Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.lotnictwo   »   pl.rec.lotnictwo - umar³o...

pl.rec.lotnictwo - umar³o...

Data: 2012-09-26 10:31:04
Autor: Pawel O'Pajak
pl.rec.lotnictwo - umar³o...

Powitanko,

 Jak widaæ czas moderwowanych grup
wróci³

Ale po co moderowac, jak nic sie nie dzieje. Poprzedni post 4 dni temu. Kolina zniknal, to i ruchu nie ma;-)
Moze tematy sie wyczerpaly...
No dobra, to moze zaczne:
Bylem sobie na paru wykladach Festiwalu Nauki, m.in. na tych o lotnictwie. Wszedzie pisza o wyjasnieniu "dlaczego samolot lata" jako o prawie Bernouliego. Nad skrzydlem szybciej->mniejsze cisnienie, dolem wolniej itd. A tymczasem wplyw takiego profilu na sile nosna jest znikomy. Z wykladu wynikalo, ze tak naprawde to nie za bardzo wiadomo czemu to lata. Symulacje mozna sobie robic, ale i tak trzeba zbudowac model (taki rzeczywisty, nie matematyczny;-)) i na niego w tunelu podmuchac. Potem zbudowac prototyp i znalesc odwaznego, co tym polata.
Skoro zatem modelowanie matematyczne jest takie trudne, to czemu nie ma publikacji na podstawie badan w tunelu, takiej tabelki?:
skrzydlo/profil; wydluzenie; predkosc; kat natarcia; -> sila nosna
Skoro modele matematyczne sa tak niedoskonale, to jak w takim razie projektuje sie skrzydla?

Pozdroofka,
Pawel Chorzempa
--
"-Tato, po czym poznaæ ma³± szkodliwo¶æ spo³eczn±?
-Po wielkiej szkodzie prywatnej" (kopyrajt: S.  Mro¿ek)
******* >>> !!! UWAGA:  ODPOWIADAM TYLKO NA MAILE:
moje imie.(kropka)nazwisko, ten_smieszny_znaczek, gmail.com

Data: 2012-09-26 11:57:44
Autor: Delfino Delphis
pl.rec.lotnictwo - umar³o...
Pawel O'Pajak wrote:

Bylem sobie na paru wykladach Festiwalu Nauki, m.in. na tych o
lotnictwie. Wszedzie pisza o wyjasnieniu "dlaczego samolot lata" jako o
prawie Bernouliego. Nad skrzydlem szybciej->mniejsze cisnienie, dolem
wolniej itd. A tymczasem wplyw takiego profilu na sile nosna jest
znikomy. Z wykladu wynikalo, ze tak naprawde to nie za bardzo wiadomo
czemu to lata.

Bez przesady :)

Prawo Bernouliego dzia³a i tê podstawow± zasadê doskonale widaæ np. na skrzyd³ach zrobionych z materia³u. Tam po prostu widaæ tê ró¿nice ci¶nieñ.

Oczywi¶cie to prawo jest tylko jedynym spojrzeniem na sprawê, inaczej spogl±daj±c mo¿emy dostrzec np. zwyk³e prawo odrzutu, czyli zasadê zachowania pêdu. Doskonale widaæ to w helikopterze - jakie masy powietrza musi on przepompowaæ w dó³, aby utrzymaæ siê w powietrzu? A przecie¿ zwyczajny samolot o tej samej masie podczas lotu równie¿ przepompowuje podobne ilo¶ci powietrza w dó³.

Profil skrzyd³a jest zrobiony tak, aby kierowaæ powietrze w dó³.

Symulacje mozna sobie robic, ale i tak trzeba zbudowac
model (taki rzeczywisty, nie matematyczny;-)) i na niego w tunelu
podmuchac. Potem zbudowac prototyp i znalesc odwaznego, co tym polata.
Skoro zatem modelowanie matematyczne jest takie trudne, to czemu nie ma
publikacji na podstawie badan w tunelu, takiej tabelki?:
skrzydlo/profil; wydluzenie; predkosc; kat natarcia; -> sila nosna
Skoro modele matematyczne sa tak niedoskonale, to jak w takim razie
projektuje sie skrzydla?

