentem są wyniki.

Gdybym nie miał dostępu do żadnych wyników to jednak wolałbym się kierować marką i innymi wynikami niż nie kierować niczym tylko zgadywać.

Pozdrawiam
Ergie

Data: 2013-11-29 17:16:37
Autor: Czesław Wiśniak
[...]

Użytkuję Dayton DW510, bardzo fajne.

Data: 2013-11-29 18:28:00
Autor: RD
W dniu 2013-11-29 17:16, Czesław Wiśniak pisze:
[...]

  Tyle tylko, że są inne modele, które - jeśli wierzyć etykietom - mają lepsze parametry, a są w tej samej cenie. :) Ale dzięki.

Data: 2013-11-29 18:53:39
Autor: Czesław Wiśniak
opony (zimowe) - czy marka ma tak naprawdę znaczenie?

jeśli wierzyć etykietom - mają

Przestań.

Data: 2013-11-29 17:34:02
Autor: J.F
[...]

Znasz troche niemiecki ? To masz.
http://www.adac.de/infotestrat/tests/reifen/winterreifen/2013_winterreifen_test_185_60_R15.aspx?ComponentId=185944&SourcePageId=31821

Uprzedzam - im wiekszy numerek, tym gorzej

ale ...
-tych co cie interesuja, to tam nie ma, bo to z niemieckiego rynku. Choc jak patrze na te ceny ... moze warto sie za Odre przejechac.
mogly byc w poprzednich latach oceniane inne - ale wtedy nie wiadomo czy  to nadal to samo.

-wyniki w roznych latach troche rozbiezne, moze rozmiar istotnie wplywa ?
-cholera wie jak oni te numerki nadaja, moze nie ma wiekszej roznicy miedzy 2 a 4.

P.S. Zle ten Kormoran wyszedl. Ale to na mokrym, bo na sniegu bardzo dobrze trzyma.

[...]

Kto wie, moze i ma, inna fabryka, inne maszyny, inna guma.
Tylko potem sie mozna zdziwic ze Dębica wcale nie w Polsce robiona :-)

[...]

Na te etykiete to przynajmniej jest jakas norma pomiaru, to moze rzetelne.

Na logikę - opony w tych klasach - wybrałbym najtańszą.

No nie, na logike - zaoszczedzisz 200zl na oponach, a rozbijesz auto za 20 tys ...

Niestety - nie zagwarantuje ze drozsza bedzie lepsza :-)
I mimo testow ADAC nadal nic nie wiadomo :-)

J.

Data: 2013-11-29 18:07:47
Autor: RD
W dniu 2013-11-29 17:34, J.F pisze:
[...]

Acha. I w sumie nic nie wiadomo. ;)

P.S. Zle ten Kormoran wyszedl. Ale to na mokrym, bo na sniegu bardzo
dobrze trzyma.

GoodYear Ultragrip 8 też gorzej od Savy z Polski. Co dają te testy?

Kto wie, moze i ma, inna fabryka, inne maszyny, inna guma.
Tylko potem sie mozna zdziwic ze Dębica wcale nie w Polsce robiona :-)

Za to Sava tak (he he) ...

Na te etykiete to przynajmniej jest jakas norma pomiaru, to moze rzetelne.

O to,to,to! Według innego kolegi (Ergie) z tego wątku - mam patrzeć na testy. Niby niezależne. A porównać rozmiary opon i modele to graniczy z cudem. Jak tu nie odnieść wrażenia, że jednak są to testy przedpłacone?

Etykieta przynajmniej wskazuje podstawy, chociaż brakuje jeszcze tutaj do porównania jakości mieszanki/gumy i jakości produkcji - wprost z rozporządzenia, jak teraźniejsze etykiety.

No nie, na logike - zaoszczedzisz 200zl na oponach, a rozbijesz auto za
20 tys ...

Rozumiem, że na tych droższych nie rozbiję. :)

Niestety - nie zagwarantuje ze drozsza bedzie lepsza :-)
I mimo testow ADAC nadal nic nie wiadomo :-)

  Dokładnie tak. Myślę, że jeśli ktoś bierze pod uwagę też swój budżet, to warto podejść do tego rozsądnie i wybrać dobry produkt za rozsądną cenę. Uniemożliwiają to niestety same opisy produktów - w zasadzie poza etykietą nie ma czego porównywać. Podobnie testy nie dają wiele możliwości, chyba, że ma się na tyle szczęścia, że użytkuje się opony w konkretnym rozmiarze z testu, a testowane opony są w podobnym zakresie cenowym. Pozostaje chyba tylko ślepo wybierać opony na "mniej-więcej" w swojej kategorii cenowej.

Data: 2013-11-29 20:26:00
Autor: J.F
opony (zimowe) - czy marka ma tak naprawdę znaczenie?
Użytkownik "RD"  napisał
[...]

Ano nic. Ale przeciez nie liczysz ze ktos tu ma laboratorium badawcze opon i przetestowal tysiace egzemplarzy :-)

P.S. Zle ten Kormoran wyszedl. Ale to na mokrym, bo na sniegu bardzo
dobrze trzyma.
GoodYear Ultragrip 8 też gorzej od Savy z Polski. Co dają te testy?

A moze tak jest ?

Na te etykiete to przynajmniej jest jakas norma pomiaru, to moze rzetelne.
O to,to,to!

Ale pomiarow na sniegu i lodzie tam nie ma.

Według innego kolegi (Ergie) z tego wątku - mam patrzeć na testy. Niby niezależne.

ADAC chyba ma najwieksza niezaleznosc, no i cos tam mierzy, a nie tylko subiektywne odczucia.

A porównać rozmiary opon i modele to graniczy z cudem. Jak tu nie odnieść wrażenia, że jednak są to testy przedpłacone?

No, wszystkiego przeciez nie przetestuja.
Wybrali popularne modele z niemieckiego rynku i popularne rozmiary.

No nie, na logike - zaoszczedzisz 200zl na oponach, a rozbijesz auto za
20 tys ...
Rozumiem, że na tych droższych nie rozbiję. :)

Ale jak sie rozbijesz na tanszych, to bedziesz sobie dlugo w brode plul :-P

Tak czy inaczej - wlasciwe kryterium jest "dobra" a nie "tania".
Tylko ktore to sa te dobre :-)

[...]

Hm, jak na slepo ... to moze jednak zaufac ADAC i zaufac producentom, ze rozmiary az tak bardzo sie nie roznia ?

J.

Data: 2013-11-29 20:49:48
Autor: RD
W dniu 2013-11-29 20:26, J.F pisze:

Ano nic. Ale przeciez nie liczysz ze ktos tu ma laboratorium badawcze
opon i przetestowal tysiace egzemplarzy :-)

  A no przyznam, że liczyłem, że może jest ktoś, kto siedzi w tej branży bardziej, bliżej tych produkcji i potrafi coś powiedzieć na ten temat. :)

GoodYear Ultragrip 8 też gorzej od Savy z Polski. Co dają te testy?

A moze tak jest ?

To próbuję ustalić. ;)

Na te etykiete to przynajmniej jest jakas norma pomiaru, to moze
rzetelne.
O to,to,to!

Ale pomiarow na sniegu i lodzie tam nie ma.

A w testach nie ma innych opon, które na naszym rynku są. :)

ADAC chyba ma najwieksza niezaleznosc, no i cos tam mierzy, a nie tylko
subiektywne odczucia.

"chyba" ;) tak jak nasz GUM mierzył Iskry ;)

[...]

Więc pytanie, JAK mam porównać oponę do innej w naszych warunkach, na naszym rynku i w rozmiarze, który akceptuje moje auto?:> Pytanie retoryczne.

Ale jak sie rozbijesz na tanszych, to bedziesz sobie dlugo w brode plul :-P

To fakt! ;))) I nie, że padało, że ślisko było, a ja zamiast 5km/h jechałem 10km/h, tylko właśnie to - że żałowałem na oponę nr 1 z testu ADAC 2013. Brzmi dziwnie, ale tak pewnie zakorzeni się w podświadomości.

Tak czy inaczej - wlasciwe kryterium jest "dobra" a nie "tania".
Tylko ktore to sa te dobre :-)

Czyli problem nie-do-roz-wią-za-nia.

Hm, jak na slepo ... to moze jednak zaufac ADAC i zaufac producentom, ze
rozmiary az tak bardzo sie nie roznia ?

Kiedy w samych testach różnią się wyniki od rozmiarów. :>

Data: 2013-11-29 23:26:11
Autor: J.F.
opony (zimowe) - czy marka ma tak naprawdę zn aczenie?
Dnia Fri, 29 Nov 2013 20:49:48 +0100, RD napisa(a):
W dniu 2013-11-29 20:26, J.F pisze:
ADAC chyba ma najwieksza niezaleznosc, no i cos tam mierzy, a nie tylko
subiektywne odczucia.
"chyba" ;) tak jak nasz GUM mierzy Iskry ;)

No wiesz, ADAC to nie jest gazeta, zyjaca z reklam.
Klub, miliony czlonkow, ktorzy placa po 50-100 euro, maja miliardowy
majatek, zyja z uslug swiadczonych czlonkom ... to moze i opony
testuja uczciwie.

J.

Data: 2013-11-30 00:00:45
Autor: szymon.czarkowski
opony (zimowe) - czy marka ma tak naprawd znaczenie?
W dniu pitek, 29 listopada 2013 23:26:11 UTC+1 uytkownik J.F. napisa:
No wiesz, ADAC to nie jest gazeta, zyjaca z reklam.

S take testy na stronie automobilklubu austriackiego:
http://www.oeamtc.at/?id=2500%2C%2C1004845%2C
i szwajcarskiego:
http://www.tcs.ch/de/test-sicherheit/testberichte/reifen/winterreifen.php
Od 2-3 lat wyniki s identyczne, ale wyniki wczeniejszych testw wykazuj niewielkie rozbienoci (porwnywaem ADAC i OEAMTC).
Wydaje mi si, e teraz robi te testy wsplnie (albo publikuj dane ADAC), a kiedy moe przeprowadzali je niezalenie.
Dla mnie ADAC jest godny zaufania. Kieruj si testami przy zakupie opon i jak na razie nie rozczarowaem si ;)

Data: 2013-11-30 00:04:36
Autor: szymon.czarkowski
opony (zimowe) - czy marka ma tak naprawd znaczenie?
W dniu pitek, 29 listopada 2013 17:34:02 UTC+1 uytkownik J.F napisa:
Choc jak patrze na te ceny ... moze warto sie za Odre przejechac.

Niedawno kupowaem nowe opony (letnie i zimowe). Porwnywaem ceny w Polsce, Niemczech, Austrii i w Czechach. Powiciem na to sporo czasu. Interesujce mnie modele opon najtaniej znalazem jednak w Polsce :D cho musz przyzna, e ceny wszdzie byy porwnywalne. Midzy najtaszymi ofertami duych rnic nie byo.

Data: 2013-11-30 12:07:16
Autor: J.F.
opony (zimowe) - czy marka ma tak naprawd znaczenie?
Dnia Sat, 30 Nov 2013 00:04:36, szymon.czarkowski@gmail.com
napisa(a):
[...]

Ale jak widze cene 62-101 za najlepsze .... 62 euro to nie jest drogo.
Tylko gdzie kupic Continental ContiWinterContact TS850 185/60 R15 T
za 62 euro ?

.... ha, ceneo podpowiada trzy miejsca gdzie sa 195/65 R15 91T
po 228 zl ... czeskie. Brac ? a 185/60 R15 drozsze
http://www.oponymax.pl/
 267 bez kraju
http://www.oponyszybkoitanio.pl/prodszcz.php?id=41580
 234 czeskie

http://www.autokarman.pl/karta/23447/opona-contiwintcont-ts850-185-60r15-zima-osobowe/
http://www.autokarman.pl/karta/23446/opona-contiwintcont-ts850-185-60r15-zima-osobowe/
 247 i 250 zl ... to ktore sa te najlepsze ? :-)

J.

