pelnomocnictwo do rachunku / lokaty nie wygasajace w momencie smierci

Data: 2010-04-16 14:53:37
Autor: rongo
pelnomocnictwo do rachunku / lokaty nie wygasajace w momencie smierci
Witajcie !
Czy ktos sie orientuje w którym banku mozna złozyc cos takiego ?

pelnomocnictwo do rachunku / lokaty nie wygasajace w momencie smierci
własciciela?

Chodzi o to ze zwykle bank jest predzej czy póniej powiadamiany o
smierci
głownego własciciela rachunku i z tego co wiem pełnomocnictwa
wygasaja,
a srodki zgromadzone na koncie wchodza do postepowania spadkowego
i sa rozdzielane zgodnie z decyzja sadu podjeta w postepowaniu
spadkowym.
Czy mozna to obejsc, np dziadek zostawia pełnomocnictwo tylko dla
jednego
wybranego wnuka i reszta rodziny ( ewentualnych spadkobiercow ) nie ma
prawa
" połozyc łapy " na jakiejkolwiek czesci zgromadzonej  kasy ?

Podobno w zachodnich bankach to działa, a jak u nas?

Data: 2010-04-17 00:12:12
Autor: Darek
W dniu 2010-04-16 23:53, rongo pisze:
Witajcie !
Czy ktos sie orientuje w którym banku mozna złozyc cos takiego ?

pelnomocnictwo do rachunku / lokaty nie wygasajace w momencie smierci
własciciela?

Zapis na wypadek śmierci. 3 posty wyżej masz odpowiedź

Darek

Data: 2010-04-17 09:48:57
Autor: Przemyslaw Kwiatkowski
Darek pisze:

Czy ktos sie orientuje w którym banku mozna złozyc cos takiego ?
pelnomocnictwo do rachunku / lokaty nie wygasajace w momencie smierci
własciciela?

To się nie da. Pełnomocnictwo wygasa automatycznie w chwili śmierci.

Zapis na wypadek śmierci. 3 posty wyżej masz odpowiedź

To nie jest pełnomocnictwo, tylko dyspozycja co zrobić ze środkami po
śmierci. Działa dobrze, ale ma ograniczenie kwotowe. Jak ktoś ma większe
środki, to dla bezpieczeństwa trzeba by podzielić je na kilka banków.

--
MiCHA

Data: 2010-04-17 10:02:31
Autor: JanKo
pelnomocnictwo do rachunku / lokaty nie wygasajace w momencie smierci
Agent Przemyslaw Kwiatkowski nadaje:

To się nie da. Pełnomocnictwo wygasa automatycznie w chwili śmierci.

Bank nie bierze odpowiedzialności za zlecenia pełnomocnika o ile pełnomocnictwo nie zostało odwołane a bank nie dostał informacji o śmierci posiadacza rachunku.

[...]

Późniejsza dyspozycja kasuje wcześniejsze a ci którzy na ich podstawie dostali świadczenia, muszą je zwrócić. Kwota 20-krotna średniej krajowej jest nieprzekraczalna i jej dzielenie na różne banki jest bezcelowe.

Data: 2010-04-17 10:31:28
Autor: zwyklyklientwieluzwyklychbankow2
> [...]

Późniejsza dyspozycja kasuje wcześniejsze a ci którzy na ich podstawie dostali świadczenia, muszą je zwrócić. Kwota 20-krotna średniej krajowej jest nieprzekraczalna i jej dzielenie na różne banki jest bezcelowe.

a polisa lokacyjna? Gdy posiadacz lokaty dożyje, wypłaci osobiście.
Gdy nie dożyje, wypłaci osoba uposażona. Wg mojej wiedzy, nie ma żadnych ograniczeń kwotowych, zawarcie drugiej polisy nie anuluje wskazania
osób uposażonych przy pierwszej itd. To jest prawie idealne rozwiązanie problemów wątkotwórcy. Bo niestety te polisy są albo dwuletnie albo  roczne albo półroczne (nie znam krótszych) czymś superidealnym byłaby jednodniowa polisa lokacyjna. Jeśli jutro
bedę żył, wypłacę osobiście, jeśli nie dożyję wypłaci osoba uposażona.

Data: 2010-04-17 20:35:49
Autor: Przemyslaw Kwiatkowski
JanKo pisze:

[...]

Sprawa jest prosta - jeśli pełnomocnik wypłaci kasę spadkobiercom (i w
odpowiednich proporcjach), to raczej włos mu z głowy nie spadnie, bo po
prostu nie będzie żadnych poszkodowanych. Nie zmienia to faktu, że
pełnomocnictwo wygasa z chwilą śmierci i korzystanie z niego jest
niezgodne z prawem. (Choć oczywiście nagminnie ludzie to robią...)

[...]

Nie jest bezcelowe w tym sensie, że każdy z banków niezależnie tą
dyspozycję wykona, bo nie będzie wiedział o pozostałych.

--
MiCHA

Data: 2010-04-18 09:48:26
Autor: jo44
Przemyslaw Kwiatkowski pisze:

Nie jest bezcelowe w tym sensie, że każdy z banków niezależnie tą
dyspozycję wykona, bo nie będzie wiedział o pozostałych.

A nie jest to tak, że bank musi mieć dodatkowo zaświadczenie US
o zapłaceniu podatku? Wówczas wszystkie dyspozycje "zbiegłyby się" w jednym US i co? Nadal byłyby ważne?

Data: 2010-04-18 15:25:43
Autor: Krzysztof Halasa
pelnomocnictwo do rachunku / lokaty nie wygasajace w momencie smierci
Przemyslaw Kwiatkowski <micha@micha.waw.pl> writes:

Nie zmienia to faktu, Ĺźe
pełnomocnictwo wygasa z chwilą śmierci i korzystanie z niego jest
niezgodne z prawem.

Pelnomocnik moze nie wiedziec o smierci.
Realny scenariusz - czlowiek umiera, przed smiercia prosi pelnomocnika
"biegnij do banku i wyplac kase, bo potem beda klopoty". Pelnomocnik
wraca z kasa, czlowiek juz nie zyje.
--
Krzysztof Halasa

Data: 2010-04-18 18:06:46
Autor: Przemyslaw Kwiatkowski
Krzysztof Halasa pisze:

[...]

To nadal nie zmienia faktu, że pełnomocnictwo z chwilą śmierci wygasło.
A to, ze ani bank, ani nawet sam pełnomocnik o tym nie wiedział, to inna
sprawa... :-)

--
MiCHA

Data: 2010-04-18 19:37:43
Autor: Krzysztof Halasa
[...]

Tak, ale zmienia w kwestii niezgodnosci z prawem oraz sankcji z tym
zwiazanych.
--
Krzysztof Halasa

Data: 2010-04-18 01:56:18
Autor: witek
Przemyslaw Kwiatkowski wrote:
Darek pisze:

[...]

zapis na wypadek smierci moze byc ustanowiony tylko w jednym banku.
(jak jeszcze dobrze pamietam)

pelnomocnictwo do rachunku / lokaty nie wygasajace w momencie smierci