Takie tabelki s±. Przecie¿ profile skrzyde³ s± do¶æ dobrze rozpracowane i opisane. A samolot projektuje siê tak, ¿e robimy wstêpn± koncepcjê, obliczamy wszystkie si³y i osi±gi, budujemy model, testujemy w tunelu, poprawiamy, budujemy wiêkszy model itd.

Problemem nie s± te podstawowe prawa fizyki, lecz fakt, ¿e powietrze nie jest ¿adnym tam gazem idealnym, skrzyd³o jest chropowate, rolê graj± efekty przy¶cienne, jakie¶ mikroturbulencje itd. Do tego dochodz± wszelkiego rodzaju opory interferencyjne, których nie widaæ na modelu matematycznym i st±d ca³y problem.

Data: 2012-09-27 08:41:24
Autor: Marek
pl.rec.lotnictwo - umarło...
On Wed, 26 Sep 2012 11:57:44 +0200, Delfino Delphis <DelfinoD@wytnijto.op.pl> wrote:
zachowania pędu. Doskonale widać to w helikopterze - jakie masy
powietrza
musi on przepompować w dół, aby utrzymać się w powietrzu? A przecież

Chyba przesadziles z tym pompowaniem? WydawaÅ‚o mi siÄ™ że pÅ‚aty wirnika majÄ… profil skrzydÅ‚a i dziaÅ‚ajÄ… nas tej samej zasadzie, ale z  różnica w tym, że w samolocie skrzydÅ‚a sÄ… nieruchome i przepÅ‚yw powietrza jest wymuszony przez poruszanie siÄ™ samolotu w odpowiednim kierunku a w heli przepÅ‚yw wymusza siÄ™ poruszajÄ…c "skrzydÅ‚ami" w powietrzu. Znajomy (emerytowany) puÅ‚kownik lotnictwa twierdziÅ‚ na poważnie, że tak naprawdÄ™  heli lata wbrew prawom fizyki ;)

--
Marek

Data: 2012-09-27 14:52:05
Autor: Delfino Delphis
pl.rec.lotnictwo - umar³o...
Marek wrote:

Chyba przesadziles z tym pompowaniem? Wydawa³o mi siê ¿e p³aty
wirnika maj± profil skrzyd³a i dzia³aj± nas tej samej zasadzie, ale z
 ró¿nica w tym, ¿e w samolocie skrzyd³a s± nieruchome i przep³yw
powietrza jest wymuszony przez poruszanie siê samolotu w odpowiednim
kierunku a w heli przep³yw wymusza siê poruszaj±c "skrzyd³ami" w
powietrzu.

To  jest inny opis tego samego zjawiska. Cudu nie ma - prawo zachowania pêdu musi byæ. Skoro grawitacja nadaje pêd helikopterowi w dó³, to musi on go sprzedaæ masom powietrza, aby utrzymaæ siê w zawisie. A jak to jest realizowane dok³adnie, tj. jak wygl±da profil p³ata i na jakich zasadach dzia³a to inna bajka.

Data: 2012-09-27 18:51:39
Autor: Jaros³aw Soko³owski
pl.rec.lotnictwo - umar³o...
Pan Marek napisa³:

Znajomy (emerytowany) pu³kownik lotnictwa twierdzi³ na powa¿nie,
¿e tak naprawdê heli lata wbrew prawom fizyki ;)

Heli, a nie trzmiel?

--
Jarek

Data: 2012-09-26 12:18:53
Autor: /dev/SU45
pl.rec.lotnictwo - umar³o...

Bylem sobie na paru wykladach Festiwalu Nauki, m.in. na tych o
lotnictwie. Wszedzie pisza o wyjasnieniu "dlaczego samolot lata" jako o
prawie Bernouliego. Nad skrzydlem szybciej->mniejsze cisnienie, dolem
wolniej itd.

