otrzymanie przedsiębiorstwa w spadku

Data: 2013-05-07 22:57:07
Autor: Dezeusz
otrzymanie przedsiębiorstwa w spadku
W dniu 2013-05-02 19:30, Nix pisze:
Witam !
Jakiś czas temu miałem otrzymać w darowiźnie całe przedsiębiorstwo (
jako zorganizowaną całość, z art.55 KC)

[ciach]

Odnośnie pełnomocnictwa do Banku - wygasło ono z chwilą śmierci ojca (nie wygasa tylko w wyjątkowych sytuacjach - wynika to ze stosunku prawnego).

Płatności i należności należą do masy spadku.
Mając na uwadze, że został sporządzony akt poświadczenia dziedziczenia, nikt nie może już odrzucić spadku. Aby przenieść udział w spadku lub w rzeczach należących do spadku (ruchomości lub nieruchomości) należy posłużyć się innym narzędziem prawnym.
Możliwa jest darowizna - jednak kc przypisuje co do zasady oświadczeniu darczyńcy formę aktu notarialnego albo dział spadku.

Ja stoję na stanowisku, że prawidłowo w tej sytuacji jest przeprowadzić dział spadku z ew. podziałem majątku dorobkowego (darczyńca może odwołać darowiznę), co do podatku - to zależy czy będą spłaty na rzecz spadkobierców (jeśli ich nie będzie to podatku brak - rodzice i rodzeństwo - I grupa podatkowa),

Jeśli w skład przedsiębiorstwa nie wchodzą nieruchomości - wystarczy poświadczenie podpisu. Notariusz powinien przy poświadczaniu podpisu zażądać zaświadczenia od Naczelnika Urzędu Skarbowego wydanego w trybie art. 19 ust. 6 ustawy od spadków i darowizn.
W przypadku gdy darowizna lub dział spadku będą miały formę aktu not. - zgłoszenia do US dokonuje Notariusz, w innym wypadku obowiązek rozliczenia spoczywa na podatniku.

Wynagrodzenie Notariusza zależy od wartości przedsiębiorstwa. Przy poświadczeniu podpisu jest to 1/10 taksy not. liczonej od wartości przedmiotu umowy, nie więcej niż 300 zł netto za podpis.
Weź jednak pod uwagę, że jest was kilkoro do podpisu i trzeba mieć kilka egzemplarzy takiej umowy, więc może się okazać, że akt byłby tańszy!

Pozdrawiam,
DEzeusz

otrzymanie przedsiębiorstwa w spadku