podmiana konwertera na antenie.

Data: 2009-05-12 03:42:41
Autor: Mamut
podmiana konwertera na antenie.
Witam.
Chcialbym kogos podpiac na doczepke do anteny sasiada. Sasiad ma
talerz z dwoma konwerterami na zezie od tego odchodza dwa kable do
diseqa. Teraz chcialbym wymienic jeden z tych konwerterow (ten od HB)
i podlaczyc za niego Twina z ktorego jeden kabel szedlby do diseqa
sasiada a drugi bezposrednio na tuner osoby ktorą chce podpiac.
Pytanie czy nie bedzie klopotu z jakimis napieciami zasilajacymi
konwertery? albo czy diseq nie zglupieje jak bedzie mial do obsluzenia
dwa konwertery zasilane z dwoch roznych tunerow? Bo sam konwerter twin
po to jest stworzony i tu nie widze klopotu. Czy zmiana konwertera na
twin moze skutkowac u niego zgasnieciem programow (zle ustawienia w
tunerze?) To starszy czlowiek ktory pewnie nie poradzi sobie z
przestawieniem czegokolwiek wiec nie chce go wkurzac :)
Czy wymienianie konwertera przy wlaczonym tunerze u sasiada moze
spowodowac u niego awarie tunera (tego sasiada podobno czesto nie ma w
domu i nie wiem czy bede mial okazje uprzedzic go o wymianie).
Pytanie 2: patrzac na talerz od strony konweterow, ktory konwerter
bedzie od HB: lewy czy prawy? wydaje mi sie ze prawy.

Data: 2009-05-12 13:26:30
Autor: pawell32
Mamut pisze:
[...]

możesz spokojnie podmieniać, wszystko będzie funkcjonować.

pawell

Data: 2009-05-12 13:51:02
Autor: Bartłomiej Zieliński
Użytkownik Mamut napisał:
Pytanie 2: patrzac na talerz od strony konweterow, ktory konwerter
bedzie od HB: lewy czy prawy? wydaje mi sie ze prawy.

To zależy, jak podłączył je monter.
Prosty eksperyment: odłącz kabel od jednego konwertera (przy wyłączonym tunerze) i spytaj sąsiada, co mu padło: HotBird czy Astra ;-)

* Bartłomiej Zieliński                http://zmitac.aei.polsl.pl/BZ/  *

Data: 2009-05-12 14:53:52
Autor: Wmak
podmiana konwertera na antenie.
To zależy, jak podłączył je monter.

Bajki piszesz.
To zupełnie nie zależy od montera tylko od układu satelitów na niebie.
Wmak

Data: 2009-05-12 18:22:17
Autor: Bartłomiej Zieliński
Użytkownik  Wmak napisał:
To zupełnie nie zależy od montera tylko od układu satelitów na niebie.

Mea culpa.
Wszystko dlatego, że u mnie monter podłączył "zeza na odwrót", tzn. kierunek główny na Astrę a zez na Hotbirda, podczas gdy lepiej byłoby na odwrót. Okazało się to dopiero po przeprowadzce, gdy stara antena zawisła w nowym miejscu.

* Bartłomiej Zieliński                http://zmitac.aei.polsl.pl/BZ/  *

Data: 2009-05-13 17:13:36
Autor: Robert_J
podmiana konwertera na antenie.
kierunek główny na Astrę a zez na Hotbirda, podczas gdy lepiej byłoby na odwrót. Okazało się to dopiero po przeprowadzce, gdy stara antena zawisła w nowym miejscu.

Przecież żeby to zauważyć wystarczy rzut oka na antenę, wcale nie trzeba do tego aż przeprowadzki ;-)). Ja niejeden raz widziałem już anteny montowane przez "panów monterów", gdzie A jest w głównej wiązce, a HB w bocznym listku ;-))).

Data: 2009-05-13 18:11:31
Autor: Bartłomiej Zieliński
Użytkownik Robert_J napisał:
Przecież żeby to zauważyć wystarczy rzut oka na antenę, wcale nie trzeba do tego aż przeprowadzki ;-)).

Niby nie trzeba, ale kiedy monter ustawiał tę antenę, na temat techniki satelitarnej nie wiedziałem praktycznie nic, prócz tego, że jest antena i tuner. A po przeprowadzce byłem już w stanie samodzielnie rozbudować instalację :-)

* Bartłomiej Zieliński                http://zmitac.aei.polsl.pl/BZ/  *

Data: 2009-05-12 17:06:25
Autor: K.K.
podmiana konwertera na antenie.
Pytanie 2: patrzac na talerz od strony konweterow, ktory konwerter
bedzie od HB: lewy czy prawy? wydaje mi sie ze prawy.

HB prawy
Astra lewy

Data: 2009-05-12 18:52:21
Autor: crazy
Mamut pisze:

[...]

Kup dobry konwerter. Czasami bywają wadliwe egzemplarze z walniętą separacją, właczysz jeden tuner to na drugim tunerze siądzie odbiór.
Czyli kupujesz dobry konwerter i sprawdzasz czy nie ma niespodzianek.
Tak w ogóle to kup Quad (z 4ema wyjściami) a może jeszcze kogoś podłaczysz ;)

Czy wymienianie konwertera przy wlaczonym tunerze u sasiada moze
spowodowac u niego awarie tunera

Tak, możesz niechcący zrobić zwarcie i spalić głowice w tunerze i będzie kłopot. Wszelkie prace należy wykonywać przy odłączonych od prądu tunerach.

Pytanie 2: patrzac na talerz od strony konweterow, ktory konwerter
bedzie od HB: lewy czy prawy? wydaje mi sie ze prawy.

To zalezy od ustawienia anteny, który kierunek jest obrany za główny.

Data: 2009-05-12 18:45:15
Autor: Wmak
crazy <crazy.crazy-- wytnij-- @gazeta.pl> napisał(a):
To zalezy od ustawienia anteny, który kierunek jest obrany za główny.

Jeszcze jeden bajkopisarz...

Już to wyjaśniliśmy: niezależnie od tego, który konwerter zamontowany centralnie a który z boku czy też oba poza głownym ogniskiem to zawsze patrząc sprzed anteny:
PRAWY będzie odbierać HOT BIRDA
LEWY będzie odbierać ASTRĘ

(oczywiście po wcelowaniu zestawem w oba satelity)
Wmak

Data: 2009-05-12 12:07:17
Autor: BearBag
On 12 Maj, 20:45, " Wmak" <w....@WYTNIJ.gazeta.pl> wrote:
crazy <crazy.crazy-- wytni...@gazeta.pl> napisał(a):

> [...]

PRAWY będzie odbierać HOT BIRDA
LEWY będzie odbierać ASTRĘ

(oczywiście po wcelowaniu zestawem w oba satelity)

tez mi sie tak wydaje, przeciez satelity nie zmieniaja sie na
niebie...

Co do moich pytan to z odpowiedzi rozumiem ze nie bedzie problemu z
diseqiem sasiada bo o to mi glownie chodzi?
czy konwerter Twin posiada w sobie dwa niezalezne konwertery czy
jednak sa jakos od siebie uzaleznione i jeden moze miec wplyw na
drugi ?

Data: 2009-05-13 17:55:34
Autor: crazy
BearBag pisze:

czy konwerter Twin posiada w sobie dwa niezalezne konwertery czy
jednak sa jakos od siebie uzaleznione i jeden moze miec wplyw na
drugi ?

Dwa niezalezne. Jednak niektóre elementy są wspólne (jak "anteny" w falowodzie). Jak dokładnie chcesz wniknąć które jeszcze to poszukaj jakiegoś schematu.

Data: 2009-05-13 07:46:16
Autor: Pete
W dniu 12.05.09 20:45,  Wmak pisze:
[...]

Nie!
Jeśli "zezowany" satelita jest po prawej od głównego, to wiązka po odbiciu będzie z lewej strony głównego konwertera.
Jeśli po lewej - wiązka po odbiciu będzie z prawej strony konwertera.

Optyka, zdaje się 7-8 klasa SP.

--
Pete

Data: 2009-05-13 09:15:53
Autor: Wmak
podmiana konwertera na antenie.
Pete <nobody@nowhere.com> napisał(a):
Optyka, zdaje się 7-8 klasa SP.

Chyba na wagary chodziłeś przez te dwa lata...

Zajrzyj do linków, które Ekspert Satelitarny Jerzy Pastusiak podał.
Wiązki zawsze się krzyżują po odbiciu od czaszy, nieważne, który konwerter jest w środku a który zezuje.
Wmak

Data: 2009-05-13 09:42:53
Autor: Bartłomiej Zieliński
podmiana konwertera na antenie.
Użytkownik Pete napisał:
Optyka, zdaje się 7-8 klasa SP.

No to mamy solidne podstawy teoretyczne i - jak to w nauce bywa - zdania klasyków są podzielone.
Ja w takim razie ponownie namawiam na eksperyment i odłączenie jednego konwertera i sprawdzenie organoleptyczne, co znikło.

* Bartłomiej Zieliński                http://zmitac.aei.polsl.pl/BZ/  *

Data: 2009-05-13 10:09:08
Autor: pawell32
Bartłomiej Zieliński pisze:
Użytkownik Pete napisał:
[...]

po co?
patrząc na antene od tyłu konwerter od hotbirda będzie
zawsze z lewej, a na astre z prawej.
różnić się może w zamontowaniu, czyli który na hokeju,
a który na uchwycie bocznym.

pawell

Data: 2009-05-13 17:20:05
Autor: Robert_J
[...]

Jesteś pewny? Narysuj sobie ten, cokolwiek nieskomplikowany, układ na kartce i zobacz że nie masz racji ;-))). Zmieni się jedynie to, że w odpowiednie konwertery będą raz na głównym "patyku", a drugim razem na zezie. Natomiast ich wzajemne położenie "prawy-lewy" nie zmieni się...

Data: 2009-05-13 18:49:40
Autor: Pete
W dniu 13.05.09 17:20, Robert_J pisze:
[...]

Jesteś pewny?

Absolutnie :)

Narysuj sobie ten, cokolwiek nieskomplikowany, układ na
kartce i zobacz że nie masz racji ;-))).

O ile piw?

Zmieni się jedynie to, że w
odpowiednie konwertery będą raz na głównym "patyku", a drugim razem na
zezie. Natomiast ich wzajemne położenie "prawy-lewy" nie zmieni się...

Wzajemne tak. Natomiast zezujący może być albo z lewej albo z prawej patyka :)

--
Pete

Data: 2009-05-13 20:03:56
Autor: edukom
Pete pisze:
[...]

A u mnie tak nie ma :))

http://edukom.sytes.net/ANTENA.JPG

G.

Data: 2009-05-13 21:07:57
Autor: Jerzy Pastusiak
On Wed, 13 May 2009, edukom wrote:
| A u mnie tak nie ma :))
| http://edukom.sytes.net/ANTENA.JPG
| G.

cóż , jeden obraz >= 1k słów

może też być zez górny :
http://www.dipol.com.pl/images/konkurs/kon2005_27.jpg

albo , może być zez niewidzialny , jak na antenie "trwam" :
http://www.dipol.com.pl/images/konkurs/kon2005_32.jpg

ze świetnej kolekcji dipola :
[Ciekawie o antenach - IV konkurs wakacyjny DIPOL-a 2005]
http://www.dipol.com.pl/ciekawie_o_antenach_-_iv_konkurs_wakacyjny_dipol-a_2005__wyst4.htm

jp

Data: 2009-05-14 10:27:23
Autor: Robert_J
podmiana konwertera na antenie.
Wzajemne tak. Natomiast zezujący może być albo z lewej albo z prawej patyka :)

Ale razem z miejscem jego zamontowania zmienia się też satelita, którego odbiera :-). Reasumując: wzajemne położenie konwerterów nie zmienia się, niezależnie który na czym będzie zamontowany. Patrząc od przodu A będzie zawsze po lewej, HB zawsze po prawej.

Data: 2009-06-07 23:39:31
Autor: Jerzy Pastusiak

!
! PRAWY będzie odbierać HOT BIRDA
! LEWY będzie odbierać ASTRĘ
!
! (oczywiście po wcelowaniu zestawem w oba satelity)

Jest to bardzo dobra definicja, latwa do zapamietania
(HB jak prawa reka - polskie programy),
ktora wlasciwie powinna zakonczyc dysputy.

Ja podaje tez czasem definicje, niezalezną od punktu
obserwacji, ale trudniejsza do zapamietania:

LNB Astra - zachod (bo na niebie na wschodzie; lustro)
LNB HB - wschodnie.

Coz, nie chcialem przeszkadzac w ciekawej dyskusji ;)

jp

Data: 2009-05-12 21:46:36
Autor: Jerzy Pastusiak
podmiana konwertera na antenie.
| Pytanie 2: patrzac na talerz od strony konweterow, ktory konwerter
| bedzie od HB: lewy czy prawy? wydaje mi sie ze prawy.

[Kalkulator ZEZA]
http://sci.pam.szczecin.pl/~pastupam/satel/az/zez.html
http://sci.pam.szczecin.pl/~pastupam/satel/az/zezinfo.htm

centralna astra 19,2E: