pisanie skryptu przez programiste

Data: 2009-10-12 14:29:37
Autor: Herald
pisanie skryptu przez programiste
Dnia Mon, 12 Oct 2009 14:21:36 +0200, N.M. napisał(a):

Witam!

Mam takie nietypowe pytanie dot. pisania skryptu przez programistę.
Dostałem propozycje od klienta, ale się nie podj±łem tego zlecenia ze względu na dwuznaczno¶ć sytuacji pod względem prawnym.

Skrypt miałby zczytywać kod html (czyli dane) z zewnętrznej strony www. Skrypt miałby zapisywać dane do bazy danych i chyba je prezentować na swojej stronie.
Wiem, że taka praktyka jest nielegalna ze względu na prawa autorskie, gdyż wła¶ciciel portalu łamie prawo rozpowszechniaj±c dane z innego portalu bez zgody jego wła¶ciciela.

Ale czy napisanie skryptu przez programistę jest też łamaniem prawa w tym przypadku?

Jeżeli będziesz producentem noży, i kto¶ takim wyprodukowanym przez Ciebie
nożem zaszlachtuje kogo¶ innego - ponosisz z tego tytułu odpowiedzialno¶ć?

Data: 2009-10-12 12:39:46
Autor: Olgierd
Dnia Mon, 12 Oct 2009 14:29:37 +0200, Herald napisał(a):

Jeżeli będziesz producentem noży, i kto¶ takim wyprodukowanym przez
Ciebie nożem zaszlachtuje kogo¶ innego - ponosisz z tego tytułu
odpowiedzialno¶ć?

Być może troszkę inaczej: je¶li kto¶ Cię poprosi o sprzedaż noża w celu zarżnięcia te¶ciowej, to... (Na marginesie, bo mam w±tpliwo¶ć, czy stworzenie skryptu jumiej±cego dane i "chyba" prezentuj±cego je na swojej stronie w ogóle można porównać.)

--
pozdrawiam serdecznie, Olgierd

Data: 2009-10-12 14:48:45
Autor: Herald
Dnia Mon, 12 Oct 2009 12:39:46 +0000 (UTC), Olgierd napisał(a):

[...]

Czyli delagalizujecie wszelkie "łamacze haseł", które służ± do odzywkiwania
"swoich haseł" :)
Chodzi mi o sam rodzaj programu - wyci±gnięcie hasła z np . archiwum.
Wobec czego taki Elcomsoft to nielegalny producent oprogramowania :)
http://www.elcomsoft.com/

Albo np. MS który stworzył "Worda" - można przy jego pomocy napisać wzór na
produkcję jakich¶ narkotyków :/// MS jest winien szerzenia narkomanii ;))

To że kto¶ wykorzysta dany program w swój sposób, chyba nie ponosi
odpowiedzialno¶ci producent tego programu?

Data: 2009-10-12 13:31:46
Autor: Olgierd
Dnia Mon, 12 Oct 2009 14:48:45 +0200, Herald napisał(a):

Być może troszkę inaczej: je¶li kto¶ Cię poprosi o sprzedaż noża w celu
zarżnięcia te¶ciowej,

(...)

Albo np. MS który stworzył "Worda" - można przy jego pomocy napisać wzór
na produkcję jakich¶ narkotyków :/// MS jest winien szerzenia narkomanii

Specjalnie napisałem *w celu*; art. 18 par. 3 kk: "Odpowiada za pomocnictwo, kto *w zamiarze, aby inna osoba dokonała czynu zabronionego*, swoim zachowaniem *ułatwia jego popełnienie*, w szczególno¶ci *dostarczaj±c narzędzie, ¶rodek przewozu, udzielaj±c rady lub informacji* (...)"

--
pozdrawiam serdecznie, Olgierd

Data: 2009-10-12 14:41:33
Autor: Andrzej Adam Filip
Herald <herald@onet.eu> pisze:
Dnia Mon, 12 Oct 2009 14:21:36 +0200, N.M. napisał(a):

Witam!

Mam takie nietypowe pytanie dot. pisania skryptu przez programistÄ™.
Dostałem propozycje od klienta, ale się nie podjąłem tego zlecenia ze względu na dwuznaczność sytuacji pod względem prawnym.

Skrypt miałby zczytywać kod html (czyli dane) z zewnętrznej strony www. Skrypt miałby zapisywać dane do bazy danych i chyba je prezentować na swojej stronie.
Wiem, że taka praktyka jest nielegalna ze względu na prawa autorskie, gdyż właściciel portalu łamie prawo rozpowszechniając dane z innego portalu bez zgody jego właściciela.

