Data: 2012-05-04 12:11:38 | |
Autor: Jacek Maciejewski | |
pękanie szprych w tylnym kole -- obręcz? | |
Dnia Thu, 03 May 2012 20:23:48 +0200, Jack the Ripper napisał(a):
Najczęściej słyszę brzdęk!, gdy stoję np. na światłach, albo jadę po równym asfalcie. To naprawdę zdumiewające. Sugerujesz że szprycha pęka na postoju lub podczas spokojnej jazdy?? Tak czy owak, jak pękaja przy główce to spróbuj nieco wyoblić otwory na szprychy w piaście. -- Jacek |
|
Data: 2012-05-05 11:48:23 | |
Autor: Jack the Ripper | |
pękanie szprych w tylnym kole -- obręcz? | |
On Fri, 04 May 2012 12:11:38 +0200, Jacek Maciejewski <jacmac@go2.pl> wrote:
Dnia Thu, 03 May 2012 20:23:48 +0200, Jack the Ripper napisał(a): Hola, hola -- tak właśnie było; pękanie nie jest związane np. z wjechaniem w dziurę czy na krawężnik -- tak jakby nastąpiło zmęczenie materiału albo co... Co do szprych motocyklowych (w odpowiedzi na post kolegi kerampa z Pyrlandii), chodziło mi o takie grubości 2.34 mm -- podobną grubość widziałem w motorowerze romet, takie szprychy montowane są w rowerach holenderskich (np.: http://www.rowerystylowe.pl/szprycha-nyplem-alpina-p-4326.html). Ciężko je nawet zgiąć rękami, ale da się. Potrzebne są do tego specjalne nyple (z odpowiednim gwintem), ale długość szprych jest normalna, jak w innych rowerach. Piasta (nexus 3) wygląda w miarę ok, nie widzę, żeby z otworami było coś nie tak. Raczej nie chce mi się bawić w rozwiercanie otworów. Szprychy były wymieniane w dwóch niezależnych serwisach rowerowych (w tym w jednym dwukrotnie, z użyciem ,,zwykłych" szprych. Gdy zaczęły znowu strzelać, wkurzyłem się i poszedłem do innego serwisu). Przestrzegałem nawet zaleceń, żeby po 2 tygodniach przyjść jeszcze raz z kołem na ,,dociągnięcie" (choć demontaż koła w tym rowerze to 40 minut roboty:/). W drugim serwisie próbowali dwóch różnych rodzajów przeplotu, zanim ukończyli robotę, ale to również nie pomogło (po pół roku nie mam już 3 szprych). Do wszystkich wątpiących -- wiem, że pękanie szprych nie jest powszechnym zjawiskiem i mnie też się nie zdarzało, dopóki nie kupiłem tego feralnego roweru. Czy macie jeszcze jakieś konstruktywne rady? A może znacie jakiś serwis w Krakowie, który potrafi ,,przeszprychować" koło? (jak widać, wbrew pozorom, nie jest to umiejętność powszechna) Dziękuję i pozdrawiam, J |
|
Data: 2012-05-05 13:24:50 | |
Autor: rmikke | |
pękanie szprych w tylnym kole -- obręcz? | |
On Saturday, May 5, 2012 11:48:23 AM UTC+2, Jack the Ripper wrote:
Piasta (nexus 3) wygląda w miarę ok, nie widzę, żeby z otworami było coś nie tak. Raczej nie chce mi się bawić w rozwiercanie otworów. Szprychy były wymieniane w dwóch niezależnych serwisach rowerowych (w tym w jednym dwukrotnie, z użyciem ,,zwykłych" szprych. Gdy zaczęły znowu strzelać, wkurzyłem się i poszedłem do innego serwisu). Przestrzegałem nawet zaleceń, żeby po 2 tygodniach przyjść jeszcze raz z kołem na ,,dociągnięcie" (choć demontaż koła w tym rowerze to 40 minut roboty:/). Hrrr... Też tak myślałem, dopóki nie odkryłem takich sprytnych zatrzasków (z tym, że Nexus 8 i hamulec rolkowy) - okazało się, że koło się w minutę ściąga w w dwie zakłada. :D |
|
Data: 2012-05-10 22:13:59 | |
Autor: Jack the Ripper | |
pękanie szprych w tylnym kole -- obręcz? | |
On Sat, 05 May 2012 22:24:50 +0200, rmikke <spamcatch@mailinator.com> wrote:
Hrrr... Też tak myślałem, dopóki nie odkryłem takich sprytnych zatrzasków (z tym, że Nexus 8 i hamulec rolkowy) - okazało się, że koło się w minutę ściąga w w dwie zakłada. :D Hm... Bardzo chętnie bym się dowiedział, jak to zrobić. W gazeli nexus 3 (hamulec rolkowy) naliczyłem 9 nakrętek + sporo różnych podkładek + przeboje ze zrzucaniem łańcucha na oś, żeby w ogóle dało się to koło wyciągnąć. W batavusie nexus 7 trochę mniej, bo 6 nakrętek (nie muszę odkręcać wsporników błotnika, a wybierak przerzutki zdejmuje się przez przekręcenie plastikowego cholerstwa). Być może masz jakieś szybkozamykacze albo coś, albo ja czegoś nie widzę. Pozdr, J |
|
Data: 2012-05-10 15:58:38 | |
Autor: rmikke | |
pękanie szprych w tylnym kole -- obręcz? | |
On Thursday, May 10, 2012 10:13:59 PM UTC+2, Jack the Ripper wrote:
On Sat, 05 May 2012 22:24:50 +0200, rmikke <spamcatch@mailinator.com> wrote: W Nexusie 8 linka przerzutki obraca taki obudowany pierścień, który jest do piasty przyłożony i zablokowany trzecim elementem (też pierścień, z wystającym kawałkiem, żeby go było łatwo przekręcić w celu z/odblokowania. A hamulec rolkowy (niestety - tylko tylny) ma zaczep labiryntowy, trzeba popchnąć dźwignię hamulca do przodu i można ściągnąć linkę w dół (albo w górę, nie pamiętam), trzeba przyłożyć wektor, bo schodzi z oporem (zapewne celowym). A ja, ślepy, ze dwa razy odkręcałem linkę hamulca od tego zaczepu, który da się rozłączyć, wyciągałem koło z haków i zmieniałem dętkę na kole połączonym z rowerem linką przerzutki. Dopiero jak rozbierałem rower na słoneczku, żeby pomalować, zobaczyłem strzałki, pokazujące jak rozłączyć hamulec i kropki, pokazujące w jakiej pozycji składać połączenie przerzutki i o ile przekręcać pierścień blokujący. Przy czym strzałek mogłem nie zauważyć przy słabej żarówce, ale kropki są kolorowe... |
|
Data: 2012-05-11 12:49:09 | |
Autor: Paveu | |
pÄkanie szprych w tylnym kole -- obrÄ cz? | |
W dniu 2012-05-10 22:13, Jack the Ripper:
W Nexusie 4 z hamulcem rolkowym w mieszczuchu Union Sphinx w celu zdjÄcia koĹa mam do odkrÄcenia 2 wkrÄty (trzymajÄ ce peĹnÄ osĹonÄ ĹaĹcucha) i 3 nakrÄtki (1 trzymajÄ cÄ ramiÄ hamulca i 2 osi koĹa). Ĺruby trzymajÄ ce koĹcĂłwki linek (hamulca i przerzutki) wyjmuje siÄ z blaszek mocujÄ cych bez odkrÄcania. Paveu |
|
Data: 2012-05-11 04:26:14 | |
Autor: rmikke | |
pękanie szprych w tylnym kole -- obręcz? | |
On Friday, May 11, 2012 12:49:09 PM UTC+2, paveu wrote:
W dniu 2012-05-10 22:13, Jack the Ripper: No to w sumie podobnie, tylko u mnie osłonę zdejmuje się paluchami (Chainglider, dwa wkręty mniej), a ramienia hamulca nie trzeba od niczego odkręcać (jedna nakrętka mniej). A nie, moment, masz rację, chodzi Ci o to, które mocuje go do ramy, prawda? To też muszę rozkręcić. Czyli w sumie tak samo (+/- osłona łańcucha) jest w Twoim Nexusie 4, jak w moim Nexusie 8. Nakrętki od koła (wystarczy poluzować...) i dźwignia blokująca hamulec do odkręcenia... |
|
Data: 2012-05-11 20:00:07 | |
Autor: Jack the Ripper | |
pękanie szprych w tylnym kole -- obręcz? | |
On Fri, 11 May 2012 12:49:09 +0200, Paveu <pamis007@gmail.com> wrote:
W Nexusie 4 z hamulcem rolkowym w mieszczuchu Union Sphinx w celu zdjęcia koła mam do odkręcenia 2 wkręty (trzymające pełną osłonę łańcucha) i 3 nakrętki (1 trzymającą ramię hamulca i 2 osi koła). Śruby trzymające końcówki linek (hamulca i przerzutki) wyjmuje się z blaszek mocujących bez odkręcania. No to nieźle. U mnie dochodzą jeszcze śruby pozycjonujące oś w widelcu (takie podkładki ze śrubką + nakrętka). Hamulec rolkowy zwykle odkręcam z ośki i zwisa sobie na lince;) (zależy po co zdejmuję koło -- jeśli tak jak ostatnio, żeby dołożyć szprychę, muszę zdjąć hamulec). Pozdr, J |
|
Data: 2012-05-05 21:51:13 | |
Autor: PeJot | |
pękanie szprych w tylnym kole -- obręcz? | |
W dniu 2012-05-05 11:48, Jack the Ripper pisze:
Piasta (nexus 3) wygląda w miarę ok, nie widzę, żeby z otworami było coś A są *odkształcone* od główki szprychy ? Jeżeli nie, to może świadczyć że ktoś przedobrzył obróbkę cieplną i twardy materiał kołnierza zamiast odkształcać się do główki, tnie szprychy. -- P. Jankisz O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html "Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest tylu idiotów" Stanisław Lem |