Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   pięciosuwowy silnik

pięciosuwowy silnik

Data: 2009-08-13 10:33:48
Autor: Kuba \(aka cita\)
pięciosuwowy silnik
http://moto.onet.pl/1569994,1,powstal-silnik-5-suwowy,artykul.html?node=23

było? Nie widzialem

<>
W świecie silników spalinowych dążenie do jak największej wydajności, przy jak najmniejszej pojemności stało się naturalnym rozwojem tej dziedziny. Udowodniła to firma Ilmor Engineering konstruując silnik 5-suwowy!
(...)
Najprawdopodobniej będzie montowany w miejskich samochodach. Silnik o pojemności 700 ccm będzie miał moc 130 KM i maksymalny moment obrotowy o wartości 165 Nm.
</>


--
Pozdrawiam
Kuba (aka cita) gg:1461968   www.cita.pl
Dwie ogony - Myszka (2005r) i Irma (2006r)
HONDA VTX 1800S |  Omega A R6 3,0 24V  |  i zwykle jakies TDI

Data: 2009-08-13 10:56:23
Autor: Darek.
pięciosuwowy silnik
http://moto.onet.pl/1569994,1,powstal-silnik-5-suwowy,artykul.html?node=23

było? Nie widzialem


Gówno prawda, przeciez to zwykly silnik czterosuwowy do którego dołożono dodatkowy cylinder.
I jakie 5 suwów?
Przeciez w normalnym silniku jest to: ssanie, sprezanie, praca, wydech...

Jak dla mnie to chwyt marketingowy.

Pozdrawiam - Darek.

Data: 2009-08-13 10:58:53
Autor: Kuba \(aka cita\)
pięciosuwowy silnik
Darek. wydusił z siebie te słowy:

http://moto.onet.pl/1569994,1,powstal-silnik-5-suwowy,artykul.html?node=23

było? Nie widzialem


Gówno prawda, przeciez to zwykly silnik czterosuwowy do którego
dołożono dodatkowy cylinder.
I jakie 5 suwów?
Przeciez w normalnym silniku jest to: ssanie, sprezanie, praca,
wydech...
Jak dla mnie to chwyt marketingowy.

co nie zmienia faktu, ze jest to _inne_ rozwiązanie a wartości mocy, momentu i spalania podane w artykule są całkiem przyzwoite..


--
Pozdrawiam
Kuba (aka cita) gg:1461968   www.cita.pl
Dwie ogony - Myszka (2005r) i Irma (2006r)
HONDA VTX 1800S |  Omega A R6 3,0 24V  |  i zwykle jakies TDI

Data: 2009-08-13 03:36:04
Autor: rzymo
pięciosuwowy silnik
On 13 Sie, 10:58, "Kuba \(aka cita\)" <yes.or...@wp.pl> wrote:
(...)
co nie zmienia faktu, ze jest to _inne_ rozwiązanie a wartości mocy, momentu
i spalania podane w artykule są całkiem przyzwoite..

Hmm... 20% większa wydajność od obecnych silników to cały czas nie
jest wiele. W artykule nie ma nic o doładowaniu - jeśli będzie to
turbo o zmiennej geometrii (żeby uzyskać te 130KM/165Nm z 0,7 litra)
to do jazdy miejskiej jednak średnio się będzie nadawać (zapiekanie).
Chyba że będzie to silnik wielce wysokoobrotowy ;)

Data: 2009-08-13 12:40:58
Autor: Kuba \(aka cita\)
pięciosuwowy silnik
rzymo wydusił z siebie te słowy:

On 13 Sie, 10:58, "Kuba \(aka cita\)" <yes.or...@wp.pl> wrote:
(...)
co nie zmienia faktu, ze jest to _inne_ rozwiązanie a wartości mocy,
momentu i spalania podane w artykule są całkiem przyzwoite..

Hmm... 20% większa wydajność od obecnych silników to cały czas nie
jest wiele. W artykule nie ma nic o doładowaniu - jeśli będzie to
turbo o zmiennej geometrii (żeby uzyskać te 130KM/165Nm z 0,7 litra)
to do jazdy miejskiej jednak średnio się będzie nadawać (zapiekanie).
Chyba że będzie to silnik wielce wysokoobrotowy ;)

no z tego co rozumiem to bez turbo .. a wolnossący silnik o wydajności większej o 20% to IMO już całkiem sporo.

Z turbo to żadna rewelacja..

