Data: 2009-10-23 09:08:36 | |
Autor: ...::QRT::... | |
podsterowność i nadsterowność | |
Mam takie pytanie teoretyczne czy da sie z seryjnym dajmy na to samochodzie dokonać takich zmian aby auto
stało sie nadsterowne lub podsterowne? Albo zmienić harakterystyke z jednej na drugą? Bez jakiś znacznych przeróbek zawieszenia, kombinowania z rozkładem mas ect. Po prostu przez regulacje, ewentualnie niewielkie modyfikacje. Jakie cechy wpływają na jedno a jakie na drugie? -- www.warszawski.info |
|
Data: 2009-10-23 00:42:39 | |
Autor: tadek | |
podsterowność i nadsterowność | |
On 23 Paź, 09:08, "...::QRT::..." <ni...@m.mejla> wrote:
Mam takie pytanie teoretyczneharakterystyke da się. Dopisując C |
|
Data: 2009-10-23 09:28:23 | |
Autor: Katanka | |
podsterowność i nadsterowność | |
....::QRT::... wrote:
Mam takie pytanie teoretyczne Łyse opony na tył i auto jest nadsterowne :) Łyse opony na przód i auto jest podsterowne :) Tak mówili w tivien turbo kilka dni temu :) -- Kacper Potocki | PlayStation3 Fanboy katanka24@interia.pl | PSN: Katanka_PL www.MojeJamniki.pl | www.DogsPassion.pl www.Katanka.vel.pl | www.PzwKobiernice.pl |
|
Data: 2009-10-23 10:07:30 | |
Autor: MarcinJM | |
podsterowność i nadsterowność | |
Katanka pisze:
...::QRT::... wrote: Ale zaleznie od warunkow (sucho/mokro) przyczepnosc lysej opony diametralnie sie zmienia :) -- Pozdrawiam MarcinJM |
|
Data: 2009-10-23 10:39:05 | |
Autor: J.F. | |
podsterownoć i nadsterownoć | |
On Fri, 23 Oct 2009 09:28:23 +0200, Katanka wrote:
Łyse opony na tył i auto jest nadsterowne :) Łyse opony na przód i auto jest podsterowne :) Tak mówili w tivien turbo kilka dni temu :) ale trzeba jeszcze system natrysku wody na asfalt :-) Moze nie do konca to, ale sporo mozna zrobic ustawiajac zbieznosc. J. |
|
Data: 2009-10-23 09:49:27 | |
Autor: newsartmediaWYTNIJTO | |
podsterowność i nadsterowność | |
Witam serdecznie.
.... czy da sie z seryjnym dajmy na to samochodzie dokonać takich zmian aby autoDa się w pewnym stopniu regulując pochylenie kół i zbieżność o ile jest tak a możliwość. Nie każde auto na to pozwala. Nie w każdym tez efekty są spektakularne. W "Speedym" łatwo mi to przychodzi, ale w takim pick-up-ie gdzie rozkład mas jest mocno zachwiany chyba będzie bardzo trudno zrobić coś tym sposobem? Może w połączeniu z łysymi oponami...? Pozdrawiam. Sebastian http://www.speedyelise.fora.pl -- |
|
Data: 2009-10-23 03:02:17 | |
Autor: mw | |
podsterowność i nadsterowność | |
On 23 Paź, 09:49, newsartmediaWYTNI...@op.pl wrote:
[...] Da się w pewnym stopniu regulując pochylenie kół i zbieżność o ile jest tak aHmm, moge nie mieć racji ale w pickupie dość łatwo, nałożyć 1,5 tony, lub zdjąć 1,5 tony ;-). |
|
Data: 2009-10-27 11:23:53 | |
Autor: newsartmediaWYTNIJTO | |
podsterowność i nadsterowność | |
....