To jest bardziej z³o¿one. Dla mnie jednym z najlepszych wprowadzeñ jest to:

http://www.av8n.com/how/

a konkretnie

http://www.av8n.com/how/htm/airfoils.html

jest jeszcze cyrkulacja...

Skoro modele matematyczne sa tak niedoskonale, to jak w takim razie
projektuje sie skrzydla?

Numerycznie, a potem siê to bada w tunelach.

http://en.wikipedia.org/wiki/Wind_tunnel#Post_World_War_Two

For limited applications, Computational fluid dynamics (CFD) can increase or possibly replace the use of wind tunnels. For example, the experimental rocket plane SpaceShipOne was designed without any use of wind tunnels. However, on one test, flight threads were attached to the surface of the wings, performing a wind tunnel type of test during an actual flight in order to refine the computational model. Where external turbulent flow is present, CFD is not practical due to limitations in present day computing resources. For example, an area that is still much too complex for the use of CFD is determining the effects of flow on and around structures, bridges, terrain, etc.

Data: 2012-09-26 15:52:55
Autor: JJR
Bernoulli demode
U¿ytkownik "/dev/SU45" <nie.ma.zupelnie@w.pl> napisa³

To jest bardziej z³o¿one. Dla mnie jednym z najlepszych wprowadzeñ jest to:
a konkretnie
http://www.av8n.com/how/htm/airfoils.html

Fakt, bardzo fajne, tnx.

Skoro modele matematyczne sa tak niedoskonale, to jak w takim razie
projektuje sie skrzydla?
Numerycznie, a potem siê to bada w tunelach.

I powiedzia³bym nawet ¿e procentowy udzia³ numeryczno¶ci ro¶nie, bo ma udzia³ nie tylko w projetkowaniu, ale i pó¼niej w opracowaniu testów. Rozmawia³em kiedy¶ z konstruktorem który wprost powiedzia³, ¿e jak dmuchaj± profil w tunelu ¿eby np. okre¶liæ biegunow± to w efekcie otrzymuj± chmurê punktów, z której mo¿na zrobiæ jaki¶ u¿ytek dopiero po ich cyfrowym zoptymalizowaniu. Tylko wtedy z tej chmury wy³ania siê jaki¶ sens :)
Taki los, kiedy pracuje siê w tak s³abo uporz±dkowanym ¶rodowisku jak powietrze :)

--
pzdr,
Jêdrzej

Pesymista twierdzi, ¿e wszystkie kobiety to nierz±dnice. Optymista twierdzi, ¿e nie, ale ma nadziejê.

Data: 2012-09-26 18:23:40
Autor: Pawel O'Pajak
pl.rec.lotnictwo - umar³o...
Powitanko,

a konkretnie
http://www.av8n.com/how/htm/airfoils.html

Dzieki, sporo czytania mam.

jest jeszcze cyrkulacja...

Rozbawil mnie ten obrazek ze skrzydlami jak rowerek wodny;-)
Tak czytam o tych wingletach i sie zastanawiam, co by bylo, gdyby skrzydlo konczylo sie ostro. Tzn cale skrzydlo gdyby bylo trojkatem. Albo co sie dzialo z wirami, gdy stosowano swego czasu skrzydla zaokraglone na koncach.


Pozdroofka,
Pawel Chorzempa
--
"-Tato, po czym poznaæ ma³± szkodliwo¶æ spo³eczn±?
-Po wielkiej szkodzie prywatnej" (kopyrajt: S.  Mro¿ek)
******* >>> !!! UWAGA:  ODPOWIADAM TYLKO NA MAILE:
moje imie.(kropka)nazwisko, ten_smieszny_znaczek, gmail.com

pl.rec.lotnictwo - umar³o...

Nowy film z video.banzaj.pl wiêcej »
Redmi 9A - recenzja bud¿etowego smartfona