plan cyfryzacji DVB-T i tunery na USB

Data: 2010-03-06 10:57:26
Autor: Miklewicz Marek
plan cyfryzacji DVB-T i tunery na USB
Witam

Wczoraj znalazłem na stronach UKE mapke obrazującą postęp cyfryzacji kraju w zakresie DVB-T. ( http://www.polskacyfrowa.org/index.php?id=6 ) Ja jestem z Zamościa więc wg. tej mapki sygnał DVB-T zacznie być nadawany dn. 31.03.2010. Więc teraz mam kilka pytań. :
1.Na ile ta mapka jest wiarygodna, tzn. czy to możliwe,że już wtedy faktycznie w Zamościu będzie DVB-T. Zamość to stosunkowo małe miasto więc aż dziwne, że już mają zamiar wprowadzić sygnał DVB-T.

2. co do kwestii tunerów. Jako, że nie chcę na razie kupować ani nowego TV ani tym bardziej tunera z prawdziwego zdarzenia, to zastanawiam się nad jakimś tunerkiem USB np. takim ( to przykład a nie reklama ) http://allegro.pl/item948466732_lifeview_tv_usb_tuner_dvb_t_lv5t_delux_wys_24h.html - czy takie tanie, małe "coś" może mieć dobrą jakość?

3.Inna sprawa to antena, do tego "urządzonka" dołączana jest antenka przenośna, czy to wystarczy do odbioru DVB-T? Dodam, że TV analogowa nawet z dobrą anteną na dachu działa tak sobie... z drugiej strony jak by nie było podobno DVB-T jest bardziej odporne na zakłócenia a ja mieszkam można powiedzieć w centrum miasta.

4.Ostatnie moje pytanie jest takie: Czy można wykorzystać zwykłą antenę siatkową jaka stoi na dachu do odbioru analogu jako antenę DVB-T czy to są niestety zupełnie inne "kawałki drutu" ;) . Jeśli dałoby się wykorzystać taką antenę siatkową do DVB-T to zakładam, że odbiór byłby znacznie lepszy niż z antenki "pokojowej"?
Miklewicz Marek
www.pomoc-monice.org - Pomóż żyć Monice, Ona czeka na Twoją pomoc - więcej informacji na www.pomoc-monice.org
GG:1249775 | skype:marson

Data: 2010-03-06 12:05:25
Autor: Ktos
plan cyfryzacji DVB-T i tunery na USB
ad.1
Co do mapki i planów uruchomienia DVB-T:
Różnych  planów  i 'ostatecznych terminów' było więcej, niż planów budowy autostrad i dróg ekspresowych.
W obydwu przypadkach- efekty są podobne.
IMHO lepiej poczekać, aż faktycznie urchomią nadajnik w Twoim mieście.
Przestawiony na stronie UKE plan wdrożenia dla 2 etapu jest raczej nierealny.

ad.2
Tuner będzie jak najbardziej działał- pamiętaj tylko, że cały proces dekodowania w takich rozwiązaniach spoczywa na CPU komputera.
Dla płynnego odbioru musi to być dosyć szybka maszyna i raczej nie obiążona innymi zadaniami

ad.3
Tą antenę pokazaną na rysunku to.....raczej lepiej przemilczeć. Nie jest to na pewno antena przeznaczona do dobrego, stabilnego odbioru stacji DVB-T nadawanych w polaryzaji poziomej (H).

Jeżeli mieszkasz stosunkowo blisko nadajnika i będzie u Ciebie dobry sygnał, to uzyskasz doskonały odbiór na przysłowiowym 'gwoździu' , a więc również na pokazanej antenie, która mniej więcej ma parametry dłuższego gwoździa :-)
W przypadku gorszych warunków odbioru- pozostanie podłączenie 'porządnej' anteny np.kierunkowej Yagi
(tylko przypadkiem nie 'siatkowej' z 'super wzmacniaczem 40dB!' - na szczęście DVB-T nie wybacza badziewiastych wzmacniaczy).
P.S. Zasady fizyki i propagacji fal są niezmienne, więc anteny 'analogowe' to te same co 'cyfrowe'.

Data: 2010-03-06 14:16:09
Autor: Cavallino
Użytkownik "Ktos" <nobody@nowhere.net> napisał w wiadomości news:hmtdje$kth$1nemesis.news.neostrada.pl...
[...]

