pisanie skryptu przez programiste

Data: 2009-10-12 14:21:36
Autor: N.M.
pisanie skryptu przez programiste
Witam!

Mam takie nietypowe pytanie dot. pisania skryptu przez programistę.
Dostałem propozycje od klienta, ale się nie podjąłem tego zlecenia ze względu na dwuznaczność sytuacji pod względem prawnym.

Skrypt miałby zczytywać kod html (czyli dane) z zewnętrznej strony www. Skrypt miałby zapisywać dane do bazy danych i chyba je prezentować na swojej stronie.
Wiem, że taka praktyka jest nielegalna ze względu na prawa autorskie, gdyż właściciel portalu łamie prawo rozpowszechniając dane z innego portalu bez zgody jego właściciela.

Ale czy napisanie skryptu przez programistę jest też łamaniem prawa w tym przypadku?

pozdrawiam
netman

Data: 2009-10-12 14:29:37
Autor: Herald
Dnia Mon, 12 Oct 2009 14:21:36 +0200, N.M. napisał(a):

[...]

Jeżeli będziesz producentem noży, i ktoś takim wyprodukowanym przez Ciebie
nożem zaszlachtuje kogoś innego - ponosisz z tego tytułu odpowiedzialność?

Data: 2009-10-12 12:39:46
Autor: Olgierd
Dnia Mon, 12 Oct 2009 14:29:37 +0200, Herald napisał(a):

Jeżeli będziesz producentem noży, i ktoś takim wyprodukowanym przez
Ciebie nożem zaszlachtuje kogoś innego - ponosisz z tego tytułu
odpowiedzialność?

Być może troszkę inaczej: jeśli ktoś Cię poprosi o sprzedaż noża w celu zarżnięcia teściowej, to... (Na marginesie, bo mam wątpliwość, czy stworzenie skryptu jumiejącego dane i "chyba" prezentującego je na swojej stronie w ogóle można porównać.)

--
pozdrawiam serdecznie, Olgierd

Data: 2009-10-12 14:48:45
Autor: Herald
Dnia Mon, 12 Oct 2009 12:39:46 +0000 (UTC), Olgierd napisał(a):

[...]

Czyli delagalizujecie wszelkie "łamacze haseł", które służą do odzywkiwania
"swoich haseł" :)
Chodzi mi o sam rodzaj programu - wyciągnięcie hasła z np . archiwum.
Wobec czego taki Elcomsoft to nielegalny producent oprogramowania :)
http://www.elcomsoft.com/

Albo np. MS który stworzył "Worda" - można przy jego pomocy napisać wzór na
produkcję jakichś narkotyków :/// MS jest winien szerzenia narkomanii ;))

To że ktoś wykorzysta dany program w swój sposób, chyba nie ponosi
odpowiedzialności producent tego programu?

Data: 2009-10-12 13:31:46
Autor: Olgierd
Dnia Mon, 12 Oct 2009 14:48:45 +0200, Herald napisał(a):

Być może troszkę inaczej: jeśli ktoś Cię poprosi o sprzedaż noża w celu
zarżnięcia teściowej,

(...)

Albo np. MS który stworzył "Worda" - można przy jego pomocy napisać wzór
na produkcję jakichś narkotyków :/// MS jest winien szerzenia narkomanii

Specjalnie napisałem *w celu*; art. 18 par. 3 kk: "Odpowiada za pomocnictwo, kto *w zamiarze, aby inna osoba dokonała czynu zabronionego*, swoim zachowaniem *ułatwia jego popełnienie*, w szczególności *dostarczając narzędzie, środek przewozu, udzielając rady lub informacji* (...)"

--
pozdrawiam serdecznie, Olgierd

Data: 2009-10-12 14:41:33
Autor: Andrzej Adam Filip
Herald <herald@onet.eu> pisze:
[...]

Z automatu w zwykłych okolicznościach? NIE.
W wyjątkowych okolicznościach? TAK.
[ W Finlandii jest ponoć typ noża o nazwie "Nóż do zabijania ludzi" :-) ]

Prawo i prawnicy bardzo intensywnie promują brak okazywania "nadmiernej domyślności" :-)

--
Andrzej Adam Filip : anfi@onet.eu : Andrzej.Filip@gmail.com
Nawet cesarz ma ubogich krewnych.

Data: 2009-10-12 14:46:31
Autor: Anna
Herald pisze:
Jeżeli będziesz producentem noży, i ktoś takim wyprodukowanym przez Ciebie
nożem zaszlachtuje kogoś innego - ponosisz z tego tytułu odpowiedzialność?

Sprawa noży jest prosta one z zasady są do innych celów - a taki skrypt
najpewniej będzie dedykowany do pobierania treści z konkretnej strony i
nie będzie elementarne prostym przerobienie go do pobierania treści z
innej strony. Czyli może się tak zdarzyć, że skrypt być zdatny tylko do
jednego celu i to niezgodnego z prawem.

Pewnie dużo zależy od tego czy można wykorzystywać treści z tej strony i
jeśli tak, to na jakich warunkach oraz czy te warunki zostaną zachowane.

Data: 2009-10-12 14:56:44
Autor: Herald
Dnia Mon, 12 Oct 2009 14:46:31 +0200, Anna napisał(a):

[...]

Ponowię przykład:
- czy Elcomsoft jest producentem programu którym można łamać hasła np. ZIPa
twojego archiwum?
Przecież ktoś może je do tego użyć, a nie tylko do "odzyskania swojego
hasła ze swojego archiwum ZIP" - prawda?
To ewentualnie użytkownik używa programu nielegalnie, w innym celu niż
został on stworzony przez producenta.

Data: 2009-10-12 15:00:48
Autor: Tomek
Dnia 12-10-2009 o 14:56:44 Herald <herald@onet.eu> napisał(a):

[...]

Annie pewnie chodziło o to, że skrypt mógł być przeznaczony do ściągania
danych np. tylko z Onetu - wtedy nie da się takiego skryptu użyć do  ściągania z WP
bo WP ma zupełnie inną strukturę.

--
Tomek

Data: 2009-10-12 15:22:54
Autor: Anna
Tomek pisze:
> Annie pewnie chodziło o to, że skrypt mógł być przeznaczony do ściągania
> danych np. tylko z Onetu - wtedy nie da się takiego skryptu użyć do
> ściągania z WP
> bo WP ma zupełnie inną strukturę.

Dokładnie tak. Zakładałam, że skrypt może być tak skonstruowany, że może
być użyty tylko do jednego celu - czyli np. do pobierania danych z
Onetu, a nie będzie mógł go użyć do pobrania danych np. ze swojej innej
strony.

Chociaż nie wzięłam pod uwagę tego co słusznie zauważył Krzysztof
Nigdy nie wiesz czy ten skrypt będzie wykorzystywany legalnie czy nie.
Klient może mieć np. podpisaną umowę z właścicielem strony i mieć jego
zgodę na ściąganie.

Czyli pomimo tego, że z zasady nie można rozpowszechniać treści z
konkretnej strony, to klient może mieć podpisana stosowną umowę która
przyznaje mu takie prawo.

Data: 2009-10-13 05:09:58
Autor: to
Anna wrote:

[...]

Samo pobieranie danych z tej czy innej strony nie jest nielegalne, bo zasadniczo w tym celu ona powstała. A to, jak one zostaną potem wykorzystane leży w gestii zamawiającego taki skrypt. Obarczanie współodpowiedzialnością twórcę skryptu jest absurdem. No chyba, że zamówienie brzmiało "wykonaj skrypt pobierający dane z onet.pl które potem nielegalnie wykorzystam".

--
cokolwiek

Data: 2009-10-13 11:00:36
Autor: mvoicem
(13.10.2009 07:09), to wrote:
Anna wrote:

[...]

Podam przykład - dostałem zlecenie od powstającej apteki internetowej na
"wyciągnięcie" danych o lekach ze strony ich konkurencji.

Miałem wątpliwości czy nie łamie to ustawy o ochronie baz danych (czy
jakoś tak), grupa potwierdziła że raczej nie są to nieuzasadnione
wątpliwości - nie podjąłem się zlecenia.

Myślę że jakby przyszło co do czego - to moje tłumaczenie że "skrypt
tylko pobiera dane, a co zamawiający z tym zrobił" na nic by się zdało,
jakby konkurencja zechciała coś z tym zrobić i po nitce do kłębka
doszliby do mnie.

p. m.

Data: 2009-10-24 05:20:29
Autor: to
mvoicem wrote:

Podam przykład - dostałem zlecenie od powstającej apteki internetowej na
"wyciągnięcie" danych o lekach ze strony ich konkurencji.

Wyciągniecie czyli co dokładnie? Bo przetwarzanie na własne potrzeby danych dostępnych na publicznej stronie internetowej z pewnością nie jest łamaniem prawa, a już na pewno nie jest nim napisanie skryptu, który to robi.

[...]

Podałeś bardzo mało szczegółów, ale o ile o nielegalnym jego wykorzystywaniu nie zostałeś poinformowany wprost lub nie było ono oczywiste to naprawdę nie widzę podstawy, dla której ktoś miałby się Ciebie czekać.

Aczkolwiek zgadzam się oczywiście, że warto unikać zleceniodawców o podejrzanych intencjach, jednak z nieco innych powodów.

--
cokolwiek

Data: 2009-10-24 00:23:27
Autor: witek
to wrote:
Bo przetwarzanie na własne potrzeby danych dostępnych na publicznej stronie internetowej z pewnością nie jest łamaniem prawa

mocno wątpliwe.

