pc na itx

Data: 2012-12-09 23:20:08
Autor: BartekK
pc na itx
W dniu 2012-12-09 17:42, wowa pisze:
Witam
Przyszed艂 czas na zmian臋 komputera. Do tej pory P4 3GHz w zasadzie
wystarczaj膮 i nie musi by膰 nic mocniejszego. Zastosowanie domowe bez
gier, czasem jaki艣 CAD lub PSpice. Interesuje mnie oszcz臋dno艣膰 miejsca i
pr膮du. Pytanie jest takie: Czy kto艣 ma i u偶ywa komputera na p艂ycie typu
ITX jako podstawowego peceta? Jakie艣 opinie, uwagi?  Polecane podzespo艂y?
Wojtek

Uwaga moja jest taka: Je艣li interesuje cie oszcz臋dno艣膰 pr膮du, to pewnie interesuje ci臋 r贸wnie偶 oszcz臋dno艣膰 pieni臋dzy. Pytanie - na ile interesuje ci臋 oszcz臋dno艣膰 miejsca, by po艣wi臋ci膰 na to brak oszcz臋dno艣ci pieni臋dzy? P艂yty g艂owne na iTX nie s膮 ju偶 co prawda tak drogie, jak kiedy艣 (np gigabyte na H61 s1155, z wyj艣ciem DVI, 2x ddr3 - mo偶na mie膰 za jakie艣 220z艂), ale obudowy s膮 niewsp贸艂miernie drogie, pomimo 偶e biedne okrutnie, tak samo zasilacze do nich (je艣li s膮 mniejsze ni偶 zwyk艂y ATXowy). Za te same pieni膮dze mo偶na mie膰 o wiele lepsz膮 obudow臋 w mATX, i p艂yt臋 mATX, albo podobnej klasy obudow臋 mATX a zaoszcz臋dzone $ wystarcz膮 ci na kilka miesi臋cy uptime bez wy艂膮czania :)

(post powt贸rzony, bo poprzedniego mojego prawie nikt nie widzial, jakis desynchr serwer贸w news)

Data: 2012-12-10 00:04:08
Autor: PK
pc na itx
On 2012-12-09, BartekK <sibi@drut.org> wrote:
[...]

Bez przesady. Ca艂kiem ciekawa obudowa Chieftec FI-01 razem z zasilaczem
200W kosztuje 250 z艂. To wed艂ug Ciebie drogo?

Jedne z najta艅szych sensownych obud贸w do 碌ATX (Cooler Master Elite)
to wydatek oko艂o 150 z艂. Ci臋偶ko b臋dzie zmie艣ci膰 przyzwoity zasilacz
w pozosta艂ej st贸wie.

Osobn膮 kwesti膮 jest to, 偶e takie ma艂e obudowy cz臋sto wymagaj膮
nap臋du slim (oczywi艣cie je艣li jest potrzebny), a by膰 mo偶e
tak偶e dysk贸w 2.5". Poza tym mo偶e zabrakn膮膰 miejsca na drugi
dysk, wi臋c trzeba kupi膰 kiesze艅 zewn臋trzn膮 itp itd. Takie
drobiazgi mog膮 podbi膰 koszt ca艂o艣ci, ale to ju偶 jest kwestia
potrzeb w艂a艣ciciela.

pozdrawiam,
PK

Data: 2012-12-10 13:17:14
Autor: wowa
pc na itx

U偶ytkownik "BartekK" <sibi@drut.org> napisa艂 w wiadomo艣ci news:ka336f$ne8$1mx1.internetia.pl...
[...]