Lepiej żeby spoczywał na gpu, do mpeg-4 CPU może nie wystarczyć, a już na pewno nie jest optymalnym rozwiązaniem.

Dla płynnego odbioru musi to być dosyć szybka maszyna i raczej nie obiążona innymi zadaniami

Nieprawda.
Wystarczy karta graficzna HD wspierająca sprzętowe dekodowanie.
Koszt od 100 zł, a w przypadku zabudowanej na płycie 0 zł.

(tylko przypadkiem nie 'siatkowej' z 'super wzmacniaczem 40dB!' - na szczęście DVB-T nie wybacza badziewiastych wzmacniaczy).

Mylisz się.
U mnie 10 letnia siatka z mocnym wzmacniaczem sprawowała się nie gorzej niż polecana na grupie nowa antena logarytmiczna.

Data: 2010-03-09 11:14:35
Autor: komar
W dniu 2010-03-06 14:16, Cavallino pisze:
[...]

do dekodowania obrazu SD zakodowanego w AVC nie potrzeba żadnej "super maszyny" ani dobrej karty graficznej. Dekodują to bez problemów komputery sprzed paru lat ze zintegrowaną grafiką intela. Problem pojawia się przy HD, ale od pewnego czasu ów nie wystepuje w kontekście DVB-T w Polsce.

Data: 2010-03-09 11:25:03
Autor: Cavallino
Użytkownik "komar" <komar@125.cc> napisał w wiadomości news:hn572f$1f3$1inews.gazeta.pl...
[...]

Co nie znaczy że nigdy nie będzie występować, więc jeśli ktoś dziś myśli o kompie do celów oglądania tv, to lepiej od razu nabyć taki, dla którego nie będzie to problemem (czyli z kartą grafiki wspierającą dekodowanie h264), zwłaszcza jeśli to nic nie kosztuje.
W tym celu to pisałem - taka dobra rada.

Data: 2010-03-06 14:23:41
Autor: Miklewicz Marek
plan cyfryzacji DVB-T i tunery na USB
Witam ponownie

Dzięki za odpowiedź, te 80 pare złotych jeszcze przeżyję a w końcu i tak kiedyś DVB-T uruchomić muszą więc pewnie kupie może nie zaraz 31 marca ale koło kwietnia ;).

Sprzęt to C2D 2,5 GHZ z 2 GB ramu więc może wystarczy...

Co do antenki... no cóż na początku zobaczę jak zadziała na "gwoździu" ;-). Co do anteny kierunkowej ze wzmacniaczem, to jakiś tam wzmacniacz na pewno jest bo pamiętam, że jak monterek przychodził robić instalację to jakąś jak to się ładnie wyraził "płytkę" musiał zamontować coby polsat ładniej odbierał. Ja poruszam się na wózku inwalidzkim więc niestety  nie wjadę na dach, żeby sprawdzić jakie on tam "płytki" doinstalował ;).

P.S czy jeśli antena jest ze wzmacniaczem a ja podłącze kabel do karty to coś może się uszkodzić ( antena lub karta) czy po prostu nie będzie odbioru?

Data: 2010-03-06 15:13:04
Autor: Cavallino
Użytkownik "Miklewicz Marek" <miklewicz@op.pl> napisał w wiadomości news:

Co do antenki... no cóż na początku zobaczę jak zadziała na "gwoździu"

A ile masz do nadajnika?
Ja mam z 40 km, bez zewnętrznej anteny, a nawet bez wzmaka na niej nic nie odbierzesz.

[...]

Luzik, u mnie stara siatka ze wzmacniaczem w niczym nie przeszkadza temu tunerowi.
Dvb-t działa o wiele lepiej niż analog.

P.S czy jeśli antena jest ze wzmacniaczem a ja podłącze kabel do karty to coś może się uszkodzić ( antena lub karta) czy po prostu nie będzie odbioru?

Co najwyżej mogą być zakłócenia.
Odbioru by nie było, jakbyś wzmacniacz wyłączył.

Data: 2010-03-06 17:28:05
Autor: VSS
Cavallino wrote:
[...]