Data: 2009-10-24 18:10:06
Autor: Gotfryd Smolik news
On Sat, 24 Oct 2009, to wrote:

mvoicem wrote:

[...]

  Zastanowiłbym się - np. złamanie ustawy o ochronie baz danych
nie wchodzi w rachubę? NIGDY?
  Pozostaje jeszcze pytanie o "własne potrzeby" - jak je określić :D

Aczkolwiek zgadzam się oczywiście, że warto unikać zleceniodawców
o podejrzanych intencjach, jednak z nieco innych powodów.

  A to też.
  Nie wiem czy przekaz był jasny, może podkręcić tezą że niektórzy
nie dostają zapłaty "bo zlecenie było zrealizowane niewłaściwie
/niesłusznie/wbrew umowie/wbrew prawu"? ;)

pzdr, Gotfryd

Data: 2009-10-24 20:22:18
Autor: mvoicem
(24.10.2009 07:20), to wrote:
mvoicem wrote:

[...]

Ustawa o ochronie baz danych jakoś nie rozróżnia własnych potrzeb i
potrzeb "niewłasnych".

a juĹź na pewno nie jest nim napisanie skryptu, ktĂłry to robi.

No to zależy od tego czy masz świadomość do czego to ma służyć czy nie
(i czy ci ewentualnie sąd uwierzy).

[...]

Dla mnie intencje potencjalnego zamawiającego były wręcz oczywiste.

Jeżeli ktoś otwiera sklep internetowy i prosi mnie żebym "zerżnął" opisy
identycznego asortymentu ze stron jego konkurencji, to chyba nie po to
żeby sobie poczytać do poduszki :)

p. m.

Data: 2009-10-24 05:21:09
Autor: to
mvoicem wrote:

[...]

Ciebie czepiać.

Aczkolwiek zgadzam się oczywiście, że warto unikać zleceniodawców o
podejrzanych intencjach, jednak z nieco innych powodĂłw.

--
cokolwiek

Data: 2009-10-12 14:44:28
Autor: Krzysztof Jodłowski
pisanie skryptu przez programiste
Ale czy napisanie skryptu przez programistę jest też łamaniem prawa w tym przypadku?

Nie. Nigdy nie wiesz czy ten skrypt będzie wykorzystywany legalnie czy nie. Klient może mieć np. podpisaną umowę z właścicielem strony i mieć jego zgodę na ściąganie.
To tylko Twoja kwestia etyki (która podobno nie istnieje - jak mi jeden filozof tłumaczył) i Twojej motywacji wynikającej z zysku w pieniądzu.

--
Krzysztof

Data: 2009-10-12 20:35:58
Autor: Marcin Debowski
On 2009-10-12, N.M. <netman@poczta.onet.pl> wrote:
Ale czy napisanie skryptu przez programist? jest te? ?amaniem prawa w tym przypadku?

Nie jest.

--
Marcin

Data: 2009-10-13 05:13:06
Autor: to
pisanie skryptu przez programiste
N.M. wrote:

Skrypt miaÂłby zczytywaĂŚ kod html (czyli dane) z zewnĂŞtrznej strony www.
Skrypt miaÂłby zapisywaĂŚ dane do bazy danych i chyba je prezentowaĂŚ na
swojej stronie.
Wiem, Âże taka praktyka jest nielegalna ze wzglĂŞdu na prawa autorskie,
gdyÂż wÂłaÂściciel portalu Âłamie prawo rozpowszechniajÂąc dane z innego
portalu bez zgody jego wÂłaÂściciela.

Łamie albo nie łamie, zależnie od tego, na jakiej licencji udostępniane są te dane, czy i jakie ma podpisane indywidualne umowy z właścicielem tych danych itd. Moim zdaniem zbyt wiele tu niewiadomych żeby obarczać programistę jakąkolwiek odpowiedzialnością.

Ale czy napisanie skryptu przez programistĂŞ jest teÂż Âłamaniem prawa w
tym przypadku?

Moim zdaniem nie jest.

--
cokolwiek

Data: 2009-10-17 13:31:55
Autor: Gotfryd Smolik news
pisanie skryptu przez programiste
  OT będzie, TG i w związku.

On Mon, 12 Oct 2009, N.M. wrote:

Skrypt miałby zczytywać kod html (czyli dane) z zewnętrznej strony www.
Skrypt miałby zapisywać dane do bazy danych
[...]
Wiem, że taka praktyka jest nielegalna ze względu na prawa autorskie,

  mvoicem już napisał, ale jakoś tak nieprzekonująco ;), więc zaakcentuję:
gdzie tu w ogóle widzisz prawo AUTORSKIE?
  Na prawach autorskich swiat, a w szczególności prawa majątkowe :) się
nie kończą.

pzdr, Gotfryd

pisanie skryptu przez programiste