Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   plyn chlodniczy - wlasna mikstura na klimat bardzo goracy

plyn chlodniczy - wlasna mikstura na klimat bardzo goracy

Data: 2012-04-16 18:28:44
Autor: Tomasz Pyra
plyn chlodniczy - wlasna mikstura na klimat bardzo goracy
On Sun, 15 Apr 2012 01:55:26 +0200, marcin wrote:

Otoz potrzebuje troche lepszy niz standardowy plyn chlodniczy poniewaz standardowe w pewnych warunkach nie daja rady. Od razu uprzedzam aby nie pisac o zakamienionej chlodnicy czy zuzytej pompie wody, bo wszystko w silniku jest sprawne i nowe, lecz temperatura otoczenia czesto siega 55C i to wszystko w polaczeniu z podjazdem pod stroma i dluga gore ciezkim i zapakowanym autem powoduje gotowanie chlodziwa.

Koncentrat prestone mozna zmieszac z woda w proporcjach 7:3 i wg producenta temperatura wrzenia bedzie 136 st.
http://www.prestone.pl/produkty/uklad-chlodzenia/koncentrat-plynu.html

i to by bylo ok, ale mam obawy czy taka mikstura, pomimo ze wytrzyma wyzsza temperature, to czy przypadkiem nie bedzie gorzej odbierac i oddawac cieplo niz taka 50:50 i w konsekwencji uzyskiwac wyzsza temperature?

Sposobem na przegrzewające się silniki stosowanym w motorsporcie jest po
prostu woda (destylowana) i korek podnoszący ciśnienie (i pamiętać żeby
wymienić na płyn na zimę).

Tylko w sumie nie wiemy z czym tak naprawdę masz problem i w którą stronę
powinieneś go rozwiązywać. Bo przyczyny mogą być dwie - niewystarczająca
wydajność odbierania ciepła od silnika albo niewystarczająca wydajność
oddawania ciepła przez chłodnicę.

Pierwsze (i to zazwyczaj tu jest problem w sportowych autach) rozwiązuje
właśnie woda - duża pojemność cieplna i zjawisko wrzenia w miejscu styku
wody z blokiem które odbiera dużo ciepła tu pomagają.

Drugi problem rozwiąże tylko większa chłodnica i/lub większy wymuszony
przepływ powietrza przez nią.

Tajniaczysz się z modelem samochodu jakby to niewiadomo co było -
zainteresuj się (poszukaj na forach) w jakiej konfiguracji ten samochód
szedł na rynki afrykańskie, Arabię Saudyjską i inne pustynie. Tam zazwyczaj
samochody mają inny układ chłodzenia który daje radę w warunkach dużo
gorszych niż to z czym się zmagasz.
Jak poznasz numery części, to bywa że kupisz to nawet w ASO.

Tak miedzy wierszami wyczytałem że to będzie cośtylnonapędowego, pewnie
BMW, a skoro się grzeje, to pewnie mocna benzyna. Poszukaj na jakiś forach o driftingu. Tam zazwyczaj mają takie problemy -
inna sprawa że rozwiązują je często w sposób niezbyt akceptowalny w
warunkach drgoowych, ale może coś podpowiedzą.

Przy okazji pamiętaj że do grzejącego się silnika należy stosować inny olej
- są syntetyki 10W50, albo 15W60, właśnie do eksploatacji w takich
warunkach.

Data: 2012-04-16 18:34:51
Autor: marcin
plyn chlodniczy - wlasna mikstura na klimat bardzo goracy
Tajniaczysz się z modelem samochodu jakby to niewiadomo co było -
zainteresuj się (poszukaj na forach) w jakiej konfiguracji ten samochód
szedł na rynki afrykańskie, Arabię Saudyjską i inne pustynie. Tam zazwyczaj
samochody mają inny układ chłodzenia który daje radę w warunkach dużo
gorszych niż to z czym się zmagasz.
Jak poznasz numery części, to bywa że kupisz to nawet w ASO.

Tak miedzy wierszami wyczytałem że to będzie cośtylnonapędowego, pewnie
BMW, a skoro się grzeje, to pewnie mocna benzyna.
Poszukaj na jakiś forach o driftingu. Tam zazwyczaj mają takie problemy -
inna sprawa że rozwiązują je często w sposób niezbyt akceptowalny w
warunkach drgoowych, ale może coś podpowiedzą.

Przy okazji pamiętaj że do grzejącego się silnika należy stosować inny olej
- są syntetyki 10W50, albo 15W60, właśnie do eksploatacji w takich
warunkach.


auto juz mam przerobione na czesciach afrykanskich.
jest to turbodizel.
olej stosuje 15W50 mineralny. o 15W60 nie slyszalem. w ameryce sprzedaja fajny olej 25W60 :-)

Data: 2012-04-16 19:37:24
Autor: AZ
plyn chlodniczy - wlasna mikstura na klimat bardzo goracy
On 04/16/2012 06:34 PM, marcin wrote:

auto juz mam przerobione na czesciach afrykanskich.
jest to turbodizel.
olej stosuje 15W50 mineralny. o 15W60 nie slyszalem. w ameryce sprzedaja
fajny olej 25W60 :-)
>
To spróbuj wlać jakiś syntetyk czy olej typu power saving. Mają dodatki zmniejszające tarcie, więc mniej ciepła będzie do oddania.

