poręczenie i zabezpieczenie

Data: 2011-09-05 08:55:02
Autor: butterfly
poręczenie i zabezpieczenie
WItam sredecznie.
Pewna osoba poprosiła mnie o poręczenie pozyczki. I tu mam  pytanie. Wobec banku odpowiadam ja solidarnie z drugim poręczycielem. mam jednak pytanie czy mozna się jakoś zabezpieczyć aby pożyczkobiorca w razie gdybym musiał spłacic pozyczkę, oddał mi środki. Innymi słowy czy w przypadku gdybym po spłaceniu musiał go podac do sądu wymagane jest jakieś jego oświadczenie (napisane dla mnie).

Data: 2011-09-05 09:15:25
Autor: Liwiusz
W dniu 2011-09-05 08:55, butterfly pisze:
[...]

Zasadniczo nie potrzebujesz dodatkowego zabezpieczenia. To znaczy, jak będziesz miał umowę z bankiem, a potem dowód spłaty pożyczki przez siebie, to będzie to wystarczająca podstawa do wytoczenia powództwa wobec pożyczkobiorcy.

Natomiast możesz dodatkowo zabezpieczyć się we własnym zakresie, np. wekslem in blanco, co później ułatwi Ci sprawę sądową pod względem dowodowym oraz kosztów "wpisu". Ja bym tak zrobił, pożyczkobiorca powinien się zgodzić, jeśli zależy mu na Twoim poręczeniu. Bezwzględnie zażądaj wystawienia weksla przez pożyczkobiorcę i jego/jej małżonka, jeśli istnieje.

--
Liwiusz

Data: 2011-09-05 12:47:23
Autor: Kamil
Dnia Mon, 05 Sep 2011 09:15:25 +0200, Liwiusz napisał(a):

Zasadniczo nie potrzebujesz dodatkowego zabezpieczenia. To znaczy, jak będziesz miał umowę z bankiem,

Wydaje Ci się że bank wręczy poręczycielowi egzemplarz umowy kredytowej?
:))))
Oprócz złożenia swojego podpisu pod jakimś załącznikiem do umowy - to
poręczyciel niczego więcej nie dostanie. No ewentualnie po pewnym czasie
może otrzymać wezwanie do zapłaty rat z banku :))

Data: 2011-09-05 13:22:36
Autor: Liwiusz
W dniu 2011-09-05 12:47, Kamil pisze:
[...]

Nie wiem, nigdy nikomu nic nie poręczałem. Jeśli poręczyciel będzie chciał umowę, to bank mu nie da?

Kolega poręczał i umowę dostał, ale to w SKOKu było.

Oprócz złożenia swojego podpisu pod jakimś załącznikiem do umowy - to
poręczyciel niczego więcej nie dostanie. No ewentualnie po pewnym czasie
może otrzymać wezwanie do zapłaty rat z banku :))

A to na pewno :)

--
Liwiusz

Data: 2011-09-06 11:51:42
Autor: witek
On 9/5/2011 1:55 AM, butterfly wrote:
[...]

zastanowiles sie, czy jestes w stanie splacic sam ta pozyczke?
na dodatek z kilkuletnimi odsetkami i od razu w calosci, to tak w najgorszym scenariuszu.

jesli w jakichs dokumentach oficjalnie widniejesz jako poreczyciel to nic wiecej ci nie potrzeba.
I tak cie czeka droga sadowa i w zasadzie wspomnienie o kasie, bo skoro bank nie byl w stanie odzyskac kasy od dluznika to ty tez nie bedziesz.

Data: 2011-09-06 21:30:43
Autor: Gotfryd Smolik news
On Tue, 6 Sep 2011, witek wrote:

[...]

[...]

[...]

  Mając chętnego do dobrowolnej egzekucji pieniędzy (znaczy tych
poręczycieli) bank może woleć wziąć pieniądze niż zawłaszczać
i spieniężać majątek dłużnika.
  Czyli sprawa sprowadzi się do odpowiedzi na pytanie "czy
dłużnik ma jakiś niezastawiony majątek" (bo rzecz jasna,
jeśli posiadany majątek obciążył np. hipoteką na rzecz
pożyczki, to wszystkie Twoje zastrzeżenia pozostają w mocy).

pzdr, Gotfryd

poręczenie i zabezpieczenie