A ja odbieram na kawałku druta DVB-T bez najmniejszych probelmów też 40km w linii prostej od nadajnika.Z koncentryka zerwałem 15 cm ekranu i opaską przypięłem do balkonu, drugą stronę wpiełem do tunera bez jakiegokolwiek wzmacniacza. Sygnał 80%, jakość 95% na tunerze RWT

--
VSS
http://vss.pl

Data: 2010-03-06 18:22:39
Autor: Cavallino
Użytkownik "VSS" <news@vss.pl> napisał w wiadomości news:hmtvqk$2gt1$1opal.icpnet.pl...
Cavallino wrote:
[...]

Czyli całkiem sporą antenę masz (cały balkon).
No i pewnie mieszkasz wyżej ja mam tuner na poziomie gruntu.

Data: 2010-03-06 18:30:02
Autor: VSS
Cavallino wrote:

Czyli całkiem sporą antenę masz (cały balkon).

Przypięłem opaską za izolację, odizolowany kawałek wystaje 2cm ponad balustradę balkonu. Nie ma elektrycznego połączenia gorącej zyły z balkonem.

No i pewnie mieszkasz wyżej ja mam tuner na poziomie gruntu.

Mieszkam na 4 piętrze w bloku, zasłonięty do śremu rzędem wieżowców.

--
VSS
http://vss.pl

Data: 2010-03-06 18:46:17
Autor: Cavallino
Użytkownik "VSS" <news@vss.pl> napisał w wiadomości news:hmu3eo$2krg$1opal.icpnet.pl...
Cavallino wrote:

[...]

Widać i tak to wystarcza.
Mam pewnie bliżej do nadajnika niż Ty, ale niżej, więc o takim pomyśle mogę zapomnieć.
Nawet jak antenie wzmocnienie wyłączę to z miejsca sygnał dvb-t niknie.

Data: 2010-03-06 19:53:01
Autor: Tomy M.
Użytkownik "Cavallino" <cavallinoBEZ-SPAMU@konto.pl> napisał w wiadomości news:hmu4d7$u2$1news.onet.pl...

Nawet jak antenie wzmocnienie wyłączę to z miejsca sygnał dvb-t niknie.

To akurat nie dziwne, wyłączony wzmacniacz nie pracuje
jak brak wzmacniacza. Przy nie zasilanym wzmacniaczu
sygnał ginie praktycznie do zera.

--

Tomy M. www.ansibl.com

Data: 2010-03-07 10:50:14
Autor: jerzu
plan cyfryzacji DVB-T i tunery na USB
On Sat, 6 Mar 2010 18:46:17 +0100, "Cavallino"
<cavallinoBEZ-SPAMU@konto.pl> wrote:

Nawet jak antenie wzmocnienie wyłączę to z miejsca sygnał dvb-t niknie.

Wypruj wzmacniacz z anteny, na 99% będziesz miał sygnał DVB-T.

http://jerzu.waw.pl GG:129280

Data: 2010-03-07 18:08:05
Autor: Cavallino
Użytkownik "jerzu" <to_jest_fajans.jerzu@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:nlt6p5le8kf3t2esrr84f9s9mqqm8kdq984ax.com...
On Sat, 6 Mar 2010 18:46:17 +0100, "Cavallino"
<cavallinoBEZ-SPAMU@konto.pl> wrote:

Nawet jak antenie wzmocnienie wyłączę to z miejsca sygnał dvb-t niknie.

Wypruj wzmacniacz z anteny, na 99% będziesz miał sygnał DVB-T.

Wzmacniacz mam poza anteną i na 100% bez niego sygnał jest za słaby.
Może gdyby nie szedł przez splittery byłoby inaczej, ale idzie (mam więcej niż jeden odbiornik).

Data: 2010-03-10 00:28:30
Autor: SP6STZ
Cavallino pisze:
[...]

40 km to nie jest odległość krytyczna, ja bym dał porządną yagi zamiast badziewia ze wzmacniaczem. Wzmacniacz się daje jedynie w przypadku gdy jest bardzo słaby sygnał a antenę masz już o dużym zysku inaczej to jest duże nieporozumienie.
SP6STZ

Data: 2010-03-10 00:34:18
Autor: Cavallino
Użytkownik "SP6STZ" <zeczer@vp.pl> napisał w wiadomości news:hn6lj0$90a$1news.onet.pl...
Cavallino pisze:
[...]

Mam polecaną tutaj antenę logarytmiczną.

Wzmacniacz się daje jedynie w przypadku gdy jest bardzo słaby sygnał a antenę masz już o dużym zysku

Dokładnie tak jest.
Pomyślałeś o konieczności rozdzielenia sygnału?
Jak splittery są pasywne, to wiele bez wzmacniacza nie zrobisz.

Data: 2010-03-10 00:50:18
Autor: SP6STZ
Cavallino pisze:

[...]

Wszystko zależy jak bardzo musisz rozdzielić ten sygnał, jak na dwa odbiorniki to strata nie jest tak mocno odczuwalna, jak na więcej to faktycznie wzmacniacz może pomóc ale też to należy robić z głową, zbyt mocny wzmacniacz może tylko popsuć efekt.
SP6STZ

Data: 2010-03-10 10:01:16
Autor: Cavallino
[...]

Na 5.

to faktycznie wzmacniacz może pomóc

Nie może, tylko jest niezbędny.

ale też to należy robić z głową, zbyt mocny wzmacniacz może tylko popsuć efekt.

Oczywiście.

Data: 2010-03-10 11:52:41
Autor: SP6STZ
Cavallino pisze:

[...]

wszystko zależy ile masz miejsca na dachu albo w ogrodzie, wtedy stawiasz zestaw o dosyć sporym zysku, ale to już zabawa dla osób które chcą się pobawić w odbiór dalekich stacji TV, tylko pytanie czy poza krótkofalowcami ktoś się jeszcze w to bawi?
SP6STZ

Data: 2010-03-10 14:49:11
Autor: PK
plan cyfryzacji DVB-T i tunery na USB
...ale to już zabawa dla osób które chcą się pobawić w odbiór dalekich stacji TV

Podepne się pod tą mysl i zapytam.
Czy odległość 70 km od nadajnika to będzie problem, żeby odbierać ten planowany cyfrowy standard TV?

Data: 2010-03-10 14:54:04
Autor: Cavallino
Użytkownik "PK" <pinus-ciach_to@epf.pl> napisał w wiadomości news:hn88kn$2uf$1nemesis.news.neostrada.pl...
> [...]

Podepne się pod tą mysl i zapytam.
Czy odległość 70 km od nadajnika to będzie problem, żeby odbierać ten planowany cyfrowy standard TV?

Na płaskim niekoniecznie.

Data: 2010-03-10 23:50:15
Autor: SP6STZ
PK pisze:
...ale to już zabawa dla osób które chcą się pobawić w odbiór dalekich stacji TV

Podepne się pod tą mysl i zapytam.
Czy odległość 70 km od nadajnika to będzie problem, żeby odbierać ten planowany cyfrowy standard TV?

A jaka lokalizacja? Teoretycznie nie powinno być problemu, tylko polecam zainwestować w porządną antenę, tzw szerokopasmowe nie są najlepszym pomysłem.
SP6STZ

Data: 2010-03-11 08:36:00
Autor: PK
plan cyfryzacji DVB-T i tunery na USB
Czy odległość 70 km od nadajnika to będzie problem, żeby odbierać ten
planowany cyfrowy standard TV?
A jaka lokalizacja?
Mieszkam na kresach wschodnich - Dorohusk, do nadajnika w Piaskach (Lublin)
jest dokladnie 65 km praktycznie po płaskim. Juz teraz odbior z anteny
siatkowej pozostawia wiele do zyczenia.

Data: 2010-03-14 13:11:47
Autor: SP6STZ
PK pisze:
[...]

Siatkową oddaj na złom, tyle jest warta, w tym wypadku radzę dwie wieloelementowe (np 10-19 el) YAGI  na VHF i UHF, przy czym do DVB-T wystarczy jedna na UHF, wtedy można sobie pomóc wzmacniaczem jak sygnał będzie jednak za słaby. Nie polecam anten tzw szerokopasmowych, to tylko wyrzucanie pieniędzy w błoto.
SP6STZ

Data: 2010-03-15 08:11:37
Autor: pawell32
SP6STZ pisze:

Nie polecam anten tzw szerokopasmowych, to tylko wyrzucanie pieniędzy w błoto.