Data: 2013-11-30 04:03:38
Autor: szymon.czarkowski
opony (zimowe) - czy marka ma tak naprawd znaczenie?
W dniu sobota, 30 listopada 2013 12:07:16 UTC+1 uytkownik J.F. napisa:

W przypadku poszukiwanych przeze mnie modeli najlepsza cena bya w Polsce ;)
Opony wyprodukowane jednak za granic: letnie w Niemczech, zimowe w Rumunii.
Podczas szukania skpiec i nokaut wyszukiway tasze oferty ni ceneo.
TS850 polecam, sam kupiem ten model do swojego auta ;) 205/55R16XL
Jedyna ich wada jak dotd stwierdziem: troch "gwid" gdy jedzie si po mokrej drodze (szczeglnie, gdy jest nieco wicej wody, np.w koleinach). W zimowych warunkach jeszcze nie sprawdzaem. Te 2cm niegu, ktre sparalioway miasto kilka dni temu to miech na sali. Czekam na prawdziwy opad niegu ;)

Data: 2013-11-30 13:04:46
Autor: RD
W dniu 2013-11-30 12:07, J.F. pisze:
[...]

No nie artuj ;) Mylaem, e ju si czego nauczylimy. :>

P.S. Zamwiem jednak Fuld, ani to ekonomiczna Sava, ani najdroszy Continental. auj troch, e nie mam rozmiaru 195/65/15 albo wanie 185/60/15.

  Warunkw podczas testu i tak na drodze nie odtworzymy, warunki bd rne, wic wywnioskowaem, e rnice w idealnym tecie na poziomie czci centymetrw, czy nawet metra w hamowaniu, nie bd do powtrzenia na drodze mimo wszystko. Nie znajc natomiast rnic w skadzie gumy, czy innych podobnych parametrw/argumentw za/przeciw temu konkretnemu modelowi - wybraem rodek. Opony na ktrych i tak jed od duszego czasu i sprawdzaj si, ale jednak nie oszczdzaem na taszym odpowiedniku. Na drosze nie znalazem uzasadnienia (poza testami, na temat ktrych mam mieszane odczucia). Czy suszny wybr? Nie jestem pewien, ale poniewa brakuje argumentw, mona go za taki chyba uzna?

Data: 2013-11-29 19:47:22
Autor: Maciek
opony (zimowe) - czy marka ma tak naprawdę znacz enie?
Dnia Fri, 29 Nov 2013 16:40:07 +0100, RD napisa(a):

vs. Polska(Sava))?

Savy sa slowenskie, i zawsze byly.

--
Maciek

Od kolijevke, pa do groba, za ispiranje mozga je doba

Data: 2013-11-29 20:18:54
Autor: J.F
opony (zimowe) - czy marka ma tak naprawd znaczenie?
Uytkownik "Maciek"  napisa w wiadomoci
Dnia Fri, 29 Nov 2013 16:40:07 +0100, RD napisa(a):
vs. Polska(Sava))?
Savy sa slowenskie, i zawsze byly.

Co nie znaczy ze nie ma takich made in Poland.

Dbice Furio made in England widzialem.

J.

Data: 2013-11-29 20:42:35
Autor: RD
W dniu 2013-11-29 20:18, J.F pisze:
Uytkownik "Maciek"  napisa w wiadomoci
Dnia Fri, 29 Nov 2013 16:40:07 +0100, RD napisa(a):
vs. Polska(Sava))?
Savy sa slowenskie, i zawsze byly.

Moe marka tak. Tak jak Zelmer polski, ale rrrobiony w rrrrpc.

Co nie znaczy ze nie ma takich made in Poland.

Dbice Furio made in England widzialem.

Egzakli.
  Sava made in Poland:
http://www.oponeo.pl/dane-opony/sava-eskimo-s3-- 195-60-r15-88-t#33515167

Data: 2013-11-29 20:48:50
Autor: J.F
opony (zimowe) - czy marka ma tak naprawd znaczenie?
Uytkownik "RD"  napisa w wiadomoci
[...]

ale takiej stronie nie calkiem bym wierzyl - wystarczy ze sie ktos pomylil.
Jakby tak zdjecie bylo lepsze i bok bylo widac...

J.

Data: 2013-11-30 13:16:03
Autor: Artur Malg
W dniu 2013-11-29 20:48, J.F pisze:
[...]

A wystarczy Ci odpowied, e z linii produkcyjnych Dbicy schodz opony
marek: Dbica, Goodyear, Dunlop, Fulda, Sava?

:P

Data: 2013-12-09 16:51:24
Autor: Marek
On 29.11.2013 20:48, J.F wrote:
[...]

Mialem SAVY i sa robione w PL.

--
Marek
echo qavio.dsbvycom@kqamp.csq | tr  a-di-rs-ze-h a-z

Data: 2013-11-29 20:58:19
Autor: Maciek
opony (zimowe) - czy marka ma tak naprawd znaczenie?
Dnia Fri, 29 Nov 2013 20:42:35 +0100, RD napisa(a):

Egzakli.
  Sava made in Poland:
http://www.oponeo.pl/dane-opony/sava-eskimo-s3-- 195-60-r15-88-t#33515167

Moze czesc produkcji ostatnio przeniesli, ale zasadniczo jest to opona
slowenska. Fiat nie jest polski, chociaz go skladaja w PL.

"Kao prvo , Sava se ne proizvodi samo u Poljskoj ili Sloveniji pa ti to
treba biti sinonim za los kvalitet , ona se proizvodi i u Nemackoj (Eskimo
HP) , u Juznoj Africi , Francuskoj , Tajlandu , Americi , Spaniji"

I z tegorocznego katalogu Savy:

Velika koliina pneumatika se jo uvek proizvodi u
fabrici Goodyear Dunlop Sava Tires u Sloveniji koja
spada meu najbolje pogone za proizvodnju pneumatika
u Evropi.

Przetlumaczyc?

Data: 2013-11-29 21:49:39
Autor: Artur Malg
W dniu 2013-11-29 20:58, Maciek pisze:
[...]

No i co z tego, e soweska? Toyota jest japoska podobno...

Przetlumaczyc?

Nie na takiej potrzeby - istnieje spora szansa, e zrobiby to
niezupenie zgodnie z materiaem rdowym.

Data: 2013-11-29 22:19:48
Autor: Maciek
opony (zimowe) - czy marka ma tak naprawd znaczenie?
Dnia Fri, 29 Nov 2013 21:49:39 +0100, Artur Malg napisa(a):

Nie na takiej potrzeby - istnieje spora szansa, e zrobiby to
niezupenie zgodnie z materiaem rdowym.

A na jakiej podstawie tak sadzisz, he?

Data: 2013-11-30 13:16:16
Autor: Artur Malg
W dniu 2013-11-29 22:19, Maciek pisze:
Dnia Fri, 29 Nov 2013 21:49:39 +0100, Artur Malg napisa(a):

Nie na takiej potrzeby - istnieje spora szansa, e zrobiby to
niezupenie zgodnie z materiaem rdowym.

A na jakiej podstawie tak sadzisz, he?

Po tym co podrzucie i braku ustosunkowania si do japoskiej
Toyoty. Z Sav jest zdaje si jeszcze zabawniej ni z Debic
- Goodyear jest wycznym wacicielem Savy (cakowite przejcie
miao miejsce chyba w 2004 roku) i Sava staa tylko mark Goodyear-a,
tak wic soweska to ona jest tylko na tyle, na ile akurat partia opon
zostaa wyprodukowana w Sowenii. W Dbicy Goodyear ma ~60% udziaw
i mimo faktu, e z linii schodz opony marki Dbica, Goodyear, Dunlop,
Fulda i Sava, to nadal pozostaje firma polsk, cho opony z logiem
Dbica s wytwarzane rwnie w fabrykach w innych krajach.

Data: 2013-11-30 13:51:02
Autor: Maciek
opony (zimowe) - czy marka ma tak naprawd znaczenie?
Dnia Sat, 30 Nov 2013 13:16:16 +0100, Artur Malg napisa(a):

Po tym co podrzucie i braku ustosunkowania si do japoskiej
Toyoty.

Na temat Toyoty nic nie wiem, natomiast wiem, ze w slowenskich zakladach
utrzymano produkcje tych samych marek opon Sava, ktore byly tam robione
przed wykupieniem przed Goodyeara. Nie ma zadnych podstaw zeby sadzic, ze
przy okazji zmiany wlasciciela cokolwiek w tych oponach zmieniono - bieznik
maja identyczny, a czy modyfikowano mieszanke, nie wiemy, ale pewnie nie,
skoro poprzednia dzialala i opony dobrze sie sprzedawaly. Wiec dla mnie to
nadal sa opony slowenskie. Przeciez nie dyskutujemy tu o tym, dokad
trafiaja podatki od sprzedazy.

