plyn chlodniczy - wlasna mikstura na klimat bardzo goracy

Data: 2012-04-15 00:28:26
Autor: kogutek
plyn chlodniczy - wlasna mikstura na klimat bardzo goracy
marcin <lkadjh@kbdosd.cwo> napisał(a):
Witam. Jezeli jest na sali ktos kto sie zna na chemii i fizyce to prosilbym o zabranie glosu.

Otoz potrzebuje troche lepszy niz standardowy plyn chlodniczy poniewaz standardowe w pewnych warunkach nie daja rady. Od razu uprzedzam aby nie pisac o zakamienionej chlodnicy czy zuzytej pompie wody, bo wszystko w silniku jest sprawne i nowe, lecz temperatura otoczenia czesto siega 55C i to wszystko w polaczeniu z podjazdem pod stroma i dluga gore ciezkim i zapakowanym autem powoduje gotowanie chlodziwa.

Koncentrat prestone mozna zmieszac z woda w proporcjach 7:3 i wg producenta temperatura wrzenia bedzie 136 st.
http://www.prestone.pl/produkty/uklad-chlodzenia/koncentrat-plynu.html

i to by bylo ok, ale mam obawy czy taka mikstura, pomimo ze wytrzyma wyzsza temperature, to czy przypadkiem nie bedzie gorzej odbierac i oddawac cieplo niz taka 50:50 i w konsekwencji uzyskiwac wyzsza temperature?

czy ktos potrafi oszacowac co jest lepsze:

a) nizsza temp wrzenia ale szybsze odprowadzenie ciepla
b) wyzsza temp wrzenia i wolniejsza wymiana ciepla

i na konie pytanie o preparat Millers Extracool http://millersoils.pl/catalog/product.php?id_product=298

pisza ze zwieksza odpornosc plynu na wysoka temp o 15C.

zastanawiam sie czy zrobienie miktsury z punktu a + ten preparat bedzie sensowne ?
Według mnie nic takimi mieszankami nie osiągniesz. Ile ciepła wyprodukujesz
tyle musisz wytracić na chłodnicy. Jeżdżę na dziewięćdziesięcio procentowym
roztworze glikolu z wodą ( 90 glikol 10 woda). Szybciej się silnik grzeje ale
i szybciej stygnie. Na wodzie bilans energetyczny będzie taki sam tylko czasy
się wydłużą. Potrzebujesz zwiększyć przepływ cieczy a nie jej temperaturę
wrzenia. Poza tym jak zwiększysz temperaturę wrzenia a nie zwiększysz
odprowadzania ciepła to i tak przegrzejesz silnik. Doraźnie możesz wyjąć
termostat. On wprowadza spore straty przepływu. Jedyne rozwiązanie to
zwiększenie chłodnicy. --

Data: 2012-04-15 02:39:09
Autor: marcin
[...]

zgodze sie ze bilans bedzie taki sam. jednak moze jest cien szansy ze brakuje tych kilku-kilkinastu stopni wiecej do wrzenia :)

skad wziales czysty glikol ?

przeplywu nie zwieksze bo nie ma za bardzo jak. chyba ze sa jakies rozwiazania typu dodatkowa pompa wody ? guglalem ale nic sensownego, tylko jakies wydumki za setki i tysiace zl. jezeli by sie znalazla jakas prosta pompa wody co by wsadzic ja na dolny waz od chlodnicy, to czemu nie. ale nie znalazlem. srednica weza 35mm.

termostat - tez myslalem o tym zeby go wyjac ale niestety nie moge tak zrobic. jest to termostat dwuobiegowy - otwierajac duzy obieg zamyka mniejszy. tak wyglada: http://www.motoneo.pl/img/350/mid/adc49205_a.jpg
gdyby dzialal tak ze tylko otwiera i nic nie zamyka - juz dawno bym go wywalil.

pozostaje mi wiec eksperymentowanie z mieszankami. chlodnicy wiekszej nie ma jak zalozyc, dodatkowego wentylatora rowniez. moim zdaniem przyczyna tych problemow jest chlodnica klimatyzacji i wiatrak na niej. wydaje mi sie ze skutecznie tlumi przeplyw powietrza przez chlodnice
wody.

no i pytanie czy preparat Extracool faktycznie moze cos dac czy szkoda kasy ?