Ale czy napisanie skryptu przez programistÄ™ jest teĹĽ Ĺ‚amaniem prawa w tym przypadku?

Jeżeli będziesz producentem noży, i ktoś takim wyprodukowanym przez
Ciebie nożem zaszlachtuje kogoś innego - ponosisz z tego tytułu
odpowiedzialność?

Z automatu w zwykłych okolicznościach? NIE.
W wyjątkowych okolicznościach? TAK.
[ W Finlandii jest ponoć typ noża o nazwie "Nóż do zabijania ludzi" :-) ]

Prawo i prawnicy bardzo intensywnie promują brak okazywania "nadmiernej domyślności" :-)

--
Andrzej Adam Filip : anfi@onet.eu : Andrzej.Filip@gmail.com
Nawet cesarz ma ubogich krewnych.

Data: 2009-10-12 14:46:31
Autor: Anna
Herald pisze:
Jeżeli będziesz producentem noży, i kto¶ takim wyprodukowanym przez Ciebie
nożem zaszlachtuje kogo¶ innego - ponosisz z tego tytułu odpowiedzialno¶ć?

Sprawa noży jest prosta one z zasady s± do innych celów - a taki skrypt
najpewniej będzie dedykowany do pobierania tre¶ci z konkretnej strony i
nie będzie elementarne prostym przerobienie go do pobierania tre¶ci z
innej strony. Czyli może się tak zdarzyć, że skrypt być zdatny tylko do
jednego celu i to niezgodnego z prawem.

Pewnie dużo zależy od tego czy można wykorzystywać tre¶ci z tej strony i
je¶li tak, to na jakich warunkach oraz czy te warunki zostan± zachowane.

Data: 2009-10-12 14:56:44
Autor: Herald
Dnia Mon, 12 Oct 2009 14:46:31 +0200, Anna napisał(a):

[...]

Ponowię przykład:
- czy Elcomsoft jest producentem programu którym można łamać hasła np. ZIPa
twojego archiwum?
Przecież kto¶ może je do tego użyć, a nie tylko do "odzyskania swojego
hasła ze swojego archiwum ZIP" - prawda?
To ewentualnie użytkownik używa programu nielegalnie, w innym celu niż
został on stworzony przez producenta.

Data: 2009-10-12 15:00:48
Autor: Tomek
Dnia 12-10-2009 o 14:56:44 Herald <herald@onet.eu> napisał(a):

[...]

Annie pewnie chodziło o to, że skrypt mógł być przeznaczony do ¶ci±gania
danych np. tylko z Onetu - wtedy nie da się takiego skryptu użyć do  ¶ci±gania z WP
bo WP ma zupełnie inn± strukturę.

--
Tomek

Data: 2009-10-12 15:22:54
Autor: Anna
Tomek pisze:
> Annie pewnie chodziło o to, że skrypt mógł być przeznaczony do ¶ci±gania
> danych np. tylko z Onetu - wtedy nie da się takiego skryptu użyć do
> ¶ci±gania z WP
> bo WP ma zupełnie inn± strukturę.

Dokładnie tak. Zakładałam, że skrypt może być tak skonstruowany, że może
być użyty tylko do jednego celu - czyli np. do pobierania danych z
Onetu, a nie będzie mógł go użyć do pobrania danych np. ze swojej innej
strony.

Chociaż nie wzięłam pod uwagę tego co słusznie zauważył Krzysztof
Nigdy nie wiesz czy ten skrypt będzie wykorzystywany legalnie czy nie.
Klient może mieć np. podpisan± umowę z wła¶cicielem strony i mieć jego
zgodę na ¶ci±ganie.

Czyli pomimo tego, że z zasady nie można rozpowszechniać tre¶ci z
konkretnej strony, to klient może mieć podpisana stosown± umowę która
przyznaje mu takie prawo.

Data: 2009-10-13 05:09:58
Autor: to
pisanie skryptu przez programiste
Anna wrote:

Sprawa noĹĽy jest prosta one z zasady sÄ… do innych celĂłw - a taki skrypt
najpewniej będzie dedykowany do pobierania treści z konkretnej strony i
nie będzie elementarne prostym przerobienie go do pobierania treści z
innej strony. Czyli może się tak zdarzyć, że skrypt być zdatny tylko do
jednego celu i to niezgodnego z prawem.

Samo pobieranie danych z tej czy innej strony nie jest nielegalne, bo zasadniczo w tym celu ona powstała. A to, jak one zostaną potem wykorzystane leży w gestii zamawiającego taki skrypt. Obarczanie współodpowiedzialnością twórcę skryptu jest absurdem. No chyba, że zamówienie brzmiało "wykonaj skrypt pobierający dane z onet.pl które potem nielegalnie wykorzystam".

--
cokolwiek

Data: 2009-10-13 11:00:36
Autor: mvoicem
(13.10.2009 07:09), to wrote:
Anna wrote:

[...]

Podam przykład - dostałem zlecenie od powstającej apteki internetowej na
"wyciągnięcie" danych o lekach ze strony ich konkurencji.

Miałem wątpliwości czy nie łamie to ustawy o ochronie baz danych (czy
jakoś tak), grupa potwierdziła że raczej nie są to nieuzasadnione
wątpliwości - nie podjąłem się zlecenia.

Myślę że jakby przyszło co do czego - to moje tłumaczenie że "skrypt
tylko pobiera dane, a co zamawiający z tym zrobił" na nic by się zdało,
jakby konkurencja zechciała coś z tym zrobić i po nitce do kłębka
doszliby do mnie.

p. m.

Data: 2009-10-24 05:20:29
Autor: to
mvoicem wrote:

Podam przykład - dostałem zlecenie od powstającej apteki internetowej na
"wyciągnięcie" danych o lekach ze strony ich konkurencji.

Wyciągniecie czyli co dokładnie? Bo przetwarzanie na własne potrzeby danych dostępnych na publicznej stronie internetowej z pewnością nie jest łamaniem prawa, a już na pewno nie jest nim napisanie skryptu, który to robi.

[...]

Podałeś bardzo mało szczegółów, ale o ile o nielegalnym jego wykorzystywaniu nie zostałeś poinformowany wprost lub nie było ono oczywiste to naprawdę nie widzę podstawy, dla której ktoś miałby się Ciebie czekać.

Aczkolwiek zgadzam się oczywiście, że warto unikać zleceniodawców o podejrzanych intencjach, jednak z nieco innych powodów.

--
cokolwiek

Data: 2009-10-24 00:23:27
Autor: witek
to wrote:
Bo przetwarzanie na własne potrzeby danych dostępnych na publicznej stronie internetowej z pewnością nie jest łamaniem prawa

mocno wÄ…tpliwe.

Data: 2009-10-24 18:10:06
Autor: Gotfryd Smolik news
pisanie skryptu przez programiste
On Sat, 24 Oct 2009, to wrote:

mvoicem wrote:

Podam przykład - dostałem zlecenie od powstaj±cej apteki internetowej na
"wyci±gnięcie" danych o lekach ze strony ich konkurencji.

Wyci±gniecie czyli co dokładnie? Bo przetwarzanie na własne potrzeby
danych dostępnych na publicznej stronie internetowej z pewno¶ci± nie jest
łamaniem prawa,

  Zastanowiłbym się - np. złamanie ustawy o ochronie baz danych
nie wchodzi w rachubę? NIGDY?
  Pozostaje jeszcze pytanie o "własne potrzeby" - jak je okre¶lić :D

Aczkolwiek zgadzam się oczywi¶cie, że warto unikać zleceniodawców
o podejrzanych intencjach, jednak z nieco innych powodów.

  A to też.
  Nie wiem czy przekaz był jasny, może podkręcić tez± że niektórzy
nie dostaj± zapłaty "bo zlecenie było zrealizowane niewła¶ciwie
/niesłusznie/wbrew umowie/wbrew prawu"? ;)

pzdr, Gotfryd

Data: 2009-10-24 20:22:18
Autor: mvoicem
(24.10.2009 07:20), to wrote:
mvoicem wrote:

[...]

Ustawa o ochronie baz danych jakoś nie rozróżnia własnych potrzeb i
potrzeb "niewłasnych".

a juĹĽ na pewno nie jest nim napisanie skryptu, ktĂłry to robi.

No to zależy od tego czy masz świadomość do czego to ma służyć czy nie
(i czy ci ewentualnie sÄ…d uwierzy).

[...]

Dla mnie intencje potencjalnego zamawiającego były wręcz oczywiste.

JeĹĽeli ktoĹ› otwiera sklep internetowy i prosi mnie ĹĽebym "zerĹĽnÄ…Ĺ‚" opisy
identycznego asortymentu ze stron jego konkurencji, to chyba nie po to
żeby sobie poczytać do poduszki :)

p. m.

Data: 2009-10-24 05:21:09
Autor: to
mvoicem wrote:

[...]

Ĺ‚amaniem prawa, a juĹĽ na pewno nie jest nim napisanie skryptu, ktĂłry to
robi.

[...]

Ciebie czepiać.

Aczkolwiek zgadzam się oczywiście, że warto unikać zleceniodawców o
podejrzanych intencjach, jednak z nieco innych powodĂłw.

--
cokolwiek

pisanie skryptu przez programiste