To jest wst臋pna przymiarka. Z艂o偶y艂em sobie wirtualnie zestaw o zdecydowanie wi臋kszej wydajno艣ci, na i3, tylko cena oko艂o p贸艂tora tysi膮ca i moc ko艂o czterystu wat贸w :( To b臋dzie kiedy艣 jako drugi :) A co do obud贸w, to s膮 dro偶sze, fakt, ale skoro mam na to patrze膰 to wybra艂em co艣 takiego http://www.komputronik.pl/product/169988/Sprzet_komputerowy/Podzespoly/Cooler_Master_Elite_120_Advance_czarna_miniITX_PSU.html. Du偶膮 zalet膮 jest miejsce na normalny zasilacz. Twoj膮 sugesti臋 powa偶nie rozwa偶臋.
Wojtek

--
Taaa... Oczywi艣cie, s膮 lekarze, kt贸rzy
po艣wi臋caj膮 ca艂y sw贸j czas i wiedz臋

Data: 2012-12-10 22:48:01
Autor: BartekK
pc na itx
W dniu 2012-12-10 13:17, wowa pisze:
[...]
Ta obudowa jest fajna, zw艂aszcza je艣li na procesorze dasz du偶y radiator pasywny, i wentylator 12cm w zasilaczu tu偶 nad nim go b臋dzie ch艂odzi膰. B臋dzie cicho a wydajnie. Ale problemem mo偶e by膰 wsadzenie jakiej艣 lepszej karty graficznej - o ile na wysoko艣膰 wchodzi tam wszystko, to na d艂ugo艣膰 i grubo艣膰 ju偶 niezbyt... Zreszt膮 sam musisz oceni膰 - czy obecnio艣膰 tylko jednego z艂膮cza PCIe (bo tak przewa偶nie maj膮 p艂yty itx) nie jest lekk膮 niewygod膮? Czy kiedy艣 nie zechcesz np doda膰 sobie karty 4xUSB3.0 itp... Wi臋kszo艣膰 typowych mATX ma przynajmniej to PCIe x1 + PCIe x16 + jakie艣 PCI jedno lub dwa...

Data: 2012-12-11 00:57:02
Autor: wowa
pc na itx

U偶ytkownik "BartekK" <sibi@drut.org> napisa艂 w wiadomo艣ci news:ka5lma$a60$1mx1.internetia.pl...
[...]

Jedyne co dok艂ada艂em do komputera to dyski :) W tej chwili chyba cztery. Grafik臋 mam Radeon 9550 i starcza tak, 偶e zintegrowana powinna by膰 wystarczaj膮ca. Zobacz tu http://itx-pc.blogspot.com/ Go艣膰 uzyska艂 dwadzie艣cia pi臋膰 wat贸w w spoczynku :) Jak obieca艂em, przygl膮dn臋 si臋 Twojej propozycji.
Wojtek

Data: 2012-12-11 17:58:27
Autor: BartekK
pc na itx
W dniu 2012-12-11 00:57, wowa pisze:
Jedyne co dok艂ada艂em do komputera to dyski :) W tej chwili chyba cztery.
To pytanie, czy potrzebujesz 4 dysk贸w, czy jeden du偶y nie wystarczy ;) (i b臋dzie mniej pr膮du zu偶ywa膰, ni偶 4)

Grafik臋 mam Radeon 9550 i starcza tak, 偶e zintegrowana powinna by膰
wystarczaj膮ca. Zobacz tu http://itx-pc.blogspot.com/ Go艣膰 uzyska艂
dwadzie艣cia pi臋膰 wat贸w w spoczynku :)
25W w spoczynku to 艂adny wynik, ale nie wynika on z zastosowania iTX - te same czipsety z tym samym procesorem na p艂ycie mATX b臋d膮 bra艂y tyle samo. Przy bardzo ma艂ych poborach pr膮du krytyczny jest dob贸r zasilacza. Nawet samo to, 偶e zasilacz b臋dzie 80+bronze itp - nie oznacza sukcesu. Bo ta sprawno艣膰 to dla "konkretnych obci膮偶e艅" a dla 10% obci膮偶enia (25W przy zasilaczu 300W?) jest zupe艂nie inaczej (cz臋sto-gorzej). Wiele zasilaczy bierze "sama z siebie" w idle (nawet nieobci膮偶ona niczym) 10-15W. A s膮 takie, kt贸re bior膮 1.5-2W. I jako艣 nigdzie tego nikt nie podaje. Du偶e prawdopodobie艅stwo "ma艂ego poboru spoczynkowego" jest przy zasilaczach s艂abych, typu 150-200W, ale gwarancji te偶 nie ma ;)

W dodatku - czy 25W vs np 35W zrobi ci du偶膮 r贸偶nic臋, skoro przy pracy 24/7 to b臋dzie r贸偶nica finansowa w pr膮dzie oko艂o 4,5z艂 miesi臋cznie, na piwo w knajpie nie starczy. Ile miesi臋cy musia艂by艣 komputera nie wy艂膮cza膰, by oszcz臋dzi膰 sensown膮 kwot臋? R贸wnocze艣nie m臋cz膮c si臋 z okrojonym celeronem G530 (w przypadku tego go艣cia), bo nie oszukujmy si臋 - mo偶e i nie jest bardzo wolny, ale potrafi go zamuli膰 nawet praca biurowa, z otwartym OpenOffice, poczt膮, kilkoma zak艂adkami w przegl膮darce, gdzie jaki艣 flash si臋 trafi... Niewielki cache daje zna膰.

Data: 2012-12-11 18:20:34
Autor: wowa
pc na itx

U偶ytkownik "BartekK" <sibi@drut.org> napisa艂 w wiadomo艣ci news:ka7p3d$akg$1mx1.internetia.pl...
W dniu 2012-12-11 00:57, wowa pisze:
Jedyne co dok艂ada艂em do komputera to dyski :) W tej chwili chyba cztery.
To pytanie, czy potrzebujesz 4 dysk贸w, czy jeden du偶y nie wystarczy ;) (i b臋dzie mniej pr膮du zu偶ywa膰, ni偶 4)

Oczywi艣cie, wystarczy jeden wi臋kszy. Ale one same do mnie przychodzi艂y :) No przecie偶 nie wyrzuce do kosza :)

[...]

To nie s膮 wy艣cigi o ka偶dego wata. Ten link raczej jako ciekawostka. Po prostu chce ma艂y komputerek do normalnej, dla mnie, pracy.  I dlatego pytam o czyje艣 do艣wiadczenia z podobnym sprz臋tem. Sk膮d wiesz, 偶e ta konfiguracja wy偶ej si臋 zamuli? Ja tego nie widz臋. I dlatego te pytania. Ju偶 dawno wypad艂em z wy艣cigu zbroje艅 i takie co艣 jak i7 nie ma kompletnie sensu. Prawdopodobnie najwi臋ksze obci膮偶enie mojego komputra powoduj膮 Youtube i podobne :)
Wojtek

Data: 2012-12-11 20:04:06
Autor: BartekK
pc na itx
W dniu 2012-12-11 18:20, wowa pisze:
[...]

Z do艣wiadczenia u klient贸w, kt贸rzy wzieli "najta艅szy dost臋pny procesor" do komputera biurowego, w kt贸rym jednak bywa du偶o r贸wnoleg艂ych proces贸w odpalonych, niby nieobci膮偶aj膮cych, a jednak taka przegl膮darka z flashem (bo sobie kto艣 muzyk臋 z youtube puszcza w tle), oczywi艣cie fejsb贸k otwarty, jaki艣 antywirus, jakie艣 p2p w tle, jaki艣 krowiasty pakiet biurowy zajmuj膮cy du偶o ramu, jaki艣 program pocztowy z kilka GB baz膮 mail贸w do przeszukiwania... i nagle si臋 okazuje, 偶e nawet przy 4GB ramu i braku swapowania - komp zaczyna dzia艂a膰 wyra藕nie wolniej.
Nie wiem, czy prze艂膮czanie proces贸w i przerzucanie du偶ych ilo艣ci ramu tak zamula? Niby te celerony G5x0 maj膮 2MB cache, niby 2 rdzenie, a jako艣 to znacznie optycznie mniej responsywne ni偶 cho膰by i3 albo starszy a mocniejszy procesor w s775 (np jakie艣 E8400)

--
| Bart艂omiej Ku藕niewski

pc na itx