oznaczenie kasjera na paragonie to imie i nazwisko ?

Data: 2009-12-03 15:52:48
Autor: lukeskyobi
oznaczenie kasjera na paragonie to imie i nazwisko ?
Dz.U.08.212.1338 Rozp. RM z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i
warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków
ich stosowania (Dz. U. z dnia 1 grudnia 2008 r.) stanowi:

par. 5 pkt. 6 lit m)
paragon fiskalny drukowany przez kasę musi zawierać następujące informacje -
m)kolejny numer kasy i oznaczenie kasjera - przy więcej niż jednym stanowisku
kasowym

Czy "oznaczenie kasjera" jest jednoznaczne z obowiązkiem podania IMIENIA i
NAZWISKA pracownika zatrudnionego w sklepie - oczywiście przy więcej niż jednym
stanowisku ?

Data: 2009-12-03 15:56:15
Autor: Tomasz Kaczanowski
lukeskyobi@vp.pl pisze:
[...]

Ja bym to rozumiał jako unikalny identyfikator - najlepiej jakiś numer służbowy. Podanie imienia i nazwiska nie jest jednoznaczne. Spotkałem się juz nawet w jednej klasie były osoby o tym samym imieniu i nazwisku, a co dopiero w jakimś większym sklepie. Stąd kryterium imie + nazwisko nie jest najlepszym pomysłem, bo to nie jest jednoznaczne....

--
Kaczus
http://kaczus.republika.pl

Data: 2009-12-03 15:58:47
Autor: lukeskyobi
lukeskyobi@vp.pl pisze:
> [...]

Ja bym to rozumiał jako unikalny identyfikator - najlepiej jakiś numer służbowy. Podanie imienia i nazwiska nie jest jednoznaczne. Spotkałem się juz nawet w jednej klasie były osoby o tym samym imieniu i nazwisku, a co dopiero w jakimś większym sklepie. Stąd kryterium imie + nazwisko nie jest najlepszym pomysłem, bo to nie jest jednoznaczne....

a co jeśli pracodawca się upiera, czy podlega to ochronie dan.osob ?

Data: 2009-12-03 16:32:31
Autor: Robert Tomasik

Użytkownik <lukeskyobi@vp.pl> napisał w wiadomości news:0599.0000004c.4b17d227newsgate.onet.pl...
lukeskyobi@vp.pl pisze:
> [...]
nie jest najlepszym pomysłem, bo to nie jest jednoznaczne....
a co jeśli pracodawca się upiera, czy podlega to ochronie dan.osob ?

Numer służbowy  to jest w błędzie. Co do nazwiska, to uważam, że częściowo ma rację. W kasie dokonuje transakcji w imieniu pracodawcy i nie widzę żadnego powodu, by jego imię i nazwisko miało się wprost znajdować na paragonie. Ale z drugiej strony na fakturze też są dane wystawcy iniby pracownik może twierdzić, że nie wpisze z uwagi na ochronę danych? Generalnie w znanych mi wypadkach kasjerów identyfikuje się numerami i chyba większość kas fiskalnych nie ma możliwości wpisania tam czegokolwiek innego.

Data: 2009-12-03 07:47:00
Autor: frank.castle0407@googlemail.com
On 3 Dec, 15:32, "Robert Tomasik" <robert.toma...@gazeta.pl> wrote:
Użytkownik <lukesky...@vp.pl> napisał w wiadomościnews:0599.0000004c.4b17d227newsgate.onet.pl...

> [...]

Generalnie w znanych mi wypadkach kasjerów identyfikuje się numerami i
chyba większość kas fiskalnych nie ma możliwości wpisania tam czegokolwiek
innego.- Hide quoted text -

na prawie kazdym paragonie widze imie kasjera ktory mnie obslugiwal.
Najnowszy:

Op: 0098, Till: 2, Store: 6697, Date: 02/12/09 Time: 19:58:29 Txn
0949,
You were served by Lasitha Anurada

Sklep rowerowy:
Till Ref: 1/222961 Sale
Date: 21/10/09 @ 8:21
Spsn ID: ASH T

Z poczty i z innego sklepu - nie ma

no to 50%

Data: 2009-12-04 09:02:42
Autor: Maddy
Robert Tomasik pisze:
> Ale z drugiej strony na fakturze też są dane
wystawcy iniby pracownik może twierdzić, że nie wpisze z uwagi na ochronę danych?

Co Ty pleciesz, dane przedsiębiorcy nie są objęte ochrona, są jawne!
Człowiek z ulicy może za oplata uzyskać pełny odpis z KRSu dowolnej wpisanej tam spółki albo z urzędu miasta/gminy wpis dowolnego zarejestrowanego przedsiębiorcy - osoby fizycznej.

Magdalena "Maddy" Wołoszyk
JID maddy@esi.com.pl
GG: 5303813

Data: 2009-12-04 09:13:58
Autor: spp
Maddy pisze:
Robert Tomasik pisze:
> [...]

Człowiek z ulicy może za oplata uzyskać pełny odpis z KRSu dowolnej wpisanej tam spółki albo z urzędu miasta/gminy wpis dowolnego zarejestrowanego przedsiębiorcy - osoby fizycznej.

Hmmm, pracownik jest przedsiębiorcą?

--
spp

Data: 2009-12-04 09:39:50
Autor: Tomek
Dnia 04-12-2009 o 09:13:58 spp <spp@op.pl> napisał(a):

Maddy pisze:
Robert Tomasik pisze:
> [...]
Człowiek z ulicy może za oplata uzyskać pełny odpis z KRSu dowolnej  wpisanej tam spółki albo z urzędu miasta/gminy wpis dowolnego  zarejestrowanego przedsiębiorcy - osoby fizycznej.

Nie, ale chyba nawet na stronie GIODO czytałem że w zakresie
wykonywania czynności służbowych ochrona danych osobowych nie
należy się - to było w kontekście umieszczenie danych pracownika
wraz ze zdjęciem na wstronie www pracodawcy, więc IMHO tym bardziej
pasuje do imienia i nazwiska umieszczanego na paragonie.

--
Tomek

Data: 2009-12-04 09:40:20
Autor: Maddy
spp pisze:
Maddy pisze:
Robert Tomasik pisze:
> [...]

Człowiek z ulicy może za oplata uzyskać pełny odpis z KRSu dowolnej wpisanej tam spółki albo z urzędu miasta/gminy wpis dowolnego zarejestrowanego przedsiębiorcy - osoby fizycznej.

Pracownik jest wystawcą???

Magdalena "Maddy" Wołoszyk
JID maddy@esi.com.pl
GG: 5303813

Data: 2009-12-04 10:19:32
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
Maddy pisze:
Hmmm, pracownik jest przedsiębiorcą?
Pracownik jest wystawcą???

Wystawca jest kasjerem?

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2009-12-04 11:25:00
Autor: Maddy
Przemysław Adam Śmiejek pisze:
Maddy pisze:
Hmmm, pracownik jest przedsiębiorcą?
Pracownik jest wystawcą???

Wystawca jest kasjerem?

Może by, nie musi. Dlaczego tak To Cię dziwi?

Sama znam parę osób które staja czasami za kasą swoich sklepów i kawiarenek.

Magdalena "Maddy" Wołoszyk
JID maddy@esi.com.pl
GG: 5303813

Data: 2009-12-04 12:28:36
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
Maddy pisze:
[...]

No i? Przecie nie o tym była mowa. Była mowa o tym, że szef chce
umieścić na paragonie nazwisko kasjera, a kasjer nie będący
przedsiębiorcą mówi nie i zasłania się ochroną danych osobowych.

Nie rozważamy przypadków specjalnych w stylu ,,kasjer jest ortodoksyjnym
Żydem, przedsiębiorcą zarejestrowanym w Bangladesz''.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2009-12-04 13:20:15
Autor: Maddy
Maddy pisze:
[...]

Była mowa o ochronie danych osobowych wystawcy faktury.

Czy Tobie Twój czytnik nie wątkuje poprawnie czy nie chciało Ci się przeczytać dwa posty wcześniej czego dotyczyła moja uwaga o WYSTAWCY faktury.

Nie rozważamy przypadków specjalnych w stylu ,,kasjer jest ortodoksyjnym
Żydem, przedsiębiorcą zarejestrowanym w Bangladesz''.

Rozważamy uboczną kwestię czy kasjer może odmówić podania danych WYSTAWCY faktury powołując sie na ochronę danych osobowych, bo taki zaskakujący koncept się w wątku pojawił.

I zanim odpowiesz - sprawdź kto to jest WYSTAWCA FAKTURY.

Magdalena "Maddy" Wołoszyk
JID maddy@esi.com.pl
GG: 5303813

Data: 2009-12-04 13:53:12
Autor: Herald
Dnia Fri, 04 Dec 2009 13:20:15 +0100, Maddy napisał(a):

I zanim odpowiesz - sprawdź kto to jest WYSTAWCA FAKTURY.

Z dużą dozą prawdopodobieństwa - to zadanie go przerośnie :)

Data: 2009-12-04 15:28:20
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
Maddy pisze:
Była mowa o ochronie danych osobowych wystawcy faktury.

No dobrze, przeskoczyło na nazwisko pracownika, który wystawia fakturę.

Rozważamy uboczną kwestię czy kasjer może odmówić podania danych
WYSTAWCY faktury powołując sie na ochronę danych osobowych, bo taki
zaskakujący koncept się w wątku pojawił.

Czepiasz się tego, że ktoś nieprecyzyjnie sformułował zagadnienie. Dla
mnie jasne jest to, że chodzi o to, że na fakturze, poza danymi
przedsiębiorcy, często umieszcza się nazwisko osoby, która fakturę
wygenerowała i która się pod nią np. podpisuje. Tylko weź nie doczep
się, że teraz faktur nie trzeba podpisywać.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2009-12-04 16:00:14
Autor: Maddy
Maddy pisze:
[...]

Dlatego zwróciłam na to uwagę. Pan Nieprecyzyjny nie zareagował - w ogóle się nie przejął.
Za to Ty się unosisz honorem za kogoś komu to zwisa.
Chyba mógłbyś wydatkować energię na rzeczy dużo pożyteczniejsze, jakby chłopak poczuł się urażony to by sie sam obraził własnoręcznie.

[...]

Jak sie reprezentuje firmę to się to robi jawnie. Pracodawca ma prawo wymagać, żeby pracownik się podpisywał na fakturach które wystawia, umieszczał swoje imię i nazwisko na pismach firmowych, nosił identyfikator itp itd. Jeżeli pracownikowi się to nie podoba to czemu odpisywał umowę?
Chyba wiedział jakiej pracy się podejmuje?

Zasada jawności obrotu gospodarczego ma pierwszeństwo - jak mam zweryfikować czy człowiek przede mną może występować w imieniu firmy, wystawić fakturę, podpisać umowę? A jak mnie obrazi/oszuka to jak mam się skarżyć pracodawcy? Na "tego pana z taką brodą co tu wczoraj stał"?

Jeżeli się to pracownikowi nie podoba to sprawa między nim a pracodawcą.
Jeżeli imię i nazwisko operatora drukuje się na fakturze to pracownik ma wydać taką fakturę klientowi a zażalenia zgłaszać u swojego szefa. Który prawdopodobnie puknie się w głowę.
A pracownik może też mieć potem dużo wolnego czas na pisanie bezzasadnych skarg do GIODO.

Magdalena "Maddy" Wołoszyk
JID maddy@esi.com.pl
GG: 5303813

Data: 2009-12-04 15:50:54
Autor: Robert Tomasik

Użytkownik "Maddy" <maddy@esi.com.pl> napisał w wiadomości news:hfagbe$13a$1nemesis.news.neostrada.pl...
Robert Tomasik pisze:
> [...]

Człowiek z ulicy może za oplata uzyskać pełny odpis z KRSu dowolnej wpisanej tam spółki albo z urzędu miasta/gminy wpis dowolnego zarejestrowanego przedsiębiorcy - osoby fizycznej.

Ale w tym wątku mowa o pracowniku, a nie przedsiębiorcy oraz o jego imieniu i nazwisku umieszczonym na fakturze / paragonie.

