po co im te dane?

Data: 2012-11-16 19:25:42
Autor: pwz
po co im te dane?
Witam!

Niby prosta sprawa - doładowanie telefonu-zdrapkiza 50 zł. Wybrana płatność: karta płatnicza. Przekierowanie na stronę https://www.platnosci.pl/

Pojawia się komunikat oraz formularz do wypełnienia danych o następującej treści:

"Platnosci.pl - Potwierdzenie danych
W celu zapewnienia Państwu najwyższego poziomu bezpieczeństwa przy płatności kartą, prosimy o wypełnienie poniższego formularza. Serwis Platnosci.pl obsługujący aktualną transakcję określa reguły korzystania z systemu w regulaminie usługi "Protected Payment". Podane informacje posłużą wyłącznie do kontaktu z płacącym oraz pozwolą na dokładną weryfikację płatności w banku-wystawcy karty. Wszystkie przypadki stwierdzonego, nieautoryzowanego posługiwania się kartami płatniczymi zgłasza się bezpośrednio właściwym miejscowo jednostkom Policji z wydz. d/s Przestępczości Gospodarczej.

Dane dotyczÄ…ce transakcji
Odbiorca płatności
Doladowania - xxx
Opis
XXXX
Kwota
50,00 PLN

[tu siÄ™ zaczynajÄ… pola formularza]
ImiÄ™

Nazwisko

E-Mail

Pesel"

Po wypełnieniu następuje przekierowanie do kolejnego, tym razem standardowego formularza płatności kartą, w który wpisuje się imię i nazwisko oraz nr karty i datę jej ważności.

I teraz pytanie do wtajemniczonych: po co im mój e-mail oraz pesel oprócz wszystkich danych karty płatniczej? Czy jest tu jakiś 'trik', czy po prostu olać i płacić bez nerwów?

Pozdr
pwz

Data: 2012-11-16 14:30:13
Autor: www2
po co im te dane?
nie wiem jak w payu, ale pare lat temu placilem sobie za doladowanie skype
na onecie, a wtedy karty obslugiwal dotpay...

bylo cos kolo 22:30, zaplacilem i juz mialem isc spac...

dzwoni komorka i pan z dot pay! bo wykryli, ze podalem im po 3 znaki w imieniu i nazwisko (podalem poczatek typu ada kow od adam kowalski np. ;) ) - i gostek zaczal mnie straszyc, czemu podalem nieprawidlowe dane im, ze zgodnie z ue bla bla bla musze podawac im prawidlowe dane i musi to zglosic na policje :-)

wysluchalem go, po czym stwierdzilem, ze to ze im wpisalem skrocone dane, to nie znaczy, ze polcard tez takie dostal - bo skad on wie co wpisalem polcardowi?

troche sie zbil z tropu i prosil o wpisywanie pelnych danych bla bla bla...

paranoja - oni sa tylko - tylko - posrednikami - w razie problemow i tak maja
(policja) pelne dane wlasciciela karty, ip, i inne dane

Data: 2012-11-17 20:35:52
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
po co im te dane?

"www2" b89a46fe-7a42-4899-bf74-6a85f11b718e@googlegroups.com.

[...]

Do mnie kiedy¶ stukał kto¶, kto uważał, że niepoprawnie ;) podałem swoje
dane. W okienku <imię> wpisałem słowo 'Imię', tam, gdzie chcieli nazwisko,
wpisałem słowo 'Nazwisko' itd. z tym zastrzeżeniem, że kodem było '12-345',
za¶ w adresie umie¶ciłem '12 m. 34'...

IMO nie każdy pojmuje, że kto¶ nie ma ochoty na niepotrzebne podawanie
swoich danych a policja niekoniecznie zajmie się ,,spraw±'' fałszowania
danych, gdy zobaczy 'EneLesCis' zamiast 'Leszek Ciszewski'. :)

-=-

Chyba kto¶ z grupowiczów podaje adres swojej nauczycielki zamiast
swego -- i płatno¶ci przechodz±. Ja podaję cokolwiek, nierzadko
co¶ pl±cz±c, gdyż miejsce zamieszkania nie pokrywa się z meldunkiem...

-=-

IMO podawanie PESELu ma jaki¶ sens -- gdy złodziej nie zna poprawnego
numeru PESEL, może mieć trudno¶ci z zapłaceniem. Nie uchroni to przed
kradzieżami w 100%, ale jednak jak±¶ barier± jest. [zwłaszcza tam,
gdzie dowód osobisty ma wielo¶ć karty płatniczej i jest noszony
razem z kartami, przez co w razie kradzieży portfela (czymkolwiek
by był ów portfel), dowód z peselem ginie razem z kartami?...]

Data: 2012-11-16 14:30:14
Autor: witek
po co im te dane?
pwz wrote:

I teraz pytanie do wtajemniczonych: po co im mĂłj e-mail oraz pesel
oprócz wszystkich danych karty płatniczej?

zeby minimalizowac ilosc transakcji z kradzionych kart kredytowych

Na ile te dane przechwuja i co z nimi robiÄ… to cholera wie.

  Czy jest tu jakiĹ› 'trik', czy
po prostu olać i płacić bez nerwów?

płacić

Data: 2012-11-16 20:50:13
Autor: Papkin
po co im te dane?
pwz wrote:
Witam!

Niby prosta sprawa - doładowanie telefonu-zdrapkiza 50 zł. Wybrana
płatność: karta płatnicza. Przekierowanie na stronę
https://www.platnosci.pl/

Sklep ze zdrapkami wybral wariant wspolpracy z posrednikiem od platnosci internetowych Payu.pl w formie protected payment!

Widac dresiarstwo czesto kupowalo doladowania (najkorzystniej to pozniej spieniezyc i najlatwiej?) telefonow a sklep w innym wariancie platnosci musialby kase zwracac. Taka luzna mysl ale protected payment w payu wlasnie tak wyglada ze podajesz kupe danych a oni niby to weryfikuja i ewentualne wycofanie oplaty nie obciazy sklepu (choc ostatnio cos zmieniali w regulaminie a ja nie czytalem heh).

Data: 2012-11-16 21:08:17
Autor: Tomasz Chmielewski
po co im te dane?
On 11/16/2012 08:25 PM, pwz wrote:

[...]

Jakbys podal im numery kradzionej karty, to odnajda cie po numerze PESEL ;)

--
Tomasz Chmielewski
http://blog.wpkg.org

Data: 2012-11-16 21:14:55
Autor: Piotr C.
po co im te dane?
pwz wrote:
I teraz pytanie do wtajemniczonych: po co im mĂłj e-mail oraz pesel

Te mendy z payu.pl obrabiają i magazynują te dane do późniejszego zastosowania (na pierwszy rzut oka - bezprawnie), w dwojaki sposób:
  - czy zgadza siÄ™ pĹ‚eć z peselu z imieniem, czy rok urodzenia ma sens
  - czy POPRZEDNIO podany byĹ‚ ten sam pesel (i to budzi mojÄ… wÄ…tpliwość)
I na podstawie tego jest pewnie jakiś system scoringu (bo nie da się zawsze stwierdzić na 100%). Przy czym - mówię z doświadczenia sprzed paru lat - jak coś jest nie tak, to robią i tak blokade na karcie na tydzień, a z płatnością nie da sie nic zrobić.

Generalnie mam na nich alergie i jak tylko widzę pesel w płatności online, rozłączam się zaraz. Inne rozwiązanie to wygenerowanie sobie fikcyjnego peselu, ważne jednak żeby trzymać się go później, i żeby wspomniane dane miały sens.

P.

Data: 2012-11-16 21:36:57
Autor: Duke
po co im te dane?
W dniu 2012-11-16 21:14, Piotr C. pisze:

[...]

Reaguję podobnie, tj. jestem "uczulony" na podawanie szczegółowych danych podczas płacenia kartą. Kiedy widzę prośbę o PESEL zawsze generuje losowy, pilnując przy tym aby zgadzała się płać i rok był w miarę sensowny. Jeszcze nie zdarzyło się aby Payu odrzuciło transakcję...

Data: 2012-11-17 20:19:14
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
po co im te dane?

"pwz" k860f6$uto$1@node2.news.atman.pl

Niby prosta sprawa - doładowanie telefonu-zdrapkiza 50 zł. Wybrana

E-Mail

Pesel"

A po co komu moje dane, gdy ł±czę się do netu za
pomoc± publicznego (miastowego przykładowo) HotSpotu?

(; Pewnie chc± łatwiej odkryć, kto dokonał
przestępstwa w razie popełnienia tegoż. ;)

-=-

Kiedy¶ (w razie popełnienia przestępstwa) ten człowiek był
winny, który miał otwarty HotSpot -- przykładowo był winny
nielegalnego ¶ci±gnięcia [majtek] jakiego¶ programu. Teraz
chyba :) s±dy orzekaj± zupełnie/dokładnie odwrotnie -- gdy
kto¶ udostępnił swój AP nieznanej :) mu gawiedzi, nie może
być uznany winnym popełnienia przestępstwa dokonanego
z wnętrza ,,jego'' sieci, gdyż dostęp do niej (do tej
jego sieci) maj± ludzkie masy.

po co im te dane?