piasty na 9/10- roznice

Data: 2009-04-18 19:20:23
Autor: Łukasz Goran
piasty na 9/10- roznice
Witam
    Jaka jest różnica pomiędzy piastami na kasety 9 cio i 10-cio biegowe? Dlaczego część kół/ piast przeznaczona jest tylko do 10-ki?
Łukasz Goran Gądzik
151731

Data: 2009-04-18 22:57:51
Autor: Marek 'marcus075' Karweta
piasty na 9/10- roznice
Panie Łukasz Goran, prezesie pl.rec.rowery z siedzibą w
<news:gsd2m6$dvc$1nemesis.news.neostrada.pl> przy ul....

Witam
    Jaka jest różnica pomiędzy piastami na kasety 9 cio i 10-cio biegowe? Dlaczego część kół/ piast przeznaczona jest tylko do 10-ki?

AFAIR kasety 8- i 10-rzędowe mają taką samą szerokość, ergo - wg mnie nie.

Data: 2009-04-19 09:31:26
Autor: Jan Srzednicki
piasty na 9/10- roznice
On 2009-04-18, Marek 'marcus075' Karweta <m.karweta-nie-trawi-spamu@gmail.com> wrote:
[...]

Nie mają. 10-rzędowe są szersze.

Data: 2009-04-19 20:00:31
Autor: Jan Srzednicki
piasty na 9/10- roznice
On 2009-04-19, Jan Srzednicki <w_at_wrzask_dot_pl@nowhere.invalid> wrote:
On 2009-04-18, Marek 'marcus075' Karweta <m.karweta-nie-trawi-spamu@gmail.com> wrote:
[...]

A jednak nie miałem racji, zwracam honor.

Data: 2009-04-18 23:03:00
Autor: eslo
piasty na 9/10- roznice

Użytkownik "Łukasz Goran" napisał
   Jaka jest różnica pomiędzy piastami na kasety 9 cio i 10-cio biegowe?

9s to bębenek zgodny z 8,9,10 sp. przy 10s musisz założyć podkładkę bo kaseta jest węższa, koła na 10s nie sa kompatybiylne w dół, czyli jak masza 105 z 96' czy nawet 600 z 93' to założysz kasetę na 10 biegów.A jak masz koła tylko na 10 to niestety zimówki na 8 czy 9 nie zrobisz na 7 pewnie się da, dając jakąś "wyrzeźbioną"podkładkę

pozdr
eslo

Data: 2009-04-19 08:26:38
Autor: Łukasz Goran
piasty na 9/10- roznice
Możesz mi jeszcze rozjaśnić co to i czym się różni sp. i s.? Bo rozumiem, że to decyduje czy dana kaseta/ piasta będą współpracowały
Łukasz Goran Gądzik
151731

Data: 2009-04-19 20:55:55
Autor: eslo
piasty na 9/10- roznice
Użytkownik "Łukasz Goran"  napisał w wiadomości
Możesz mi jeszcze rozjaśnić co to i czym się różni sp. i s.?

sp,s zamiennie stosowane oznaczenie ilości biegów - 10,9,8 biegów.  Już jasne?

Bo rozumiem, że  to decyduje czy dana kaseta/ piasta będą współpracowały

To akurat nie ma znaczenia, znaczenie ma szerokość bębenka i kasety. Bębenek na 10 biegów jest kompatybilny tylko z kasetą na 10 (choć  7 biegowa kaseta metodą DIY pewnie też by wszeszła pytanie tylko po co).
Bębenek standardowy na 8 biegów działa z kasetami:
 na 7 biegów (po przez zastosowanie standardowej podkładki )
na 8 i 9 biegów po przez przykręcenie kasety ;)
na10 biegów  potrzebne jest założenie podkładki 1mm, czyli kaseta nieznacznie jest węższa.

pozdr
eslo

Data: 2009-04-19 12:38:00
Autor: dsoto
piasty na 9/10- roznice

eslo napisał(a):
[...]

Bardzo sobie cenię jak ktoś podaje żródło podawanych informacji ;)
Po części masz rację (bo są wyjątki), ale generalnie piasta ze
stalowym bębenkiem obsłuży kasetę 8, 9 i 10.

Piszę to na podstawie :

http://www.sheldonbrown.com/k7.html

oraz katalogu shimano 2009, który w zestawieniu kompatybilności dla
szosy (bo tam 10 tylko jest) pokazuje to samo co napisałem powyżej.

Data: 2009-04-20 07:30:12
Autor: eslo
piasty na 9/10- roznice
Użytkownik <dsoto@gazeta.pl> napisał w wiadomości Bardzo sobie cenię jak ktoś podaje żródło podawanych informacji ;)
Po części masz rację (bo są wyjątki), ale generalnie piasta ze
stalowym bębenkiem obsłuży kasetę 8, 9 i 10.

Żródła nie podałem bo to była wiedza nabyta organoleptycznie.
Jednak jak powołujesz sie na katalog shimano 2009, to przy kołach  masz (**) co oznacza - aby była możliwość zastosowania kasety na 10 biegów trzeba użyć podkładki.
Porównując katalogi z 2007 i 2009 to powiem że Shimano zrezygnowało z bębenka  wyłącznie na 10 biegów bo takimi są teraz tylko koła Ultegry i WH-R60, w przyszłym roku to ograniczenie pewnie zniknie przynajmniej u shimano.
Natomiast dla porównania w katalogu na 2007 były to wszyskie modele DURA ACE i ww.

oraz katalogu shimano 2009, który w zestawieniu kompatybilności dla
szosy (bo tam 10 tylko jest) pokazuje to samo co napisałem powyżej.

to ja mam chyba inny katalog bo w moim są takie grupy jak Tiagra, Sora, 2200 które mają przyporządkowane koła w hierarchi shimano , no i tym grupom trochę jeszcze brakuje do 10 biegów.

pozdrawiam
eslo

Data: 2009-04-20 01:56:15
Autor: dsoto
piasty na 9/10- roznice

eslo napisał(a):
to ja mam chyba inny katalog bo w moim są takie grupy jak Tiagra, Sora, 2200 które mają przyporządkowane koła w hierarchi shimano , no i tym grupom trochę jeszcze brakuje do 10 biegów.

Ja nie napisałem przecież, że te grupy mają po 10 biegów tylko, że w
kategorii "szosa" występuje tylko 10 biegów ;) Zestawienie o którym
pisałem jest na str. 238 gdzie wszystkie linie z 8,9 i 10 prowadzą do
zestawienia wszystkich piast tylnych.

Jeśli o źródło chodzi - często z powodu wpisów z pamięci powstają
sprzeczne informacje i wątkotwórca potem nie wie kto ma rację ;)

Data: 2009-04-20 12:53:21
Autor: eslo
piasty na 9/10- roznice
Użytkownik <dsoto@gazeta.pl> napisał w wiadomości eslo napisał(a):

Ja nie napisałem przecież, że te grupy mają po 10 biegów tylko, że w

kategorii "szosa" występuje tylko 10 biegów ;)

 No to użytkownicy grup niższych mogą czuć się urażeni że nie zaliczasz  ich do kategorii "szosa", może to nie są komponenty o przeznaczeniu profi czy ambitny amator ale dalej chyba są "szosowe".

Zestawienie o którym pisałem jest na str. 238 gdzie wszystkie linie z 8,9 i 10 prowadzą do
zestawienia wszystkich piast tylnych.

Lepiej to widać na stronie 228 gdzie masz specyfikację kompletów kół, i to właśnie "butikowych" kół dotyczyło to ograniczenie "tylko na 10" w piastach tylnych sh problem nie występował. Zresztą jak widać po tabelce na 2009 to kołami tylko na 10 są koła Ultegry i ich pozagrupowy odpowiednik, w przyszłym roku komplet WH-6700 tęż pewnie będzie działał z 8 i 9. Więc dyskusja jeśli chodzi o shimano będzie nie aktualna.

Jeśli o źródło chodzi - często z powodu wpisów z pamięci powstają
sprzeczne informacje i wątkotwórca potem nie wie kto ma rację ;)

Reasumując - Jak próbowałem zakręcić bez tej podkładki to nie było halo, kaseta na 10 bez podkładki na bębenku 8,9 posiada luz czyli IMHO kaseta 10-tkowa jest węższa.

pozdr
eslo

Data: 2009-04-20 04:52:17
Autor: dsoto
piasty na 9/10- roznice

eslo napisał(a):
>Ja nie napisałem przecież, że te grupy mają po 10 biegów tylko, że w kategorii "szosa" występuje tylko 10 biegów ;)

No to użytkownicy grup niższych mogą czuć się urażeni że nie zaliczasz  ich do kategorii "szosa"

Nie ! :) Po prostu mtb (shimanowski) 10ki nie ma i o nic więcej mi nie
chodziło ;)

[...]

Spójrz na materiał bębenków tych kół _tylko na 10_ - aluminium. Z
racji, iż założenie stalowej kasety powodowało wgniecenia, to
podwyższono wysokości wypustków blokujących kasetę (już ktoś o tym
wspomniał) i dlatego 9 i 8 nie wchodzą w ogóle na taką piastę,
natomiast kaseta 10 wchodzi na piastę 8/9/10. Rysunków z wymiarami nie
widziałem, kół takich też nie mam, ale podaję to na podstawie tych
samych żródeł (sheldon i shimano).

Data: 2009-04-20 11:56:36
Autor: Jan Srzednicki
piasty na 9/10- roznice
On 2009-04-20, dsoto@gazeta.pl <dsoto@gazeta.pl> wrote:

[...]

Teraz są kasety z pająkami, które rozwiązują problem aluminiowych
bębenków.

Data: 2009-04-20 07:19:12
Autor: Rowerex
piasty na 9/10- roznice
On 20 Kwi, 12:56, Jan Srzednicki <w_at_wrzask_dot...@nowhere.invalid>
wrote:

Teraz są kasety z pająkami, które rozwiązują problem aluminiowych
bębenków.

Nie rozwiązują. O ile w mtb nawet deore ma sporo koronek łączonych
nitami (też coś ta dają), a LX śrubami, to w kasetach szosowych
przynajmniej połowa koronek jest luźna, w Dura Ace 10rz 5 do 6
koronek, w Ultegrze 7 koronek. Jak ktoś będzie chciał taki bębenek
pociąć, to go potnie.

Piast FH-7900 ma już normalny tytanowy bębenek, kompatybilny z 8/9/10
o czym pisałem wyżej - dlaczego zrezygnowano z aluminium? Hmmm...

Kaseta CS-7900 jest jednak kompatybilna z piastami tylko na 10rz, ale
co ciekawe luźne koronki mają powycinane wypustki pod bębenek, wycięto
co trzecią i zostało 6 z 9 (zysk wagowy znikomy, ale jakis jest), co
siłą rzeczy spowoduje większe obciążenie aluminiowego bębenka, gdyby
taki zastosować...

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2009-04-20 14:25:26
Autor: Jan Srzednicki
piasty na 9/10- roznice
wrote:

[...]

Ale problem występuje w przypadku dużych koronek, przy dużej dźwigni.
Przy takim samym naciągu łańcucha na mniejszą koronkę występuje dużo
mniejszy nacisk na bębenek.

Dodatkowo, im większa zębatka z przodu, tym słabszy ciąg łańcucha. I o
ile stawanie na pedałach dla przełożenia 22-34T bardzo mocno obciąża
bębenek, to szosowe blaty, zwykle znacznie mniejsze, już zdecydowanie
nie.

Data: 2009-04-20 07:37:22
Autor: Rowerex
piasty na 9/10- roznice
On 20 Kwi, 15:25, Jan Srzednicki <w_at_wrzask_dot...@nowhere.invalid>
wrote:
> [...]

ile stawanie na pedałach dla przełożenia 22-34T bardzo mocno obciąża
bębenek, to szosowe blaty, zwykle znacznie mniejsze, już zdecydowanie

No to czemu Shimano wycofało się rakiem z aluminiowych bębenków? Z
punktu widzenia wagi pozostawienie ich miałoby same plusy, wystarczyło
zrobic kasety szosowe z pająkami, coś a'la XT, a na owych pająkach
obsadzic 7-8 koronek z 10.

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2009-04-20 19:50:50
Autor: PeJot ( home)
piasty na 9/10- roznice
Rowerex pisze:

No to czemu Shimano wycofało się rakiem z aluminiowych bębenków?

Może za dużo reklamacji mieli. No i technologicznie taki bęben jest dosyć trudny do wykonania, czyli drogi. A najdroższe grupy osprzętu są robione na granicy opłacalności.

punktu widzenia wagi pozostawienie ich miałoby same plusy, wystarczyło
zrobic kasety szosowe z pająkami, coś a'la XT, a na owych pająkach
obsadzic 7-8 koronek z 10.

Konstrukcyjnie nie da się, chyba żeby zrobić szosowe koronki wielkości tych z MTB, ale wtedy całe oszczędności wagowe diabli biorą.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2009-04-20 11:09:07
Autor: Rowerex
piasty na 9/10- roznice
On 20 Kwi, 18:50, "PeJot ( home)" <Pe...@o2.pl> wrote:

Konstrukcyjnie nie da się, chyba żeby zrobić szosowe koronki wielkości
tych z MTB, ale wtedy całe oszczędności wagowe diabli biorą.

Racja, o tym nie pomyślałem - poniżej 17 zębów będzie to niewykonalne,
czyli przy obecnym bębenku pół kasety musi być na pojedycznych
koronkach.

No ale skoro już zintegrowano korbę z osią, sztyce i stery z ramą,
mostki z kierownicami, to można jeszcze zintegrować kasetę z
bębenkiem, zapewne sztywność by wzrosła ;-)

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2009-04-20 21:12:29
Autor: PeJot ( home)
piasty na 9/10- roznice
Rowerex pisze:

No ale skoro już zintegrowano korbę z osią, sztyce i stery z ramą,
mostki z kierownicami, to można jeszcze zintegrować kasetę z
bębenkiem, zapewne sztywność by wzrosła ;-)

Kto wie co kombinują konstruktorzy i księgowi Shimano. Jedno jest pewne - jeśli coś wykombinują, to i tak nowinki będą cedzić tak, aby na przyszły rok mieć w zapasie coś nowego. I tak interes się kręci, mimo iż rynek jest mocno nasycony.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2009-04-20 19:54:05
Autor: eslo
piasty na 9/10- roznice
wrote:

[...]

Dokładnie dużo zależy od obciążeń i od kopyta właściciela nie ważne czy MTB czy "szosa".

Kaseta CS-7900 jest jednak kompatybilna z piastami tylko na 10rz,

dodatkowo podobno tylko z łapami ST-7900 i RD-7900.

ale co ciekawe luźne koronki mają powycinane wypustki pod bębenek, wycięto
co trzecią i zostało 6 z 9 (zysk wagowy znikomy, ale jakis jest),

tyle że to nie nowość ;)

pozdr
eslo

piasty na 9/10- roznice