Data: 2012-04-15 10:19:00
Autor: J.F.
Dnia Sun, 15 Apr 2012 02:39:09 +0200, marcin napisał(a):
zgodze sie ze bilans bedzie taki sam. jednak moze jest cien szansy ze brakuje tych kilku-kilkinastu stopni wiecej do wrzenia :)

Tylko czy reszta silnika to wytrzyma.
Te 130 stopni to metal pewnie bez problemu, olej mozna kupic "lepszy",
gumowych uszczelek na dluzsza mete nie bylbym pewien ... ale caly dodatkowy
osprzet ?
Czujniki, wtryskiwacze, kabelki ...

Pozostaje kupic toyote.

[...]

A moze jednak da sie wywalic ? Albo pare dodatkowych dziurek, czy maly
obieg przymknac na stale ..

J.

Data: 2012-04-15 13:26:59
Autor: marcin
[...]

z tym wywaleniem to troche sie boje ale o modyfikacji termostatu mysle. moze obetne cala gore tak zeby tylko dolna czesc zostala.

Data: 2012-04-15 10:55:54
Autor: Marcin \"Kenickie\" Mydlak
W dniu 2012-04-15 02:39, marcin pisze:
[...]

Napisz wprost co to za auto i jakie są problemy? Bo na siłę próbujesz poprawiać fabrykę, co jest co najmniej dziwne. Może po prostu wystarczy doprowadzić układ chłodzenia do stanu pełnej sprawności - z użyciem takich części jak fabryczne. Może pompa wody nie domaga?

--
Marcin "Kenickie" Mydlak
Wrocław, GG:291246, Skype:kenickie_pl

Data: 2012-04-15 13:21:42
Autor: marcin
[...]

w pierwszym poscie napisalem zeby darowac sobie takie rady.

Data: 2012-04-15 15:37:20
Autor: kogutek
> [...]

wody.

no i pytanie czy preparat Extracool faktycznie moze cos dac czy szkoda kasy ?
Glikol jest w Chemii na Brukowej w Łodzi, chyba 7 zł litr. Nic nie osiągniesz
podnosząc temperaturę płynu. Prawidłowe spalanie w cylindrze może zachodzić w
określonym zakresie temperatur. I producenci silników robią tak że jest to
pomiędzy 90 a 100 stopni temperatury płynu chłodzącego. Powyżej pewnej
temperatury zaczyna się w cylindrze paliwo spalać w sposób nie kontrolowany.
jak płyn ma ok 130 stopni to temperatura w cylindrze jest tak wysoka ze paliwo
pomimo że się spala to zamienia się na energię mechaniczną z takimi stratami
że silnik tarci moc i w pewnym momencie gaśnie. Po pewnym czasie może
skutkować to koniecznością wymiany uszczelki pod głowicą. Silnikowi w zasadzie
nic się w takich sytuacjach złego nie dzieje. Efektem zatrzymania silnika
kiedy płyn ma temperaturę powyżej 130 stopni jest ustanie chłodzenia i wzrost
temperatury gotujący każdy płyn chłodniczy stosowany w samochodach. Chcesz
odprowadzić większą moc to musisz zainstalować większą chłodnicę albo
zwiększyć przepływ przy tej co masz. Podpowiedzieli ci natryskiwanie na
chłodnicę wody. też zadziała. --

Data: 2012-04-15 22:03:31
Autor: Plumpi
Użytkownik "kogutek" <sok_marchwiowy@gazeta.SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości news:jmepvg$30c$1inews.gazeta.pl...
[...]

To wytłumacz dlaczego w niektórych samochodach temperatury są utrzymywane na poziomie 110°C?

Data: 2012-04-15 22:46:12
Autor: kogutek
Plumpi <adres@adres.pl> napisał(a):
> [...]

> chłodnicę wody. też zadziała.