Data: 2009-12-05 09:39:54
Autor: Maddy

Robert Tomasik pisze:
> [...]

Ale w tym wątku mowa o pracowniku, a nie przedsiębiorcy oraz o jego imieniu i nazwisku umieszczonym na fakturze / paragonie.

Napisałeś o danych wystawcy faktury. Pracownik (osoba zatrudniona na umowę o pracę) nie może być jednocześnie wystawcą faktury, to jest sytuacja prawnie niemożliwa.
Tak samo jak Tristanowi, polecam Ci zapoznanie się z definicją WYSTAWCY faktury.

Magdalena "Maddy" Wołoszyk
JID maddy@esi.com.pl
GG: 5303813

Data: 2009-12-05 10:02:55
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
Maddy pisze:
[...]

Tak samo jak poprzednio, polecam zapoznanie się z otrzymywanymi
fakturami. Na sporej części dostawanych przeze mnie jest napisane coś w
ten deseń:

Wystawił: Maddy Czepialska

i jak chcesz się bawić w przepychanie słowami, to się baw, a my z
Robertem rozumiemy problem, nawet jeśli sformułowanie jest nieprecyzyjne
czy z użyciem słownictwa prawnie oznaczającego coś innego. Ty wolisz
dyskutować czy to jest wystawca czy srawca, a my wolimy się skupić na
tym, że pracownikowi nie pasuje umieszczanie jego nazwiska na fakturze i
co z tego wynika.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2009-12-05 10:30:56
Autor: Maddy
Maddy pisze:
[...]

I uważasz że Czepialska jest wystawcą faktury?

Po tylu latach przebywania na .prawo i .prawo.podatki twoja ignorancja nie ma żadnego uzasadnienia. Pewne rzeczy powinny wsiąknął nawet gdybyś się aktywnie przed każda nową informacją bronił.

Uświadomił Ci może już ktoś, że na co dzień mówisz prozą czy ten fakt też i umyka?

[...]

Absolutnie nic. Jak mu to bardzo nie pasuje to powinien sobie poszukać innej pracy.
Podpisując umowę o pracę zgodził się na wykonywanie pewnych obowiązków.
Było wcześnie pieścić swoje idiosynkrazje.
To temat na .psychologię a nie .prawo.

Magdalena "Maddy" Wołoszyk
JID maddy@esi.com.pl
GG: 5303813

Data: 2009-12-05 19:42:13
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
Maddy pisze:
Wystawił: Maddy Czepialska
I uważasz że Czepialska jest wystawcą faktury?

Nie ważne kim jest. Jej nazwisko jest na fakturze i o tym rozmawiamy.

[...]

Albowiem?

Podpisując umowę o pracę zgodził się na wykonywanie pewnych obowiązków.

I dlatego jego nazwisko ma znajdować się na dokumentach sprzedaży?

To temat na .psychologię a nie .prawo.

Dlaczego? Zastanawiamy się właśnie nad tym, czy prawo pozwala mu odmówić
zgody na umieszczanie tego nazwiska. I to jest sedno wątku, a nie to,
czy właściwie nazwiemy to nazwisko (swoją drogą, jak je nazwiesz?) albo
czy niechęć do jego umieszczania jest medycznie uzasadniona.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2009-12-05 20:02:32
Autor: Maciej Bebenek (news.onet.pl)
Przemysław Adam Śmiejek wrote:

Podpisując umowę o pracę zgodził się na wykonywanie pewnych obowiązków.

I dlatego jego nazwisko ma znajdować się na dokumentach sprzedaży?

Na przykład. ALbo na noszenie identyfikatora ze zdjęciem, imieniem i nazwiskiem.

[...]

Medycznie może być, prawnie nie. Imię i nazwisko umieszczane na jakimkolwiek dokumencie wystawianym przez pracodawcę nie spełnia wymogu DO ze stosownej ustawy.
To mniej wiecej tak, jakby kasjer czy sprzedawca odmówił wyjścia do klienta powołując się na ochronę wizerunku.

Data: 2009-12-06 11:32:38
Autor: Piotr [trzykoty]
oznaczenie kasjera na paragonie to imie i nazwisko ?
"Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <maciej_pmt@tpsa.waw.pl> wrote
Imię i nazwisko umieszczane na jakimkolwiek dokumencie wystawianym przez pracodawcę nie spełnia wymogu DO ze stosownej ustawy.

Dlaczego nie? Zróć uwagę, że dane kasjerów są przetwarzane w systemie, z którego to są ujawniane na paragonach. Pomijając już to czy przepisy o świadczeniu pracy i inne przykłady z życia (podpisywanie dokumnetów, faktur) dają podstawę twierdzić, że jest to zgodne z prawem (pierwszeństwo przepisów, interes pracodawcy), to nie pozostawia wątpliwości kwestia zasadnicza, że mamy do czynienia z danymi osobowymi, czyż nie?

Data: 2009-12-07 00:03:29
Autor: Maciej Bebenek (news.onet.pl)
Piotr [trzykoty] wrote:
[...]

To przypomnij/przeczytaj sobie definicję DO

Data: 2009-12-07 18:33:41
Autor: Piotr [trzykoty]
oznaczenie kasjera na paragonie to imie i nazwisko ?
To przypomnij/przeczytaj sobie definicję DO

Imię, nazwisko, miejsce pracy -dane umożliwiające jednoznaczną identyfikację osoby, bez nadmiernych kosztów.

Data: 2009-12-03 17:20:06
Autor: Piotr [trzykoty]
<lukeskyobi@vp.pl> wrote in message news:0599.0000004b.4b17d0c0newsgate.onet.pl...
Czy "oznaczenie kasjera" jest jednoznaczne z obowiązkiem podania IMIENIA i
NAZWISKA pracownika zatrudnionego w sklepie - oczywiście przy więcej niż jednym
stanowisku ?

Nie jest jednoznaczne, ale chybo o to chodziło, aby to firma mogła sobie zdecydować, czy będzie numerować, literować, pisać nazwiska czy np. nazwy miesięcy.
Podobnie zresztą różnie różne firmy podchodzą do identyfikatorów dla praconików, które mają oni na sobie, nieraz są numery, nie raz nazwiska.
Paragon jest dokumentem i jakoś wcale nie dziwi mnie, że może być na nim nazwisko pracownika. Taka samo jak ktoś wystawia druk wydania towaru w hurtowni albo fakturę vat.  Podpisywanie dokumentów jest nieodłącznym zadaniem wielu zawodów. IMHO nie ma tu naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych, ostatecznie może się wypowiedzieć tylko GIODO.

Data: 2009-12-03 19:41:10
Autor: andreas
Użytkownik <lukeskyobi@vp.pl> napisał w wiadomości news:0599.0000004b.4b17d0c0newsgate.onet.pl...
Czy "oznaczenie kasjera" jest jednoznaczne z obowiązkiem podania IMIENIA i
NAZWISKA pracownika zatrudnionego w sklepie - oczywiście przy więcej niż jednym
stanowisku ?

Chyba tylko w Polsce ludzie wstydzą się swoich nazwisk i miejsca pracy.
Wyjaśni mi ktoś dlaczego tak jest?
Jak widzę na oko poważnego człowieka, który ma na plakietce samo "Marian", to nie wiem, czy go po piwo wysłać, czy jednak zaryzykować i powierzyć mu coś powazniejszego.

--
andreas

Data: 2009-12-04 09:26:15
Autor: pete
andreas pisze:
[...]

popieram.
u nas jest jakas paranoja z tą ochroną danych.
samo imię i nazwisko to nie są dane osobowe podlegające ochronie...

Data: 2009-12-04 10:24:43
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
pete pisze:
u nas jest jakas paranoja z tą ochroną danych.

Jaka jakość usług...

samo imię i nazwisko to nie są dane osobowe podlegające ochronie...

No ale imię, nazwisko, miejsce pracy....

A poza tym, samo imię i nazwisko też może być jednoznaczne....

--
Przemysław Adam Śmiejek

oznaczenie kasjera na paragonie to imie i nazwisko ?