jak mowa o typowych siatkach to zdecydowanie tak.
ale jak odległość od nadajnika nie jest powalająco duża, z powodzeniem sprawdza się Telmor ASR 860.
sam takie stosuje i nie ma najmniejszych problemów. co prawda nie działa u mnie (dolnośląskie) dvb-t, ale działa czeska tv

--
pozdrawiam. pawell32
Fedora 11, Gnome, Compiz-Fusion

Data: 2010-03-15 23:33:58
Autor: SP6STZ
pawell32 pisze:
.

jak mowa o typowych siatkach to zdecydowanie tak.
ale jak odległość od nadajnika nie jest powalająco duża, z powodzeniem sprawdza się Telmor ASR 860.
Też bardziej bajer niż antena, nie da się wykonać anteny żeby działała bardzo dobrze w tak szerokim paśmie jak podaje producent.

sam takie stosuje i nie ma najmniejszych problemów. co prawda nie działa u mnie (dolnośląskie) dvb-t, ale działa czeska tv

A w jakiej miejscowości?
SP6STZ

Data: 2010-03-16 08:08:53
Autor: pawell32
SP6STZ pisze:

[...]

oczywiście, tylko podchodzę do tego nieco z innej strony.
otóż teraz powinienem kierować anteny w trzech kierunkach -
Ślęża, Wrocław i Żórawina, a co za tym idzie 4 anteny kierunkowe
(tvp1 idzie na VHF-ie), spory masz i to wszystko dla sześciu kanałów
analogowych, które niedługo znikną, większość i tak odbierana jest via sat. odległość od nadajników nie przekracza 40 km w linii prostej.
więc ta antena się sprawdza w moich okolicach.

A w jakiej miejscowości?

20 km na pd-zachód od wrocławia.

Data: 2010-03-16 22:40:10
Autor: SP6STZ
pawell32 pisze:

A w jakiej miejscowości?

20 km na pd-zachód od wrocławia.

Sygnał ze Ślęży powinieneś odbierać na gwoździu, więc faktycznie na tej antenie nie będziesz miał problemu, czeska TV jest dosyć ładnie odbierana we Wrocławiu, w latach 70 oglądałem sobie bajki na dobranoc najpierw na TVP1 a potem na czeskiej jedynce.
Faktycznie problem wielu anten przy DVB-T powinien się sam rozwiązać, tylko że akurat najlepiej kupić sobie porządną YAGI bez wzmacniacza niż tzw antenę szerokopasmową ze wzmacniaczem.
Jako ciekawostkę podam że jakieś 60-70 km na północ od Krakowa odbierałem TV ze Słowacji na antenie siatkowej (nie mój zestaw) z całkiem znośną jakością (lekko zaszumione)
SP6STZ

Data: 2010-03-17 08:01:46
Autor: pawell32
SP6STZ pisze:

Sygnał ze Ślęży powinieneś odbierać na gwoździu,

no nie tak łatwo, do poprawnego odbioru trzeba się nieźle nagimnastykować.

[...]

pewnie, ja czekam tylko na dvb-t ze ślęży.
wówczas wystarczy tylko jedna antena.

Data: 2010-03-06 14:13:47
Autor: Cavallino
Użytkownik "Miklewicz Marek" <miklewicz@op.pl> napisał w wiadomości news:hmt93a$kv1$1atlantis.news.neostrada.pl...
[...]

Taki tuner o jakości nie decyduje, tylko karta graficzna, a dokładnie jej sterowniki.
No i oczywiście to co nadaje nadawca.
Mam takiego od 2 lat i nie mam uwag.

3.Inna sprawa to antena, do tego "urządzonka" dołączana jest antenka przenośna, czy to wystarczy do odbioru DVB-T?

Jak sygnał mocny to wystarczy.
Używam tak tunera na wyjazdach w Europę, w domu mam go podłączonego do anteny zewnętrznej.

4.Ostatnie moje pytanie jest takie: Czy można wykorzystać zwykłą antenę siatkową jaka stoi na dachu do odbioru analogu jako antenę DVB-T

Tak.

czy to są niestety zupełnie inne "kawałki drutu" ;) . Jeśli dałoby się wykorzystać taką antenę siatkową do DVB-T to zakładam, że odbiór byłby znacznie lepszy niż z antenki "pokojowej"?

O ile jest dobrze ustawiona i sprawna.

plan cyfryzacji DVB-T i tunery na USB