podatek od dochodow osobistych - miejsce zamieszkania / zameldowania

Data: 2009-03-05 23:19:40
Autor: lbz
podatek od dochodow osobistych - miejsce zamieszkania / zameldowania

czy prawda jest, ze mozna sobie wybrac czy podatek od dochodow osobistych placi sie w miejscu zamieszkania czy zameldowania?

czesta praktyka w wawie jest, ze ludzie zostaja zameldowani w swoich rodzinnych miejscowosciach i latami tam placa podatki, czy to jest zgodnie z polskimi przepisami podatkowymi? wydaje mi sie, ze nie i ze w ciagu miesiaca od zmiany miejsca zamieszkania nalezy wyslac nip-3 i zmienic wlasciwosc urzedu skarbowego?

czym grozi pozostanie w starym urzedzie?

i czy zmiana miejsca zamieszkania wymusza od razu meldunek w nowym miejscu?

a co jesli nie wiesz czy twoj pobyt w nowym miejscu potrwa pare miesiecy czy pare lat?

Data: 2009-03-05 17:06:39
Autor: witek
lbz wrote:
czy prawda jest, ze mozna sobie wybrac czy podatek od dochodow osobistych placi sie w miejscu zamieszkania czy zameldowania?

zawsze podlega sie pod US w miejscu faktycznego zamieszkanie niezaleznie co masz w papierach.

czesta praktyka w wawie jest, ze ludzie zostaja zameldowani w swoich rodzinnych miejscowosciach i latami tam placa podatki, czy to jest zgodnie z polskimi przepisami podatkowymi?

nie

wydaje mi sie, ze nie i ze w ciagu miesiaca od zmiany miejsca zamieszkania nalezy wyslac nip-3 i zmienic wlasciwosc urzedu skarbowego?

tak

czym grozi pozostanie w starym urzedzie?

kara za nieuaktulanienie danych

i czy zmiana miejsca zamieszkania wymusza od razu meldunek w nowym miejscu?

tak, po za przypadkami wakacji, pobytu do 3 dni itp

a co jesli nie wiesz czy twoj pobyt w nowym miejscu potrwa pare miesiecy czy pare lat?
bez znaczenia
medlujesz sie bo mieszkasz,
jak bedziesz wyjezdzal to sie wymeldujesz. Informacja o tym, czy bedziesz dlugo czy krotko nie jest do niczego potrzebna.

Data: 2009-03-06 09:22:07
Autor: Jacek_P
witek napisal:
> [...]
jak bedziesz wyjezdzal to sie wymeldujesz. Informacja o tym, czy bedziesz dlugo czy krotko nie jest do niczego potrzebna.

I bedziesz wtedy lojalnym wobec panstwa uczciwym idiota.
Kazde przemeldowanie powoduje wymiane dowodu osobistego,
prawa jazdy, dowodow rejestracyjnych, papierow zwiazanych
z prowadzeniem DG itd. Kasa, kasa, kasa...
--
Pozdrawiam,

Jacek

Data: 2009-03-06 08:36:04
Autor: witek
Jacek_P wrote:
Kazde przemeldowanie powoduje wymiane dowodu osobistego,
prawa jazdy, dowodow rejestracyjnych, papierow zwiazanych
z prowadzeniem DG itd. Kasa, kasa, kasa...

taaaa, powiedział co wiedział.

Data: 2009-03-07 12:23:38
Autor: Jacek_P
witek napisal:
Jacek_P wrote:
> Kazde przemeldowanie powoduje wymiane dowodu osobistego,
> prawa jazdy, dowodow rejestracyjnych, papierow zwiazanych
> z prowadzeniem DG itd. Kasa, kasa, kasa...

taaaa, powiedział co wiedział.

A masz cos merytorycznie do powiedzenia? ;)
Moze wiesz cos na temat zniesienia odplatnosci od wystawienia
tych druczkow, blankietow, pseudo-kart itd?

Bo jezeli bylby to tylko nieodplatny wpis w bazie PESEL,
a na druczkach bylby ten PESEL jako odsylacz do wpisow
w bazie to OK. Ale jezeli struktury panstwowe sterowane
przez cwiercinteligentow z Wiejskiej zmuszaja mnie do
zbednych wydatkow, to bede sie przed tymi wydatkami bronil.
--
Pozdrawiam,

Jacek

Data: 2009-03-07 13:48:39
Autor: Tomek
Dnia 07-03-2009 o 13:23:38 Jacek_P <Lato-i-Upal@cyf-kr.edu.pl> napisał(a):

witek napisal:
Jacek_P wrote:
> [...]

przez cwiercinteligentow z Wiejskiej zmuszaja mnie do
zbednych wydatkow, to bede sie przed tymi wydatkami bronil.

Pewnie chodziło witkoi o to, że d.o. jest jedynym dokumentem
w którym masz adres zameldowania. Pozostałe powinny
być na adres zamieszkania.

--
Pozdrawiam,
Tomek

Data: 2009-03-06 10:50:33
Autor: MariuszM
podatek od dochodow osobistych - miejsce zamieszkania / zameldowania
A co jeśli wynajmuje się mieszkanie i właściciel nie chce zameldować?

--

pozdrawiam,
Mariusz

Data: 2009-03-06 08:33:49
Autor: witek
MariuszM wrote:
A co jeśli wynajmuje się mieszkanie i właściciel nie chce zameldować?

to nie właściciel melduje tylko ty sie meldujesz

Data: 2009-03-06 10:51:25
Autor: Liwiusz
MariuszM pisze:
A co jeśli wynajmuje się mieszkanie i właściciel nie chce zameldować?

   Zgoda właściciela nie jest konieczna do zameldowania.

--
Liwiusz

Data: 2009-03-06 10:56:34
Autor: Liwiusz
MariuszM pisze:
A co jeśli wynajmuje się mieszkanie i właściciel nie chce zameldować?

   Może trochę doprecyzuję, temat ten obrósł w wiele mitów.

   Przede wszystkim obowiązek meldunkowy ciąży na osobie, która gdzieś mieszka i nie jest do tego potrzebna zgoda właściciela mieszkania.

   Standardowo osoba meldująca się powinna przedstawić tytuł prawny do lokalu. Skoro lokal wynajmujesz, to umowa najmu jest tytułem prawnym i na tej podstawie można się zameldować.

   Często jest tak, że pisemnego tytułu prawnego nie mamy (np. mieszkamy u kogoś "kątem"), wtedy należy przy meldowaniu się przyjść z osobą która taki tytuł prawny posiada (umowa najmu, właściciel itp.) i potwierdzi, że tam mieszkamy (proszę nie mylić potwierdzenia zamieszkania z udzieleniem zgody na zameldowanie).

   Jeśli ktoś jest w takiej sytuacji, że ani nie ma pisemnego tytułu prawnego, ani nie ma osoby, która chce potwierdzić mu pobyt, może zameldować się na drodze decyzji administracyjnej. Urząd przeprowadzi postępowanie mające na celu sprawdzenie, czy osoba chcąca się zameldować, faktycznie tam zamieszkuje, a następnie wyda odpowiednią decysję.

--
Liwiusz

Data: 2009-03-06 11:13:57
Autor: MariuszM
podatek od dochodow osobistych - miejsce zamieszkania / zameldowania
A toś mnie zaskoczył.

  Standardowo osoba meldująca się powinna przedstawić tytuł prawny do lokalu. Skoro lokal wynajmujesz, to umowa najmu jest tytułem prawnym i na tej podstawie można się zameldować.

Tylko, że jak właściciel sobie nie życzy, to mam to zrobić w tajemnicy? I tak się dowie.

[...]

No i po takiej akcji mogę się pożegnać z mieszkaniem.

Większość wynajmujących nie melduje się, taka jest praktyka, wynajmujący też nie chcą meldować lokatorów, bo naczytali się, że nie będzie można ich potem usunąć.

A tak poza tym jak US może udowodnić gdzie mieszkam, a gdzie nie, są jakieś kryteria? Przecież w mieszkaniu rodziców, gdzie jestem zameldowany bywam w miarę regularnie, a tylko często stamtąd wyjeżdżam :)

--

pozdrawiam,
Mariusz

Data: 2009-03-06 11:17:01
Autor: Liwiusz
podatek od dochodow osobistych - miejsce zamieszkania / zameldowania
MariuszM pisze:
A toś mnie zaskoczył.

[...]

   To co z tego, że się dowie? Zresztą myślisz, że chodzi co miesiąc do urzędu i sprawdza? A nawet jeśli tak, to co z tego? Jak właściciel będzie sobie życzył, abyś oglądał tylko telewizję Trwam w mieszkaniu, to też będziesz go słuchał?

[...]

   W każdej chwili możesz pożegnać się z mieszkaniem - zgodnie z okresami wypowiedzenia określonymi w umowie lub prawie cywilnym.

Większość wynajmujących nie melduje się, taka jest praktyka, wynajmujący też nie chcą meldować lokatorów, bo naczytali się, że nie będzie można ich potem usunąć.

   Kłopot z usunięciem lokatora jest identyczny, bez względu na fakt zameldowania.

A tak poza tym jak US może udowodnić gdzie mieszkam, a gdzie nie, są jakieś kryteria? Przecież w mieszkaniu rodziców, gdzie jestem zameldowany bywam w miarę regularnie, a tylko często stamtąd wyjeżdżam :)

   Na przykład wie, że pracujesz codziennie 300km od miejsca zameldowania.

--
Liwiusz

Data: 2009-03-06 11:48:32
Autor: MariuszM
podatek od dochodow osobistych - miejsce zamieszkania / zameldowania

  Na przykład wie, że pracujesz codziennie 300km od miejsca zameldowania.

Znam gościa, który postawił sobie domek 250 km od miejsca pracy. Przyjeżdża do pracy w poniedziałek w południe i w piątek wraca do domu i do rodziny. Czasami pokombinuje z nadgodzinami tak, żeby być w domu dłużej o jeden dzień. W ciągu tygodnia mieszka kątem w jakiejś kawalerce.
I co gdzie On ma być zameldowany?
Jakie kryterium przyjąć? Bo jeśli czasowe, tzn. gdzie najwięcej czasu przebywa, to musiałby się gość zameldować w miejscu pracy.

--

pozdrawiam,
Mariusz

Data: 2009-03-06 11:55:04
Autor: Liwiusz
MariuszM pisze:

[...]

   Pytasz się o praktykę, czy teorię? W praktyce zamelduje się tam, gdzie ma rodzinę. W teorii po 3 dobach mieszkania kątem w kawalerce ma się tam zameldować.

--
Liwiusz

Data: 2009-03-06 11:57:27
Autor: MariuszM
[...]

A wracając od piątku do poniedziałku (czasami wtorku) do domu, ma się znowu przemeldowywać?
Durna ta teoria.

--

pozdrawiam,
Mariusz

Data: 2009-03-06 12:10:17
Autor: Liwiusz
MariuszM pisze:

[...]

   Można jeszcze pokombinować z meldunkiem stałym w domu i tymczasowym w miejscu pracy (np. studenci często meldują się tymczasowo w akademikach na czas roku szkolnego, pozostawiając sobie meldunek stały w domu rodzinnym - prowadzi to do dalszych absurdów - np. w ciągu roku akademickiego ich właściwym US jest US w mieście, gdzie się uczą, ale że i tak do rozliczeń PITa liczy się dzień zamieszkania 31 grudnia danego roku, to podatki i tak idą do miasta rodzinnego - jeśli w tym czasie tam mieszkali (o co nietrudno w okresie świątecznym) i dokonali prawidłowej zmiany US.

   Teoria jest durna, jak cała ustawa. Tak to jest, jak państwo chce wiedzieć i móc za dużo. Ogólnie to jakoś działa, ale przy zbyt skomplikowanym stanie faktycznym obnaża swoją głupotę. Tak jest z wieloma sprawami. Nieraz oczywistymi, nieraz nie.

   Na przykład: żona Kowalskiego może mu gotować obiady za darmo, podobnie żona Wiśniewskiego dla Wiśniewskiego, ale jak będą chcieli się wymienić żonami, aby im obiady gotowały, to nie można - ZUSy, srusy, działalności itp. Nie do realizacji (legalnie). A czym się te dwie sytuacje różnią? Praktycznie niczym. Problemem jest tylko państwo, które chce za dużo i w nietypowych sytuacjach "się wykrzacza".

--
Liwiusz

Data: 2009-03-06 11:22:51
Autor: Wojciech Bancer
On 2009-03-06, Jacek_P <Lato-i-Upal@cyf-kr.edu.pl> wrote:

[...]

I bedziesz wtedy lojalnym wobec panstwa uczciwym idiota.
Kazde przemeldowanie powoduje wymiane dowodu osobistego,
prawa jazdy, dowodow rejestracyjnych, papierow zwiazanych
z prowadzeniem DG itd. Kasa, kasa, kasa...

Czasowe nie powoduje, więc nie każde.

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2009-03-07 00:17:02
Autor: lbz
podatek od dochodow osobistych - miejsce zamieszkania / zameldowania

mam wrazenie, ze placenie podatkow w miejscu zameldowania, a nie zamieszkania staje sie powszechna praktyka - w mojej robocie kadrowa twierdzi, ze polowe pracownikow nadal placi podatki w miejscu zameldowania, choc w wawie mieszkaja juz 5-10 lat (a zameldowanie maja z dawnych lat u rodzicow)

nawet w pracy maja maja formularze, urzad skarbowy wlasciwy wg miejsca zamieszkania/zameldowania (zaznaczyc wybrane)

i jakos nie slyszalem, by ktokolwiek kiedykolwiek sie przyczepil.....

choc znajac zycie moze to prowadzic do problemow....

Data: 2009-03-06 19:48:26
Autor: witek
lbz wrote:

i jakos nie slyszalem, by ktokolwiek kiedykolwiek sie przyczepil.....

za to kiedyś zrobią hurtową akcję

Data: 2009-03-07 07:58:44
Autor: Liwiusz
witek pisze:
lbz wrote:

i jakos nie slyszalem, by ktokolwiek kiedykolwiek sie przyczepil.....

za to kiedyś zrobią hurtową akcję

   Musieliby chyba zatrudnić do tego milion nowych urzędników ;)

--
Liwiusz

Data: 2009-03-07 09:40:08
Autor: cef
Liwiusz wrote:

i jakos nie slyszalem, by ktokolwiek kiedykolwiek sie
przyczepil.....
za to kiedyś zrobią hurtową akcję

  Musieliby chyba zatrudnić do tego milion nowych urzędników ;)

Zostaniesz kiedyś Ministrem Płacy Pracy na Czasy Cięzkiego Kryzysu

Data: 2009-03-11 23:45:44
Autor: Gotfryd Smolik news
On Sat, 7 Mar 2009, Liwiusz wrote:

witek pisze:
lbz wrote:

i jakos nie slyszalem, by ktokolwiek kiedykolwiek sie przyczepil.....

za to kiedyś zrobią hurtową akcję

 Musieliby chyba zatrudnić do tego milion nowych urzędników ;)

  Y, któryś rząd postanowi zrobić "podatnikom dobrze" i podatnicy się sami
przejadą.
  Jeszcze nie wiem jak, ale coś wymyślą ;)
  I pewnie jak zwykle - wyjdzie niechcący :>

  Dziś jest to tylko problem ulgi za internet :) (i wysoce prawdopodobnego
przyznania się podatnika, że mieszka gdzie indziej), a nie tak dawno
na wsiach była to ulga "budowlana" (sądząc z opisów było trochę takich
co się zdziwiło, kiedy US zażądał zwrotu ulg z odsetkami za 5 lat :>,
nie zdawali sobie sprawy że naruszajac prawo budowlane "bo papiery
na budynek gospodarczy są duuuużo tańsze" w stopę sobie może nie
strzelają, ale polewają kwasem - bolało będzie dopiero za chwilę).

pzdr, Gotfryd

Data: 2009-03-08 21:23:34
Autor: Borys Pogoreło
Dnia Fri, 06 Mar 2009 19:48:26 -0600, witek napisał(a):

i jakos nie slyszalem, by ktokolwiek kiedykolwiek sie przyczepil.....

za to kiedyś zrobią hurtową akcję

 Ja przypuszczam, że te mniejsze miejscowości z meldunkami skutecznie
lobbują za status quo :) Wyprostowanie tego mocno przykręciłoby im kurek z
kasą, której trochę zostaje w gminie.

--
Borys Pogoreło
borys(#)leszno,edu,pl

podatek od dochodow osobistych - miejsce zamieszkania / zameldowania