--
Pozdrawiam
Kuba (aka cita) gg:1461968   www.cita.pl
Dwie ogony - Myszka (2005r) i Irma (2006r)
HONDA VTX 1800S |  Omega A R6 3,0 24V  |  i zwykle jakies TDI

Data: 2009-08-13 11:47:06
Autor: kamil
pięciosuwowy silnik

"Kuba (aka cita)" <yes.or.no@wp.pl> wrote in message news:h60qjt$9kb$1inews.gazeta.pl...
rzymo wydusił z siebie te słowy:

On 13 Sie, 10:58, "Kuba \(aka cita\)" <yes.or...@wp.pl> wrote:
(...)
co nie zmienia faktu, ze jest to _inne_ rozwiązanie a wartości mocy,
momentu i spalania podane w artykule są całkiem przyzwoite..

Hmm... 20% większa wydajność od obecnych silników to cały czas nie
jest wiele. W artykule nie ma nic o doładowaniu - jeśli będzie to
turbo o zmiennej geometrii (żeby uzyskać te 130KM/165Nm z 0,7 litra)
to do jazdy miejskiej jednak średnio się będzie nadawać (zapiekanie).
Chyba że będzie to silnik wielce wysokoobrotowy ;)

no z tego co rozumiem to bez turbo .. a wolnossący silnik o wydajności większej o 20% to IMO już całkiem sporo.

o 20%? Patrzac na dostepne na rynku silniki, to o dobre 100% wydajnosc skoczyla, chyba ze znasz jakies seryjnie produkowane auto bez turbo, w ktorym 0.7 daje troche ponad 100KM? Nie liczac wankla.




Pozdrawiam
Kamil

Data: 2009-08-13 11:03:19
Autor: nom
pięciosuwowy silnik

Użytkownik "Darek." <news-gazeta@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:h60kfp$bcn$1inews.gazeta.pl...
http://moto.onet.pl/1569994,1,powstal-silnik-5-suwowy,artykul.html?node=23

Przeciez w normalnym silniku jest to: ssanie, sprezanie, praca, wydech...

.... no i dopalanie przed wydechem - 5 suw. :-)

Data: 2009-08-13 10:53:54
Autor: Piotr Czyż
pięciosuwowy silnik
nom pisze:

Przeciez w normalnym silniku jest to: ssanie, sprezanie, praca,
wydech...

... no i dopalanie przed wydechem - 5 suw. :-)

ale to już jest w dodatkowym cylindrze, więc nijak nie widać 5tego suwu.



--
Piotr Czyż

Data: 2009-08-13 11:06:26
Autor: nom
pięciosuwowy silnik

Użytkownik "Kuba (aka cita)" <yes.or.no@wp.pl> napisał w wiadomości news:h60j5f$5bi$1inews.gazeta.pl...
http://moto.onet.pl/1569994,1,powstal-silnik-5-suwowy,artykul.html?node=23

było? Nie widzialem

w maluchu w silniku 650cm3 można powiedzieć, że było 5 suwów, bo iskra występowała jednocześnie na 2 cylindrach na raz. Na jednym z cylindrów w suwie pracy na drugim cylindrze w suwie wydechu, a więc jak mieszanka była jeszcze palna to dopalało to co zostało w spalinach (oczywiście to w silniku z cewką dwubiegunową). :-)

Data: 2009-08-13 03:26:47
Autor: choczsz
pięciosuwowy silnik
On 13 Sie, 11:06, "nom" <no...@usunto.gazeta.pl> wrote:

w maluchu w silniku 650cm3 można powiedzieć, że było 5 suwów, bo iskra
występowała jednocześnie na 2 cylindrach na raz. Na jednym z cylindrów w
suwie pracy na drugim cylindrze w suwie wydechu, a więc jak mieszanka była
jeszcze palna to dopalało to co zostało w spalinach (oczywiście to w silniku
z cewką dwubiegunową). :-)

W maluchu obydwa tloki pracuja wspolbieznie
O ile prawda jest, ze ta niepotrzebna iskra wystepuje w suwie wydechu
(pod sam koniec), to nieprawda jest ze ta istotna iskra wystepuje w
suwie pracy. Wystepuje przed suwem pracy, pod koniec sprezania
(wyprzedzenie zaplonu)

Data: 2009-08-13 12:15:21
Autor: michal
pięciosuwowy silnik
"Kuba (aka cita)"
W świecie silników spalinowych dążenie do jak największej wydajności, przy jak najmniejszej pojemności stało się naturalnym rozwojem tej dziedziny. Udowodniła to firma Ilmor Engineering konstruując silnik 5-suwowy!
(...)
Najprawdopodobniej będzie montowany w miejskich samochodach. Silnik o pojemności 700 ccm będzie miał moc 130 KM i maksymalny moment obrotowy o wartości 165 Nm.

Tan silnik to jeszcze jedna kupa. Chca zaadresowac problem nekajacy wszyskie tradycyjne silniki (z wanklem wlacznie) polegajacy na tym ze ta sama przestrzen jest uzywana do sprezania i rozprezania (w uproszczeniu: droga tloka przy sprezaniu jest taka sama jak przy pracy)

Dzisiajszy silnik musi miec olej, bo tlok uzywa scianki cylindra do rownowazenia sily bocznej korbowodu i musi miec chlodzenie aby utrzymac parametry oleju.



A przeciez mozna inaczej:
http://www.osaka-gu.ac.jp/php/nakagawa/TRIZ/eTRIZ/epapers/e2007Papers/ePernaETRIA2006/ePernaETRIA2006-070804.html

Jest to srubowy sprezarko-silnik.

Zalety:
Sprezanie nastepuje w innej czesci silnika niz rozprezanie co umozliwia calkowite rozprezenie gazow i odebranie (teoretycznie 100%) dostepnej energii.
Transfer energii z sekcji pracy do sekcji sprezania dokonuje sie w sposob ciagly.
W kazdym momencie 10 do 12 sekcji realizuje cykl pracy - pulsacje mocy ~10%.
Nie zawiera oleju ani uszczelnenia - przedmuchy minimalizuje sie dokladnoscia wykonania wirnika.
Brak oleju (i jego max temperatury pracy) umozliwia wprowadzenie izolacji cieplnej, zapobiegajacej ucieczce ciepla. W tradycyjnych silnikach  ~30% energii ucieka przez chlodzenie.
Ciagly charakter pracy i wydluzony ksztalt 'sekcji' sruby umozliwia ciagle podawanie paliwa na calej dlugosci, przez wieksza czesc odcinka pracy. Eliminuje sie eksplozyjny tryb pracy. Brak eksplozji i jej niszczacego dzialania umozliwia stosowanie bardzo 'ubogich' mieszanek, i uzyskanie takich samych temperatur z mniejszej ilosci paliwa.
Bezwibracyjna praca - sruby sa wywazone z samej swojej geometrii .
Brak rozrzadu - oszczednosc kilku % energii normalnie zuzywanej na rozrzad

Poniewaz jest to maszyna wyporowa pracujaca w cyklu Otto, wydaje sie ze zakres regulacji obrotow bedzie bardzo duzy, inaczej niz w turbinach gdzie optimum pracy istnieje w waskim przedziale predkosci.

Wady :
Obrobka srub/wirnikow bedzie droga.
Nie moj pomysl :-)

--
Michal
FJS600

Data: 2009-08-14 00:57:38
Autor: Jaroslaw Berezowski
pięciosuwowy silnik
Dnia Thu, 13 Aug 2009 12:15:21 +0100, michal napisał(a):

"Kuba (aka cita)"
W świecie silników spalinowych dążenie do jak największej wydajności,
przy jak najmniejszej pojemności stało się naturalnym rozwojem tej
dziedziny. Udowodniła to firma Ilmor Engineering konstruując silnik
5-suwowy! (...)
Najprawdopodobniej będzie montowany w miejskich samochodach. Silnik o
pojemności 700 ccm będzie miał moc 130 KM i maksymalny moment obrotowy
o wartości 165 Nm.

Tan silnik to jeszcze jedna kupa. Chca zaadresowac problem nekajacy
wszyskie tradycyjne silniki (z wanklem wlacznie) polegajacy na tym ze ta
sama przestrzen jest uzywana do sprezania i rozprezania (w uproszczeniu:
droga tloka przy sprezaniu jest taka sama jak przy pracy)

Dzisiajszy silnik musi miec olej, bo tlok uzywa scianki cylindra do
rownowazenia sily bocznej korbowodu i musi miec chlodzenie aby utrzymac
parametry oleju.



A przeciez mozna inaczej:
http://www.osaka-gu.ac.jp/php/nakagawa/TRIZ/eTRIZ/epapers/e2007Papers/
ePernaETRIA2006/ePernaETRIA2006-070804.html

Jest to srubowy sprezarko-silnik.

Zalety:
Sprezanie nastepuje w innej czesci silnika niz rozprezanie co umozliwia
calkowite rozprezenie gazow i odebranie (teoretycznie 100%) dostepnej
energii.
W zwyklym silniku tez mozna rozprzegnac stopien sprezania od stopnia rozprezania. Wystarczy z opoznieniem zamykac zawory ssace i mamy silnik realizujacy cykl Atkinsona-Mullera, z rozprezaniem wiekszym od sprezania

Ciagly charakter pracy i wydluzony ksztalt 'sekcji' sruby umozliwia
ciagle podawanie paliwa na calej dlugosci, przez wieksza czesc odcinka
pracy. Eliminuje sie eksplozyjny tryb pracy. Brak eksplozji i jej
niszczacego dzialania umozliwia stosowanie bardzo 'ubogich' mieszanek, i
uzyskanie takich samych temperatur z mniejszej ilosci paliwa.
Bezwibracyjna praca - sruby sa wywazone z samej swojej geometrii . Brak
rozrzadu - oszczednosc kilku % energii normalnie zuzywanej na rozrzad
A ta sruba rozprezna to dlugo pozyje?


Poniewaz jest to maszyna wyporowa pracujaca w cyklu Otto, wydaje sie ze
zakres regulacji obrotow bedzie bardzo duzy, inaczej niz w turbinach
gdzie optimum pracy istnieje w waskim przedziale predkosci.
Moze i tak, ale pewnie problem niedlugo nie bedzie taki krytyczny. Hybrydyzacja pozwoli na prace w obszarze waskich charakterystyk.
Dla porownania - Ford z mikroturbina Capstone C30 HEV:
http://www.capstoneturbine.com/news/story.asp?id=512
Turbinka tez nie ma zadnego oleju. No i najwazniejsze - to nie jest vapourware, to mozna kupic tu i teraz.

--
Jaroslaw "jaros" Berezowski

Data: 2009-08-13 12:48:34
Autor: Agent
pięciosuwowy silnik
"Silnik o pojemności 700 ccm będzie miał moc 130 KM
Firma zapowiada, że w przyszłości osiągnie 150 KM z jednego litra pojemności."

To nie ma już teraz?

Data: 2009-08-13 10:51:28
Autor: maryjan
pięciosuwowy silnik
Agent napisał(a):

"Silnik o pojemności 700 ccm będzie miał moc 130 KM
Firma zapowiada, że w przyszłości osiągnie 150 KM z jednego litra pojemności."

To nie ma już teraz?

w ssaku chyba nie...

Data: 2009-08-13 13:00:51
Autor: Agent
pięciosuwowy silnik

Użytkownik "maryjan" <no@where.com> napisał w wiadomości news:d1icluprst2h.dlgjakistammid.com...
Agent napisał(a):

"Silnik o pojemności 700 ccm będzie miał moc 130 KM
Firma zapowiada, że w przyszłości osiągnie 150 KM z jednego litra
pojemności."

To nie ma już teraz?

w ssaku chyba nie...

130/700x1000=185 KM

Data: 2009-08-13 15:39:03
Autor: scob
pięciosuwowy silnik
http://www.zgapa.pl/zgapedia/Silnik_pięciosuwowy.html - 1992?? ;-)
http://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_Millera - o ile wiem - to przez lata było nazywane silnikiem "pięciosuwowym"

Data: 2009-08-13 15:45:49
Autor: White Power
pięciosuwowy silnik
Trochę to reklamą wali, lepiej by sie ktoś zainteresował ile energji cieplnej ucieka przez wychech i chłodnice.
Albo pobawić się w udoskonalenie czegoś takiego: http://ujeb.pl/23756/

--


Data: 2009-08-13 20:23:46
Autor: Marynarz
pięciosuwowy silnik

Użytkownik "Kuba (aka cita)" <yes.or.no@wp.pl> napisał w wiadomości news:h60j5f$5bi$1inews.gazeta.pl...
http://moto.onet.pl/1569994,1,powstal-silnik-5-suwowy,artykul.html?node=23

było? Nie widzialem

<>
W świecie silników spalinowych dążenie do jak największej wydajności, przy jak najmniejszej pojemności stało się naturalnym rozwojem tej dziedziny. Udowodniła to firma Ilmor Engineering konstruując silnik 5-suwowy!
(...)
Najprawdopodobniej będzie montowany w miejskich samochodach. Silnik o pojemności 700 ccm będzie miał moc 130 KM i maksymalny moment obrotowy o wartości 165 Nm.
</>


Lipa poczytajcie o silnikach mężyka.

pięciosuwowy silnik

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona