po wprowadzeniu euro metalowe złotówkiidą na złom?

Data: 2009-06-25 20:32:50
Autor: kredytywkarpaczu
po wprowadzeniu euro metalowe złotówkiidą na złom?
nie wiadomo kiedy, ale kiedyś w końcu w Polsce wprowadzą euro
może to dobrze, może do źle, może Polska zyska, może straci,
może ja zyskam, może stracę... nie o tym chcę tutaj pisać...

interesuje mnie, co sie stanie z metalowymi monetami, złotówkami

okresu przejściowego (podobnego do płacenia po denominacji 1996-97 starymi i nowymi pieniędzmi) chyba nie bedzie.

jak ktoś nie wyda w sylwestra do pólnocy całej gotówki to co wtedy?
kto będzie wymieniac złotówki na euro? (bo rozumiem, że pieniądze
na rachunkach bankowych "przewalutują sie same").

będzie jakiś skup starych monet, jak to sobie wyobrażacie?
i jak to sie odbyło np. na słowacji?

Data: 2009-06-25 11:45:43
Autor: BK
On Jun 25, 8:32 pm, kredytywkarpa...@op.pl wrote:
[...]

NBP

będzie jakiś skup starych monet, jak to sobie wyobrażacie?
i jak to sie odbyło np. na słowacji?

Bank centralny [NBP] bedzie robl wymiane kasowa tak jak do tej pory
mozna u nich wymienic kase z przed dominacji.

Data: 2009-06-25 20:51:20
Autor: kredytywkarpaczu
> [...]

Bank centralny [NBP] bedzie robl wymiane kasowa tak jak do tej pory
mozna u nich wymienic kase z przed dominacji.

i babcia z koziej wólki ma jechać do miasta wojewódzkiego żeby w placówce
NBP odstać swoje w baaardzo długiej kolejce i zamienić 11 monet 2zl każda
na jeden banknocik 5 euro? Po prostu: miodzio perspektywa!

Data: 2009-06-25 12:09:05
Autor: BK
On 25 Cze, 20:51, kredytywkarpa...@op.pl wrote:

> [...]

NBP odstać swoje w baaardzo długiej kolejce i zamienić 11 monet 2zl każda
na jeden banknocik 5 euro? Po prostu: miodzio perspektywa!

Nie wiem czy to bedzie jedyna mozliwosc. Ale zakladajac nawet ze tak -
to co stoi na przeszkodzie zeby babcia wymienila te monety wczesniej w
ciagu roku przejsciowego keidy ceny beda w euro i zl, i obydwie waluty
beda funkcjonowac.

Data: 2009-06-25 12:31:23
Autor: szczurwa
On 25 Cze, 21:09, BK <bkapuscin...@gmail.com> wrote:

[...]

Najlepiej, niech sobie babcia otworzy rachunek bankowy, najlepiej w
necie, to będzie miała wymianę za darmo..;-) Wpłaci tam złotówki, a
dostanie ojro !

Data: 2009-06-25 21:27:54
Autor: Tolek
On 2009-06-25 21:09, BK wrote:
[...]

W Niemczech można było o ile pamiętam do 17 stycznia płacić w DeutschMarkach w sklepach. Reszta w EURO.

W.

Data: 2009-06-25 21:39:01
Autor: kredytywkarpaczu
> [...]

to co stoi na przeszkodzie zeby babcia wymienila te monety wczesniej w
ciagu roku przejsciowego keidy ceny beda w euro i zl, i obydwie waluty

w których krajach Unii zdarzył się rok przejściowy, a w których go nie było?

Data: 2009-06-25 13:14:28
Autor: BK
On Jun 25, 9:39 pm, kredytywkarpa...@op.pl wrote:

> [...]
> beda funkcjonowac.

w których krajach Unii zdarzył się rok przejściowy, a w których go nie było?

ok przejsciowy jest zawsze. Tzn jesli 1 stycznia wprowadzone jest euro
to w roku poprzedzajacym to wprowadzenie ceny w sklepach sa
"dwuwalutowe" i mozna sie spokojnie pozbywac waluty lokalnej na rzecz
euro. Nie zawsze jest to faktycznie pelny rok ale taki okres jest.

Dodatkowo jak to bylo wspomniane po 1 stycznia jest jeszce okres kiedy
wszedzie mozna zaplacic lokalna waluta, a reszta wydawana jest w euro.

Data: 2009-06-26 00:48:45
Autor: kredytywkarpaczu
> [...]

Dodatkowo jak to bylo wspomniane po 1 stycznia jest jeszce okres kiedy
wszedzie mozna zaplacic lokalna waluta, a reszta wydawana jest w euro.

a jaka część monet zostaje w portfelach niewymieniona ku niezadowoleniu
obywateli, którym nie chce lub nie oplaca sie "jechać do miasta"
w celu dokonania wymiany?

pytam, bo rozważam przedsiewziecie gospodarcze, z którego tym wiekszy zysk
im więcej (prawie) bezwartościowych monet w portfelach Polaków po wymianie
pieniędzy na euro

nie ukrywam, że wypowiedzi kolegi o prawie bezbolesnej wymianie
pieniędzy ciutkę mnie zmartwiły :(

Data: 2009-06-25 22:46:54
Autor: krzysztofsf@wp.pl
On 26 Cze, 00:48, kredytywkarpa...@op.pl wrote:

[...]

Guziki chciales produkowac?

Data: 2009-06-26 01:43:50
Autor: Chris
Dnia Fri, 26 Jun 2009 00:48:45 +0200, kredytywkarpaczu@op.pl napisał(a):

pytam, bo rozważam przedsiewziecie gospodarcze, z którego tym wiekszy zysk
im więcej (prawie) bezwartościowych monet w portfelach Polaków po wymianie
pieniędzy na euro

Nie bój nic, NBP Ci szans nie da ;)
Dla nich wycofanie monet z obiegu to będzie rutynowa operacja, którą w
powojennym 65-leciu bank wykonywał już kilkakrotnie i nikt wówczas nawet
się nie zorientował.
Ostatnia taka operacja miała miejsce pod koniec lat 80-tych, gdy z rynku
po cichu wycofano wielkie monety z miedzio-niklu (M.Nowotko), zastępując
je papierowym bilonem.

--
Pozdrowienia,
Krzysztof

Data: 2009-06-26 01:37:09
Autor: Chris
po wprowadzeniu euro metalowe złotówkiidą na złom?
Dnia Thu, 25 Jun 2009 13:14:28 -0700 (PDT), BK napisał(a):

ok przejsciowy jest zawsze.

Zgoda.

Tzn jesli 1 stycznia wprowadzone jest euro
to w roku poprzedzajacym to wprowadzenie ceny w sklepach sa
"dwuwalutowe" i mozna sie spokojnie pozbywac waluty lokalnej na rzecz
euro.

A tutaj już zgody nie ma!
Bo przed wprowadzeniem euro tylko ceny są podawane w dwóch walutach, po
to, żeby ludzie przyzwyczaili się do nowej waluty, ale nikt nie jest
zobowiązany do przyjmowania waluty euro, więc z tym "pozbywaniem się",
może nie być łatwo.

--
Pozdrowienia,
Krzysztof

Data: 2009-06-26 08:25:20
Autor: Tomasz Chmielewski
Chris wrote:
[...]

Zawsze jest okres, w ktorym przyjmuje sie walute lokalna, a reszte wydaje w euro.

--
Tomasz Chmielewski

Data: 2009-06-26 22:08:13
Autor: Tolek
On 2009-06-26 08:25, Tomasz Chmielewski wrote:
Chris wrote:
[...]

Tak, ale w Niemczech to było 3 tygodnie. Ceny w sklepach w euro były z rok wcześniej, ale nie można było Euro płacić (bo go nie było). Tydzień przed wigilią można było kupić starter-packa z monetami euro w wybranych bankach.

W.

Data: 2009-06-26 11:42:52
Autor: kredytywkarpaczu1
> [...]
> Tzn jesli 1 stycznia wprowadzone jest euro to > w roku poprzedzajacym to wprowadzenie ceny w sklepach sa "dwuwalutowe" > i mozna sie spokojnie pozbywac waluty lokalnej na rzecz euro.

przed wprowadzeniem euro (...) nikt nie jest zobowiązany do przyjmowania waluty euro, więc z tym "pozbywaniem się", może nie być łatwo.

nie rozumiem, na czym wg kolegi ma polegać problem z pozbywaniem się złotówek.

jeśli sklep nie jest zobowiazany do przyjmowania euro (a do honorowania
zlotówek jako wciąż aktualnego środka platniczego jest zobowiązany) tzn.
że klient może wydać w sklepie dowolną ilość złotówek.

bo jeśli sprzedawca miałby _obowiązek_ wydać resztę w euro, to przykładowo
jeśli kurs wymiany byłby 4,3456 klient przychodzi z banknotem 200zł
kupuje zapałki za 0,10zł a sprzedawca _musi_ wydać 47 euro zamiast 199,90zł
w ten sposób stosunkowo szybko możnaby wymienić nawet kilka tysięcy złotych

potencjalny problem dla klienta stanowiłaby odmowa wydania reszty w euro

albo przedwczesna odmowa przyjmowania złotówek (np.: "panie, jutro sylwester ja nie chce polskich złotówek bo pojutrze one stracą ważność, a ja nie będę
dla pana kaprysu zamykać mojego warzywniaka i jechac 2 stycznia do wrocławia")

Data: 2009-07-15 21:51:34
Autor: nie
po wprowadzeniu euro metalowe złotówkiidą na złom?
Dnia Fri, 26 Jun 2009 11:42:52 +0200, kredytywkarpaczu1@op.pl
napisał(a):

[...]

Owszem, wydać je może, może nawet nimi zapalić w piecu jeśli koniecznie
i bez względu na cenę oraz sens tej operacji chce się ich pozbyć, ale
powyżej pisałeś o "pozbywaniu się lokalnej waluty NA RZECZ EURO"!
A przed oficjalnym wprowadzeniem euro ten manewr Ci się w sklepie nie
uda!

[...]

Ale przed oficjalnym wprowadzeniem euro sprzedawca NIE MA ani obowiązku,
ani prawa wydawania reszty w euro!

Data: 2009-07-15 21:59:36
Autor: Valdi.Pavlack
po wprowadzeniu euro metalowe złotówkiidą n a złom?
<nie@mam.pl> news:1u1e0vxfuvxvh.57z4u7b661yk$.dlg40tude.net

Ale przed oficjalnym wprowadzeniem euro sprzedawca NIE MA ani obowiązku,
ani prawa wydawania reszty w euro!

Otóż to. W ogóle spotkał się ktoś z wydawaniem na terenie PL reszty w euro,
przy płatności ww. walutą? Ja nie, z wyjątkami małego przygranicznego
handliku np. w Jabłonce gdzie Słowacy za swoje miedziaki kupują u nas
warzywa itp. a nasi kupcy wydają im resztę w ich "cudownej" walucie.

Data: 2009-07-15 22:46:53
Autor: Animka
Valdi.Pavlack pisze:
[...]

Akurat mają na bazarku to wydają. Supermarkety to wydają w złotówkach.

--
animka

po wprowadzeniu euro metalowe złotówkiidą na złom?