podręcznik fotografii dla początkującego

Data: 2009-08-25 05:40:52
Autor: Thiefunny
podręcznik fotografii dla początkującego
Witam!

Uprzejmie proszę o polecenie podręcznika do fotografii dla osoby
początkującej, która nabyła cyfrową lustrzankę, ale nie bardzo wie, z
czym się to je.
Chodzi o to, żeby książka zawierała informacje o samym aparacie i jego
ustawianiu [ekspozycja, czas naświetlania, głębia ostrości itd.] oraz
ogólne wskazówki dotyczące walorów artystycznych [kompozycja, kolor
itp.].

Przeszukując Internet, znalazłem m.in. takie pozycje:

1. http://merlin.pl/101-praktycznych-wskazowek-Fotografia-cyfrowa_Michael-Freeman/browse/product/1,670178.html
2. http://www.kolporter.pl/403226,Ksiazki_fotografia_Fotografia-cyfrowa-dla-bystrzakow-Wydanie-V.html
3. http://helion.pl/ksiazki/OFOTO3.htm

Nie jestem jednak przekonany, czy którakolwiek z nich spełni
oczekiwania.

Czy macie jakieś doświadczenia z podręcznikami dla początkujących?
Czy możecie coś polecić, poradzić?

Pozdrawiam,
Thiefunny

Data: 2009-08-25 13:53:18
Autor: Michał Wasiak
On Tue, 25 Aug 2009 05:40:52 -0700 (PDT), Thiefunny wrote:
[...]

Ja bym absolutnie rodzielił informacje o aparacie od informacji o fotografowaniu. Przecież nikt nie napisze sensownej książki o fotografowaniu w ogóle (któa to
wiedza jest bardzo uniwersalna i ma długą tradycję) wraz z opisem jakiegoś konkretnego modelu aparatu, o którym za 2 lata nikt nie będzie pamiętał. Polecić nic w żadnym z dwóch tematów nie potrafię.

--
Michał Wasiak

Data: 2009-08-25 14:44:18
Autor: Polon
podręcznik fotografii dla początkującego
Zadaj to samo pytanie na pl.rec.foto.cyfrowa

Polon

Data: 2009-08-25 16:24:47
Autor: Vituniu
podręcznik fotografii dla początkującego
Uprzejmie proszę o polecenie podręcznika do fotografii dla osoby
początkującej, która nabyła cyfrową lustrzankę, ale nie bardzo wie,
z czym się to je.

Instrukcja obslugi. Serio.

Chodzi o to, żeby książka zawierała informacje o samym aparacie
i jego ustawianiu [ekspozycja, czas naświetlania, głębia ostrości itd.]

No wypisz - wymaluj: instrukcja obslugi.

oraz ogólne wskazówki dotyczące walorów artystycznych
[kompozycja, kolor itp.].

A tego to juz jakos nie widze w formie pigulki.

Owszem - dla kompletnego neofity pigulka jest, chocby w postaci tego
tekstu:
http://blog.fotogenia.info/2008/04/10/jak-robi-lepsze-zdjcia-cyfrwk/

Ale pozniej... pozniej trzeba zaczac zadawac bardziej skonkretyzowane
pytania (czytaj: szukac jak najwięcej albumow zdjec o okreslonej tematyce
i podgladac lepszych od siebie).

Jak nadal nie bedzie wychodzic, to porownac efekt z zamierzeniami
i sprecyzowac "co mi nie wyszlo", poczym szukac pozycji traktujacych
o oswietleniu, kompozycji, postprocesie, czy co tam w naszym wartsztacie
kuleje... ;)

pozdrawiam,
Vituniu.

Data: 2009-08-25 08:09:22
Autor: Thiefunny
podręcznik fotografii dla początkującego
Instrukcja obslugi. Serio.

Dzięki, to w zasadzie jest dobra rada :).

