Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.rowery   »   pękanie szprych w tylnym kole -- obręcz?

pękanie szprych w tylnym kole -- obręcz?

Data: 2012-05-04 12:11:38
Autor: Jacek Maciejewski
pękanie szprych w tylnym kole -- obręcz?
Dnia Thu, 03 May 2012 20:23:48 +0200, Jack the Ripper napisał(a):

Najczęściej słyszę brzdęk!, gdy stoję np. na  światłach, albo jadę po równym asfalcie.

To naprawdę zdumiewające. Sugerujesz że szprycha pęka na postoju lub
podczas spokojnej jazdy??
Tak czy owak, jak pękaja przy główce to spróbuj nieco wyoblić otwory na
szprychy w piaście.
--
Jacek

Data: 2012-05-05 11:48:23
Autor: Jack the Ripper
pękanie szprych w tylnym kole -- obręcz?
On Fri, 04 May 2012 12:11:38 +0200, Jacek Maciejewski <jacmac@go2.pl>  wrote:

Dnia Thu, 03 May 2012 20:23:48 +0200, Jack the Ripper napisał(a):

Najczęściej słyszę brzdęk!, gdy stoję np. na
światłach, albo jadę po równym asfalcie.

To naprawdę zdumiewające. Sugerujesz że szprycha pęka na postoju lub
podczas spokojnej jazdy??

Hola, hola -- tak właśnie było; pękanie nie jest związane np. z wjechaniem  w dziurę czy na krawężnik -- tak jakby nastąpiło zmęczenie materiału albo  co...

Co do szprych motocyklowych (w odpowiedzi na post kolegi kerampa z  Pyrlandii), chodziło mi o takie grubości 2.34 mm -- podobną grubość  widziałem w motorowerze romet, takie szprychy montowane są w rowerach  holenderskich (np.:  http://www.rowerystylowe.pl/szprycha-nyplem-alpina-p-4326.html). Ciężko je  nawet zgiąć rękami, ale da się. Potrzebne są do tego specjalne nyple (z  odpowiednim gwintem), ale długość szprych jest normalna, jak w innych  rowerach.
Piasta (nexus 3) wygląda w miarę ok, nie widzę, żeby z otworami było coś  nie tak. Raczej nie chce mi się bawić w rozwiercanie otworów. Szprychy  były wymieniane w dwóch niezależnych serwisach rowerowych (w tym w jednym  dwukrotnie, z użyciem ,,zwykłych" szprych. Gdy zaczęły znowu strzelać,  wkurzyłem się i poszedłem do innego serwisu). Przestrzegałem nawet  zaleceń, żeby po 2 tygodniach przyjść jeszcze raz z kołem na  ,,dociągnięcie" (choć demontaż koła w tym rowerze to 40 minut roboty:/). W  drugim serwisie próbowali dwóch różnych rodzajów przeplotu, zanim  ukończyli robotę, ale to również nie pomogło (po pół roku nie mam już 3  szprych).

Do wszystkich wątpiących -- wiem, że pękanie szprych nie jest powszechnym  zjawiskiem i mnie też się nie zdarzało, dopóki nie kupiłem tego feralnego  roweru. Czy macie jeszcze jakieś konstruktywne rady? A może znacie jakiś  serwis w Krakowie, który potrafi ,,przeszprychować" koło? (jak widać,  wbrew pozorom, nie jest to umiejętność powszechna)

Dziękuję i pozdrawiam,
J

Data: 2012-05-05 13:24:50
Autor: rmikke
pękanie szprych w tylnym kole -- obręcz?
On Saturday, May 5, 2012 11:48:23 AM UTC+2, Jack the Ripper wrote:

Piasta (nexus 3) wygląda w miarę ok, nie widzę, żeby z otworami było coś  nie tak. Raczej nie chce mi się bawić w rozwiercanie otworów. Szprychy  były wymieniane w dwóch niezależnych serwisach rowerowych (w tym w jednym  dwukrotnie, z użyciem ,,zwykłych" szprych. Gdy zaczęły znowu strzelać,  wkurzyłem się i poszedłem do innego serwisu). Przestrzegałem nawet  zaleceń, żeby po 2 tygodniach przyjść jeszcze raz z kołem na  ,,dociągnięcie" (choć demontaż koła w tym rowerze to 40 minut roboty:/).

Hrrr... Też tak myślałem, dopóki nie odkryłem takich sprytnych zatrzasków (z tym, że Nexus 8 i hamulec rolkowy) - okazało się, że koło się w minutę ściąga w w dwie zakłada. :D

Data: 2012-05-10 22:13:59
Autor: Jack the Ripper
pękanie szprych w tylnym kole -- obręcz?
On Sat, 05 May 2012 22:24:50 +0200, rmikke <spamcatch@mailinator.com>  wrote:

Hrrr... Też tak myślałem, dopóki nie odkryłem takich sprytnych  zatrzasków (z tym, że Nexus 8 i hamulec rolkowy) - okazało się, że koło  się w minutę ściąga w w dwie zakłada. :D

Hm... Bardzo chętnie bym się dowiedział, jak to zrobić. W gazeli nexus 3  (hamulec rolkowy) naliczyłem 9 nakrętek + sporo różnych podkładek +  przeboje ze zrzucaniem łańcucha na oś, żeby w ogóle dało się to koło  wyciągnąć. W batavusie nexus 7 trochę mniej, bo 6 nakrętek (nie muszę  odkręcać wsporników błotnika, a wybierak przerzutki zdejmuje się przez  przekręcenie plastikowego cholerstwa). Być może masz jakieś  szybkozamykacze albo coś, albo ja czegoś nie widzę.

Pozdr,
J

Data: 2012-05-10 15:58:38
Autor: rmikke
pękanie szprych w tylnym kole -- obręcz?
On Thursday, May 10, 2012 10:13:59 PM UTC+2, Jack the Ripper wrote:
On Sat, 05 May 2012 22:24:50 +0200, rmikke <spamcatch@mailinator.com>  wrote:

> Hrrr... Też tak myślałem, dopóki nie odkryłem takich sprytnych  > zatrzasków (z tym, że Nexus 8 i hamulec rolkowy) - okazało się, że koło  > się w minutę ściąga w w dwie zakłada. :D

Hm... Bardzo chętnie bym się dowiedział, jak to zrobić. W gazeli nexus 3  (hamulec rolkowy) naliczyłem 9 nakrętek + sporo różnych podkładek +  przeboje ze zrzucaniem łańcucha na oś, żeby w ogóle dało się to koło  wyciągnąć. W batavusie nexus 7 trochę mniej, bo 6 nakrętek (nie muszę  odkręcać wsporników błotnika, a wybierak przerzutki zdejmuje się przez  przekręcenie plastikowego cholerstwa). Być może masz jakieś  szybkozamykacze albo coś, albo ja czegoś nie widzę.

W Nexusie 8 linka przerzutki obraca taki obudowany pierścień, który jest do piasty przyłożony i zablokowany trzecim elementem (też pierścień, z wystającym kawałkiem, żeby go było łatwo przekręcić w celu z/odblokowania. A hamulec rolkowy  (niestety - tylko tylny) ma zaczep labiryntowy, trzeba popchnąć dźwignię hamulca do przodu i można ściągnąć linkę w dół (albo w górę, nie pamiętam), trzeba przyłożyć wektor, bo schodzi z oporem (zapewne celowym).

A ja, ślepy, ze dwa razy odkręcałem linkę hamulca od tego zaczepu, który da się rozłączyć, wyciągałem koło z haków i zmieniałem dętkę na kole połączonym z rowerem linką przerzutki. Dopiero jak rozbierałem rower na słoneczku, żeby pomalować, zobaczyłem strzałki, pokazujące jak rozłączyć hamulec i kropki, pokazujące w jakiej pozycji składać połączenie przerzutki i o ile przekręcać pierścień blokujący. Przy czym strzałek mogłem nie zauważyć przy słabej żarówce, ale kropki są kolorowe...

Data: 2012-05-11 12:49:09
Autor: Paveu
pękanie szprych w tylnym kole -- obrę cz?
W dniu 2012-05-10 22:13, Jack the Ripper:

Hm... Bardzo chętnie bym się dowiedział, jak to zrobić. W gazeli nexus 3
(hamulec rolkowy) naliczyłem 9 nakrętek + sporo różnych podkładek +
przeboje ze zrzucaniem łańcucha na oś, żeby w ogóle dało się to koło
wyciągnąć. W batavusie nexus 7 trochę mniej, bo 6 nakrętek (nie muszę
odkręcać wsporników błotnika, a wybierak przerzutki zdejmuje się przez
przekręcenie plastikowego cholerstwa). Być może masz jakieś
szybkozamykacze albo coś, albo ja czegoś nie widzę.