Data: 2013-11-30 14:40:20
Autor: Artur Malg
W dniu 2013-11-30 13:51, Maciek pisze:
Dnia Sat, 30 Nov 2013 13:16:16 +0100, Artur Malg napisa(a):

Po tym co podrzucie i braku ustosunkowania si do japoskiej
Toyoty.

Na temat Toyoty nic nie wiem,

Szkoda :)

natomiast wiem, ze w slowenskich zakladach
utrzymano produkcje tych samych marek opon Sava, ktore byly tam robione
przed wykupieniem przed Goodyeara.

Opony marki Sava s produkowane w rnych krajach - w szczeglnoci
niekoniecznie w Sowenii.

[...]

LOL - argumentacja jest w sumie do zabawna, skoro Sava od lat 60
tuka wielu opon na licencji Semperita, a od poowy lat 90 grasuje
tam Goodyear, ktry by wikszociowym udziaowcem i pniej
wacicielem. Ba, teraz to nawet marka nie jest soweska.

Przeciez nie dyskutujemy tu o tym, dokad trafiaja podatki od sprzedazy.

Nie, skor opony Sava tuk np. w Dbicy :)

Data: 2013-11-30 15:33:54
Autor: Maciek
opony (zimowe) - czy marka ma tak naprawd znaczenie?
Dnia Sat, 30 Nov 2013 14:40:20 +0100, Artur Malg napisa(a):

[...]

Rozumujac w ten sposob dojdziemy do wniosku, ze w ogole ne ma produktow
oyginalnych. W koncu kazdy producent opon korzystal z patentow pana
Goodyeara....

Data: 2013-11-30 16:14:24
Autor: Artur Malg
W dniu 2013-11-30 15:33, Maciek pisze:
[...]

Nie, to najwyej twoja cieka "rozumowania".

W koncu kazdy producent opon korzystal z patentow pana
Goodyeara....

Nie ciemniaj i nie kombinuj - wiele firm 'robio' na licencjach itd.
i nie ma w tym nic zego. To co Ty nazwae "bienikiem Sava-y' moe
wcale nie by ich pomysu/autorstwa itd., a nawet jeli, to jest
obecnie wasnoci Goodyear, tak jak caa Sava, ktra nie jest
ju soweska w adnej czci. Dla przykadu - polska D-124 produkowana
do 2005 w Dbicy to licencja Uniroyal. No, ale ta opona bya polska :)

Napisae:
"Savy sa slowenskie, i zawsze byly."

Powysze nie jest prawd - Savy byy soweskie i od dawna ju nie s.
Zreszt zbytnio 'patriotyczne' bzdety do niczego dobrego nie prowadz
- poszukaj sobie np. informacji o firmie TIGAR.

Data: 2013-11-30 16:57:18
Autor: Maciek
opony (zimowe) - czy marka ma tak naprawd znaczenie?
Dnia Sat, 30 Nov 2013 16:14:24 +0100, Artur Malg napisa(a):

Nie ciemniaj i nie kombinuj - wiele firm 'robio' na licencjach itd.
i nie ma w tym nic zego. To co Ty nazwae "bienikiem Sava-y' moe
wcale nie by ich pomysu/autorstwa itd.,

Ja kombinuje? Ja po prostu twierdze, ze trzeba wyznaczyc jakas cezure,
inaczej dojdziemy do wniosku, ze pojecie produktu oryginalnego jest puste.
Ja dla swoich potrzeb nazywam bieznikiem Savy ten wzor, ktory ta firma
stosowala za czasow wlasnosci slowenskiej. Nie zamierzam cofac sie ze
sledztwem do prehistorii, bo po co? Dojde do sp. pana Goodyeara i dowiem
sie, ze sciemniam.

Data: 2013-11-30 17:17:02
Autor: Artur Malg
W dniu 2013-11-30 16:57, Maciek pisze:
[...]

Ja kombinuje?

Tak:
"Savy sa slowenskie, i zawsze byly."

Ja po prostu twierdze, ze trzeba wyznaczyc jakas cezure,
inaczej dojdziemy do wniosku, ze pojecie produktu oryginalnego jest puste.

Hmmm, prbujesz ciemnia i kombinowa coraz bardziej.
Pki co, to Ty jeste autorem stwierdzenia, e "pojecie produktu
oryginalnego jest puste."

Ja dla swoich potrzeb nazywam bieznikiem Savy ten wzor, ktory ta firma
   ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
stosowala za czasow wlasnosci slowenskiej.

Dla swoich potrzeb :)

Nie zamierzam cofac sie ze
sledztwem do prehistorii,

Jakiej prehistorii? Te ostanie ~20 lat?

bo po co? Dojde do sp. pana Goodyeara i dowiem
sie, ze sciemniam.

Sabo si bronisz.

Data: 2013-11-30 13:55:36
Autor: J.F.
[...]

juz 76%.

i mimo faktu, e z linii schodz opony marki Dbica, Goodyear, Dunlop,
Fulda i Sava, to nadal pozostaje firma polsk, cho opony z logiem

60% ... troche duzo zeby to nazwac "firma polska".

Sava formalnie tez pewnie jest slowenska spolka.

Dbica s wytwarzane rwnie w fabrykach w innych krajach.

No wlasnie - cos mi sie widzi ze zarzad europejskiego GY robi co chce, a zarzad polskiej firmy dba o interesy glownego akcjonariusza :-)
W przyzwoity sposob, ale jednak glownego.

J.

Data: 2013-11-30 14:31:19
Autor: Artur Malg
W dniu 2013-11-30 13:55, J.F. pisze:
[...]

Pewnie to wzie z ich strony, gdzie napisano:
"TC Dbica S.A. jest obecna na Giedzie Papierw Wartociowych w
Warszawie od 1994 roku. Gwnym akcjonariuszem Firmy Oponiarskiej
Dbica S.A. jest Goodyear S.A. z siedzib w Luksemburgu, ktry posiada
(cznie, bezporednio i porednio) 10.546.155 akcji stanowicych ok.
  ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
76,406% kapitau zakadowego Spki. Bardzo dzikujemy naszym
inwestorom za zaufanie. "

i mimo faktu, e z linii schodz opony marki Dbica, Goodyear, Dunlop,
Fulda i Sava, to nadal pozostaje firma polsk, cho opony z logiem

60% ... troche duzo zeby to nazwac "firma polska".

60% to nie 100%

Sava formalnie tez pewnie jest slowenska spolka.

Kontakt Sava - Goodyear Dunlop Tires Polska Sp. z o.o.

Kontakt Dbica - Firma Oponiarska Dbica S.A.

Dbica s wytwarzane rwnie w fabrykach w innych krajach.

No wlasnie - cos mi sie widzi ze zarzad europejskiego GY robi co chce,

Ciekawe - co to znaczy robi co chce?

a zarzad polskiej firmy dba o interesy glownego akcjonariusza :-)
W przyzwoity sposob, ale jednak glownego.

W interesie firmy jak i gwnego akcjonariusza (a nie waciciela, jak
w Sava) jest sprzeda i zyski. Jakie marki bd schodziy z linii to
w zasadzie kwestie czysto ekonomiczne.

Data: 2013-11-30 22:17:51
Autor: J.F.
opony (zimowe) - czy marka ma tak naprawd znaczenie?
Dnia Sat, 30 Nov 2013 14:31:19 +0100, Artur Malg napisa(a):
[...]

Nawet jesli posrednio, to jakas roznica ? 10% posiada Goodyear Holding Poland Sp. z o.o.

[...]

A 40% wystarczy aby firma byla "polska" ? 25%, 1% ?

Jak na moj gust to choc 50%

Sava formalnie tez pewnie jest slowenska spolka.
Kontakt Sava - Goodyear Dunlop Tires Polska Sp. z o.o.
wow, jeszcze jedna spolka :-)
Kontakt Dbica - Firma Oponiarska Dbica S.A.

