piasta nexus i rower "uniwersalny"?

Data: 2012-03-09 13:06:23
Autor: mt
piasta nexus i rower "uniwersalny"?
geos pisze:
czy piasta nexus sprawdzi się w rowerze "uniwersalnym", przeznaczonym zarówno do dłuższych wycieczek jak i w codziennym użytkowaniu typu dojazd do pracy, krótkie jednodniowe (do 100km) wypady poza miasto w lasy, na szosę, na szutry gdzie lubię pościgać się sam z sobą itp?

czy może lepiej od razu wymienić na "klasyczny" przerzutkowy napęd?

nie znam zupełnie tej grupy a pasuje mi geometria ramy roweru, w którym taka piasta tylna jest. poczytałem jakieś ogólniki na temat zalet i wad piast z przekładnią typu mniej do czyszczenia, możliwość zmiany biegów podczas przestoju, trudniejsze do serwisowania, cięższe, podobno nexus awaryjne itp. "cięższe i awaryjne" mnie zniechęca, ale z chęcią poznam Wasze opinie dotyczące doświadczenia i użytkowania w ww. warunkach, może nie taki diabeł straszny?

Nie wiem jakiego konkretnie Nexusa posiadasz czy chcesz posiadać, ale jeżeli jego zakres przełożeń Ci odpowiada, to moim zdaniem jak najbardziej tak. Jeśli chodzi o masę, to sumaryczna różnica względem klasycznego napędu z przednią i tylną przerzutką nie jest wcale taka duża, biorąc pod uwagę elementy, które piasta planetarna pozwala wyeliminować, natomiast faktem jest, że jest inny rozkład masy, dla jednych to ma znaczenie, dla innych nie. Co do awaryjności, to jakoś nie słychać, aby nowe Nexusy czy Alfine masowo padały, oczywiście jakieś pojedyncze przypadki się zdarzają, ale to jak ze wszystkim. Natomiast bezobsługowość i wygoda użytkowania, zwłaszcza w warunkach miejskich na zdecydowanie wyższym poziomie niż napęd klasyczny.

--
marcin

Data: 2012-03-09 21:13:39
Autor: Remigiusz Zukowski
W dniu 2012-03-09 13:06, mt pisze:

Natomiast
bezobsługowość i wygoda użytkowania, zwłaszcza w warunkach miejskich na
zdecydowanie wyższym poziomie niż napęd klasyczny.

Trochę popolemizuję z tą legendarną bezobsługowością. Mowa o napędzie jako całości. Kilka już lat tłukłem się dzień w dzień średnio po 16 km na klasycznym rowerze z napędem 3 x 8. Większość trasy to miasto, kawałek to park i dzika ścieżka po łące. Obsługa to cotygodniowe czyszczenie i smarowanie łańcucha, w razie brzydkiej pogody bardziej dokładne oraz błyskawiczne przelecenie kawałkiem szmaty po wszystkich zębatkach. Co sezon wymiana kasety i łańcucha, przednia tarcza do wymiany pi razy drzwi co dwa lata. Gdy jest ładna pogoda (brak opadów) to można olewać cotygodniowe czyszczenie i tylko dosmarować łańcuch gdy zaczynają "ćwierkać ptaszki
Od grudnia jeżdżę na składaku z piastą Nexus 8. Mam za sobą najgorszy pogodowo sezon w roku. No i wciąż co tydzień muszę przeczyszczać i przesmarowywać łańcuch oraz przelecieć szmatą po zębatkach, co zajmuje mi praktycznie tyle czasu ile poprzednio. Szansę na zmniejszenie obsługi upatruję w całkowitym zabudowaniu łańcucha w osłonie, co mam nadzieję że uda mi się niebawem zrobić.

pozdrawiam

Remigiusz

Data: 2012-03-10 14:07:29
Autor: rmikke
piasta nexus i rower "uniwersalny"?
Dnia Fri, 09 Mar 2012 21:13:39 +0100, Remigiusz Zukowski naskrobał/a:

[...]
[...]

A co tu sie ma udawac, chainglider istnieje :D

--
rmikke                       Reklama | http://wyszukiwarkarowerowa.blogspot.com/
                                     | http://jolanta.korwin-mikke.pl/

Nadal szukam lepszego webreadera niz Newsguy. Najlepiej z poprawnymi pliterkami.

Data: 2012-03-11 17:30:54
Autor: Lukasz Czarnowski
piasta nexus i rower "uniwersalny"?
On 10 Mar 2012 06:07:29 -0800
rmikke <Rot13.Elfmneq.Zvxxr@tznvy.pbz> wrote:

A co tu sie ma udawac, chainglider istnieje :D

Może podzielisz się opinią odnośnie "kultury pracy" tego rozwiązania -
tj. czy i na ile słychać obcieranie łańcucha itp.?

Łukasz Czarnowski

Data: 2012-03-12 09:55:51
Autor: rmikke
piasta nexus i rower "uniwersalny"?
Dnia Sun, 11 Mar 2012 17:30:54 +0100, Lukasz Czarnowski naskrobał/a:

[...]

Pozdrawiam

Troche szumi. Mi tam nie przeszkadza, ja po miescie z z tym jezdze.

Data: 2012-03-12 11:38:24
Autor: Remigiusz Zukowski
W dniu 2012-03-10 15:07, rmikke pisze:

A co tu sie ma udawac, chainglider istnieje :D

Wiem o istnieniu chainglidera ale nie ma go w wersji na korbę 52 oraz napinacz Alfine. Więc niestety pozostaje mi samemu coś ulepić.

pozdrawiam

Remigiusz

piasta nexus i rower "uniwersalny"?