oprocentowanie lokat - gdzie przenieść oszcz ędności

Data: 2021-02-04 18:33:21
Autor: LEPEK
oprocentowanie lokat - gdzie przenieść oszcz ędności
Hej,

Oprocentowanie lokat w bankach zeszło do absurdalnych poziomów w porównaniu z inflacją, ciężko jest znaleźć lokatę z oprocentowaniem powyżej 0,4% w skali roku. W związku z tym pytanie - gdzie przenieść oszczędności? Priorytetem jest bezpieczeństwo i ochrona kapitału. Horyzont czasowy 1-5 lat. Jakieś obligacje, złoto (ale nie fizycznie), rachunek za granicą?

Pozdr,
--
L E P E K

Data: 2021-02-04 20:37:39
Autor: Robert_DF
W dniu 04.02.2021 o 18:33, LEPEK pisze:
[...]

fundusze pieniężne, najniższe ryzyko, ale też potencjał zysku niewielki
następnie masz obligacje skarbowe
obligacje korporacyjne
i już bardziej ryzykowne papiery

a złoto?
potrafi stracić (lub zyskać) ponad 1% dziennie, dlatego odradzam jeżeli głównie o bezpieczeństwie myślisz

Roberts

kredyty-ubezpieczenia-inwestycje
https://www.linkedin.com/in/robert-sierant-367503140/

Data: 2021-02-05 06:44:01
Autor: Dominik Ałaszewski
Dnia 04.02.2021 Robert_DF <robert.x.df@gmail.com> napisał/a:

fundusze pieniężne, najniższe ryzyko, ale też potencjał zysku niewielki
następnie masz obligacje skarbowe
obligacje korporacyjne
i już bardziej ryzykowne papiery

Do tej listy dorzuciłbym jeszcze fundusze indeksowe (w Polsce np. inPZU) tudzież ETFy. Można rozważyć inwestowanie części w pożyczki
(jak np. Mintos). I, jak to mówią, nie wkładać wszystkich jajek
do jednego koszyka.

a złoto?
potrafi stracić (lub zyskać) ponad 1% dziennie, dlatego odradzam jeżeli głównie o bezpieczeństwie myślisz

Dokładnie. Ja bym powiedział, że jeśli myślisz o złocie, to wyłącznie fizyczne, na długi termin i bardziej nie jako inwestycja,
a zabezpieczenie przed krachem.

Data: 2021-02-05 01:19:21
Autor: pasztab
torsdag 4 februari 2021 kl. 18:32:58 UTC+1 skrev LEPEK:
[...]

https://ideabank.ua/uk/deposits
Ktos to przerabial? 9,5% na rok, 8 do 8,75% na 3 i 6 miesiecy przy inflacji 3,8- 5%
Jak z gwarancjami? Trzeba miec ukrainskie papiery?
Przy destabilizacji hrywny to raczej kiepski biznes, ale zakladajac, ze kurs do PLN, EUR jest stabilny?

Data: 2021-02-07 07:19:29
Autor: witrak()
oprocentowanie lokat - gdzie przenieść oszczędności
On Friday, February 5, 2021 at 10:19:22 AM UTC+1, pasztab wrote:
torsdag 4 februari 2021 kl. 18:32:58 UTC+1 skrev LEPEK: > Hej, > > Oprocentowanie lokat w bankach zeszło do absurdalnych poziomów w > porównaniu z inflacją, ciężko jest znaleźć lokatę z oprocentowaniem > powyżej 0,4% w skali roku. W związku z tym pytanie - gdzie przenieść > oszczędności? Priorytetem jest bezpieczeństwo i ochrona kapitału. > Horyzont czasowy 1-5 lat. Jakieś obligacje, złoto (ale nie fizycznie), > rachunek za granicą? > > Pozdr, > -- > L E P E K
[...]

To jest rozważanie lokaty walutowej.
A jakieś inne waluty, bardziej stabilne?

witrak()

Data: 2021-02-05 10:40:13
Autor: radekp@konto.pl
oprocentowanie lokat - gdzie przenieść oszczędności
Thu, 4 Feb 2021 18:33:21 +0100, w <rvhb48$f1u$1$LEPEK@news.chmurka.net>, LEPEK
<gdzies@wsi.pl> napisał(-a):

[...]

Sprawdzić rankingi i zyski przez ostatnie lata funduszy pieniężnych lub
obligacyjnych.

Data: 2021-02-05 09:08:22
Autor: Adam Sadowski
oprocentowanie lokat - gdzie przenieść oszczędności

> Horyzont czasowy 1-5 lat. Jakieś obligacje, złoto (ale nie fizycznie),

Tak, obligacje. Ja wszystkie kończące mi się lokaty przenoszę stopniowo na 4 letnie obligacje skarbowe. Pierwszy rok 1,3%, następne lata przy obecnej inflacji powinno być znacznie lepiej.

Data: 2021-02-06 22:54:05
Autor: Henryk Hajdan
W dniu 2021.02.04 o 18:33, LEPEK pisze:
[...]

Żont specjalnie przy pomocy swojego prezesa NBP i RPP obniżył stopy procentowe, tak, aby ludziom nie opłacało się nieść pieniędzy do komercyjnych banków, a jednoczesnie daja jakiś tam procent na obligacjach skarbowych, aby ludzie pożyczali pieniądze tym darmozjadom.

Teraz to tak jak tu pisali jedyna lepsza inwestycja to obligacje skarbu państwa lub fundusze skarbowe, bezpieczne.

Data: 2021-02-07 15:02:46
Autor: Krzysztof Halasa
Henryk Hajdan <henrykhajdan+news@gmail.com> writes:

[...]

Rząd przede wszystkim po to obniżył stopy procentowe (oraz robi wszystko
w celu zwiększenia inflacji, a wcześniej pozbywał się zadłużenia
denominowanego w walutach obcych), żeby jak najwięcej "podatku
inflacyjnego" wyciągnąć ze społeczeństwa.
--
Krzysztof Hałasa

Data: 2021-02-07 07:17:13
Autor: witrak()
oprocentowanie lokat - gdzie przenieść oszczędności
On Sunday, February 7, 2021 at 3:02:49 PM UTC+1, Krzysztof Halasa wrote:
Henryk Hajdan <henrykha...@gmail.com> writes:
[...]
> [...]
Rząd przede wszystkim po to obniżył stopy procentowe (oraz robi wszystko w celu zwiększenia inflacji, a wcześniej pozbywał się zadłużenia denominowanego w walutach obcych), żeby jak najwięcej "podatku inflacyjnego" wyciągnąć ze społeczeństwa.

To jest rzecz pewna, niestety. Zresztą mogę się założyć, że takie plany powstały już wcześniej, a pandemia tylko ułatwiła ich przeprowadzenie, no i wymusiła większą skalę "przekrętu w majestacie prawa."

witrak()

Data: 2021-02-08 12:19:00
Autor: Olin
Dnia Sun, 07 Feb 2021 15:02:46 +0100, Krzysztof Halasa napisał(a):

[...]

Przy okazji Glapiński grał na osłabienie złotego pod koniec roku, żeby NBP
miał jak najwyższy zysk z wyceny rezerw walutowych. Ustawowo 95 proc. zysku
banku centralnego trafia do budżetu państwa, więc misiewicze dostali
kolejny zastrzyk pieniędzy do rozdania.

--
uzdrawiam
Grzesiek

adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

ubóstwie."
autor nieznany

http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

Data: 2021-02-09 03:57:13
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
oprocentowanie lokat - gdzie przenieść oszczędności

"LEPEK" rvhb48$f1u$1$LEPEK@news.chmurka.net

[...]

Ponoć akcje Tesli podrożały dzisięciokrotnie w ciągu roku...
BitCoin chyba poszedł na 50kUSD...
Amazon aż krzyczy...

Priorytetem jest bezpieczeństwo i ochrona kapitału.

Tylko kapitału czy odsetek także?

Lokaty bankowe raczej nie gwarantują już ochrony odsetek... ;)
(skoro lokaty nie dają odsetek -- raczej nie ma mowy o ochronie;
Millennium daje permanentnie chyba 0.5%)

Horyzont czasowy 1-5 lat. Jakieś obligacje, złoto
(ale nie fizycznie), rachunek za granicą?

Zło_to nie zejdzie do zera, ale stracić można...
Tym bardziej chyba srebro...

Ropa naftowa może zostać zastąpiona czystym paliwem
syntetycznym produkowanym masowo przez Niemców...

-=-

Dlaczego nie wziąć pod uwagę farmaceutyki? ;)
(i wszystkiego okołoCoViDowego)

Walka z wirusem chłonie szmal -- co złego w dofinansowywaniu
walczących? Co złego w dzieleniu się zyskami -- toż walka
taka musi przynieść zyski także finansowe...

Miast szczekania typu:
 - cały ten wirus tylko po to, by farmaceutyczne
   firmy zarabiały na szcze_pionkach!
można by zarobić wraz z tymi firmami...

-=-

Może by tak budować internet 5G? -- inwestycją
w akcje firm telekomunikacyjnych...

Można też wesprzeć pośrednio PFRy itp...
(qpnem obligacji)

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'      .,; o.'      eneuel@gmail.com      '.O_'

Data: 2021-02-09 16:09:02
Autor: LEPEK
[...]

Bezpieczeństwo i ochrona kapitału - tak, jak napisałem.
Nie wiem, czym jest "ochrona odsetek", ale pisanie o akcjach, czy kryptowalutach, kiedy priorytety jasno określiłem...

Pozdr,
--
L E P E K

Data: 2021-02-10 13:42:08
Autor: Robert_DF
W dniu 09.02.2021 o 16:09, LEPEK pisze:

Bezpieczeństwo i ochrona kapitału - tak, jak napisałem.
Nie wiem, czym jest "ochrona odsetek", ale pisanie o akcjach, czy kryptowalutach, kiedy priorytety jasno określiłem...

Pozdr,

no to tez polecałem:

fundusze pieniężne
obligacyjne
i ew. korporacyjne

reszty nie ruszaj jak się obawiasz ryzyka

mogę dać Ci namiar na firmę, która daje też możliwość konsultacji portfeli z licencjonowanym doradcą inwestycyjnym, całość bez kosztów

ale to już na priva, bo nie chcę reklamo-spamu robic

Data: 2021-02-11 01:52:38
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
oprocentowanie lokat - gdzie przenieść oszczędności

"LEPEK" rvu8hd$o1i$1$LEPEK@news.chmurka.net

[...]

Jasno, ale zbyt nisko.
Zaproponowałem akcje przed Twym pisaniem o priorytecie...

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.

Data: 2021-02-12 20:09:22
Autor: LEPEK
oprocentowanie lokat - gdzie przenieść os zczędności

Jasno, ale zbyt nisko.
Zaproponowałem akcje przed Twym pisaniem o priorytecie...

Mhm, zbyt nisko.
Otóż moja wypowiedź stanowi całość, nie istnieją wymogi formalne co do kolejności, ważności treści w postach na newsach (założenia, ograniczenia itp. mogą być zarówno na początku, jak i na końcu), nikt inny nie miał problemu ze zrozumieniem, więc nie wykręcaj kota ogonem.

Pozdr,
--
L E P E K

Data: 2021-02-13 00:42:07
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
oprocentowanie lokat - gdzie przenieść oszczędności

"LEPEK" s06jns$51j$1$LEPEK@news.chmurka.net

[...]

1. Jako całość? ;) -- priorytetem jest ochrona kapitału, ale bez
   wykluczenia ,,papierowego'' złota czy zagranicznych rachunków...
2. Grupy dyskusyjne to ogólnie luźne rozważania, nie zaś ,,merytorycznie''
   ,,profesjonalne'' [albo na odwrót] zalecenie czy polecenia/dyspozycje... ;)
3. Podałem info o Millennium z permanentnym 0.5%.
4. Nie zaproponowałem Tesli itp. a jedynie zauważyłem,
   jak szybko można zyskać, a zatem i stracić?...

Może zajdź do banku i zażycz sobie doradcy ,,dochodowego''?

Akcje (Tesli chociażby) to nie ruletka czy inny totolotek!
Coś (choćby Tesla) rozwija się, zarabia, więc potrzebuje
szmalu, za co oferuje zyski... Co złego w inwestowaniu?
Wg Ciebie jakieś ,,opcje'' czy ,,powiernicze fundusze''
są lepsze od inwestycji w firmie stabilnie rozwijane od
wielu lat?... Wszystko może stracić na wartości -- także
jakaś kupowana właśnie firma typu Tesla, ale IMO kupno
akcji Tesli (wejście w posiadanie części Tesli) nie jest
głupie...

BTC może stale drożeć aż do końca świata -- póki nie padnie
zupełnie. Dlaczego? -- ponieważ nie może być (w odróżnieniu
do fiatów) stale dorzucany/dodrukowywany czy kreowany, więc
pojedynczy BTC musi starczAć na więcej dóbr, o ile ludzkość
będzie rozwijała się...

0. Nie musisz czytać mnie -- masz także innych interlokutorów...

-=-

Moim zdaniem (co do zasady prezentuję tylko moje zdanie -- chyba,
że wyraźnie zaznaczam cytowanie itp.) inwestycje w akcje Tesli to
dobry pomysł, ale nie znam się na akcjach -- a nawet nie potrafię
kupować akcji...

Co jakiś czas słychać o potrzebie zwiększenia stóp -- być może
już wkrótce lokaty sięgną 5%?... ;) Wówczas być może ;) akcje
Tesli itp. spadną, ale raczej nie spadną do zera czy w pobliże
zera...

Złoto? -- chyba spread jest zbyt wielki...

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.

Data: 2021-02-13 20:13:23
Autor: LEPEK
oprocentowanie lokat - gdzie przenieść os zczędności

[...]

Nie odróżniasz pytania (mojego) ot stwierdzenia (swojego) i znów się wykręcasz i odwracasz kota ogonem, a tego schizofrenicznego stylu pisania nie da się czytać... To są jakieś luźno porozrzucane "myśli", które sobie wzajemnie zaprzeczają. Tak - nie muszę czytać tego, co piszesz. Ale jak piszesz, to ryzykujesz że ktoś przeczyta i się odniesie :)

Pozdr,
--
L E P E K

Data: 2021-02-15 19:00:57
Autor: Eneuel
W dniu 13 lut 2021 o 20:13, LEPEK pisze:

Nie odróżniasz pytania (mojego) ot stwierdzenia

Ot? -- Ot i cała Twa mONdrość...

(swojego)

Może wskaż to nieodróżnianie.

i znów się wykręcasz i odwracasz kota ogonem,

Może wskaż to odwracanie.

a tego schizofrenicznego stylu

Ochrona kapitału vs inwestycja w złoto?

pisania nie da się czytać...

Da się -- ale z drwiną...

To są jakieś luźno porozrzucane "myśli", które sobie wzajemnie zaprzeczają.

Może wskaż te wzajemne zaprzeczenia.

Data: 2021-02-18 20:58:50
Autor: LEPEK
W dniu 15.02.2021 o 19:00, Eneuel pisze:
W dniu 13 lut 2021 o 20:13, LEPEK pisze:

Nie odróżniasz pytania (mojego) ot stwierdzenia

Ot? -- Ot i cała Twa mONdrość...

Och, literówka... Czep się jeszcze może wieku, płci, nicka, albo czegoś równie merytorycznego.

"
> [...]

Amazon aż krzyczy...
"

i znów się wykręcasz i odwracasz kota ogonem,

Że zbyt nisko coś napisałem

a tego schizofrenicznego stylu

Ochrona kapitału vs inwestycja w złoto?
To było pytanie. Może nieco prowokujące, może wg ciebie głupie, ale pytanie, bo się na tym nie znam tak dobrze, jak inni. Ale przynajmniej potrafię sformułować kilka zdań złożonych układających się w logiczną całość używając sformułowań, których znaczenie rozumiem.

pisania nie da się czytać...

Da się -- ale z drwiną...
Chyba z politowaniem...

To są jakieś luźno porozrzucane "myśli", które sobie wzajemnie zaprzeczają.

Może wskaż te wzajemne zaprzeczenia.

"Zaproponowałem akcje"
"Nie zaproponowałem Tesli"

Pozdr,
--
L E P E K

Data: 2021-02-19 03:58:55
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
oprocentowanie lokat - gdzie przenieść oszczędności

"LEPEK" s0mgsa$lp9$1$LEPEK@news.chmurka.net

[...]

Nie potrafisz -- do tej pory ludzie liżą rany po
papierowym złocie utopionym w bursztynie... ;)

pisania nie da się czytać...

Da się -- ale z drwiną...
Chyba z politowaniem...

Czytam z drwiną Twoje wypowiedzi. :)
Rzecz jasna myślałem o spójności Twego rozmyślania:
 - ,,papierowe złoto''
      kontra
 - ,,bezpieczeństwo kapitału''.

To są jakieś luźno porozrzucane "myśli",
które sobie wzajemnie zaprzeczają.

Wg Ciebie luźno -- bo nie umiesz ani pisać, ani czytać. :)

Może wskaż te wzajemne zaprzeczenia.

"Zaproponowałem akcje"

Zaproponowałem ROZWAŻANIA o akcjach Tesli.

"Nie zaproponowałem Tesli"

Nie zaproponowałem KUPNA akcji Tesli.

Powyższe cytaty pochodzą z różnych postów i (w związku
z tym różnym pochodzeniem) mają swoje własne (więc
różne) konteksty...

Innymi słowy -- zaproponowałem
   rozważania o akcjach Tesli,
lecz zarazem nie zaproponowałem
   kupna akcji Tesli. :)

Nie ma tu żadnej sprzeczności.
**Trochę** coś na kształt ,,sprzeczności'':
 - zadzwoń do Jolki
 - nie mam telefonu
   (czyli nie mam numeru telefonu Jolki)
 - więc jak teraz ze mną rozmawiasz?
   (skoro nie masz aparatu telefonicznego...)

-=-

Poniżej większy fragment mych wypowiedzi:

"Eneuel Leszek Ciszewski" s07478$cjg$1@gioia.aioe.org

Tu:
ważne jest jedynie **położenie** mego pisania o Tesli, dlatego
nie wyjaśniam, czym jest to ,,zaproponowanie''.

Tu:
   > 4. Nie zaproponowałem Tesli itp. a jedynie zauważyłem,
   >   jak szybko można zyskać, a zatem i stracić?...
ważne jest, że nie proponuję **kupna** akcji Tesli,
lecz rozważania o akcjach Tesli...

Obie wypowiedzi pochodzą z dwóch różnych postów i mają swe różne konteksty.

-=-

Moja propozycja -- zacznij myśleć podczas czytania
(wiem -- potrzebna jest do tego podzielność uwagi)
a jeśli czegoś nie zrozumiesz, zapytaj... ;)

-=-

Idąc Twym tokiem rozumowania, można dojść do wniosku, że:
  - bredzi ktoś, kto pisze
     - w którymś miejscu słowo:
        'TAK'
  - a w innym miejscu pisze słowo"
        'NIE'.

-=-

Typowe:

Gdzieś w PŚ napisano:
 - Judasz powiesił się.
W innym miejscu tegoż PŚ napisano:
 - Czyń podobnie.

-=-

"LEPEK" s098bb$os0$1$LEPEK@news.chmurka.net

Nie odróżniasz pytania (mojego) ot stwierdzenia (swojego)

Może wskaż miejsce, w którym nie odróżniam...

i znów

Co znaczy owe 'znów'?

się wykręcasz

Gdzie wykręcam się? I od czego?

i odwracasz kota ogonem,

Gdzież ten kot z jego odwróconym ogonem?

To raczej Ty odwracasz -- zarzucając mi błędy
(,,ochrona kapitału'' vs ,,papierowe złoto'')
poczynione przez Ciebie.

a tego schizofrenicznego stylu

Gdzież ta schizofrenia mego stylu?

pisania nie da się czytać...

Inni jakoś nie narzekają.

To są jakieś luźno porozrzucane "myśli", które sobie
wzajemnie zaprzeczają.

To już wyjaśniłem -- nie ma sprzeczności,
lecz jest Twa nieumiejętność czytania.

Tak - nie muszę czytać tego, co piszesz.
Ale jak

odpowiadasz mi -- może najpierw czytaj mnie?...

piszesz, to ryzykujesz że ktoś przeczyta i się odniesie :)

Odniosłem się do tego, co piszesz.
(czyli odniosłem się do bezpieczeństwa ,,papierowego złota'')

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.
[...]

Postscriptum: Może warto zainwestować w budownictwo? ;)
              AliExpress oferuje domy w cenie 1kpln za 1m^2...

Jeśli (w co wątpię) ktoś nie pojmuje -- piszę teraz o zmianach myślenia...
Wykończenie mieszkań jest coraz tańsze, ziemia na razie jest raczej droga,
ale i to ulegnie zmianie, więc zostają konstrukcje nośne itp...

Dlaczego budowlana ziemia będzie taniała?
Bo na razie jej koszt związany jest ze zbrojeniami...
[zbrojenia zawsze sporo kosztują... -- ach, te wojenki...]

 - woda z własnej studni zbudowanej w kilka godzin
 - ciepło z solarnego dachu
 - elektryczność podobnie oraz z wichrów
   [wichrów wojen? -- miało być bez zbrojeń...]
 - telefony na ,,ostatniej mili'' od dawna nie
   potrzebują miedzianych kłębowisk
 - podobnie z internetem
 - samochody niewiele kosztują (więcej ubezpieczenia
   [nie każdego roczne OC dwulitrowego Diesla kosztuje 313 pln]
   i utrzymanie) więc raczej nie warto tłoczyć się
   w blokowiskach (warto odjechać na peryferia)
 - kanalizacja?... dobre szamba?... utylizacja odpadów?...

Już od dawna same ściany porządnego domu można postawić kosztem kilku kpln...
Rzecz jasna stolarka kosztuje nadal majątek... Do tego instalacje...
I meble oraz dywany... Ale to wszystko kosztuje... Dach nad głową to
teraz solarki... Nierzadko dofinansowywane...

Rzecz jasna powyższe me rozważania kieruję nie do mego
rzekomego interlokutora z NickNejmem 'LEPEK' -- a do reszty...

BTW -- co znaczy 'LEPEK'? To słowo pochodzi od 'łba'? -- byłoby
w nim (w tym słowie, w tym Nicku) wówczas 'ł' i 'b'?... Więc
może to nie jest 'łebski ktoś', lecz 'lepki gość'?... Zaraz
ktoś ;) zauważy, że mieszam twardości... ;)

Odbiegając nieco ;) od niepotrzebnych (jałowych) rozważań
z LEPKIEM, warto chyba pomyśleć o inwestycjach rzeczywistych...
Ale... Czy mamy co inwestować?...

[na razie inwestuję 11 złotych podarowane mi przez dobry ZUS...
płacę tym szmalem za sufitowe oczka, które otrzymuję oszukane,
więc ze zwrotem szmalu, co wypełza całkiem tanio... ;) WC już
mam oświetlone... w łazience jedno oczko świeci... jeszcze dwa...
już wiem, że Chińczycy oszukują nie tylko na (niepiekielnych)
mocach, ale także na wielkościach/wysokościach radiatorów...
LEDki (źródełka światła) wymieniam na dużej (10W) mocy, ale nie
mogę wymienić radiatorów... jest w powyższych rozważaniach jeden,
ale zasadniczy/poważny problem -- US nadal nie może mi przekazać
owych 11 złotych... z przyczyn technicznych, że tak to określę...
tedy inwestuję to, czego jeszcze nie mam... jakby na kredyt...
oczka w WC potrafią dogrzać się do 80 stopni Celsjusza... trochę
za dużo, ale kto w WC siedzi godzinami?... w ciągu kilku minut
nie nagrzeją się nawet do 70 stopni Celsjusza... 7W (miast 10W)
rozwiązałoby problem, ale nie mam 7W -- mam 10W...]

Co złego w kupnie akcji Tesli?
Nie umiemy budować własnych firm zyskujących szmal? -- tedy dołączmy
się do kogoś, kto posiadł umiejętności budowania takowych firm...

Co lepsze?
 - nieporadne budowanie
czy może jednak
 - współbudowanie z EMuskiem?...
[z Murzynkiem Bambo, co w Afryce mieszkał, zanim wyjechał do Kanady?...]

Może boimy się czegoś?!
    https://youtu.be/mJqDJDqaTYQ?t=65

Tracę najcenniejsze me dobro -- CZAS...