Ale to zle patrzysz.
Firma Druba za proizvodnjo pnevmatik d.o.o., zwana dalej Sava
Tires, czy
 Goodyear Dunlop Sava Tires, druba za proizvodnjo pnevmatik, d.o.o. kofjeloka c. 6 4000 Kranj, Slovenija

A z drugiej strony
Contact Dbica S.A.  [...] mateusz_perec@goodyear.com

Dbica s wytwarzane rwnie w fabrykach w innych krajach.
No wlasnie - cos mi sie widzi ze zarzad europejskiego GY robi co chce,
Ciekawe - co to znaczy robi co chce?

Ze jak stwierdza ze fabryka w Anglii ma wolne moce, a w Niemczech jest
duzo zamowien na tanie opony ... to nikt sie o zdanie w Debicy nie
pyta :-)

[...]

Niby masz racje, ale dalekosieznym interesie akcjonariuszy powinno tez
byc aby marka Debica rosla w sile, firma sie rozwijala, rosla wartosc
akcji i dywidenda. Tymczasem w interesie glownego akcjonariusza jest
tanio przejac reszte udzialow :-)

J.

Data: 2013-11-30 13:18:22
Autor: Artur Malg
[...]

A to co dziwnego? A made in Slovenia? :)

Data: 2013-11-30 13:39:22
Autor: J.F.
opony (zimowe) - czy marka ma tak naprawd znaczenie?
Dnia Sat, 30 Nov 2013 13:18:22 +0100, Artur Malg napisa(a):
W dniu 2013-11-29 20:18, J.F pisze:
vs. Polska(Sava))?
Savy sa slowenskie, i zawsze byly.

Co nie znaczy ze nie ma takich made in Poland.

Dbice Furio made in England widzialem.

A to co dziwnego?

Troche dziwne. No i z ogonkiem mnie lekko zaintrygowalo :-)

A made in Slovenia? :)

Jesli sa ... to moga byc i Sava made in Poland.

J.

Data: 2013-11-30 13:43:46
Autor: Artur Malg
W dniu 2013-11-30 13:39, J.F. pisze:
[...]

Kiedy o tym pisaem...

to moga byc i Sava made in Poland.

S i o ty pisaem nawet dzisiaj:)

Data: 2013-11-30 14:17:36
Autor: Irokez
W dniu 2013-11-29 16:40, RD pisze:
[...]

Brałbym znowu Savę i nie kombinował już więcej.
Miałem Sava Eskimo S3 (bez plus) w Alfie 156, jest też teraz w Lagunie 2 oraz w Focusie. Tam gdzie większość wymiękała, tam Sava ciągnęła auto (mieszkam w górzystym terenie i jeżdżę w miejsca mocno zaniedbane przez pługi). Zachciało mi się po zmianie auta wybrać w/g testów adac czy jakoś tak i kupiłem Uniroyal MS+.
Czekam aż się skończą i wracam do Savy, bo Laguna z lepiej w tym samym miejscu jedzie niż Avensis. Ważą obie podobnie.
Zresztą Laguną jeździ kobitka i czasami chłopy się dziwią, "jak pani tu wjechała?" ;)

Możesz też pomyśleć o Michelin Alpine. Też fajne.

Pozdrofka

--
Irokez

Data: 2013-11-30 19:26:37
Autor: Marcin N
[...]

Kormorany winter świetnie się spisują w polskie śnieżnej zimie.
Jakieś japońskie prawie dwa razy droższe - są gorsze w naszych warunkach.
Być może lepiej się spisują na błocie pośniegowym, jednak na śniegu - mogą Kormoranom buty czyścić.

Jak więc widzisz - cena to nie wszystko. Moje doświadczenie pokazuje, że lepiej kupić tanie polskie.

--
MN

Data: 2013-12-01 15:11:52
Autor: Trybun
[...]

Klasa tzw. ekonomiczna to taka którą kupiłem wczoraj  - używane - 4 zimowki z felgmi i przełożeniem wyniosło mnie to razem 200zł.

Data: 2013-12-09 15:18:43
Autor: Marek
opony (zimowe) - czy marka ma tak naprawd znaczenie?
Uzytkuje kilka aut z roznymi gumami:
Fulda Montero 3 - po roku opona pekla z boku.
Michelin Alipn - od lat zadnych problemow
Debica Frigo i Frigo2 w malych autach spisuje sie znakomicie.
Sava bardzo szybko sie scierala.