pies-przewodnik "obraża uczucia religijne"

Data: 2010-07-25 11:24:35
Autor: Grzegorz Z.
pies-przewodnik "obraża uczucia religijne"
Muzułmańscy kierowcy odmawiają przewożenia niewidomych z psami-
przewodnikami. Problem stał się na tyle poważny, że interweniować
musiał minister transportu.

Ponieważ muzułmanie uważają psy za zwierzęta "nieczyste", pasażerowie
i kierowcy autobusów tego wyznania często wypraszają z publicznych
środków transportu osoby niewidome z psami-przewodnikami. Odmowa
przewożenia psów, w tym nawet zwierząt specjalnie szkolonych do pomocy
niepełnosprawnym, okazała się praktyką na tyle częstą, że kwestia ta
została podniesiona przez lorda Monsona podczas zeszłotygodniowych
obrad Izby Lordów.

W związku z tym minister transportu Norman Baker przypomniał firmom
przewozowym, że obiekcje natury religijnej nie są wystarczającym
powodem dla wyrzucenia z pojazdu pasażera z normalnie zachowującym się
psem. - Jeżeli pies zakłóca spokój, wówczas oczywiście kierowca ma
prawo poprosić właściciela o opuszczenie podjazdu. Co dla jednej osoby
jest przejawem wolności, dla innej będzie jej ograniczeniem - zauważył
minister.

Guide Dogs for the Blind Association (Stowarzyszenie dostarczające psy-
przewodników dla niewidomych) oświadczyło, że chociaż odmowa zabrania
osoby niewidomej z psem-przewodnikiem przez kierowcę autobusu lub
taksówkarza stanowi złamanie przepisów ustawy przeciwko dyskryminacji
osób niepełnosprawnych, to organizacja wciąż otrzymuje sygnały od
swoich członków o takim właśnie zachowaniu. Skarg od osób niewidomych
wyrzuconych z autobusu lub taksówki napływa tak wiele, że
stowarzyszenie rozpoczęło rozmowy o tym problemie z organizacjami
islamskimi.

Brytyjska Rada Muzułmanów wystosowała do społeczności muzułmańskiej
apel o tolerancję i zdrowy rozsądek. - Musimy wykazać się
elastycznością - oświadczył rzecznik organizacji. - Kierowca wyznający
islam powinien bez wahania wpuszczać psich przewodników do autobusu
czy taksówki.

- Według jednych odłamów islamu ślina psa jest nieczysta, podczas gdy
inne odłamy tej religii w ogóle się psami nie przejmują. Ale jeśli
poliże cię pies, to jeszcze nie koniec świata. Po prostu idź do domu i
się umyj - radzi rzecznik.

Niewidomy George Herridge, 73-letni były manager NHS został w zeszłym
roku wyproszony z autobusu w Reading po tym, jak muzułmańscy
współpasażerowie zaprotestowali przeciwko obecności jego psa-
przewodnika, labradora o imieniu Andy. - Byłem już w autobusie, ale
kobiecie z dwójką dzieci nie spodobało się, że jestem z psem. Kierowca
poprosił mnie, żebym wysiadł - opowiada.

- Kilka miesięcy wcześniej też wracałem do domu autobusem i
nakrzyczały na mnie jakieś dzieci. To byli muzułmanie. Kierowca
zatrzymał autobus i kazał mi wysiadać. Mój dom leży spory kawałek
piechotą od centrum miasta, a autobus jest jedynym środkiem
transportu.

Krajowa Federacja Osób Niewidomych potwierdza, że problem ten jest
powszechny oraz że się nasila. Rzeczniczka fundacji Jill Allen-King
powiedziała, że ją samą wielokrotnie muzułmańscy kierowcy taksówek
zostawiali na krawężniku, odmówiwszy przewiezienia psa-przewodnika.
Podobnych kłopotów doświadczyła również w autobusach.

- W zeszłym roku muzułmański taksówkarz po prostu się wściekł, kiedy
próbowałam wsiąść z psem. Krzyczał, że teraz musi jechać do domu i się
umyć - opowiada.

Chris Laurence, weterynarz z fundacji Dogs Trust, powiedział: - Jeśli
ktoś ma obiekcje religijne i nie chce przebywać w pobliżu psa, to ta
osoba powinna się usunąć.

Wedle obowiązujących przepisów kierowca może odmówić zabrania w pełni
sprawnego pasażera z psem.

http://wiadomosci.onet.pl/1620069,720,2,kioskart.html

pies-przewodnik "obraża uczucia religijne"