osoba współpracująca

Data: 2012-06-20 23:21:37
Autor: julek13
osoba współpracująca
Wiem że temat był wałkowany wiele razy, ale pewnie stąd mój mętlik w głowie. Chciałbym zatrudnić syna jako osobę współpracującą (DG). Doczytałem zasad opłacania składek na ZUS, ale nie pojmuję zasad opłacania podatków i tworzenia listy płatności dla takiej osoby. Syn jest pełnoletni i potrzebuje umowy o pracę (nie ważne z jakiego powodu) i stąd moje pytanie. Będę wdzięczny bardzo za łopatologiczną odpowiedź.
--
julek13

Data: 2012-06-21 09:16:48
Autor: Gotfryd Smolik news
osoba współpracująca
On Wed, 20 Jun 2012, julek13 wrote:

[...]

  Nie piszesz, czy załapałeś podstawę komplikacji - chodzi o przypadek,
kiedy dane zdarzenie kwalifikuje się do dwu (lub więcej) przypadków
wymienionych w ustawie.
  Dzieje się wtedy tak śmiesznie, że - ponieważ kryteria bywają różne
w różnych ustawach - dla każdej z ustaw stosuje się ten przepis,
który dla dane ustawy jest szczegółowy.
  I teraz skoro pytasz o podatek dochodowy - skąd my mamy wiedzieć, czy
syn o którym mowa kwalifikuje się do art.7.1 PDoOF?
http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,13,13,700,,20120423,ustawa-z-dnia-26071991-r-o-podatku-dochodowym-od-osob.html

  Z p. widzenia przedsiębiorcy (czyli nie uzyskanego przychodu, lecz
traktowania wynagrodzenia "w firmie") takie wynagrodzenie nie jest
kosztem uzyskania, art.23.1.10 oraz poszczególne przypadki innego
zaliczania w koszty (np. art.22g.4)

  Natomiast dziecko pełnoletnie nie pozostające we wspólnym gospodarstwie
domowym jest "osobą współpracującą" tylko dla ZUS, co wyraźnie
zapisano w art.8.2 ustawy o SUS:
http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,17,53,348,,20120531,ustawa-z-dnia-13101998-r-o-systemie-ubezpieczen-spolecznych.html

  Zauważ, że art.8.11 UoSUS zawiera słowa "dzieci własne", zaś UoPDoOF
zawiera słowa "dzieci małoletnie".
  Prawdę mówiąc, to w sprawie "wspólnego gospodarstwa" też mi tylko
dzwoni i chyba nie na temat, bo w UoPFoOF nie widzę szczególnego
zastrzeżenia (z czego wynikać powinno, że dochody dzieci pełnoletnich
nijak mają się do ew. "wspólnego gospodarstwa" czy "współpracy").

  Oczywiście, z powyższego wynika ni mniej ni więcej, niż fakt, że
dochody z pracy (lub umów osobistych) uzyskiwane przez syna będą
de facto opodatkowane podwójnie - raz zapłaci podatek on, a drugi
raz zatrudniający go ojciec przez to, że skoro wynagrodzenie
nie jest kosztem, to efektywnie płacone jest z "już opodatkowanych
pieniędzy".

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-06-21 10:03:43
Autor: cef
osoba współpracująca
Gotfryd Smolik news wrote:

 Natomiast dziecko pełnoletnie nie pozostające we wspólnym
gospodarstwie domowym jest "osobą współpracującą" tylko dla ZUS, co
wyraźnie zapisano w art.8.2 ustawy o SUS:

Jak Ty to interpretujesz?
Jak pełnoletnie i nie pozostaje w gospodarstwie?

Data: 2012-06-21 10:29:59
Autor: Gotfryd Smolik news
osoba współpracująca
On Thu, 21 Jun 2012, cef wrote:

Gotfryd Smolik news wrote:

 Natomiast dziecko pełnoletnie nie pozostające we wspólnym
gospodarstwie domowym jest "osobą współpracującą" tylko dla ZUS, co
wyraźnie zapisano w art.8.2 ustawy o SUS:

Jak Ty to interpretujesz?

  Wrrr...
"pełnoletnie pozostające we wspólnym gospodarstwie"
miało być, oczywiście.
  Mea culpa.

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-06-21 14:49:36
Autor: julek
osoba współpracująca
On 21 Cze, 09:16, Gotfryd Smolik news <smo...@stanpol.com.pl> wrote:

  I teraz skoro pytasz o podatek dochodowy - skąd my mamy wiedzieć, czy
syn o którym mowa kwalifikuje się do art.7.1 PDoOF?http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,13,13,700,,20120423,ustawa-z-...

Syn jest pełnoletni

[...]

No właśnie to budzi wątpliwości, ponieważ na jednym z portali
spotkałem się z opinią, że wynagrodzenie pełnoletnich dzieci
zatrudnionych na umowę jest kosztem. Więc jest czy nie jest?

Julek13

Data: 2012-06-22 00:10:44
Autor: Gotfryd Smolik news
osoba współpracująca
On Thu, 21 Jun 2012, julek wrote:

[...]

[...]
No właśnie to budzi wątpliwości,

  Chyba nie.
  Zwyczajnie oberwałem nisko latającym kwantyfikatorem ;)
(miałem napisać "małoletnich dzieci").

ponieważ na jednym z portali
spotkałem się z opinią, że wynagrodzenie pełnoletnich dzieci
zatrudnionych na umowę jest kosztem. Więc jest czy nie jest?

  Z ustawy wynika że jest.
  Czyli jedyny potencjalny kłopot to widoki na spór z ZUSem co do
"osoby wspołpracującej", zależnie od tego czy wysokość składek
liczona z wynagrodzenia wg zasad dla pracownika będzie wyższa
lub niższa od "gospodarczej".

pzdr, Gotfryd

osoba współpracująca