podłączenie kabla do wtyczki

Data: 2009-08-27 08:19:34
Autor: P.
podłączenie kabla do wtyczki
Witam
Czy we wtyczce z bolcem podłączenie fazy z konkretnej strony ma jakieś znaczenie? Krótko mówiąc z której strony wtyczki (patrząc od góry na rozkręconą wtyczkę) podłączamy brązowy?

pozdr

Data: 2009-08-27 09:37:04
Autor: slonko
P. pisze:
[...]

faza z lewej strony, uziom gora, 0 z prawej

Data: 2009-08-27 09:56:39
Autor: TomT
Użytkownik "slonko" <slonko@stumilowy.las.com> napisał w wiadomości news:h75d3c$cci$1news.onet.pl...
P. pisze:
[...]

Jakie to ma znaczenie skoro w gniazdkach podwójnych z uziemieniem faza jest w dziurkach nad sobą?
Zatem wkładając tą samą wtyczkę do obu gniazdek raz faza jest po lewej a raz po prawej.
Chyba, że się mylę.

TomT

Data: 2009-08-27 10:27:41
Autor: slonko
TomT pisze:

[...]

Ma i to bardzo duze. Takie sa wytyczne :) Musisz sobie w normach poszukac.
O ile "zwykly sprzet" typu telewizor, lodowka itp bedze pracowac. To np. pompa od pieca juz nie bardzo.

Data: 2009-08-27 10:45:55
Autor: kris
podłączenie kabla do wtyczki
Użytkownik "slonko" <slonko@stumilowy.las.com> napisał w wiadomości news:h75g29$mlf$1news.onet.pl...
TomT pisze:

..
To np.  pompa od pieca juz nie bardzo.

Jak nie jak tak.
Większość pomp które widzialem nie mają pojecia o tym problemie.

Krzysiek

Data: 2009-08-27 10:57:26
Autor: slonko
TomT pisze:
.
To np.  pompa od pieca juz nie bardzo.

Jak nie jak tak.
Większość pomp które widzialem nie mają pojecia o tym problemie.

  a jednak pompa w LING`u - Klimosza nie poleci na fazie z prawej. Sprawdzone i przetestowane.
Reszty nie testowalem poniewaz wszystkie gniazda mam zrobione zgodnie ze sztuka.

Data: 2009-08-27 12:09:16
Autor: Big Jack
podłączenie kabla do wtyczki
W wiadomości
*slonko* napisał(-a):

Reszty nie testowalem poniewaz wszystkie gniazda mam zrobione zgodnie
ze sztuka.

A jak sobie poradziłeś z gniazdami podwójnymi? Czy może masz wszystkie pojedyncze żeby sztuce się nie sprzeniewierzyć?

--
Big Jack
         //////     GG: 660675

Data: 2009-08-27 12:26:11
Autor: slonko
*slonko* napisał(-a):

[...]

mam pojedyncze gniazda łączone w puszkach. puszki sa pojedyncze , podwojne lub potrojne w zaleznosci od tego ile gniazd bylo potrzeba, na to wszystko odpowiednia ramka i tyle.
wszystko w zestawach Legrand Cariva

Data: 2009-08-28 09:17:56
Autor: kris

Użytkownik "slonko" <slonko@stumilowy.las.com> napisał w wiadomości news:h75hq1$s6q$1news.onet.pl...
Reszty nie testowalem poniewaz wszystkie gniazda mam zrobione zgodnie ze sztuka.

Jaka sztuką? Jaskieś przepisy na poparcie tego co piszesz poproszę.

Krzysiek

Data: 2009-08-28 09:33:16
Autor: slonko
kris pisze:
[...]

musisz miec przepisy do tego ?? rob jak uwazasz w kazdym pokoju inaczej :)
To ze w kranie kurek z ciepla woda jest po lewej - tez reguluja przepisy ? a tak sie wlasnie przyjmuje.
Z kilkoma elektrykami mialem do czynienia i zadnemu z nich nie przyszlo do glowy dawac faze z prawej. Zmowili sie ?

Data: 2009-08-28 10:45:56
Autor: kris

Użytkownik "slonko" <slonko@stumilowy.las.com> napisał w wiadomości news:h78189$7qt$1news.onet.pl...
kris pisze:
[...]

Jak montują podwójne gniazdka ich się zapytaj albo sam mi powiedz?

Krzysiek

Data: 2009-08-28 10:55:48
Autor: Panslavista

kris pisze:
[...]

W zasadzie powinno się przewody krzyżować, ale były gniazdka
konstrukcyjnie wykonane ze stałym połączeniem bez krzyżowania np. w
przedłużaczach.
Kiedyś normy były, ale nie pamiętam co się z nimi stało...

Data: 2009-08-28 11:24:19
Autor: Jarek P.
kris <k1s2z3y4s5z6t7o8f9c@poczta.onet.pl> wrote:

Jak montują podwójne gniazdka ich się zapytaj albo sam mi powiedz?

Tak samo montują.

J.

Data: 2009-08-28 11:25:27
Autor: kris

Użytkownik "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:h787o5$dnc$1inews.gazeta.pl...
kris <k1s2z3y4s5z6t7o8f9c@poczta.onet.pl> wrote:

Jak montują podwójne gniazdka ich się zapytaj albo sam mi powiedz?

Tak samo montują.

Tylko ze wtedy w jednym gniazdku bedzie faza po lewj a w drugim po prawej.

Krzysiek

Data: 2009-08-28 12:11:14
Autor: Jarek P.
podłączenie kabla do wtyczki
kris <k1s2z3y4s5z6t7o8f9c@poczta.onet.pl> wrote:

Tylko ze wtedy w jednym gniazdku bedzie faza po lewj a w drugim po
prawej.

Zależy od gniazdka. Całkiem sporo jest gniazdek podwójnych zachowujących tą zasadę. Jedne mają gniazdka ustawione nie bolcami do siebie, a gniazdko pod gniazdkiem, inne są wewnętrznie łączone na krzyż.
A nawet jeśli mamy zwykłe, popularne gniazdko podwójne to i tak żaden szanujący się elektryk (elektryk! a nie Pan Kazio) nie podłączy go inaczej niż w zgodzie z owym dobrym zwyczajem. Bo tak jak paru kolegów tu już pisało, norm na to żadnych nie ma, to tylko dobry zwyczaj, ale po nim m.in. można rozróżnić instalacje robione przez fachowca od instalacji rzeźbionych przez Pana Kazia.

J.

Data: 2009-08-28 12:21:35
Autor: kris

Użytkownik "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:h78ag4$opf$1inews.gazeta.pl...
[...]

W niektórych gniazdkach nie ma możliwości podłączenia inaczej. I faza w każdum z gniazdek będzie z innej strony bolca- ale w obu gniazdkach w prawej dziurce.
Zresztą nie ma o co kopi kruszyć- odwrotne połączenie nie niesie za sobą żdnych negatywnych skutków czy zagrożeń.

Krzysiek

Data: 2009-08-28 14:31:07
Autor: Miroo
podłączenie kabla do wtyczki
Date: Fri, 28 Aug 2009 12:11:14 +0200, name: Jarek P.:

Zależy od gniazdka. Całkiem sporo jest gniazdek podwójnych zachowujących tą zasadę. Jedne mają gniazdka ustawione nie bolcami do siebie, a gniazdko pod gniazdkiem,

Raz takie "niechcący" zamontowałem i do tej pory klnę. Nie mogę
przykłądowo jednocześnie podłączyć komputera i monitora, bo 99%
przewodów zasilających sprzęt komputerowy ma wtyczki na płask (przewód
prostopadły do bolców). Na szczęście w ogóle rzadko używam tego
gniazda :) A klnę na siebie, że nie przewidziałem takiego problemu :(

Pozdrawiam
Miroo

Data: 2009-08-28 15:06:18
Autor: TomT
[...]

Zupełnie jak w "Konopielce": Zboże można żąć tylko sierpem.
Nie ma sensu, ale jest profesjonalnie.
Wolę moją instalację, zrobioną po amatorsku ale sprawną i bezpieczną niż poprzednią, która była robiona przez fachowca z papierami niecałe 10 lat temu. Wołała o pomstę do nieba.

TomT

Data: 2009-08-28 21:36:43
Autor: Jarek P.
TomT <tom18pl@WywalTO_op.pl> wrote:

Zupełnie jak w "Konopielce": Zboże można żąć tylko sierpem.

Bez przesady, pewna drobna różnica jest widoczna bez specjalnego dumania. Żyto kosą ścinało się o wiele szybciej. Czy potrafisz podać jakiekolwiek uzasadnienie dla instalowania gniazdek "jak leci"?

niż poprzednią, która była robiona przez fachowca z papierami niecałe
10 lat temu. Wołała o pomstę do nieba.

Widać trafiłeś na partacza z papierami, nie na fachowca.

J.

Data: 2009-08-29 13:18:07
Autor: J23
Użytkownik "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:h79bkc$m3q$1inews.gazeta.pl...
[...]

Ja też robiłem sam instalację, bo wyznaję zasadę:
"Jak chcesz mieć coś zrobione dobrze - zrób to sam."

Pozdr
J23

Data: 2009-08-30 23:57:57
Autor: kogutek
> [...]

Bez przesady, pewna drobna różnica jest widoczna bez specjalnego dumania. Żyto kosą ścinało się o wiele szybciej. Czy potrafisz podać jakiekolwiek uzasadnienie dla instalowania gniazdek "jak leci"?
Jeśli nie ma żadnych przepisów określających jak ma być to nie trzeba uzasadniać
podłączania gniazdek w sposób dowolny. Jedyne uregulowanie dotyczy odpowiedniego
podłączenia przewodu zielono-żółtego. Reszta jest dowolna. Nie istnieje żadne
pojęcie że fachowcy coś robią tak a nie inaczej i dlatego tak ma być. Szkoła
falenicka uczy że w lewej dziurce a szkoła otwocka że w prawej. I w obu szkołach
dobrze uczą.  --

Data: 2009-08-31 23:17:19
Autor: Jarek P.
kogutek <kogutek44@vp.pl> wrote:

[...]

Ale tu nie ma żadnej szkoły falenickiej i otwockiej. Zwyczaj jest jeden i albo się do niego stosujesz albo nie. Oczywiście Twoja wola, zwyczaj to zwyczaj, nie jest obowiązkowy, ale to tak samo jak z "dzieńdobry" i "dziękuję". Też nie ma obowiązku stosowania, a jedynie zwyczaj i tak naprawdę trudno ów zwyczaj uzasadnić logiczniej niż "a bo tak jest milej i przyjemniej". A jednak się przyjął i stanowi niczym nienakazywaną, nie obwarowaną żadnymi przepisami, ale jednak społeczną normę, a niestosujący się do niej sami z siebie robią ćwoków i buraków. Daleki jestem od twierdzenia, że podłączający fazę do prawej dziury to ćwoki i buraki, ale widząc taką instalację z marszu mam mieszane odczucia co do fachowości instalatora. Wolno mi.

J.

Data: 2009-09-04 08:27:08
Autor: Big Jack
*slonko* napisał(-a):

To ze w kranie kurek z ciepla woda jest po lewej - tez
reguluja przepisy ?

Tak. Nie pamiętam w tej chwili czyje to jest rozporządzenie, ale na pewno jest to prawnie uregulowane.

Data: 2009-09-06 10:18:26
Autor: J23
*slonko* napisał(-a):
To ze w kranie kurek z ciepla woda jest po lewej - tez
reguluja przepisy ?
Tak. Nie pamiętam w tej chwili czyje to jest rozporządzenie, ale na pewno jest to prawnie uregulowane.

Co do położenia kabla fazowego bez przerwy słyszę,
 że gdzieś to jest ale nie pamiętam gdzie.
Wniosek z tego jeden że jest to nieokreślone.
Co do położenia kurka (a właściwie rurki) z ciepłą wodą,
pewnie jest to określone bo są przecież baterie termostatyczne
a w nich nie da się podłączyc odwrotnie.

Pozdr
J23

Data: 2009-09-06 10:29:28
Autor: Slavinka

Użytkownik "J23" <izydor@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]

pewnie jest to określone bo są przecież baterie termostatyczne
a w nich nie da się podłączyc odwrotnie.

NA  SZKOLENIACH  Z BHP  I SEPu  podawano normy, ale już dawno nie pracuję...

Data: 2009-08-27 20:53:38
Autor: TERRAnova
podłączenie kabla do wtyczki

Ma i to bardzo duze. Takie sa wytyczne :) Musisz sobie w normach poszukac.
O ile "zwykly sprzet" typu telewizor, lodowka itp bedze pracowac. To np. pompa od pieca juz nie bardzo.

Prosze wskaz norme albo inny przepis ktory nakazuje takie a nie inne laczenie przewodow.
Jesli nie jestes w stanie to nie pisz ze sa takie wytyczne.

Data: 2009-08-27 10:29:58
Autor: slonko
TomT pisze:

[...]

a masz tutaj - troche szczegolowiej

Data: 2009-08-27 10:37:12
Autor: ąćęłńóśźż
podłączenie kabla do wtyczki
Mozna zamówić kupic takie wykonanie gniazd podwójnych (wg normy "czeskiej"), że zera i fazy są skrzyzowane.
Ale przykładowo w gniazdach europejskich typu Schuco ze stykami uziemienia po bokach mozna włozyć wtyczkę i tak i tak.
JaC

-- -- -

Data: 2009-08-30 23:46:59
Autor: kogutek
TomT pisze:

> [...]
> Zatem wkładając tą samą wtyczkę do obu gniazdek raz faza jest po lewej a > raz po prawej.

Nic tam konkretnego nikt nie napisał. Po co dajesz linki do tekstów pisanych
przez przypadkowe osoby?

Data: 2009-08-27 10:53:14
Autor: Big Jack
*TomT* napisał(-a):

[...]

Nie mylisz się, dokładnie tak będzie. Nie spotkałem do tej pory gniazd z podłączeniem "na krzyż", tak żeby faza zawsze trafiała do tego samego przewodu we wtyczce. A nie sądze żeby produkowane u nas gniazda były niezgodne z normami.

Data: 2009-08-27 18:18:36
Autor: J23
P. pisze:
[...]

a ja mam fazę z prawej
z tego co wiem w Polsce jak i w
wielu europejskich krajach (napewno oprócz
Anglii i Irlandii) mamy system niespolaryzowany.
Grunt to zachowac jakąś regułę a nie w kuchni inaczej,
w łazience inaczej, a co gorsza jedno gn. tak a drugie odwrotnie.
Urządzenia dla których położenie fazy ma znaczenie nie maja
założonej (Zatopionej) wtyczki tylko jest zakończone kabelkiem
(wtyczka jest dołączona ale nie podłączona).
Ja tak miałem przy kotle Buderusa.

Pozdr
J23

Data: 2009-08-27 11:22:11
Autor: Slavinka

Użytkownik "P." <grupydyskusyjne@op.pl> napisał w wiadomości
Witam
Czy we wtyczce z bolcem podłączenie fazy z konkretnej strony ma jakieś
znaczenie? Krótko mówiąc z której strony wtyczki (patrząc od góry na
rozkręconą wtyczkę) podłączamy brązowy?

    Bardzo mało jest urządzeń wymagających prezyzyjnego podłączenia. Często
w instalacjach dwuprzewodowych bolec połączony jest w gnieździe z zerowym,
gdyż przewody w tylko są trudne do wymiany bez kopania w ścianach. Więc jest
dowolność w tym względzie, o ile nie zacznie się stosować wyłączników
różnicowych. Szczególnie odporne na te zmiany są urządzenia oznaczone dużą
literą N.
    Zaś fachowcom radzę kupować wtyczki wzorcowe - wyświetlą czy zasilanie w
gnieździe jest i czy podłączone jest takie jak powinno być - oszczędzają
czas na diagnostyce sieci.

http://www.jbc.com.pl/testboy/testboy_tes_gn_wtyk.htm
http://www.armand.pl/index.php?p30,tester-gniazd-trojfazowych-16a
http://www.armand.pl/index.php?p31,tester-gniazd-trojfazowych-32-a