Hmm, moge nie mieć racji ale w pickupie dość łatwo, nałożyć 1,5 tony,....oczywiście, że można. Ja miałem na myśli jednak tylko wpływ geometrii. Zmiany obciążenia to inny sposób. Pozdrawiam. Sebastian http://www.speedyelise.fora.pl -- |
|
Data: 2009-10-23 14:31:13 | |
Autor: Bydlę | |
podsterownoĹÄ i nadsterownoĹÄ | |
On 2009-10-23 09:08:36 +0200, "...::QRT::..." <nie.m@m.mejla> said:
Mam takie pytanie teoretyczne Da się. Albo zmienić harakterystyke z jednej Charakterystykę, to raz, a dwa - to to samo. ;> Bez jakiś znacznych przeróbek zawieszenia, OK, można ciężarem kombinowania z rozkładem mas OK, czyli bez żadnych zmian. ect. Po prostu przez regulacje, W minimalnym stopniu. Śmiem twierdzić - niezauważalnym. ewentualnie niewielkie modyfikacje. Skoro ciężar nie, modyfikacja też nie, to... ....to tylko zniszczone opony zostają. Załóż je tam, gdzie chcesz, by auto było niesterowalne.
W uproszczeniu - ciężar przodu i tyłu w połączeniu z umiejscowieniem napędu. (wyobraź sobie małego fiata i dużego fiata. dla ułatwienia - na śniegu) -- Bydlę |
|
Data: 2009-10-23 19:13:34 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
podsterowność i nadsterowność | |
....::QRT::... pisze:
Mam takie pytanie teoretyczne czy da sie z seryjnym dajmy na to samochodzie dokonać takich zmian aby auto Najprościej regulując zbieżność. Rozbieżnie ustawiony tył i zbieżnie ustawiony przód da charakterystykę bardziej nadsterowną. Zbieżny tył i rozbieżny przód to charakterystyka w stronę podsterowności. Bardziej sztywny przedni stabilizator da podsterowność. Bardziej sztywny tylny stabilizator da nadsterowność. Mniej sztywny - odwrotnie. W ramach niewielkich modyfikacji można zmieniać sztywność stabilizacji dobierając drążki innej długości i zmieniając miejsce ich mocowania do wahacza, albo wymieniając stabilizator na jakiś inny. Mocniejsze przednie hamulce do podsterowność, mocniejsze tylne to nadsterowność (przy hamowaniu). Jeżeli chodzi o rozkład mas to też nie musi być to wielka modyfikacja - w pewien sposób można to regulować choćby ilością zatankowanego paliwa, albo wyrzucając np. zapasówkę z bagażnika. W każdym razie im cięższy tył tym bardziej nadsterowny samochód. |
|
Data: 2009-10-24 08:56:56 | |
Autor: newsartmediaWYTNIJTO | |
podsterowność i nadsterowność | |
Witam ponownie.
Najprościej regulując zbieżność.Chyba odwrotnie?!? Kiedy zrobiłem z przodu +0.5 to nie dało się prawie skręcać. To byłą walka z kierownicą. Ciężko było w ogóle obrócić. Przy -0,5 sam wciągał w zakręt. Tylko chciał skręcać a nie chciał jechać prosto. Trzeba było trzymać kierownicę bo skręcała na każdej nierówności. Tył cały czas miał +0,1. Może to dlatego, ale logiczne jest, że rozbieżny przód daje nadsterowność, bo wewnętrzne koło skręca mocniej, w naturalny sposób. Przy zbieżności koła się wzajemnie trochę blokują, bo oba jadą po nienaturalnym śladzie. Jeżeli chodzi o rozkład mas to też nie musi być to wielka modyfikacja - w pewien sposób można to regulować choćby ilością zatankowanego paliwa, albo wyrzucając np. zapasówkę z bagażnika.Czasami wystarczy zmienić koła np. z przodu na nieco mniejsze by radykalnie zmienić podsterowność w neutralność lub nadsterowność. Pozdrawiam. Sebastian http://www.speedyelise.fora.pl/ -- |
|
Data: 2009-10-24 13:24:04 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
podsterowność i nadsterowność | |
newsartmediaWYTNIJTO@op.pl pisze:
Witam ponownie. Dla ustalenia uwagi: Koła ustawione zbieżnie - zez zbieżny, czyli przody kół są bliżej siebie niż tyły kół. Lewe koło skręcone w prawo, prawe koło skręcone w lewo. Koła ustawione rozbieżnie - zez rozbieżny, czyli przody kół są od siebie dalej niż tyły kół. Lewe koło skręcone w lewo, prawe koło w prawo. Na przykład zakręt w prawo - dociążone zostają lewe koła, a prawe mają wtedy bardzo słabą przyczepność. Jeżeli koła są ustawione zbieżnie, to lewe (dociążone koło) ustawione jest bardziej w prawo. W chwili przeniesienia nacisku na lewe koła samochód zacznie więc zacieśniać zakręt, bo to koło jest skręcone bardziej w prawo. Jeżeli na zakręcie w prawo koła będą ustawione rozbieżnie, to lewe dociążone koło będzie skręcone nieco w lewo, więc w stronę wychodzenia z zakrętu. Zbieżne nastawy przodu są fajne przy wchodzeniu w zakręty, bo układ kierowniczy reaguje bardziej zdecydowanie. Za to rozbieżny przód jest lepszy przy wychodzeniu z zakrętu, bo samochód nie ma takiej tendencji do rozbujania tyłu, bo niejako geometria zawieszenia sama nieco kontruje tor jazdy przy przenoszeniu nacisku z jednej strony w drugą. Jeżeli chodzi o rozkład mas to też nie musi być to wielka modyfikacja - w pewien sposób można to regulować choćby ilością zatankowanego paliwa, albo wyrzucając np. zapasówkę z bagażnika. Czasami wystarczy zmienić koła np. z przodu na nieco mniejsze by radykalnie No jeżeli chodzi o opony, to sporo można zrobić samym ciśnieniem w oponach. |
|
Data: 2009-10-25 09:20:24 | |
Autor: newsartmediaWYTNIJTO | |
podsterowność i nadsterowność | |
Witam ponownie.
W takim razie moje "toczydełko" zachowuje się całkiem odwrotnie niż piszesz. Dla ustalenia uwagi:Zgadza się. Standard. Na przykład zakręt w prawo - dociążone zostają lewe koła, a prawe mają wtedy bardzo słabą przyczepność.Ja tłumaczyłem sobie to inaczej. Ponieważ oba koła stykają się z powierzchnią, to prawe koło, skręcone mniej nie pozwala na zacieśnienie zakrętu i wypycha auto na zewnątrz śladu koła lewego. Dlatego także kierownica kręci się ciężej wraz z zacieśnianiem skrętu, i łatwiej wraca do pozycji na wprost. Dlatego też przy zbieżności samochód ma tendencję to trzymania prostej. Jeżeli na zakręcie w prawo koła będą ustawione rozbieżnie, to lewe dociążone koło będzie skręcone nieco w lewo, więc w stronę wychodzenia z zakrętu.Moim zdaniem prawe koło w tym momencie skręcone bardziej, wciąga dodatkowo w zakręt (bliżej naturalnego śladu, bo wewnętrzne jedzie po mniejszym łuku). Z tego powodu, kierownica wręcz wyrywa się do skrętu, trudno utrzymać tor jazdy na wprost. Auto chętniej skręca. Zbieżne nastawy przodu są fajne przy wchodzeniu w zakręty, bo układ kierowniczy reaguje bardziej zdecydowanie.W moim nie chce reagować, a ponieważ nie ma wspomagania, czuć to mocno w rękach. Ryje wtedy przodem. Przy wychodzeniu z zakrętu sam prostuje koła. Za to rozbieżny przód jest lepszy przy wychodzeniu z zakrętu, bo samochód nie ma takiej tendencji do rozbujania tyłu, bo niejako geometria zawieszenia sama nieco kontruje tor jazdy przy przenoszeniu nacisku z jednej strony w drugą.W przypadku mojego "wypierdka", przy rozbieżności, w ogóle nie chce wychodzić z zakrętu. Fajnie się wtedy jeździ bokami. Kierownica nie odbija. Na prostej są kłopoty z utrzymaniem toru jazdy, bo cały czas "chce skręcać". >> Jeżeli chodzi o rozkład mas to też nie musi być to wielka modyfikacja - >> w pewien sposób można to regulować choćby ilością zatankowanego paliwa, >> albo wyrzucając np. zapasówkę z bagażnika.Chyba wszystko zależy od samochodu? Bo np. nasze, służbowe pick-upy z pusta paką latają na boki jak na lodzie. Wystarczy żeby troszkę było mokro. Po dociążeniu stają się neutralne. Być może się mylę? Nie wiem. Piszę co obserwuję. Pozdrawiam. Sebastian http://www.speedyelise.fora.pl/ -- |
|
Data: 2009-10-25 13:03:50 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
podsterowność i nadsterowność | |
newsartmediaWYTNIJTO@op.pl pisze:
Na przykład zakręt w prawo - dociążone zostają lewe koła, a prawe mają wtedy bardzo słabą przyczepność.Ja tłumaczyłem sobie to inaczej. Ponieważ oba koła stykają się z powierzchnią, W naprawdę ostrym zakręcie, to to prawe koło prawie nie dotyka nawierzchni, czasami nawet się może podnieść ( http://photos.nasza-klasa.pl/1930108/12/other/std/2f229cbae4.jpeg ) i praktycznie nie ma wtedy wpływu na zachowanie samochodu (a już na pewno ma znacznie mniejszy niż bardziej dociążone koło lewe). Chyba wszystko zależy od samochodu? Bo np. nasze, służbowe pick-upy z pusta pakąW każdym razie im cięższy tył tym bardziej nadsterowny samochód. To pewnie jeszcze coś innego. Jak pickupy to pewnie RWD, albo 4x4, wtedy istotnie im lżejszy tył tym łatwiej go wytrącić z równowagi dając za dużo gazu. Dodatkowo tylne zawieszenie przystosowane do wrzucenia na nie tony ładunku, na pusto może się odbijać jak piłka od nierówności. |
|
Data: 2009-10-28 23:40:25 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
podsterowność i nadsterowność | |
newsartmediaWYTNIJTO@op.pl pisze:
Jest taki dokument, który wydaje się to potwierdzać. W dodatku opis zgadza się z Tak popatrzyłem po internecie i widzę że są po prostu dwie szkoły, z czego sądzę że to jest związane z różnego rodzaju samochodami. Bo tu masz dokument o F1, sądząc po sygnaturce mówią o swoim samochodzie też masz RWD z centralnie umieszczonym silnikiem. Ja mam FWD z ogromną nadwagą przodu i w zasadzie stąd takie same zmiany nastaw zawieszenia mogą dawać odwrotne efekty, głównie z powodu siły napędowej przyłożonej z innej strony. Bo u mnie zmiany zachowania takie jak pisałem są ewidentnie widoczne. |
|
Data: 2009-10-29 09:12:04 | |
Autor: newsartmediaWYTNIJTO | |
podsterowność i nadsterowność | |
Tak popatrzyłem po internecie i widzę że są po prostu dwie szkoły, z czego sądzę że to jest związane z różnego rodzaju samochodami.Też się ku temu skłaniam. Bo tu masz dokument o F1, sądząc po sygnaturce mówią o swoim samochodzie też masz RWD z centralnie umieszczonym silnikiem.Szczerze mówiąc cały czas mam na myśli wyłącznie RWD. Pozdrawiam. Sebastian http://www.speedyelise.fora.pl/ -- |
|