podział nieruchomości

Data: 2015-02-06 16:03:53
Autor: M.B.
podział nieruchomości
Dzień dobry,
chronologicznie wyglÄ…da to tak:
- mój ślub
- śmierć mojego taty
- nabycie spadku przeze mnie, moich trzech braci i mamę - współwłasność nieruchomości przez 5 osób
- podział nieruchomości na trzy części - jedna dla mamy, druga dla mnie, trzecia dla jednego z moich braci. Pozostali dwaj bracia "zrzekają się" na naszą rzecz swojej współwłasności. Chcemy to poprzepisywać u notariusza.
Pytania:
- w jaki sposób moi dwaj bracia mają zrzec się współwłasności aby było najtaniej i najlepiej- darowizną? Jakie są inne możliwości?
- czy nabyta przeze mnie nieruchomość z w/w podziału wchodzi w skład współwłasności małżeńskiej? Czy będzie ona wyłączona z tej współwłasności jako że jest to z nieruchomości po moim tacie?
Ew. co uczynić u notariusza aby nie wchodziła w moją współwłasność małżeńską?

Z góry dziękuję za odpowiedź.
M.B.

Data: 2015-02-09 13:33:27
Autor: Gotfryd Smolik news
podział nieruchomości
On Fri, 6 Feb 2015, M.B. wrote:

Dzieñ dobry,
chronologicznie wygl±da to tak:
- mój ¶lub
- ¶mieræ mojego taty
- nabycie spadku przeze mnie, moich trzech braci i mamê - wspó³w³asno¶æ nieruchomo¶ci przez 5 osób
- podzia³ nieruchomo¶ci na trzy czê¶ci - jedna dla mamy, druga dla mnie,
trzecia dla jednego z moich braci. Pozostali dwaj bracia "zrzekaj± siê" na
nasz± rzecz swojej wspó³w³asno¶ci. Chcemy to poprzepisywaæ u notariusza.
Pytania:

  Pierwsze i najwa¿niejsze - czy ci bracia, co chc± siê zrzec, sami
maj± dzieci? Idzie oczywi¶cie o pytanie, dlaczego nie *odrzucili*
spadku, bo ja tu czego¶ nie rozumiem.
  Sprawa by³aby rozwi±zana "w 1. kroku".
  Jest (w spadku) jeszcze wiêcej warto¶ciowych dóbr, na których mog±
mieæ udzia³? (i dlaczego w takim razie po prostu dzia³ spadku
ma nie za³atwiæ sprawy).
  Dla jasno¶ci - wychodzi na to, ¿e nie rozezna³e¶ siê, i¿ "spadek"
w potocznym znaczeniu to s± DWIE czynno¶ci prawne, odrêbne:
- przyjêcie spadku
- dzia³ spadku
  Zajrzyj do KC, jako ¿e 1. czê¶æ ju¿ "wykonali¶ci", to pozosta³y
wybory tylko z 2. czê¶ci:
http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,9,9,204,83307,20150115,art-1035-1046-wspolnosc-majatku-spadkowego-i-dzial-spadku.html

- w jaki sposób moi dwaj bracia maj± zrzec siê wspó³w³asno¶ci aby by³o najtaniej i najlepiej- darowizn±? Jakie s± inne mo¿liwo¶ci?

  Znaczy co, maj± WZI¡Æ i oddaæ?
  Chyba bez sensu.
  Zapoznaj siê z has³em "dzia³ spadku".
  O ile siê nie mylê, na dzi¶ stan jest taki:
- nieodp³atne "niewziêcie" swojej cze¶ci, równie¿ prowadz±ce do
  rezygnacji ze wspó³w³asno¶ci, nie podpada pod podatki; powinno
  dotyczyæ zarówno zniesienia wspó³w³asno¶ci w ogóle jak i "odpowiednika"
  tej czynno¶ci przy dziale spadku.
- ewentualne "dop³aty" podpadaj± pod PCC
- gdzie¶ widzia³em (nie mam namiarów, nie interesowa³o mnie to nie
  od³o¿y³em) ¿e USy próbowa³y ob³o¿yæ podatkami przypadki zniesienia
  wspó³w³asno¶ci z tytu³u "niedop³atnego ¶wiadczenia" (dla tego,
  komu udzia³ pozosta³), ale chyba nie przesz³o.

- czy nabyta przeze mnie nieruchomo¶æ z w/w podzia³u wchodzi w sk³ad
wspó³w³asno¶ci ma³¿eñskiej?

  Nie.
  Chyba ¿e intercyz± postanowicie inaczej.

pzdr, Gotfryd

Data: 2015-02-10 10:44:35
Autor: M.B.
podzia³ nieruchomo¶ci
W dniu 2015-02-09 o 13:33, Gotfryd Smolik news pisze:> On Fri, 6 Feb 2015, M.B. wrote:

> [...]
>   komu udzia³ pozosta³), ale chyba nie przesz³o.

>   Nie.
>   Chyba ¿e intercyz± postanowicie inaczej.

Witam ponownie,
dziêkujê za odpowied¼.
Rzeczywi¶cie ¼le siê wyrazi³em. Dotychczasowy stan jest taki ¿e ja, moi bracia i mama zrobili¶my ju¿ po¶wiadczenie dziedziczenia u notariusza, tu¿ po ¶mierci taty i jeste¶my wspó³w³a¶cicielami nieruchomo¶ci w czê¶ciach przewidzianych prawem.
Teraz chcemy podzieliæ nieruchomo¶æ na mniejsze dzia³ki. Chcemy te dzia³ki poprzepisywaæ na siebie, z tym ¿e dwóch braci nic z tego nie dostanie, a trzy nowo powsta³e dzia³ki z ca³ej nieruchomo¶ci bêd± dla mamy, dla mnie i dla mojego brata.
Doczyta³em ju¿ ¿e spadek nie wchodzi do wspólnoty ma³¿eñskiej spadkobiorcy.
Zostaje pytanie - czy u notariusza przepisywaæ te dzia³ki darowizn± czy innym sposobem aby koszty by³y najmniejsze. Jakie s± inne sposoby.
My¶lê ¿e teraz jasno siê wyrazi³em.
Z góry dziêkujê za odpowied¼.
M.B.

Data: 2015-02-10 19:59:30
Autor: Gotfryd Smolik news
podzia³ nieruchomo¶ci
On Tue, 10 Feb 2015, M.B. wrote:

[...]

[...]

[...]

  No OK.

Teraz chcemy podzieliæ nieruchomo¶æ na mniejsze dzia³ki.

  Nie.
  Wy *NIE* przyznali¶cie sobie jeszcze "czê¶ci spadku".
  Odró¿nij *spadek*, którego *czê¶ci±* jest nieruchomo¶æ,
od samej nieruchomo¶ci.
  Dla u³atwienia, przyjmij sobie do rozwa¿enia przypadek w którym
w spadku by³yby trzy ró¿ne nieruchomo¶ci.
  Bêdziesz mia³ jasno¶æ, ¿e *NIE CHODZI* o nieruchomo¶æ!
  Wy macie "do podzia³u" spadek.
  Ca³y spadek.
  Dla uproszczenia niech bêdzie, ¿e nieruchomo¶æ (dzia³ki), dwie
ko³dry i psa :>
  A to, ¿e przypadek jest szczególny (acz pewnie do¶æ czêsty), ¿e
ca³a jedna nieruchomo¶æ "wyczerpuje warto¶æ spadku" (nie licz±c
drobiazgów w rodzaju "ruchomo¶ci domowych" wy³±czonych pod
oddzieln± procedurê, czyli przejêcie przez dotychczasowych
domowników o ile tacy byli) to zupe³nie inna sprawa.

  Tak siê sk³ada, ¿e z p. widzenia "praktycznego", z do¶æ dobrym
przybli¿eniem dzia³ spadku, w przypadku kiedy jedna ze stron
siê zrzeka,  "dzia³a tak jakby" zniesienie wspó³w³asno¶ci.
  Ale to na zasadzie "bo przepisy s± podobne".
  Same przepisy zapisane s± jednak *osobno*.

  Moje pytanie jest proste:
- czy przeczyta³e¶ to co napisa³em w poprzednim po¶cie
- czy przeczyta³e¶ zapodany kawa³ek KC
FYI: nie jestem prawnikiem :>

Chcemy te dzia³ki poprzepisywaæ na siebie,

  Na mój rozum, to chcecie "poprzepisywaæ" *czê¶ci spadku*.
  A ca³y problem w tym, ¿e piszê w kó³ko o tym "dziale spadku"
(tak nazywa siê z prawnego p. widzenia procedura i rodzia³
jej po¶wiêcony!) a Ty nic... ;)

Doczyta³em ju¿ ¿e spadek nie wchodzi do wspólnoty ma³¿eñskiej spadkobiorcy.

  No to tu nie ma w±tpliwo¶ci ;)

Zostaje pytanie - czy u notariusza przepisywaæ te dzia³ki darowizn±

  Ale wy¶cie jeszcze NIE PODZIELILI SPADKU!

  No chyba, ¿e maj±c zamiar siê "powynieniaæ", palnêli¶cie g³upotê
i faktycznie dokonali¶cie dzia³u.
  Ale nie podejrzewam :) (skoro zeznajesz, ¿e dokonali¶cie tylko
przyjêcia).
  Acz w przypadku "zwyczajnego zrzeczenia" (a nie "wymiany mi
mieszkanie tobie pole"), z grubsza efekt by³by podobny, acz
równie¿ *nie* by³aby to darowizna, lecz zniesienie wspó³w³asno¶ci :|
(te¿ znajdziesz w KC, w innym rodziale, du¿o bli¿ej pocz±tku).

My¶lê ¿e teraz jasno siê wyrazi³em.

  A ja my¶lê, ¿e tego has³a "dzia³ spadku" dalej nie przeczyta³e¶ :]
  Przeczytaj jeszcze raz mój poprzedni post.
  Tam k³ad³em nacisk, ¿e potocznie rozumiany "spadek" sk³ada siê
z DWU, prawnie oddzielnych, czê¶ci procedury.
1. Przyjêcia.
2. Dzia³u.

  Dzia³u mo¿e nie byæ, dla jasno¶ci :)
(trochê trudno dzieliæ, jak jest tylko jeden spadkobierca, albo
pozostali spadkobiercy siê *nie* pospieszyli, tylko pozrzekali
*przed* przyjêciem spadku).

  Ten ficzer prawny (znaczy dzia³ spadku) pozwala unikn±æ problemu
jaki wyst±pi³by przy kilku sk³adnikach spadku - spadkobiercy
musieliby siê "powymieniaæ" czê¶ciami spadku umowami wymiany,
a jak jeszcze dosz³yby dop³aty, to by³by cyrk z podatkami.
  A tak odrêbny "dzia³ spadku" traktuje "wymianê w naturze"
jako *osobn±* czynno¶æ prawn± (nie zamianê, nie darowiznê
i nie zrzeczenie siê, w razie rezygnacji ze "swojej czê¶ci")
co do¶æ prosto wy³±cza te czynno¶ci z podatków (z PCC
na przyk³ad - podpada *tylko* czê¶æ wyrównywana "dop³atami").

pzdr, Gotfryd

Data: 2015-02-11 09:28:58
Autor: M.B.
podzia³ nieruchomo¶ci
[...]

My¶lê ¿e teraz jasno siê wyrazi³em.

  A ja my¶lê, ¿e tego has³a "dzia³ spadku" dalej nie przeczyta³e¶ :]
Ju¿ przeczyta³em i teraz rozumiem - dzia³ spadku to jest to o co mi chodzio. Dziêkujê za odpowied¼.
[...]

pzdr, Gotfryd
Pozdrawiam i dziêkujê.
M.B.