To wytłumacz dlaczego w niektórych samochodach temperatury są utrzymywane na poziomie 110°C?
Może to wynikać z konstrukcji na przykład głowicy albo tłoków. Podwyższona o
10 stopni nominalna temperatura cieczy chłodzącej nie musi powodować wzrostu
temperatury w cylindrze powyżej prawidłowej do przebiegu procesu spalania. Co
najwyżej przesunie się na wskaźniku temperatury wskazanie przy którym silnik
przestanie pracować. w tajemnicy Ci powiem że nie powoduje. Podniesienie
średniej temperatury w cylindrze o kilka stopni powoduje wzrost sprawności
silnika też o kilka procent. Problemem jest w takiej sytuacji brak tanich
materiałów które by to wytrzymały. A to raptem kilka stopni. Silniki chłodzone
powietrzem maja dużo wyższą temperaturę cylindrów i głowicy niż 110 stopni.
Nie temperatura czynnika chłodzącego ma wpływ na to czy silnik będzie pracował
poprawnie a temperatura w cylindrze w czasie suwu ssania i sprężania. Jak
będzie za wysoka to nastąpi samozapłon przed dojściem tłoka do do pozycji w
której powinien nastąpić zapłon kontrolowany. W dieslu będzie trochę inaczej
bo sprężanie odbywa się bez paliwa. Ale efekt będzie podobny. Po wtryśnięciu
paliwo nie zapali się w sposób kontrolowany od rozgrzanej od poprzednich cykli
końcówki świecy żarowej tylko od przypadkowego elementu. Płomień nie będzie
rozprzestrzeniał się w sposób prawidłowy. Nastąpi przegrzewanie tłoka i w
efekcie może dojść do wypalenia w nim dziury.  --

Data: 2012-04-16 17:15:44
Autor: janusz_kk1
plyn chlodniczy - wlasna mikstura na klimat bardzo goracy

To wytłumacz dlaczego w niektĂłrych samochodach temperatury są  utrzymywane na poziomie 110°C?

Po co karmisz tego troll-a? przecieĹź on takie bzdury pisze Ĺźe się tego  czytać nie da.
I to nie tylko na tej grupie.
--
Pozdr
JanuszK

Data: 2012-04-16 16:02:11
Autor: kogutek
janusz_kk1 <janusz_kk@o2.pl> napisał(a):

> To wyt=C5=82umacz dlaczego w niekt=C3=B3rych samochodach temperatury s=
=C4=85  =

> utrzymywane na poziomie 110=C2=B0C?

Po co karmisz tego troll-a? przecie=C5=BC on takie bzdury pisze =C5=BCe =
si=C4=99 tego  =

czyta=C4=87 nie da.
I to nie tylko na tej grupie.
Chuj ci do tego posrańcu.

Data: 2012-04-16 22:58:24
Autor: janusz_kk1
Dnia 16-04-2012 o 18:02:11 kogutek <sok_marchwiowy@gazeta.skasuj-to.pl>  napisał(a):

> [...]

> utrzymywane na poziomie 110=C2=B0C?

Po co karmisz tego troll-a? przecie=C5=BC on takie bzdury pisze =C5=BCe  >> si=C4=99 tego  >>
Lepiej być posrańcem niż chujem.

--
Pozdr
JanuszK

Data: 2012-04-15 05:31:39
Autor: WS
plyn chlodniczy - wlasna mikstura na klimat bardzo goracy
On 15 Kwi, 02:28, "kogutek" <sok_marchwi...@gazeta.SKASUJ-

Poza tym jak zwiększysz temperaturę wrzenia a nie zwiększysz
odprowadzania ciepła to i tak przegrzejesz silnik.

Zwiekszajac temp. w ukladzie automatycznie zwiekszy odprowadzanie
ciepla - wieksza roznica temp chodnica-powietrze, wiec wieksza moc
chlodnicy... tylko czy cala reszta instalacji wytrzyma wyzsza
tempoerature?

WS

Data: 2012-04-15 14:47:58
Autor: marcin
[...]

a co moglo by nie wytrzymac? zakladam ze temp w ukladzie nie przekroczy tych 135 st.

Data: 2012-04-15 21:50:38
Autor: Plumpi
Użytkownik "kogutek" <sok_marchwiowy@gazeta.SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości news:jmd4na$s3l$1inews.gazeta.pl...

[...]

Pomyśl jeszcze raz i napisz, gdzie popełniasz błąd pisząc takie stwierdzenia.
Podpowiem tylko, że powinienieś się zastanowić od czego zależy moc oddawana przez radiator (grzejnik, chłodnicę).

Data: 2012-04-15 22:23:39
Autor: marcin
W dniu 2012-04-15 21:50, Plumpi pisze:
[...]

ja chetnie poczytam wiec gdybys byl uprzejmy to napisz :)

Data: 2012-04-15 22:53:08
Autor: Plumpi
Użytkownik "marcin" <lkadjh@kbdosd.cwo> napisał w wiadomości news:jmfaof$oth$1inews.gazeta.pl...

[...]

Ale to było pytanie do Kogutka :)
No dobra.
Zależy od:
1. Wielkości powierzchni radiatora - tu jak wiemy niewiele możesz zdziałać. Można dodać dodatkową chłodznicę.
2. Różnicy temperatur pomiędzy czynnikiem chłodzącym, a temperaturą otoczenia - tu można tylko i wyłącznie podnieść temperaturę czynnika chłodzącego, ponieważ nie mamy wpływu na temperaturę otoczenia. Podniesienie temperatury płynu chłodniczego może przynieść o wiele większy przyrost oddawanej mocy do otoczenia niż nawet zastosowanie dodatkowych chłodnic. Dla przykładu posłużę się mocami typowych grzejników domowych. Podniesienie temperatury wody w obiegu CO o 10°C potrafi zwiększyć moc grzejnika o ok. 20-25%.
Aby podnieść temperaturę płynu chłodzacego musimy podnieść temperaturę wrzenia tego płynu.
Można to uzyskać na dwa sposoby:
   a) poprzez zmianę składu płynu chłodniczego - tak jak zamierzasz to zrobić
   b) poprzez zwiekszenie ciśnienia w układzie chłodzenia - tu tylko poprzez wymianę korka
3. Od prędkości przepływu czynnika chłodzacego - zależy tylko w niewielkim stopniu. Krzywa charaktrystyki spada tylko poniżej pewnej granicy, zaś powyżej tej granicy przyrost mocy jest znikomy. Pojazd, który jest fabryczny raczej ma zapewniony odpowiedni przepływ.
4. Od prędkości przepływu powietrza - tu można eksperymentować z wentylatorami.
5. Od powierzchni przepływu strugi powietrza - tu także można eksperymentować z wielkością wentylatora.

Data: 2012-04-15 22:57:12
Autor: Plumpi
Użytkownik "Plumpi" <adres@adres.pl> napisał w wiadomości news:jmfcfq$8b3$1inews.gazeta.pl...

Podniesienie temperatury wody w obiegu CO o 10°C potrafi zwiększyć moc grzejnika o ok. 20-25%.

To jest w przypadku chłodzenia pasywnego (tj. bez wentylatora). W przypadku z wentylatorem ten przyrost może być większy.
Moim zdaniem, Twój sposób rozumowania, aby podnieść temperaturę płynu jest dobry. Pozostaje tylko kwestia realizacji oraz czy nie będzie to szkodliwe dla silnika.

Data: 2012-04-15 23:00:02
Autor: kogutek
> [...]

Moim zdaniem, Twój sposób rozumowania, aby podnieść temperaturę płynu jest dobry. Pozostaje tylko kwestia realizacji oraz czy nie będzie to szkodliwe dla silnika.
Oczywiście że będzie. Po przekroczeniu pewnej magicznej temperatury w
cylindrze nastąpi w silniku benzynowym spalanie stukowe, spadek mocy, jeszcze
większe grzanie się silnika i w pewnym momencie warunki temperaturowe w
cylindrze uniemożliwią zapalenie mieszanki. Silnik zgaśnie. Ustanie obieg
cieczy chłodzącej. Zagotuje się płyn a spod maski wydobywać się będą kłęby
pary. Temperatura dojdzie najpierw do temperatury wrzenia cieczy. Jeśli
zostanie wyrzucona ciecz chłodząca to będzie rosła dalej. Aluminiowa głowica
rozszerzy się jeszcze raz tyle co przy stu stopniach. Ale szpilki albo śruby
ją mocujące mniej. Bo są stalowe. Rozszerzona głowica sprasuje uszczelkę pod
głowicą. Po ostygnięciu metalowe elementy wrócą do swoich wymiarów ale
uszczelka się nie podniesie. Po takim eksperymencie głowica będzie przykręcona
mniejszą siłą niż wynika z dokumentacji silnika. Po pewnym czasie da to o
sobie znać pod postacią wydmuchania uszczelki pod głowicą.  --

Data: 2012-04-15 23:22:19
Autor: marcin
[...]

dziekuje. czyli reasumujac jedyne wyjscie to zrobic miksture do 136C ? ponosic cisnienia wolalbym uniknac bo nie wiadomo jak dlugo weze wytrzymaja.

Data: 2012-04-15 23:08:16
Autor: kogutek
> [...]

dziekuje. czyli reasumujac jedyne wyjscie to zrobic miksture do 136C ? ponosic cisnienia wolalbym uniknac bo nie wiadomo jak dlugo weze wytrzymaja.
Rób, Tylko nie pytaj potem dlaczego dlaczego strzeliła Ci uszczelka pod
głowicą. jak podniesiesz temperaturę płynu chłodzącego to podniesiesz średnią
temperaturę spalania. Twój silnik tego nie wytrzyma bo konstrukcyjnie nie jest
przystosowany do wyższej średniej temperatury spalania. Jak to silnik
benzynowy to przy temperaturze cieczy chłodzącej wyższej od nominalnej o 30
stopni odmówi współpracy. Efekt takiej przeróbki nie musi być natychmiastowy.
Nie od razu strzeli uszczelka pod głowicą. Ale że strzeli jest pewne. --

Data: 2012-04-15 22:48:14
Autor: kogutek
> [...]

Podpowiem tylko, że powinienieś się zastanowić od czego zależy moc oddawana przez radiator (grzejnik, chłodnicę).
Nigdzie.

Data: 2012-04-16 14:58:53
Autor: Ukaniu
[...]

Ech...
Jeśli pompa tłoczy określoną ilość cieczy przyjmijmy taką samą w przypadku glikolu i wody to maksymalna możliwa do przetransportowania energia w przypadku wody będzie prawie 2x większa! Jeśli więc chłodnica odda całą energię do otocznia to woda przetransportuje 2x wiecej  energii cieplnej z silnika!  Genralnie glikol jest kompletnie poronionym pomysłem.
Dodając do tego większą lepkość glikolu więc - mniejszy przepływ przez chłodnicę  i to że większa rezystancja termiczna zmniejsza możliwości odbierania i oddawania ciepła przez glikol to jeszcze pogarsza sprawe.
Chyba, że ostatnio wystąpiły jakieś rewolucyjne zmiany w fizyce...

--

Pozdrawiam,
Łukasz

Data: 2012-04-16 14:09:27
Autor: kogutek
Ukaniu <l99ukaszWYWALTO@gazeta.pl> napisał(a):

> [...]

Chyba, że ostatnio wystąpiły jakieś rewolucyjne zmiany w fizyce...

Masz rację. Będzie dwa razy wyższa. Ale coś co się szybciej grzeje bo ma małe
ciepło właściwe to i szybciej stygnie. Mnie chodziło o to żeby silnik szybciej
się rozgrzewał. I na mieszance 90 do 10 tak jest. Z przegrzewaniem nie mam
problemu. Nie wiem po co to ech skoro to samo napisałeś tylko innymi słowami.
I Ty i ja stwierdziliśmy że mieszankami nic nie osiągnie. Wywalenie termostatu
pomoże niewiele ale może to niewiele wystarczy. Rozwiązaniem jest założenie
większej chłodnicy albo schładzanie istniejącej chłodnicy poprzez
natryskiwanie jej wodą, jak ktoś poradził. --

plyn chlodniczy - wlasna mikstura na klimat bardzo goracy