--
Artur
ZZR 1200

Data: 2012-04-16 19:51:06
Autor: marcin
plyn chlodniczy - wlasna mikstura na klimat bardzo goracy
To spróbuj wlać jakiś syntetyk czy olej typu power saving. Mają dodatki
zmniejszające tarcie, więc mniej ciepła będzie do oddania.


w tym roku zastosuje motul 15w50. jakos boje sie wlac cos ponizej SAE50

Data: 2012-04-16 21:27:58
Autor: Tomasz Pyra
plyn chlodniczy - wlasna mikstura na klimat bardzo goracy
On Mon, 16 Apr 2012 19:51:06 +0200, marcin wrote:

To spróbuj wlać jakiś syntetyk czy olej typu power saving. Mają dodatki
zmniejszające tarcie, więc mniej ciepła będzie do oddania.


w tym roku zastosuje motul 15w50. jakos boje sie wlac cos ponizej SAE50

Jak masz przegrzewające się turbo to nic niżej nie próbuj.
Jest np. syntetyczny Motul 20W60 - powinien się sprawdzić w takicha
warunkach.

Data: 2012-04-16 23:18:31
Autor: marcin
plyn chlodniczy - wlasna mikstura na klimat bardzo goracy
W dniu 2012-04-16 18:28, Tomasz Pyra pisze:
zjawisko wrzenia w miejscu styku
wody z blokiem które odbiera dużo ciepła tu pomagają.

niektorzy uwazaja ze to wada i zapobiegaja temu. to jak to jest naprawde ?

"- zmniejsza lub eliminuje zjawisko tworzenia się bąbelków w miejscu kontaktu wody z gorącą powierzchnią"

z opisu Redline Water Wetter.

Data: 2012-04-16 21:59:41
Autor: kogutek
plyn chlodniczy - wlasna mikstura na klimat bardzo goracy
marcin <lkadjh@kbdosd.cwo> napisał(a):
W dniu 2012-04-16 18:28, Tomasz Pyra pisze:
> zjawisko wrzenia w miejscu styku
> wody z blokiem które odbiera dużo ciepła tu pomagają.

niektorzy uwazaja ze to wada i zapobiegaja temu. to jak to jest naprawde ?

"- zmniejsza lub eliminuje zjawisko tworzenia się bąbelków w miejscu kontaktu wody z gorącą powierzchnią"

z opisu Redline Water Wetter.
Oczywiście ze poważna wada te bąble pary. tamten nie ma pojęcia o czym pisze. --


Data: 2012-04-21 11:20:06
Autor: Plumpi
plyn chlodniczy - wlasna mikstura na klimat bardzo goracy
Użytkownik "Tomasz Pyra" <hellfire@spam.spam.spam> napisał w wiadomości news:6tkdn8093j0.h8tx847yhrei.dlg40tude.net...
On Sun, 15 Apr 2012 01:55:26 +0200, marcin wrote:

Sposobem na przegrzewające się silniki stosowanym w motorsporcie jest po
prostu woda (destylowana) i korek podnoszący ciśnienie (i pamiętać żeby
wymienić na płyn na zimę).

I to jest jedyne rozwiązanie w przypadku, kiedy nie ma możliwości zwiększenia chłodnicy.
Stosowanie glikolu, aby podnieść temperaturę wrzenia pogarsza wymianę ciepła, gdyż w ten spoób zmniejsza się ciepoło właściwe płynu, a do tego zwiększa się jego lepkość

Tylko w sumie nie wiemy z czym tak naprawdę masz problem i w którą stronę
powinieneś go rozwiązywać. Bo przyczyny mogą być dwie - niewystarczająca
wydajność odbierania ciepła od silnika albo niewystarczająca wydajność
oddawania ciepła przez chłodnicę.

Pierwsze (i to zazwyczaj tu jest problem w sportowych autach) rozwiązuje
właśnie woda - duża pojemność cieplna i zjawisko wrzenia w miejscu styku
wody z blokiem które odbiera dużo ciepła tu pomagają.

Woda czyli większe ciepło własciwe + podniesienie ciśnienia w układzie = podniesieniu temperatury wrzenia oraz podniesienia temperatury płynu w obiegu co w efekcie zwięsza wydajność chłodnicy.
Jednak samo wrzenie w miejscu styku z blokiem silnika pogarsza wymianę ciepła, ponieważ ciepło właściwe pary wodnej jest dużo mniejsze od ciepła właściwego wody, a ponadto para izoluje termicznie wodę od bloku. Fakt, że samo parowanie także pobiera spore ilości ciepła, ale w efekcie końcowym utrudnia jednak odbiór ciepła przez wodę. Podniesienie ciśnienia w obiegu zapobiega takiemu, miejscowemu wrzeniu.

plyn chlodniczy - wlasna mikstura na klimat bardzo goracy

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona