poczatek...

Data: 2010-05-27 10:26:13
Autor: scomWYTNIJTO
poczatek...
Witam,

mam zamiar rozpocząć grę na WGPW. Korzystając z Waszego doświadczenia, chciałbym
zadać kilka pytań.
W tym momencie stoję przed wyborem odpowiedniej platformy,
chciałbym żeby spełniała warunki: 1) Interesuje mnie głównie gra na indeksach WIG, WIG20. 2) Potrzebne mi są notowania ciągłe i bez opóźnień w czasie.

3) Chcę grać na interwałach minutowych, chodzi mi o szybkie składanie bardzo krótkich zleceń (trwających czasem kilka minut).

4) Zlecenia chciałbym składać w pełni automatycznie (np. za pomocą dedykowanego
programu komputerowego). Potrzebny jest więc interfejs programistyczny (API) to
umożliwiający?

Część z tych warunków spełnia eMakler z mBanku. Znacie jakieś lepsze alternatywy?

Pozdrawiam,
Sebastian

Data: 2010-05-27 10:44:27
Autor: Dombrek
poczatek...

Użytkownik <scomWYTNIJTO@onet.eu> napisał w wiadomości news:60b5.00000282.4bfe2ca5newsgate.onet.pl...
[...]

Jak chcesz grać na indeksie WIG?

2) Potrzebne mi są notowania ciągłe i bez opóźnień w czasie.

W każdym DM są za free. Ewentualnie Statica.

3) Chcę grać na interwałach minutowych, chodzi mi o szybkie składanie
bardzo krótkich zleceń (trwających czasem kilka minut).

Super, prowizje Cię zabiją, chyba że reprezentujesz GoldmanSachsa... ale raczej nie jeśli zadajesz takie pytania.

4) Zlecenia chciałbym składać w pełni automatycznie (np. za pomocą dedykowanego
programu komputerowego). Potrzebny jest więc interfejs programistyczny (API) to
umożliwiający?

Też fajnie. Też chcemy. Oficjalnie nie ma w Polsce API do GPW.

Część z tych warunków spełnia eMakler z mBanku. Znacie jakieś lepsze alternatywy?

http://lmgtfy.com/?q=dom+maklerski

Pzdr
Dombrek

Data: 2010-05-27 10:50:11
Autor: totus
poczatek...
Dombrek wrote:

Jak chcesz grać na indeksie WIG?

No co? Nie wiesz? Tak jak wig20. Kupuje się i sprzedaje spółki ze składu w/g proporcji udziału. Obróci 50 razy wigiem dziennie to mu prowizję obniżą. Kasiasty kolo jest.

Data: 2010-05-27 11:50:46
Autor: scomWYTNIJTO
poczatek...

> 1) Interesuje mnie głównie gra na indeksach WIG, WIG20.

Jak chcesz grać na indeksie WIG?

Tak jak na wig20? Jakkolwiek, interesuje mnie gra na indeksach
w ogólności.

> 2) Potrzebne mi są notowania ciągłe i bez opóźnień w czasie.

W każdym DM są za free. Ewentualnie Statica.

Dzięki.

> [...]

Super, prowizje Cię zabiją, chyba że reprezentujesz GoldmanSachsa... ale raczej nie jeśli zadajesz takie pytania.

Fakt, moja wiedza ekonomiczna jest praktycznie zerowa. Nie oznacza to, że
nie posiadam innej. W tej chwili pracuję nad algo-traderem opartym
o analizę wielowymiarową i sieci neuronowe. Chcę potraktować wykres cenowy
jak zwykły szereg czasowy i próbować przewidzieć jego przebieg w czasie +"kilka
minut". Bez zbytniego wgłębiania się w przyczyny/analizę fundamentalną, etc.
(no może odsiewając stały czynnik, taki jak niezmienny poziom fluktuacji,
zjawiska okresowe (oczywiście jeśli takowe uda się zidentyfikować...))

> [...]
> umożliwiający?

Też fajnie. Też chcemy. Oficjalnie nie ma w Polsce API do GPW.

A nieoficjalnie? Problem jest natury technicznej, organizacyjnej, prawnej, ...?
Na Forexie nie ma tego bólu, jest metatrader+mql4. W czym tkwi problem na gpw?

Pozdrawiam,
Sebastian

Data: 2010-05-27 12:14:57
Autor: Dombrek
poczatek...

A nieoficjalnie?
Problem jest natury technicznej, organizacyjnej, prawnej, ...?
Problemy natury:
Technicznej - nie aż tak - u nas (w Stopiezwrotu) takie coś odpaliliśmy testowo.
Organizacyjnej - domy maklerskie nie chciały współporacować (mimo, że mieli dostać od nas i soft, i klientów!), a jak coś zmienią bez zawiadomienia, to szlag trafi całe API.
Prawnej - j.w. - niektórzy (czyt. dyrektorzy informatyów) uznawali to za hackerstwo, a prawda jest taka, że przeszkadzało im to w spożywaniu kolejnej puszki piwa w pracy.

Dombrek

Data: 2010-05-27 12:22:01
Autor: scom
poczatek...

> [...]
Prawnej - j.w. - niektórzy (czyt. dyrektorzy informatyów) uznawali to za hackerstwo, a prawda jest taka, że przeszkadzało im to w spożywaniu kolejnej puszki piwa w pracy.

Rozumiem, dzięki za info. Czyli pozostaje napisać samemu skrypt autologowania,
wysyłania zleceń, etc. lub gra na Forexie...
Sebastian

Data: 2010-05-27 12:44:57
Autor: zenek
poczatek...
scomWYTNIJTO@onet.eu pisze:
[...]

Dzieciaku wez w uklad z kims kto handluje z Chinczykami, na bele jakim towarze masz 50% zysku. Na gieldzie dzisiaj to najwyzej mozesz miec dupsko zruchane.

Data: 2010-05-27 12:59:10
Autor: marfi
poczatek...
Użytkownik "zenek" <zenek@op.pl> napisał w wiadomości news:htlif8$kf1$1news.onet.pl...
scomWYTNIJTO@onet.eu pisze:

Dzieciaku wez w uklad z kims kto handluje z Chinczykami, na bele jakim towarze masz 50% zysku. Na gieldzie dzisiaj to najwyzej mozesz miec dupsko zruchane.

  Skądże ten ton wyższości?
  To że handlujesz z Chińczykami bele jakim towarem wcale nie oznacza, że każdy musi to robić.

--
marfi

Data: 2010-05-27 13:11:02
Autor: zenek
poczatek...
scomWYTNIJTO@onet.eu pisze:

[...]

A co za roznica czy handlujesz papierem toaletowym na GPW czy tanimi podrobami z chin ?
Wazny jest zysk.

Data: 2010-05-27 13:18:24
Autor: marfi
poczatek...
scomWYTNIJTO@onet.eu pisze:

[...]

A "pl.biznes.wgpw" coś Ci mówi czy uszkodziłeś sobie mózg chińskim bimbrem i już nie kumasz?

--
marfi

Data: 2010-05-27 14:18:31
Autor: zenek
poczatek...
scomWYTNIJTO@onet.eu pisze:

[...]

Fakty chyba pomylilem       warszqawska Gielda papierow bezwartosicowych ?

Data: 2010-05-27 14:21:05
Autor: Delfino Delphis
poczatek...
zenek wrote:

Fakty chyba pomylilem       warszqawska Gielda papierow bezwartosicowych ?

Po co tak pieprzyć? Skoro ktoś to kupuje, to jak najbardziej mają wartość. Wysokie C/Z wręcz skłaniają twierdzić, że wartość mają bardzo dużą :P

Data: 2010-05-27 14:47:15
Autor: Delfino Delphis
poczatek...
zenek wrote:

Frajerstwo to kupuje naganiane przez innych frajerow.

No tak, to można podciągnąć pod wszystko co się kupuje. Innymi słowy nic nie ma wartości.

Data: 2010-05-27 15:19:04
Autor: marfi
poczatek...
Użytkownik "zenek" <zenek@op.pl> napisał w wiadomości news:htlp7d$c30$1news.onet.pl...
Delfino Delphis pisze:
zenek wrote:

[...]

  Nie wiem jak Ty ale ja na szczęście nie mam obowiazku kupować tego bezpośrednio czy pośrednio :)

--
marfi

Data: 2010-05-27 17:23:03
Autor: marfi
poczatek...
Użytkownik "Dombrek" <dombrek@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:htlbdb$v0g$1news.onet.pl...
Też fajnie. Też chcemy. Oficjalnie nie ma w Polsce API do GPW.

  Oficjalnie moze nie ma ale faktycznie jest bo kiedyś studiowałem taki dokument - pomijając jego treść, warunki, które musiało spełnić oprogramowanie na nim oparte i testy poprzedzające podłączenie do "produkcyjnego" systemu WGPW raczej są poza zasięgiem przeciętnego śmiertelnika.

--
marfi

Data: 2010-05-27 11:24:56
Autor: Delfino Delphis
poczatek...
scomWYTNIJTO@onet.eu wrote:

4) Zlecenia chciałbym składać w pełni automatycznie (np. za pomocą
dedykowanego programu komputerowego). Potrzebny jest więc interfejs
programistyczny (API) to umożliwiający?

Jeśli myślisz o automatyce to zapomnij o WGPW i zacznij od Foreksa. Na bossa.pl masz np. metatradera i w MQLu napiszesz sobie jaki chcesz automat.

Data: 2010-05-27 11:55:15
Autor: scom
poczatek...
> [...]
> Jeśli myślisz o automatyce to zapomnij o WGPW i zacznij od Foreksa. Na bossa.pl masz np. metatradera i w MQLu napiszesz sobie jaki chcesz automat.

Tak, wiem, dzięki. W tej chwili piszę własny system, który jest dość ogólny. Właśnie testuję go na Forexie, chciałbym zobaczyć jak zachowuje się na WGPW. Ale widocznie nie jest to trywialne...

Pozdrawiam,
Sebastian

Data: 2010-05-27 17:23:59
Autor: milosc
poczatek...
On 5/27/2010 11:55 AM, scom@onet.eu wrote:
Jeśli myślisz o automatyce to zapomnij o WGPW i zacznij od Foreksa. Na
bossa.pl masz np. metatradera i w MQLu napiszesz sobie jaki chcesz automat.

Jak przychodzi do porzadnego testowania na roznych rynkach i na duzej ilosci danych to raczej metatrader wymieka. No i sam mql tez troche taki kulawy jest jako jezyk. Stawiam, ze jesli interesuje Cie tak niski timeframe i stopien zaawansowania Twoich algorytmow jest taki jak piszesz to pewnie skonczysz piszac wlasny system do backtestingu.
Anyway, jak bedziesz mial fajne equity to podlacze Ci to za free chocby i pod currenexa :)

Data: 2010-05-28 12:07:58
Autor: scomWYTNIJTO
poczatek...
Jak przychodzi do porzadnego testowania na roznych rynkach i na duzej ilosci danych to raczej metatrader wymieka. No i sam mql tez troche taki kulawy jest jako jezyk.

Prawdę mówiąc piszę to w c++, komunikacja z mt odbywa się za pomocą dllki
(tylko dla real time data). Do testowania algotradera napisałem kawałek własnego softu...
Stawiam, ze jesli interesuje Cie tak niski timeframe i stopien zaawansowania Twoich algorytmow jest taki jak piszesz to pewnie skonczysz piszac wlasny system do backtestingu.

A to się okaże ;) Tak, czy owak dam Wam znać za 2-3 miesiące.

Sebastian

Data: 2010-05-27 17:48:12
Autor: george
poczatek...

<scomWYTNIJTO@onet.eu> wrote in message news:60b5.00000282.4bfe2ca5newsgate.onet.pl...
[...]

(wig20 raczej, wig sobie odpuść skomplikowane technicznie)

2) Potrzebne mi są notowania ciągłe i bez opóźnień w czasie.
NOL3, bossa

3) Chcę grać na interwałach minutowych, chodzi mi o szybkie składanie
bardzo krótkich zleceń (trwających czasem kilka minut).

i tu mnie zaciekawiłes. Jakiś algorytm HFT ? Jesli tak to poczytaj o tym wiecej.
U nas nie dasz rady.

4) Zlecenia chciałbym składać w pełni automatycznie (np. za pomocą dedykowanego
programu komputerowego). Potrzebny jest więc interfejs programistyczny (API) to
umożliwiający?

bezpośredni nie. Pośrednio owszem można sobie taki wyobrazić, ale to juz rozmowa programisty z programistą.

Część z tych warunków spełnia eMakler z mBanku. Znacie jakieś lepsze alternatywy?
bossa.pl

Data: 2010-05-28 11:58:28
Autor: scomWYTNIJTO
poczatek...
> [...]
> bardzo krótkich zleceń (trwających czasem kilka minut).

i tu mnie zaciekawiłes. Jakiś algorytm HFT ? Jesli tak to poczytaj o tym wiecej.

Tak, HFT. Indykatory chce, w głównej mierze, wyciągnąć z CWT/DWT, do klasyfikacji i rozpoznawania wzorców mam zamiar użyć neuronów + plus kilka
innych szczegółów...
Na razie to tylko zabawa.

> [...]
> umożliwiający?

bezpośredni nie. Pośrednio owszem można sobie taki wyobrazić, ale to juz rozmowa programisty z programistą.

W sumie moja praca, w dużej mierze, opiera się na pisaniu softu.
Skoro nie ma zunifikowanego API, pozostają "domowe sposoby".

Data: 2010-05-28 17:51:41
Autor: george
poczatek...

<scomWYTNIJTO@onet.eu> wrote in message news:60b5.0000032b.4bff93c4newsgate.onet.pl...
> [...]

Tak, HFT. Indykatory chce, w głównej mierze, wyciągnąć z CWT/DWT,
do klasyfikacji i rozpoznawania wzorców mam zamiar użyć neuronów + plus kilka

zanim zaczniesz sie bawić w API do systemów notowań / zleceń przestuj strategię na historycznych danych intra. Może sie okazać że pisanie domowego API do "zlecen" nie bedzie miało sensu wiec
nie zmarnujesz czasu :).

Dlaczego wątpię w HFT u nas ? Poczytaj o modelu na którym bazują gracze HFT w USA.
Chodzi mi o ukłony ze strony giełdy do tych co robia "obrot". U nas jedna z podstaw tego modelu nie działa choćbyś nie wiem jak obracał.

> [...]

W sumie moja praca, w dużej mierze, opiera się na pisaniu softu.
Skoro nie ma zunifikowanego API, pozostają "domowe sposoby".

tak, o "domowe sposoby" mi chodziło :), troche hackow/ troche spy'a itd.

george

poczatek...