pozorna odwilz w kredytach hipotecznych?

Data: 2009-08-20 19:31:34
Autor: Paweł
pozorna odwilz w kredytach hipotecznych?
witam,

niedawno w gazetach sie rozpisywali o odwilzy w kredytach hipotecznych
i podawali nawet przyklad 3 osobowej rodziny z dochodami 3,5kpln,
ktora moze liczyc na ponad 300kpln kredytu. dzis przed weekendowym
urlopem postanowilem sprawdzic te rewelacje i udalem sie do najblizszej
placowki banku nordea i zapodalem pani takie dane:

- rodzina 3 osobowa.
- sumaryczyny dochod netto malzonkow z umow o prace na czas
  nieokreslony - 6400pln.
- jedna karta kredytowa z limitem 9000pln.
- rata kredytu hipotecznego w ktorej aktualnie mieszka rodzina - 465chf.
- chec zakupu nieruchomosci (ponad 100m2) na rynku pierwotnym
  u duzego i znanego dewelopera za 400kpln.
- posiadany wklad wlasny 20% - 80kpln.

czyli wnioskowanie o 320kpln kredytu w chf na 30 lat.

pani szybko policzyla dochod do symulacji:

6400pln - 1200pln (aktualnej raty za mieszkanie) - 600pln (arbitralne
koszty utrzymania 3 os. rodziny w.g. nordea), czyli 4600pln.

klik, klik, obliczenie zdolnosci na 130% wnioskowanej kwoty (bo waluta)
i przy tych 4600pln zdolnosc wyszla na 226kpln.
alternatywnie dla kredytu w pln zdolnosc wyszla 271kpln.

jesli by nie bylo tej istniejacej raty kredytu, to z klik, klik,
5800pln dochodu wyszlo by akurat 320kpln w kredycie walutowym.

no to ja sie chcialem spytac, skad te dziennikarzyny wziely ta odwilz
w kredytach i z 3500pln dochodu dostali ponad 300kpln kredytu?

Data: 2009-08-20 10:41:26
Autor: Tomek z Wawy
On 20 Sie, 19:31, Pawe³ <r...@127.0.0.1> wrote:

- chec zakupu nieruchomosci (ponad 100m2) na rynku pierwotnym
  u duzego i znanego dewelopera za 400kpln.

[OT] A gdzie mo¿na tak tanio nabyæ mieszkania w Polsce?

Data: 2009-08-20 19:47:45
Autor: Paweł
Tomek z Wawy wrote:

On 20 Sie, 19:31, Paweł <r...@127.0.0.1> wrote:

- chec zakupu nieruchomosci (ponad 100m2) na rynku pierwotnym
u duzego i znanego dewelopera za 400kpln.

[OT] A gdzie można tak tanio nabyć mieszkania w Polsce?

w okolicy (kilka km od granicy miasta) krakowa, dokladnie szukac
nalezy po frazie 'powiat krakowski' w ofertach agencji.
ja po 5min. klikania znalazlem jedno w skawinie za 2700pln/m2
i jedno za 3700pln/m2 w jakiejs wiosce na polnocy krakowa.
oba ponad 100m2, wiec generalnie na peryferiach ceny zaczynaja
byc przyzwoite, bo samym miescie to ponizej 6000pln/m2 ciezko
cos znalezc.

Data: 2009-08-20 21:16:12
Autor: Tomasz Nowicki
pozorna odwilz w kredytach hipotecznych?
Dnia Thu, 20 Aug 2009 10:41:26 -0700 (PDT), Tomek z Wawy napisa³(a):

On 20 Sie, 19:31, Pawe³ <r...@127.0.0.1> wrote:

- chec zakupu nieruchomosci (ponad 100m2) na rynku pierwotnym
  u duzego i znanego dewelopera za 400kpln.

[OT] A gdzie mo¿na tak tanio nabyæ mieszkania w Polsce?

Nie w DC. Ale na przyk³ad wejd¼ na stronê Mirbudu i policz sobie ceny
mieszkañ poza tym piêknym miastem

T.

Data: 2009-08-22 14:00:31
Autor: Piotr D.
Tomek z Wawy wrote:

[OT] A gdzie mo¿na tak tanio nabyæ mieszkania w Polsce?

W £odzi np. to normalna cena.

Data: 2009-08-20 19:46:29
Autor: Mithos
Paweł pisze:
no to ja sie chcialem spytac, skad te dziennikarzyny wziely ta odwilz
w kredytach i z 3500pln dochodu dostali ponad 300kpln kredytu?

Ale czego oczekujesz od pismaków (dotyczy również redaktorów z tv) ? Przecież te miernoty pisują przeważnie na tematy o których nie mają pojęcia.

--
Mithos

Data: 2009-08-20 19:53:03
Autor: Paweł
Mithos wrote:

Paweł pisze:
[...]

z tego co pamietam, to ten artykul podpieral sie jakims raportem
z olpenfajansa, albo innego posrednika dla szarych obywateli,
wiec chyba z palca sobie tego nie napisali zeby tylko ladnie
wygladalo w prasie? no chyba, ze chca swoimi rankingami zrazic
klientow, ktorzy zacheceni odbija sie od symulacji w placowce :)

Data: 2009-08-20 19:59:14
Autor: Mithos
Paweł pisze:
[...]

A widziałeś różne zestawienia OF czy innych pośredników dot. np lokat albo kart kredytowych ? Ostatnio było "ciekawe" zestawienie rachunków osobistych... założenia totalnie bezsensowne (np. jakieś wypłaty z obcych bankomatów czy przelewy w placówkach) i cały ranking wyszedł totalnie do dupy.

--
Mithos

Data: 2009-08-20 20:09:38
Autor: Paweł
Mithos wrote:

Paweł pisze:
[...]

wiem, ze ranking kart/kont mozna zrobic tak, zeby bylo dobrze dla danego
banku, bo te produktu maja duzo wariantow i wskaznikow, ale ranking kredytow
hipotecznych skisic, to juz wyzsza sztuka :) przeciez tam tylko praktycznie
wchodzi dochod, licznosc rodziny, wydatki stale i waluta zeby wyznaczyc
maksymalna zdolnosc w roznych bankach.

Data: 2009-08-20 20:14:09
Autor: Mithos
Paweł pisze:
[...]

Pismaki nie takie rzeczy potrafią poprzeinaczać :)

--
Mithos

Data: 2009-08-25 21:00:28
Autor: Marcin Mokrzycki
pozorna odwilz w kredytach hipotecznych?
On Thu, 20 Aug 2009 19:59:14 +0200, Mithos wrote:

Ostatnio by³o "ciekawe" zestawienie rachunków osobistych... za³o¿enia totalnie bezsensowne (np. jakie¶ wyp³aty z obcych bankomatów czy przelewy w placówkach) i ca³y ranking wyszed³ totalnie do dupy.

Je¶li masz na my¶li niedawny ranking rachunków dla osób nie korzystaj±cych
z internetowej obs³ugi, to raczej Twoje zastrze¿enia s± do dupy.

--
Marcin Mokrzycki
gg:659336  o2:mmokrzycki

Data: 2009-08-20 21:58:18
Autor: rafal
Paweł pisze:

urlopem postanowilem sprawdzic te rewelacje i udalem sie do najblizszej
placowki banku nordea i zapodalem pani takie dane:

No ale Nordea to chyba generalnie ma dość spore wymagania finansowe odnośnie zarobków. Spróbuj w WBK, ING, BGŻ - tak kojarzę, że w ostatnim czasie chyba najłagodniej określali zdolność kredytową :)

Data: 2009-08-20 22:01:34
Autor: eg
pozorna odwilz w kredytach hipotecznych?

No ale Nordea to chyba generalnie ma do¶æ spore wymagania finansowe odno¶nie zarobków. Spróbuj w WBK, ING, BG¯ - tak kojarzê, ¿e w ostatnim czasie chyba naj³agodniej okre¶lali zdolno¶æ kredytow± :)

BZ WBK nie daje w walutach, ING i BGZ tez chyba nie, a jednak kredyt we frankach powinien byc chyba sporo tanszy.

Swoja droga czy ktos wie, dlaczego Alior ma tak zabojcze marze dla kredytow w walutach, duzo wyzsze niz dla zl?

Data: 2009-08-23 23:08:58
Autor: Jacek Erazmus
On 20 Sie, 22:01, "eg" <ege...@wp.pl> wrote:
> [...]

frankach powinien byc chyba sporo tanszy.

Swoja droga czy ktos wie, dlaczego Alior ma tak zabojcze marze dla kredytow

Alior umie¶ci³ w ofercie kredyty w walutach ¿eby siê nikt nie czepia³
¿e ich nie ma. Ustawili wysoko¶æ mar¿y tak wysoko ¿eby nikt z tego
kredytu nie chcia³ skorzystaæ :)

--
pozdrawiam,
Erazmus

Data: 2009-08-20 22:16:59
Autor: Ra
Pawe³ pisze:
[...]

codziennie w drodze do pracy czytam metro i codziennie jest art o mieszkaniach i dzi¶ znowu by³o o 4os rodzinie o dochodach 3.5k ¿e dostanie 200tys kredytu i jest to o 70tys mniej ni¿ przed rokiem tj 7 kwadratów mniej
nie mogê ju¿ czytaæ tych bredni i ¿alów ¿e tak ma³o, pewnie maj± je¶æ chleb ze smalcem przez 30 lat, nie chce mi siê wierzyæ ¿e bank da kredyt takiej rodzinie
BTW pare lat temu przy takich dochodach 1os mia³a trudno¶ci z dostaniem kredytu na 200tys

Data: 2009-08-24 10:41:22
Autor: Paweł
pozorna odwilz w kredytach hipotecznych?
Ra wrote:

BTW pare lat temu przy takich dochodach 1os miała trudności z dostaniem
kredytu na 200tys

tak, ale w 2005 za 189kpln kupilem 54m2 w przyzwoitym miejscu krakowa.
teraz ceny sa przeszlo 2x wieksze, a w szczycie boomu przebijaly 3x.
ilu z pracujacych obywateli w ciagu 4 lat dostalo 200% podwyzki?

Data: 2009-08-21 06:36:33
Autor: Mariusz
pozorna odwilz w kredytach hipotecznych?
Pawe³ <root@127.0.0.1> napisa³(a):
no to ja sie chcialem spytac, skad te dziennikarzyny wziely ta odwilz
w kredytach i z 3500pln dochodu dostali ponad 300kpln kredytu?

W Millenium przed dobrymi 3-ma miesiacami na kreche budowlanego na 350kpln bez
wkladu w pieniadzach, pani mowila ze jest okolo 5kpln netto wymagane.  Pochodz troche, a nie tylko na jeden sie zawziales i od razu sie poddales :)

Data: 2009-08-21 08:14:17
Autor: mvoicem
pozorna odwilz w kredytach hipotecznych?
Paweł wrote:

[...]

[...]

Może kalkulatory zaczęły być bardziej zgodne z rzeczywistymi wymaganiami banku? 2 lata temu przy podobnych dochodach kalulatory pokazywały że ohoho. Nordea bodajże do 400tys, BPH, WBK - do 500tys, a PKO nawet wyliczało mi zdolność do 900tys zł. Tylko że jak przyszło do brania kredytu na 260tys, to się okazało że moja zdolność trzeszczy w szwach i trzeba zamykać KK i KO żeby przyznali. p. m.

Data: 2009-08-21 18:32:11
Autor: Wwieslaw
Paweł wrote:
[...]

Wybrales jeden z najbardziej restrykcyjnych bankow pod wzgledem zdolnosci kredytowej. Idz do Polbanku albo DB i wyjdzie Ci z zapasem...

Wieslaw

Data: 2009-08-24 10:27:09
Autor: Paweł
Wwieslaw wrote:

Paweł wrote:
[...]

widze, ze polbank na wstepie ma juz o 1% wyzsza marze dla chf
od nordea i db, wiec zrobie jeszcze wywiad srodowiskowy w db.
zobaczymy, co mnie wysla na drzewo :)

Data: 2009-08-23 12:59:45
Autor: Radzik
Pawe³ pisze:
[...]

w Polbanku wychodzi zdolno¶æ na 346 000 w Euro i CHF oraz 451 000 w PLN. A wiêc kwestia wyboru banku...

Data: 2009-08-26 19:51:48
Autor: Paweł
Paweł wrote:

klik, klik, obliczenie zdolnosci na 130% wnioskowanej kwoty (bo waluta)
i przy tych 4600pln zdolnosc wyszla na 226kpln.
alternatywnie dla kredytu w pln zdolnosc wyszla 271kpln.

aktualizacja:

poniewaz db jest w okolicy otwarty tylko do 17-tej, to potuptalem
do finamo zobaczyc co tam doradzaja :) klik, klik, jesli klient
zamknie karte kredytowa (9kpln), to przy tym obciazeniu rata 465chf
wyszlo jakies 250-270kpln w zaleznosci od waluty (eur/chf) i tajemniczego
banku 1, 2, lub 3. czyli na poczatku generalnie bez wiekszych rewelacji
w porownaniu z nordea.

po chwili okazalo sie, ze sa na rynku ze 2 banki, ktore przy wyznaczaniu
zdolnosci kredytowej potrafia uznac tzw. "przyszle dochody",
czyli w wyjsciowym przykladzie klient przy ubieganiu sie o kredyt na nowa
nieruchomosc, przedstawia np. umowe najmu aktualnie splacanej nieruchomosci.
skutek - zniknie miesieczne pomniejszenie dochodu o 465chf.
przy takim zalozeniu zdolnosc kredytowa podskoczyc moze juz grubo
ponad 300kpln, ale szczegoly jeszcze dostane mailem.

najsmieszniejsze jest w obliczaniu zdolnosci karta kredytowa,
arbitralnie 10% limitu karty pomniejsza dochod bez wzgledu
na historie karty. czyli klient, ktory np. aktywnie uzywa karty,
splaca ja terminowo, a gotowke trzyma w lokatach i funduszach obligacji
jest traktowany pod wzgledem ryzyka tak samo jak klient,
ktory sie zadluzyl zakupami w galeriach i splaca tylko kwoty minimalne.
usmieszku dodaje fakt, ze ten punkt wyliczania zdolnosci jest martwy,
bo klient zamknie istniejaca karte, wezmie kredyt i znow otworzy karte,
a wiec realnie nic sie nie zmieni, tylko papiery podpisane przez analityka
wygladaja mniej ryzkownie, ehh. co wiecej bank, ktory mu kredytu udzieli
bedzie chcial mu karte kredytowa wcisnac. istny cyrk :)

jak sie jeszcze czegos dowiem, to poinformuje...

Data: 2009-08-26 20:28:57
Autor: Mithos
Paweł pisze:
[...]

Ale również ten "dobry" klient może nagle przestać spłacać KK. KK to przede wszystkim natychmiastowy dostęp do pieniędzy i to, że ktoś przez 5 lat nie korzystał z kredytu nie oznacza, że nagle nie będzie miał potrzeby kredytowania się.

Poza tym co to za różnica czy spłaca się KK w całości czy też spłaca się jedynie kwotę minimalną skoro obydwa sposoby są prawidłowym korzystaniem z produktu jakim jest karta kredytowa.

--
Mithos

Data: 2009-08-26 22:08:15
Autor: Paweł
Mithos wrote:

Paweł pisze:
[...]

tak, w przyszlosci wszystko sie moze zdarzyc wlacznie z utrata pracy
i zgonem, ale historia finansowa klienta daje pewne informacje
o profilu klienta/potencjalnym ryzyku przy udzielaniu kredytu.

Poza tym co to za różnica czy spłaca się KK w całości czy też spłaca się jedynie kwotę minimalną

jak to jaka? przy terminowej splacie mamy krotkoterminowy kredyt
z 0% odsetek, zas przy splacie kwoty minimalnej bija nas 4-krotnoscia
stopy lombardowej, czyli zadluzenie narasta, czyz nie?

jednakoz zamkniecie KK przed kredytem i otwarcie jej po jego udzieleniu
daje ten sam wachlarz ryzyka, wiec sam fakt posiadania KK jest fikcyjna
przeszkoda przy udzielaniu kredytu.

Data: 2009-08-26 22:18:07
Autor: Mithos
Paweł pisze:
jednakoz zamkniecie KK przed kredytem i otwarcie jej po jego udzieleniu
daje ten sam wachlarz ryzyka, wiec sam fakt posiadania KK jest fikcyjna
przeszkoda przy udzielaniu kredytu.

To nie jest sprawa fikcyjna.

Mając duży limit istnieje obawa, że się z niego w sytuacji podbramkowej skorzysta. W życiu bywa różnie.

Ja np. miałem swojego czasu średnie wykorzystanie limitów 3k PLN ale pewnego razu było to i nawet 20k PLN. I o ile 3k PLN byłem w stanie spłacać zawsze w 100% o tyle istnieje spora szansa, że tego 20k PLN mógłbym jednak nie spłacić. Bank musi to brać pod uwagę. No chyba, że klient każdego miesiąca w pełni spłaca praktycznie cały limit w wysokości kilka(naście/dziesiąt) tyś PLN to wtedy faktycznie nie powinno się tego brać pod uwagę. Ale ile jest takich osób ?

Innymi słowy : to, że ktoś przez 5 lat zawsze spłaca zadłużenie w wysokości np. połowy pensji nie oznacza, że jak przyjdzie potrzeba to spłaci zadłużenie w wysokości pensja x 5. A mając KK może z takiego zadłużenia skorzystać zawsze i wszędzie, z dnia na dzień.

Poza tym mając na sobie KK hipoteczny na granicy zdolności kredytowej o wysokich limitach na KK możesz IMO zapomnieć.

--
Mithos

Data: 2009-08-26 22:43:28
Autor: Paweł
Mithos wrote:

[...]

w wyjsciowym przykladzie dochod netto rodziny, to ponad 6,4kpln netto,
limit karty 9kpln, zakladajac, ze rodzina bezpiecznie inwestuje gotowke
i karty uzywa KK do oplacania rachunkow i biezacych zakupow,
to rzeczony limit w wysokosci 140% dochodu nie jest jakimis
ryzykownym kosmosem. to po prostu lepsza gospodarnosc - korzystamy
z grace-period KK, a gotowka pracuje.

No chyba, że klient każdego miesiąca w pełni spłaca praktycznie cały
limit w wysokości kilka(naście/dziesiąt) tyś PLN to wtedy faktycznie
nie powinno się tego brać pod uwagę. Ale ile jest takich osób ?

po to jest analityk bankowy, ktory ocenia wnioski kredytowe,
zeby takie rzeczy rozpatrywac. jesli wezmiemy dochod, odejmiemy
wszystkie wydatki, KK, debety, bez analizy historii klienta,
to analityk nie jest potrzebny, bo to samo zrobi prosty algorytm
w komputerze. pytanie - czy w bankach pracuja analitycy, czy tylko
ktos podpisuje wyniki prostej analizy komputera? :>

pozorna odwilz w kredytach hipotecznych?