pol-ostre kolo i przerzutki

Data: 2009-07-19 14:06:06
Autor: dwukolowy lamer
pol-ostre kolo i przerzutki
Słabo znam się na rowerach, jeżdżę rekreacyjnie na góralu, zastanawiam się właściwie po co mi przerzutki. Mniej więcej przez 95% czasu jazdy korzystam z największej zębatki z przodu i najmniejszej z tytu, czasami tylko zmieniam tylną przy wjeździe pod górkę. Zastanawiam się po jaką cholerę właściwie małe zębatki z przodu? Przecież gdy zmienie na takie przełożenie to rower praktycznie stoi w miejscu! Widziałem w sieci filmiki z ostrym kołem, to dla mnie trochę zbyt hardcorowe, dałoby się zrobić coś podobnego ale z wolnobiegiem? I jak to jest że w Wigry byl wolnobieg ale jednocześnie dało się hamować pedałami?

Data: 2009-07-19 12:26:52
Autor: Jan Srzednicki
pol-ostre kolo i przerzutki
On 2009-07-19, dwukolowy lamer wrote:
[...]

Istnieje parę możliwości:

1. Masz mięśnie nóg z Kevlaru.
2. Masz naprawdę malutkie zębatki z przodu i wielkie z tyłu.
3. Nie używasz przerzutek, bo stajesz na pedałach ruszając, przy niskiej
kadencji.
4. Ruszasz bardzo powoli i spokojnie, powoli się rozpędzasz.

Jeśli możliwość 3 jest prawdziwa, to spróbuj nauczyć się efektywnie
wykorzystywać przerzutki. Opcjonalnie również dla 4. :)

Data: 2009-07-19 17:42:37
Autor: Mikołaj \"Miki\" Menke
pol-ostre kolo i przerzutki
Dnia 19.07.2009 14:26 użytkownik Jan Srzednicki napisał :
On 2009-07-19, dwukolowy lamer wrote:
[...]

Ale przecież zależy w jakim terenie jeździ. Jeśli nie jeździ po górkach albo jeździ po niezbyt stromych to rzeczywiście niskie przełożenia są kompletnie niepotrzebne.

Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846

Data: 2009-07-19 16:21:29
Autor: Jan Srzednicki
pol-ostre kolo i przerzutki
On 2009-07-19, Mikołaj "Miki" Menke wrote:
[...]

Niskie owszem - ale żeby jeździć 95% na największym kółku z przodu i
najmniejszym z tyłu?

Data: 2009-07-19 23:24:57
Autor: cztery
pol-ostre kolo i przerzutki
Niskie owszem - ale żeby jeździć 95% na największym kółku z przodu i
najmniejszym z tyłu?

Jak sobie zrobi OK to bedzie bardziej tryndy i w ogole ;-)

Data: 2009-07-19 23:42:18
Autor: Krzysztof Olszak
pol-ostre kolo i przerzutki
Jan Srzednicki pisze:

Niskie owszem - ale żeby jeździć 95% na największym kółku z przodu i
najmniejszym z tyłu?

Po miescie jezdze na singlu gdzie jest 53/18. I nie narzekam. Da sie wjechac w Warszawie na skarpe.
Jesli tworca watku jezdzi na goralu to moze miec 48-42/13-11.

Krzysztof

Data: 2009-07-20 15:56:20
Autor: dwukolowy lamer
pol-ostre kolo i przerzutki
Użytkownik "Krzysztof Olszak" <oelka_AAA@koelj.pl> napisał w wiadomości news:h403vv$n9q$1inews.gazeta.pl...
Jan Srzednicki pisze:

[...]

O co chodzi z tymi wymiarami? :/

Data: 2009-07-20 13:58:52
Autor: Jan Srzednicki
pol-ostre kolo i przerzutki
Jan Srzednicki pisze:

[...]

Pierwszy numer - ilość ząbków na zębatce na korbie. Drugi - ilość ząbków
na zębatce na tylnej piaście. Tutaj podane dodatkowo w zakresach.

Data: 2009-07-20 18:58:53
Autor: Krzysztof Olszak
pol-ostre kolo i przerzutki
Jan Srzednicki pisze:

Pierwszy numer - ilość ząbków na zębatce na korbie. Drugi - ilość ząbków
na zębatce na tylnej piaście. Tutaj podane dodatkowo w zakresach.
Podane w zakresach poniewaz w MTB mozna spotkac zazwyczaj trzy rozmiary duzej zebatki: 48 lub 44, lub 42.
Podobnie z tylu najmniejsza zebatka moze 11, albo 13 zebow.