W Nexusie 4 z hamulcem rolkowym w mieszczuchu Union Sphinx w celu zdjęcia koła mam do odkręcenia 2 wkręty (trzymające pełną osłonę łańcucha) i 3 nakrętki (1 trzymającą ramię hamulca i 2 osi koła). Śruby trzymające końcówki linek (hamulca i przerzutki) wyjmuje się z blaszek mocujących bez odkręcania.

Paveu

Data: 2012-05-11 04:26:14
Autor: rmikke
pękanie szprych w tylnym kole -- obręcz?
On Friday, May 11, 2012 12:49:09 PM UTC+2, paveu wrote:
W dniu 2012-05-10 22:13, Jack the Ripper:
>
> Hm... Bardzo chętnie bym się dowiedział, jak to zrobić. W gazeli nexus 3
> (hamulec rolkowy) naliczyłem 9 nakrętek + sporo różnych podkładek +
> przeboje ze zrzucaniem łańcucha na oś, żeby w ogóle dało się to koło
> wyciągnąć. W batavusie nexus 7 trochę mniej, bo 6 nakrętek (nie muszę
> odkręcać wsporników błotnika, a wybierak przerzutki zdejmuje się przez
> przekręcenie plastikowego cholerstwa). Być może masz jakieś
> szybkozamykacze albo coś, albo ja czegoś nie widzę.

W Nexusie 4 z hamulcem rolkowym w mieszczuchu Union Sphinx w celu zdjęcia koła mam do odkręcenia 2 wkręty (trzymające pełną osłonę łańcucha) i 3 nakrętki (1 trzymającą ramię hamulca i 2 osi koła). Śruby trzymające końcówki linek (hamulca i przerzutki) wyjmuje się z blaszek mocujących bez odkręcania.

No to w sumie podobnie, tylko u mnie osłonę zdejmuje się paluchami (Chainglider, dwa wkręty mniej), a ramienia hamulca nie trzeba od niczego odkręcać (jedna nakrętka mniej). A nie, moment, masz rację, chodzi Ci o to, które mocuje go do ramy, prawda? To też muszę rozkręcić.

Czyli w sumie tak samo (+/- osłona łańcucha) jest w Twoim Nexusie 4, jak w moim Nexusie 8. Nakrętki od koła (wystarczy poluzować...) i dźwignia blokująca hamulec do odkręcenia...

Data: 2012-05-11 20:00:07
Autor: Jack the Ripper
pękanie szprych w tylnym kole -- obręcz?
On Fri, 11 May 2012 12:49:09 +0200, Paveu <pamis007@gmail.com> wrote:

W Nexusie 4 z hamulcem rolkowym w mieszczuchu Union Sphinx w celu  zdjęcia koła mam do odkręcenia 2 wkręty (trzymające pełną osłonę  łańcucha) i 3 nakrętki (1 trzymającą ramię hamulca i 2 osi koła). Śruby  trzymające końcówki linek (hamulca i przerzutki) wyjmuje się z blaszek  mocujących bez odkręcania.


No to nieźle. U mnie dochodzą jeszcze śruby pozycjonujące oś w widelcu  (takie podkładki ze śrubką + nakrętka). Hamulec rolkowy zwykle odkręcam z  ośki i zwisa sobie na lince;) (zależy po co zdejmuję koło -- jeśli tak jak  ostatnio, żeby dołożyć szprychę, muszę zdjąć hamulec).

Pozdr,
J

Data: 2012-05-05 21:51:13
Autor: PeJot
pękanie szprych w tylnym kole -- obręcz?
W dniu 2012-05-05 11:48, Jack the Ripper pisze:

Piasta (nexus 3) wygląda w miarę ok, nie widzę, żeby z otworami było coś
nie tak.

A są *odkształcone* od główki szprychy ? Jeżeli nie, to może świadczyć że ktoś przedobrzył obróbkę cieplną i twardy materiał kołnierza zamiast odkształcać się do główki, tnie szprychy.



--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem

pękanie szprych w tylnym kole -- obręcz?

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona