plyn chlodniczy - wlasna mikstura na klimat bardzo goracy

Data: 2012-04-16 15:07:14
Autor: Ukaniu
plyn chlodniczy - wlasna mikstura na klimat bardzo goracy

Użytkownik "marcin" <lkadjh@kbdosd.cwo> napisał w wiadomości news:jmd2pf$nri$1inews.gazeta.pl...
Otoz potrzebuje troche lepszy niz standardowy plyn chlodniczy poniewaz standardowe w pewnych warunkach nie daja rady. Od razu uprzedzam aby nie pisac o zakamienionej chlodnicy czy zuzytej pompie wody, bo wszystko w silniku jest sprawne i nowe, lecz temperatura otoczenia czesto siega 55C i to wszystko w polaczeniu z podjazdem pod stroma i dluga gore ciezkim i zapakowanym autem powoduje gotowanie chlodziwa.

Zakłądając że i tak nie grzejesz silnika ponad 110 stopni najlepszym chłodziwem będzie zwykła woda.
2x wieksza pojemność cieplna a przez co możliwość przetransportowania 2x więcej ciepła niż wszystko oparte na glikolu.
Niska lepkość i małe opory przepływu przez chłodnicę (niższa niż mieszanek i glikolu kilka razy)
Mała oporność termiczna dobre oddawania ciepła i pobieranie (lepsze niż mieszanek i glikolu)
Nie szukaj za daleko woda destylowana!

--
Pozdrawiam,
Łukasz

Data: 2012-04-16 14:16:48
Autor: kogutek
Ukaniu <l99ukaszWYWALTO@gazeta.pl> napisał(a):
Mała oporność termiczna dobre oddawania ciepła i pobieranie (lepsze niż mieszanek i glikolu)
Nie szukaj za daleko woda destylowana!

Czy jakieś zmiany w fizyce były i nie zauważyłem. Woda ma najwyższe ciepło
właściwe ze wszystkich cieczy i nie tylko. Oznacza to że przy tej samej mocy
dostarczonej najwolniej się grzeje. I oczywiście najwolniej oddaje ciepło. To
że przetransportuje więcej ciepła niż glikol nic nie znaczy w tym przypadku bo
nie zdąży oddać wystarczającej ilości ciepła. --

Data: 2012-04-16 16:38:25
Autor: marcin
[...]

wszedzie pisza ze woda szybciej transportuje cieplo od glikolu. panowie zdecydujcie sie bo kazdy w tym watku pisze co innego.

Data: 2012-04-16 16:00:44
Autor: kogutek
marcin <lkadjh@kbdosd.cwo> napisał(a):
> [...]

wszedzie pisza ze woda szybciej transportuje cieplo od glikolu. panowie zdecydujcie sie bo kazdy w tym watku pisze co innego.

Jak w jedno wiadro nalejesz wrzątku a w drugie glikolu o temperaturze 100
stopni i je przeniesiesz kilometr dalej to woda będzie miała wyższą
temperaturę niż glikol. --

Data: 2012-04-16 22:38:37
Autor: Plumpi
Użytkownik "kogutek" <sok_marchwiowy@gazeta.SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości news:jmhfnc$m44$1inews.gazeta.pl...

Jak w jedno wiadro nalejesz wrzątku a w drugie glikolu o temperaturze 100
stopni i je przeniesiesz kilometr dalej to woda będzie miała wyższą
temperaturę niż glikol.

Aż oczy bolą od czytania takich bzdur.
Kolego i co z tego, że woda będzie miała wyższą temperaturę?
Po prostu woda będzie dłużej oddawać ciepło, którego jest o wiele więcej w tej wodzie.

Data: 2012-04-16 16:54:03
Autor: J.F
Użytkownik "marcin"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:jmhat2$7iq$1@inews.gazeta.pl...
[...]

Bo tu masz wiele efektow naraz.

Woda ma wieksze cieplo wlasciwe, wiec przy tym samym przeplywie lepiej odprowadza cieplo ... o ile naplywa odpowiednio zimna.
A tu chlodnica limituje chlodzenie.
Ale woda i tak pomaga, bo skoro ma wieksze cieplo wlasciwe, to mniej sie ochladza w chlodnicy, a wiec czesc chlodnicy w poblizu wylotu jest cieplejsza i lepiej oddaje cieplo do powietrza.

No i cieplo wlasciwe jest na kg, a przeplyw w litrach - glikol ma wieksza  gestosc (ciezar wlasciwy) wiec efekt jest nieco mniejszy niz sie wydaje.

Ale glikol ma wieksza lepkosc, czyli wymaga wiekszej pompy zeby tyle samo przeplywalo przez chlodnice. Wydajnosc pompy troche zalezy od gestosci.

I te wnioski na podstawie tablicowych danych w temperaturze 20 C - jak chcesz porownywac rozne mieszanki w temperaturze ~120C, to sam szukaj danych :-)

A moze po prostu ... mniej gazu pod gorke ?

J.

Data: 2012-04-16 17:12:58
Autor: nazgul
W dniu 2012-04-16 16:16, kogutek pisze:
[...]

błąd
temperatura spada mniej.
ciepło (energię) oddaje wciąż szybciej bo jest wyższe deltaT (ale pomijalnie szybciej)

że przetransportuje więcej ciepła niż glikol nic nie znaczy w tym przypadku bo
nie zdąży oddać wystarczającej ilości ciepła.

hmmm???

Data: 2012-04-16 22:27:33
Autor: Plumpi
Użytkownik "kogutek" <sok_marchwiowy@gazeta.SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości news:jmh9kg$6rb$1inews.gazeta.pl...

[...]

Skończ już z tymi swoimi pseudonaukowymi rewelacjami.
Płyn, który ma większe ciepło właściwe transportuje ciepło o wiele lepiej od płynu o mniejszym cieple właściwym. Szybciej i łatwiej odbiera ciepło i także szybciej i łatwqiej je oddaje zapewniając przepływ większej ilości ciepła.
Aby Ci to uzmysłowić to sobie porównaj do osób przenoszących wodę.
Pierwsza osoba to kulturysta w porzadnych adidasach nosząca po 2 duże wiadra wody.
Druga osoba to japońska gejsza, która nie może stawiać dużych kroków ze względu na obcisły strój, a do tego na nogach okobo na wysokim koturnie, nosząca wodę w dzbankach.
Siła osoby oraz wielkość naczynia odzwierciedlają ciepło właściwe, a utrudnienia w sposobie poruszania się odzwierciedlają lepkość i gęstość cieczy.

Jak myślisz, która z osób szybciej przeniesie określoną ilość wody odzwierciedlającej ilość ciepła do przetransportowania?

Data: 2012-04-16 21:52:38
Autor:
 <adres@adres.pl> napisał(a):
> [...]

Jak myślisz, która z osób szybciej przeniesie określoną ilość wody odzwierciedlającej ilość ciepła do przetransportowania?
Teraz to walnąłeś jak łysy jajami o beton. W wodzie możesz zmagazynować w tych
samych warunkach więcej energii niż w innych substancjach. I nie ma to nic
wspólnego z przenoszeniem ciepła w samochodzie. Przy tej samej mocy
dostarczonej woda będzie grzała się wolniej niż glikol, aceton, benzyna, tetra
i mordę innych cieczy. Będzie się grzała najwolniej ze wszystkich cieczy. Bo
ma największe ciepło właściwe. Są dwa pierdyliony cieczy o lepszych
właściwościach jeśli użyć ich jako chłodziw. Ale woda jest najtańsza,
dostępna, i nie toksyczna. Na dodatek się nie pali. Jak się będzie grzała
wolniej to i wolniej będzie stygła. Ciecz o niższym cieple właściwym przy tym
samym przepływie przez chłodnicę wyleci z niej zimniejsza. Ale nie ma to
żadnego znaczenia w tym temacie. Jest on o poprawieniu chłodzenia w konkretnym
samochodzie. Nawet jak by rzadką sraczkę wlał do chłodnicy to bez zwiększenia
chłodnicy nic się nie poprawi. Może jeszcze zwiększać przepływ przez wyjęcie
termostatu bo on trochę dławi. Może polewać chłodnicę wodą wtedy parująca z
chłodnicy woda odbierze ciepło. Może założyć większy i wydajniejszy
wentylator. Wymiana płynu na inny dostępny, albo robienie mieszanek nic nie
da. Jak by zalał układ acetonem to by dało. Wykorzystał by ciepło wrzenia
acetonu. W silniku by wrzał a w chłodnicy skraplał. Ale aceton się pali. I jak
by była nieszczelność to by mógł przed wyznaczonym czasem do bozi a nie pod
górę dojechać. Ale ty i tak nie zrozumiesz bo chcesz Nobla z chłodzenia dostać
i nic do Ciebie nie dociera.

Data: 2012-04-17 01:22:59
Autor: marcin
W dniu 2012-04-16 23:52, sok_marchwiowy@gazeta.SKASUJ-TO.pl pisze:
Ciecz o niższym cieple właściwym przy tym
samym przepływie przez chłodnicę wyleci z niej zimniejsza.

a czy to nie zalatwi sprawy? do silnika wleci zimniejsze chlodziwo czyli obnizy sie temp w glowicy. zle kombinuje?

Data: 2012-04-16 23:41:51
Autor: kogutek
> [...]

a czy to nie zalatwi sprawy? do silnika wleci zimniejsze chlodziwo czyli obnizy sie temp w glowicy. zle kombinuje?
Według mnie nie załatwi. Ale mogę się mylić. Jak by porównać Twój problem do
komputerów to wymiana płynu to rozwiązanie programowe. Tobie jest potrzebne
rozwiązanie sprzętowe. Większa chłodnica. Ile Ty pod tą górę wjeżdżasz i co
ile. Jak raz do roku i przy 40/h by to trwało 2 godziny to bym odżałował i
jechał 4 godziny z mniejszą prędkością. Jak codziennie to inna chłodnica a nie
leczenie syfa pudrem.

Data: 2012-04-17 02:10:00
Autor: marcin
[...]

na szczescie tylko kilka razy w roku takie chece mi sie zdarzaja. 40km/h? chcialbym tak szybko tam pojechac :)

zastanawiam sie czy problem nie lezy w doladowaniu lub ilosci wtryskiwanego paliwa...

Data: 2012-04-17 11:24:24
Autor: kogutek
> [...]

zastanawiam sie czy problem nie lezy w doladowaniu lub ilosci wtryskiwanego paliwa...

Ja tam bym chciał jeszcze raz na Hawaje pojechać. --

Data: 2012-04-17 01:46:55
Autor: J.F.
Dnia Tue, 17 Apr 2012 01:22:59 +0200, marcin napisał(a):
[...]

Nie, bo jednoczesnie sie szybciej w tym silniku nagrzeje.

J.

Data: 2012-04-17 02:11:05
Autor: marcin
plyn chlodniczy - wlasna mikstura na klimat bardzo goracy
Nie, bo jednoczesnie sie szybciej w tym silniku nagrzeje.

fakt. :(

Data: 2012-04-20 22:59:17
Autor: Plumpi
plyn chlodniczy - wlasna mikstura na klimat bardzo goracy

Użytkownik <sok_marchwiowy@gazeta.SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości news:jmi4b6$nab$1inews.gazeta.pl...
<adres@adres.pl> napisał(a):

Wybacz, ale napiszę wprost - piszesz głupoty.

[...]

I dlatego będzie o wiele mocniej ochładzała silnik, bo będzie zabierała od niego większą ilość energii.

[...]

Bo odbierze mniejszą ilość ciepła, które spowoduje przegrzewanie silnika.

[...]

Sraczki to może dostać ten, kto przeczyta Twoje fantazje :)

[...]

Tu jesteś w błędzie. Po prostu nie rozumumiesz podstawowych spraw z termodynamiki.
Nie rozumiesz, że ilość przenikającego ciepła z ośrodka A do ośrodka B jest tym większa im większa jest różnica temperatur oraz większe jest ciepło właściwe poszczególnych ośrodków, a także im mniejsza jest oporność termiczna pomiędzy ośrodkami.
Nie musisz zwiększać powierzchni wymiany ciepła. Wystarczy w wielu przypadkach tylko podnieść temperaturę ośrodka, z którego pobierane jest ciepło - w tym przypadku płynu chłodzniczego, który to ciepło oddaje w chłodnicy do otaczającego powietrza.
Skoro układ chłodzenia samochodu został zaprojektowany aby zapewnić 100% wydajność dla max. temperatury powietrza 40stC i temperatury glikolu w obiegu chłodzącym silnik 90-105stC to po podniesieniu temperatury powietrza do 55stC spada moc chłodnicy, a tym samym jej wydajność. Aby zrekompensować tę wydajność chłodnicy i zapewnić taką samą wydajność jak dla temperatury 40stC, należy także podnieść temperaturę płynu chłodzącego o te 15stC. Max. temperatura płynu chłodzniczego jest ograniczona temperaturą wrzenia.
Zastąpienie wody czystym glikolem podniesie temperaturę wrzenia, ale jednocześnie zmniejszy wydajność układu chłodzenia, ponieważ glikol ma mniejsze ciepło właściwe oraz większą lepkość od wody. Zatem nie tędy droga.
Zastosowanie czystej wody spowoduje, że temperatura wrzenia spadnie do 100stC. Także nie o to chodzi.
Jedynym rozsądnym rozwiązaniem jest zwiększenie ciśnienia w układzie chłodzenia, ponieważ wraz ze wzrostem ciśnienia rośnie temperatra wrzenia cieczy. Przykładowo temperatura wrzenia wody przy ciśnieniu 2bar wyniosi 120stC.
W chwili obecnej u autora wątku dochodzi do wrzenia wody w układzie chłodzenia. Niestety nie wiemy jakie ciśnienie utrzymuje obecny korek. Być może jest uszkodzony lub nieodpowiedni.
Jeżeli podniesiemy ciśnienie tej wody do 2bar to także wzrośnie temperatura wrzenia do 120stC. Dzięki podniesieniu temperatury wrzenia, woda w układzie chłodzacym może zapewnić wystarczającą wydajność chłodzenia i przy pewnej temperaturze płynu chłodzącego nastąpi równowaga w wydajności chłodzenia. Dla silnika podniesienie temperatury o te 20stC wcale nie musi być jednoznaczne z jego uszkodzeniem. Problemem jest w zasadzie to czy instalacja wytrzyma te 2bary.
Na marginesie dodam, że w każdym samochodzie korki wlewu płynu chodzacego posiadają zaworki ciśnieniowe, które są ustawione na ciśnienia 0,5-2,0 bar. Jest to powszechnie stosowana metoda od zarania dziejów motoryzacji. Każdy taki korek posiada w sobie zawór ciśnieniowy utrzymujący określone ciśnienie w układzie, właśnie tylko po to, żeby zapewnić wyższą temperaturę wrzenia płynu chłodzącego.

Jak by zalał układ acetonem to by dało. Wykorzystał by ciepło wrzenia
acetonu. W silniku by wrzał a w chłodnicy skraplał.

Pomysł godny tylko Twojego rozumu. Daruj sobie tego typu "mundrości".
Kolego, zanim kolejny raz zabierzesz głos i zaczniesz wypisywać te swoje "mundrości" to weź się trochę dokształć.

Data: 2012-04-16 16:11:19
Autor: marcin
[...]

zwykla woda (ale kranowka zalana w trasie po wymianie weza od chlodnicy) w tamtym roku nie dawala rady ale wydaje mi sie ze mniej sie gotowala niz petrygo dwa lata temu.

poczytalem troche zagraniczne fora i zdecydowalem sie na mieszanke woda-glikol(9:1) + redline water wetter. zobaczymy co z tego bedzie. dodatkowo zmienilem producenta oleju bo cos podejrzewam tez troche ze olej byl do dupy. dodatkowo przeplukam chlodnice oleju i zaloze na stale wentylator na nia.

chodzi mi jeszcze po glowie koc na turbine ale mam jakies dziwne obawy ze mimo obnizenia temperatury w komorze silnika, to wzrosnie temperatura oleju i wody.

Data: 2012-04-16 14:23:09
Autor: kogutek
> [...]

chodzi mi jeszcze po glowie koc na turbine ale mam jakies dziwne obawy ze mimo obnizenia temperatury w komorze silnika, to wzrosnie temperatura oleju i wody.
Według mnie bez wymiany chłodnicy na większą nic nie osiągniesz. Ale to Twoje
auto, czas i pieniądze. --

Data: 2012-04-16 16:39:58
Autor: marcin
plyn chlodniczy - wlasna mikstura na klimat bardzo goracy
Według mnie bez wymiany chłodnicy na większą nic nie osiągniesz. Ale to Twoje
auto, czas i pieniądze.

no niestety jest to niewykonalne. moge jedynie wywalic chlodnice klimy.

Data: 2012-04-16 20:21:07
Autor: Ukaniu

Użytkownik "marcin" <lkadjh@kbdosd.cwo> napisał w wiadomości news:jmhavv$7iq$2inews.gazeta.pl...
Według mnie bez wymiany chłodnicy na większą nic nie osiągniesz. Ale to Twoje
auto, czas i pieniądze.

no niestety jest to niewykonalne. moge jedynie wywalic chlodnice klimy.

Jeśli woda nie daje rady to już za wiele się z tym nie poradzi.
Trzeba by zmierzyć jeszcze przepływ w chłodnicy czy jest wystarczający by może pompa ma słaby wydatek.

--
Pozdrawiam,
Łukasz

Data: 2012-04-16 20:51:37
Autor: marcin
plyn chlodniczy - wlasna mikstura na klimat bardzo goracy
Trzeba by zmierzyć jeszcze przepływ w chłodnicy czy jest wystarczający
by może pompa ma słaby wydatek.

mozna, tylko po co, skoro nic sie z tym nie zrobi :(
dorobic wiekszy wirnik?

Data: 2012-04-16 22:20:21
Autor: Ukaniu

Użytkownik "marcin" <lkadjh@kbdosd.cwo> napisał w wiadomości news:jmhpnq$lvc$1inews.gazeta.pl...
mozna, tylko po co, skoro nic sie z tym nie zrobi :(
dorobic wiekszy wirnik?

Chodzi o to, że może być uszkodzony o ile nie był weryfikowany.
Tak samo jak przegrzewanie powodują korki parowe w głowicy jak nie ma ciśnienia w układzie (nieszczelny korek) albo są przedmuchy.

--
Pozdrawiam,
Łukasz

Data: 2012-04-16 18:05:11
Autor: janusz_kk1
Dnia 16-04-2012 o 16:11:19 marcin <lkadjh@kbdosd.cwo> napisał(a):

[...]

Jak to wypróbujesz to zdaj relację tutaj.

--
Pozdr
JanuszK

plyn chlodniczy - wlasna mikstura na klimat bardzo goracy