Wobec tego możemy się skupić raczej na podręcznikach traktujących o
nie-technicznych aspektach fotografii [strony internetowe raczej
odpadają, to trochę starsza osoba, woli książki]. Czy ktoś może coś
polecić?

Pozdrawiam,
Thiefunny

Data: 2009-08-25 17:26:49
Autor: Gamariel
podręcznik fotografii dla początkującego
Witam

Dla starszej osoby (ja tez wole ksiazki :) )...hm.... no to moze prosta i niedroga ksiazeczka, przy tym napisana calkiem normalnych jezykiem, nie technicznym, a mysle o pozycji Tomasza Wojcika "ABC Fotografowania" wydawnictwa Buchmann. Ksiazeczka formatu mniejszego nawet niz A5 chyba w sumie idealnie sie nadaje na poruszanie sie z nia w terenie.
Moze przytocze kilka glownych tematow poruszanych w tej ksiazeczce:
1. Aparaty fotograficzne - ogolnie o body, migawce i etc.
2. Co potrafi moj aparat - autor odnosi sie do roznych parametrow roznych aparatow i opisuje je...
3. Filmy - tu oczywiscie temat porusza kwestie filmow, ale jest tez mowa takze o barwach czy czulosci
4. Zaczynamy fotografowac - czyli o pozycji trzymania aparatu, GO, ostrosci etc.
5. Swiatlo - chyba nie musze nic komentowac :)
6. Pomiar swiatla - j/w :)
9. Kompozycja - zbedny komentarz :)
.... dalej mowa o fotografowaniu pejzazy, ludzi, martwej natury, makrofotografii etc.... slowem chyba wszystko w fajnej pigulce, a co kazdy poczatkujacy fotopasjonat wiedziec powinien :)

Z mojej strony zdecydowanie polecam osobie ktora chce troche sie zapoznac z ogolnym tematem i nie tylko... bo sa tez konkretniejsze ssprawy poruszane jak trojpodzial etc.

Czesto widywalem te ksiazeczke w pkt taniej ksiazki, gdzie zreszta sam ja nabylem pare lat temu. Nie wiem jak teraz wyglada szansa na nabycie tej pozycji.

Mam nadzieje ze uda sie ja zdobyc i okaze sie pomocna :)

Pozdrawiam
Dawid.

Data: 2009-08-25 17:28:37
Autor: Gamariel
podręcznik fotografii dla początkującego
Tomasza Wojcika "ABC Fotografowania"
wydawnictwa Buchmann.

zapomnialem dodac ze to ksiazeczka wydana w 2002 w Wawie. Przyznam sie, ze nie wiem nic o wznowieniu czy poszerzeniu zakresu w niej poruszanego.

Data: 2009-08-25 22:20:42
Autor: bofh@nano.pl
Thiefunny pisze:
[...]

Seria książek Bryana Petersona.

wer

Data: 2009-08-26 04:49:36
Autor: Thiefunny
podręcznik fotografii dla początkującego
Matusz, Gamariel, Bofh: dzięki, o to chodziło!

Data: 2009-08-26 17:02:22
Autor: Gamariel
podręcznik fotografii dla początkującego
Alez prosze, byle sie przydala i wynioslo sie cos z lektury :)

Data: 2009-08-26 07:52:40
Autor: Czarek
On 25 Sie, 22:20, "b...@nano.pl" <b...@nano.pl> wrote:

Seria książek Bryana Petersona.

Głupszych "książek" dawno nie widziałem... W dodatku z błędami.

Czarek

Data: 2009-08-26 17:02:32
Autor: bofh@nano.pl
Czarek pisze:
On 25 Sie, 22:20, "b...@nano.pl" <b...@nano.pl> wrote:

Seria książek Bryana Petersona.

Głupszych "książek" dawno nie widziałem... W dodatku z błędami.