Krzysztof

Data: 2009-07-19 18:02:23
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
pol-ostre kolo i przerzutki

[...]

Oczywiście miałeś na myśli karbon.
:>

zyga

Data: 2009-07-20 15:53:52
Autor: dwukolowy lamer
pol-ostre kolo i przerzutki
Użytkownik "Jan Srzednicki" <w_at_wrzask_dot_pl@nowhere.invalid> napisał w wiadomości news:slrnh6648c.26tm.w_at_wrzask_dot_ploak.pl...
[...]

Przepraszam ale naprawdę się nie znam, kadencja to dla mnie jest w sejmie, staje na pedałach a niby na czym mam stawać? Wsiadam na siodełko, nogi na pedały...
Kiedyś miałem Wigry, ale wyrosłem z niego, dużego Rometa ukradli mi z piwnicy, z zachodu a raczej z dalekiego wschodu bo to chińskie ;) przyszły górale, to i na takim teraz jeżdże, ale głównie po mieście, parkach i lasach.

Data: 2009-07-20 13:57:50
Autor: Jan Srzednicki
pol-ostre kolo i przerzutki
On 2009-07-20, dwukolowy lamer wrote:
[...]

Kadencja to szybkośc obracania korbą, zwykle podawana w obrotach na
minutę.

http://www.kolarstwo-szosowe.gda.pl/kadencja.html

Data: 2009-07-19 14:17:00
Autor: zly
pol-ostre kolo i przerzutki
Dnia Sun, 19 Jul 2009 14:06:06 +0200, dwukolowy lamer napisał(a):

Zastanawiam się po jaką cholerę właściwie małe zębatki z przodu? Przecież gdy zmienie na takie przełożenie to rower praktycznie stoi w miejscu!

w lesie pod gorki sie przydaje

filmiki z ostrym kołem, to dla mnie trochę zbyt hardcorowe, dałoby się zrobić coś podobnego ale z wolnobiegiem?

oczywiscie, z grubsza szukaj pod haslem 'single speed'

I jak to jest że w Wigry byl wolnobieg ale jednocześnie dało się hamować pedałami?

mechanizm sie nazywa torpedo

--
marcin

Data: 2009-07-19 16:07:50
Autor: Artur
pol-ostre kolo i przerzutki
niedziela, 19 lip, dwukolowy lamer:
[...]

Bo w Polsce jeździ się "góralami" po mieście. A jak nazwa wskazuje niby są to
rowery do wjeżdżania pod spore górki. Masz pewnie korbę 42-32-22. Zmień korbę
na 48-38-28, kasetę najlepiej na szosową, będziesz równomiernie używał kasety
a z przodu dwóch tarcz do normalnej jazdy po płaskim.

Mnie to też zastanawia, że standardowo zakres przełożenia jest taki niewielki,
przez co większość ludzi jeździ na ostatnim/przedostatnim przełożeniu... Wg
mnie tarcza >=46 z przodu jest potrzebna także w rowerach XC.

Data: 2009-07-19 16:38:26
Autor: Jan Srzednicki
pol-ostre kolo i przerzutki
On 2009-07-19, Artur wrote:
[...]

Jak dla mnie, to obydwaj powinniście poćwiczyć kadencję. "Normalna jazda
po płaskim" to powiedzmy 20-30km/h. Dla 30km/h przy przełożeniu 42/11
kadencja wychodzi ledwo około 60 obrotów/minuta - bardzo mało (przy
założeniu obwodu koła 2100mm, czyli dość grubego 26" lub żyletki 28"). Z
całkowicie używalną kadencją 90 można uciągnąć 45km/h, co chyba
absolutnie wystarcza do niewyczynowej jazdy po płaskim, czy coś mi
umyka?

Oczywiście, można mieć większe tarcze, coby fajnie dokręcać na zjazdach
- ale przecież można również kręcić więcej, niż to 90RPM.

A co do podjazdów w mieście - mam jedną górkę, na którą podjeżdżam
codziennie w drodze do pracy, przy której używam przełożenia 22/32. :P

Mnie to też zastanawia, że standardowo zakres przełożenia jest taki niewielki,
przez co większość ludzi jeździ na ostatnim/przedostatnim przełożeniu... Wg
mnie tarcza >=46 z przodu jest potrzebna także w rowerach XC.

Ciekawe do czego - żeby móc dokręcić powyżej 60km/h? Jeździsz tak po
terenie?

Data: 2009-07-19 10:33:50
Autor: Saurus
pol-ostre kolo i przerzutki
On 19 Lip, 18:38, Jan Srzednicki <w_at_wrzask_dot...@nowhere.invalid>
wrote:

[...]

O, właśnie. Ja odkąd wyćwiczyłem sobie kadencję nie odczuwam nigdy
najmniejszego dyskomfortu w kolanach i nie miewam zakwasów (lepsze
krążenie krwi w mięśniach nóg, wspomagane ich ruchem). Pomogła mi mała
ilość przełożeń i duże skoki między nimi (3 biegi, bardziej się
opłacało dalej kręcić na niższym niż przerzucać na wyższy bo są tak
duże skoki). Idealna kadencja dla mnie teraz to 90-95, czasem 100.

Oczywiście, można mieć większe tarcze, coby fajnie dokręcać na zjazdach
- ale przecież można również kręcić więcej, niż to 90RPM.

Na najwyższym w moim rowerze przełożeniu 3,02 wykręciłem do 59 km/h co
daje kadencję jakieś 150 RPM :-) Było nieznacznie z górki no i
wydajność przy tej kadencji jednak daleka od optymalnej, może na
wyższym przełożeniu pojechałbym tam szybciej ;)

Data: 2009-07-19 13:47:35
Autor: Flash
pol-ostre kolo i przerzutki
[...]

Nawet na pewno :)
Ja na swoim ostrzaku przy 50 km/h zaczynam hamowac* (chociaz przedni
hamulec zamontowalem na wypadek spadniecia lancycha), a jak jest
stromy zjazd hamowac zaczynam juz przy 40. W swoim ostrym mam obecnie
przelozenie 2,7 (swietnie nadaje sie nawet do XC :P) i na razie nie
jechalem szybciej niz 55-56 km/h (160 RPM).

* - nie tylko hamulcem, ale i nogi juz nie wyrabiaja.

Kiedys nie rozdrabnialem sie nad wydajnosci wynikajacej z
kadencji...po pierwszych pomiarach doszedlem do wniosku ze dla mnie
optymalne jest 75 RPM, gdy kupilem szosowke zmienilem zdanie, ze
jednak 80, obecnie mysle tako 85 RPM... ale moze prawny nigdy nie
poznam, moze gdyby czlowiek duzo trenowal, to 160 RPM moglby uznac za
zamulanie? ;-)))

--
Flash
http://flash.bikestats.pl

Data: 2009-07-19 14:12:20
Autor: Saurus
pol-ostre kolo i przerzutki
On 19 Lip, 22:47, Flash <flash...@gmail.com> wrote:
[...]

Niemniej jednak do tych 59 km/h dokręciłem a przynajmniej pomogłem,
tak po prostu bym się tam nie rozpędził do tej prędkości bo spadek był
słaby (chodzi o to że nie kręciłem sam dla siebie podczas gdy
wolnobieg i tak mnie odłączał od napędu bo zabrakło kadencji) ;)

[...]

Wydaje mi się że większość osób przyjmuje z początku na stałą kadencję
"naturalne" 60-70 RPM czyli tempo przebierania nogami na średnio
energicznym spacerze.

Data: 2009-07-19 17:43:14
Autor: Jan Srzednicki
pol-ostre kolo i przerzutki
wrote:

[...]

U mnie też to postępuje - jeżdżę coraz szybciej (dla "stałych fragmentów
gry"), a równocześnie biegi "wrzucają się" mniejsze. I znowu będzie
trzeba tarcze zmniejszać, cholerka.. :)

Data: 2009-07-19 19:55:51
Autor: Artur
pol-ostre kolo i przerzutki
niedziela, 19 lip, Jan Srzednicki:
[...]

Ja w drodze z pracy mam dłuższe odcinki po płaskim, gdzie jadę 35-40km/h.
Często mam z wiatrem :).

[...]

Pewnie faktycznie jeżdżę z niską kadencją, ale dlaczego mam się dostosowywać
do sprzętu, zamiast dostosować sprzęt do swojego stylu jazdy? Nie jestem
sportowcem, więc teorie o lepszym wydatkowaniu energii mało mnie obchodzą,
młynków kręcić nie lubię. Mam korbę 48-38-24 i druga tarcza wystarcza mi do jazdy
do jakichś 28km/h, 42 wystarczyłaby do jakichś 33km/h. Za mało jak na moją
trasę i pomyślne wiatry :).

A wcale taki wyjątkowy nie jestem, bo jeżdżę ze znajomym który ma korbę MTB, i
bywa, że brakuje mu przełożenia.

A co do podjazdów w mieście - mam jedną górkę, na którą podjeżdżam
codziennie w drodze do pracy, przy której używam przełożenia 22/32. :P

Duża największa tarcza nie dyskwalifikuje małej najmniejszej.

[...]

No, źle napisałem, jeśli przez XC rozumieć rzeczywiście tylko poważną jazdę po
terenie. Chodziło mi o MTB kupowane przez większość Polaków, używane także do
częstej jazdy asfaltami. Wtedy nie taka rzadka jest potrzeba/chęć jazdy powyżej
trzydziestu paru km/h.

Data: 2009-07-20 19:02:34
Autor: Krzysiek
pol-ostre kolo i przerzutki
W dniu 2009-07-19 18:38, Jan Srzednicki pisze:
On 2009-07-19, Artur wrote:
[...]

Hehe, mam to samo :-) No dobra, jadąc po mieście w ruchu ulicznym jak
dojeżdżam do skrzyżowania i mam czerwone światło, to wrzucam z tyłu 3
kółka w górę.

[...]

Z przodu mam właśnie 48-38-28 i zastanawiam się, czy nie mógłbym zmienić
na 52-...

[...]

Mam rower z kołami 28" (taki cross), na największej tarczy z przodu mam
48 zębów, na najmniejszej z tyłu - 11. Jeżdżę głównie po mieście i poza
miastem, ale raczej po conajwyżej lekko pofałdowanym terenie. I prawdę
mówiąc też rzadko używam lżejszych przełożeń. Prędzej czegoś twardszego
mi brakuje. 45km/h jest w porządku, ale ja nie lubię szybko kręcić, za
to nogi mam dość silne :-)

Oczywiście, można mieć większe tarcze, coby fajnie dokręcać na zjazdach
- ale przecież można również kręcić więcej, niż to 90RPM.

No właśnie mnie na przykład dużo bardziej męczy szybkie kręcenie niż
powolne i mocne.

--
Pozdrawiam,
Krzysiek

Data: 2009-07-19 18:01:00
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
pol-ostre kolo i przerzutki
Nie ma czegoś takiego jak pół ostre koło, jest singiel, czy też single speed.

zyga

Data: 2009-07-20 08:37:29
Autor: Paweł Suwiński
pol-ostre kolo i przerzutki
Dnia nie, 19 lip 2009 tako rzecze dwukolowy lamer:

[...]

Zamiast kasety/ wolnobiegu z tyłu można założyć adapter single speed z
jedną zębatką. Do kupienia praktycznie w każdym sklepie (~20zł). Wtedy
przerzutki i zbędne tarcze z korby można zdemontować (o ile korba jest
demontowalna). Trzeba  jeszcze pokombinować  z prostą  linią łańcucha.
Możliwe, że wystarczy tylko tarczę z przodu w innym miejscu przykręcić
na pająku, np. tam gdzie środkowa  lub najmniejsza. Jeżeli tym się nie
da  ustawić to  trzeba będzie  pokombinować z  wymianą osi  suportu na
krótszą, lub wymianę całego pakietu (ale  to ostatnie to już lepiej ze
wszystkim wstawić do serwisu).

Natomiast w tym rozwiązaniu nie  będzie hamulca nożnego, tzw. torpedo.
Tutaj trzeba by  po prostu kupić koło z taką  piastą torpedo (~50zł) i
wstawić zamiast tego  co jest. Dalej podobnie jak  wyżej poodkręcać co
nie  potrzebne i  ustawić  prostą linię  łańcucha.  Sam wymieniałem  w
jednym  góralu  koło  na  torpedo.  Korba  była  nierozbieralna  i  ją
zostawiłem ze wszystkimi tarczami. Akurat na najmniejszej tarczy linia
łańcucha była w sam raz, a na środkowej też jeździło bez problemów. --
Uzdrawiam
Paweł Suwiński
OK No Brake / Rącza Gazela
http://pawelsuwinski.ovh.org/fotoblog/index.php?k=200710_RaczaGazela

Data: 2009-07-20 19:11:19
Autor: Krzysztof Olszak
pol-ostre kolo i przerzutki
Paweł Suwiński pisze:

[...]

Jeszcze pozostaje problem naciagu lancucha. O ile zebatka w adapterze ma dosc duze zeby, o tyle przy bardzo luznym lancuchu i odchyleniu linii lancucha od prostej moze on spadac z przedniej zebatki.
Jesli rower w tylnym widelcu posiada haki do mocowania osi ustawione pionowo, to raczej nalezy rozwazyc montaz napinacz lancucha. Jesli sa ustawione pod katem mniejszym od prostego i do przodu mozna sie bez tego elementu obyc. Idealem byly by haki ustawione poziomo do tylu, ale to duzo zadziej spotykane rozwiazanie.

Krzysztof

pol-ostre kolo i przerzutki