Głupie bo ich nie sprzedajesz? W dodatku autor nie ma nic przeciwko aparatom cyfrowym? No pewnie, wspaniałe są tylko kultowe gnioty od czarka.

wer

Data: 2009-08-26 11:26:20
Autor: Czarek
On 26 Sie, 17:02, "b...@nano.pl" <b...@nano.pl> wrote:

> Głupszych "książek" dawno nie widziałem... W dodatku z błędami.

Głupie bo ich nie sprzedajesz?

Nie sprzedaję ich, bo są głupie. Ale dla Ciebie to za trudne :-)

Czarek

Data: 2009-08-26 21:31:34
Autor: Andrzej Libiszewski
Dnia Wed, 26 Aug 2009 11:26:20 -0700 (PDT), Czarek napisał(a):

[...]

Napisz lepszą.

"Nie zawsze wola ministrów wyznacza bieg historii i niekoniecznie
pontyfikat kapłanów porusza rękoma Boga."

Data: 2009-08-27 02:37:25
Autor: Czarek
podręcznik fotografii dla początkującego
On 26 Sie, 21:31, Andrzej Libiszewski <a.libiszew...@gazeta.USUNTO.pl>
wrote:

Napisz lepszą

Piszę. Ale nie dla debili :-)

Czarek

Data: 2009-08-27 12:01:09
Autor: bofh@nano.pl
Czarek wrote:
On 26 Sie, 21:31, Andrzej Libiszewski <a.libiszew...@gazeta.USUNTO.pl>
wrote:

Napisz lepszą

Piszę. Ale nie dla debili :-)

Ile razy w niej napiszesz, że aparaty cyfrowe są do niczego?

wer

Data: 2009-08-27 08:12:41
Autor: Czarek
On 27 Sie, 12:01, "b...@nano.pl" <b...@nano.pl> wrote:

Ile razy w niej napiszesz, że aparaty cyfrowe są do niczego?

Ani razu, bo nigdy tak poważnie nie twierdziłem :-) Syfraki nie nadają
się jeszcze do fotografii artystycznej, nie nadają się do czarnobieli,
ale doskonale nadają się do chałtur typu śluby czy do fotografii
prasowej.
Chyba powinieneś podszkolić się trochę w rozumieniu słowa pisanego :-)

Czarek

Data: 2009-08-27 12:00:00
Autor: Andrzej Libiszewski
wrote:

Napisz lepszą
Piszę. Ale nie dla debili :-)

Ile razy w niej napiszesz, że aparaty cyfrowe są do niczego?

wer

Nie może napisać, nikt nie kupi wtedy jego wypocin. Chyba że pisze tylko dla własnej satysfakcji.

--
| Andrzej Libiszewski,          JID: andrea/at/jabster.pl, GG: 5289118 |
|   Computers don't make errors - What they do, they do on purpose.    |

Data: 2009-08-27 08:14:29
Autor: Czarek
podręcznik fotografii dla początkującego
On 27 Sie, 12:00, Andrzej Libiszewski <a.libiszew...@gazeta.USUNTO.pl>
wrote:

Nie może napisać, nikt nie kupi wtedy jego wypocin. Chyba że pisze tylko
dla własnej satysfakcji.

O zbyt się nie martwię, bo jak na razie, wszystko, co wydałem,
sprzedaje się doskonale. I praktycznie nie istnieje w drugim obiegu,
co bardzo mnie cieszy :-)

Czarek

Data: 2009-08-27 19:01:06
Autor: Andrzej Libiszewski

wrote:

[...]

Jaki nakład? 500 egzemplarzy?

Data: 2009-08-27 19:47:46
Autor: bofh@nano.pl
wrote:

[...]

Trudno, żeby rozpałka do pieca pojawiła się w drugim obiegu.

wer

Data: 2009-08-26 21:43:44
Autor: bofh@nano.pl
Czarek pisze:
[...]

Patrząc na twoje dokonania i zachowanie dochodzę do wniosku, że wolę poczytać Petersona. Jak będziesz zarabiał 1/10 tego co Peterson to zacznij oceniać jego książki, bo na razie nie masz do tego żadnych podstaw.

wer

Data: 2009-08-27 02:33:13
Autor: Czarek
On 26 Sie, 21:43, "b...@nano.pl" <b...@nano.pl> wrote:

Jak będziesz zarabiał 1/10 tego co Peterson to
zacznij oceniać jego książki

Świetne kryterium oceny wartości człowieka, gratuluję :-)))

Czarek

Data: 2009-09-04 15:24:29
Autor: Sławek

Użytkownik <bofh@nano.pl> napisał w wiadomości
Thiefunny pisze:

Seria książek Bryana Petersona.

książki Petersona to dobry wybór na początek, ale zacznij od Ekspozycja bez
tajemnic i Czas naswietlania bez tajemnic, to są takie podstawowe pozycje.
Potem Fotografia kreatywna i fotografia portertowa.

IMO nie są głupie - motywują do rozwijania warsztatu

Można też na youtube znaleźć kilka filmów Bryana Petersona i zobaczyć co za
gość. W książkach można znaleźć ten sam entuzjazm co na filmach, a więc jak
komuś nie pasuje po obejrzeniu filmu, to książek też lepiej nie kupować ;-)

pozdr.

Sławek

--
Książki o fotografii: www.fotoszop.pl
Forum: http://forum.fotoszop.pl

Data: 2009-09-06 09:08:55
Autor: Thiefunny
podręcznik fotografii dla początkującego
Sławek

Dzięki!

Data: 2009-09-08 20:25:50
Autor: fotech
podręcznik fotografii dla początkującego
Data: 2009-08-25 17:20:48
Autor: Matusz
podręcznik fotografii dla początkującego

Instrukcja obługi + John Hedgecoe, Nowy podręcznik

Matusz

Data: 2009-08-26 09:49:00
Autor: Kosma Moczek
On 25 Sie, 14:40, Thiefunny <thiefu...@gmail.com> wrote:
Czy możecie coś polecić, poradzić?

A. Mroczek - "Książka o fotografowaniu", najnowsze wydanie. Można
pomacać (i kupić) choćby w Empiku.

--
Kosma

Data: 2009-08-26 20:13:12
Autor: Matusz

Użytkownik "Kosma Moczek" <kosma@kosma.pl> napisał w wiadomości news:192f8bce-1f2c-46fe-ba52-d4da9453d31fq5g2000yqh.googlegroups.com...
On 25 Sie, 14:40, Thiefunny <thiefu...@gmail.com> wrote:
Czy możecie coś polecić, poradzić?

A. Mroczek - "Książka o fotografowaniu", najnowsze wydanie. Można
pomacać (i kupić) choćby w Empiku.

Książka zacna, ale raczej jako lektura uzupłeniająca. Przed jej przeczytaniem warto znać już podstawowe zasady fotografowania.

Matusz

Data: 2009-08-26 21:32:51
Autor: Andrzej Libiszewski
Dnia Wed, 26 Aug 2009 20:13:12 +0200, Matusz napisał(a):

[...]

J. Płażewski, "Fotografowanie nie jest trudne"? Stara, ale dalej zdaje się
prawdziwa.

"A cóż można polepszyć w tak doskonałym programie jak iTunes?"
Alvy Singer

Data: 2009-08-29 04:28:05
Autor: Dariusz K. Ładziak
Użytkownik Kosma Moczek napisał:
On 25 Sie, 14:40, Thiefunny <thiefu...@gmail.com> wrote:
Czy możecie coś polecić, poradzić?

A. Mroczek - "Książka o fotografowaniu", najnowsze wydanie. Można
pomacać (i kupić) choćby w Empiku.

Chała. Na siłę próbuje przelicytować sam siebie. Jeśli już to:

A. Mroczek - "O fotografowaniu" (z początku lat osiemdziesiątych wieku minionego). Tam to rzeczywiście samo mięcho dał.

--
Darek

podręcznik fotografii dla początkującego