pożyczka - nie pożyczka - a co na to US

Data: 2009-04-23 16:33:24
Autor: icek2
pożyczka - nie pożyczka - a co na to US
Witam,

być może będe musial pozyczyć ojcu pieniądze
jakies 20 tys na 2-3 dni

wszystko odbędzie się przelewami

czy US może się do tego doczepić jakoś?

--
pozdros
icek

Data: 2009-04-23 16:45:25
Autor: Baloo
"icek2" <icek2@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:gspuau$9hv$1news.onet.pl...

być może będe musial pozyczyć ojcu pieniądze
jakies 20 tys na 2-3 dni
wszystko odbędzie się przelewami
czy US może się do tego doczepić jakoś?

A US'y mają wgląd w konta prywatne?

Data: 2009-04-23 17:12:08
Autor: icek2
Baloo pisze:
[...]

hgw
ja mysle, ze zawsze moze ktos mnie sprawdzic
ze sprzedałem 5 rzeczy na allegro
po nitce na moje konto
a tam suprise :)

ale powaznie
to nie jest żaden problem?

--
pozdros
icek

Data: 2009-04-23 17:18:01
Autor: Baloo
"icek2" <icek2@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:gsq0ji$f9g$1news.onet.pl...

ja mysle, ze zawsze moze ktos mnie sprawdzic
ze sprzedałem 5 rzeczy na allegro
po nitce na moje konto
a tam suprise :)

No ale właśnie czy US ma prawo wejść sobie na czyjeś prywatne konto, bez żadnego powodu?
Jakieś takie orwellowskie to dla mnie jest ;-)

ale powaznie
to nie jest żaden problem?

Powiem tak - nie mam bladego pojęcia, jak to wygląda od strony prawnej, ale sam robiłem takie przelewy wielokrotnie (pożyczki do znajomych, zwroty pożyczek do rodziców itp.) i nigdy nie przyszło mi do głowy, że może być w tym jakiś "haczyk".

Data: 2009-04-23 19:04:53
Autor: Gotfryd Smolik news
On Thu, 23 Apr 2009, Baloo wrote:

No ale właśnie czy US ma prawo wejść sobie na czyjeś prywatne konto, bez żadnego powodu?

  Nie ma.
  Ale chodziło o przypadek, kiedy z jakiejś przyczyny wejdzie.

Ad rem: a może by tak weksel wystawić...

pzdr, Gotfryd

Data: 2009-04-23 19:24:49
Autor: icek2
Gotfryd Smolik news pisze:
[...]

podkręć jasność prosze..

--
pozdros
icek

Data: 2009-04-23 17:32:56
Autor: Wojciech Bancer
poĹźyczka - nie poĹźyczka - a co na to US
On 2009-04-23, icek2 <icek2@poczta.onet.pl> wrote:

[...]

Ad rem: a może by tak weksel wystawić...
podkręć jasność prosze..

Od weksla nie ma chyba PCC.

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2009-04-23 19:34:04
Autor: icek2
On 2009-04-23, icek2 <icek2@poczta.onet.pl> wrote:

[...]

Ad rem: a może by tak weksel wystawić...
podkręć jasność prosze..

Od weksla nie ma chyba PCC.

ale po co weksel, nie rozumiem tego konceptu :)

i od czego (jeśli nie weksel) miałbym placić PCC ?

--
pozdros
icek

Data: 2009-04-23 17:37:39
Autor: Wojciech Bancer
On 2009-04-23, icek2 <icek2@poczta.onet.pl> wrote:

[...]

Od weksla nie ma chyba PCC.
ale po co weksel, nie rozumiem tego konceptu :)
i od czego (jeśli nie weksel) miałbym placić PCC ?

Nie Ty, a ojciec. Od pożyczki którą mu udzielisz powyżej dozwolonego limitu (AFAIK dozwolony to jest 5k raz na ileś lat od jednej osoby).

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2009-04-23 19:48:20
Autor: Baloo

Użytkownik "Wojciech Bancer" <proteus@post.pl> napisał w wiadomości news:slrnguonc9.6vl.proteuspl-test.org...

Nie Ty, a ojciec. Od pożyczki którą mu udzielisz
powyżej dozwolonego limitu (AFAIK dozwolony to jest
5k raz na ileś lat od jednej osoby).

A czy pokrewieństwo ma tu jakieś znaczenie?

Data: 2009-04-23 18:04:29
Autor: Wojciech Bancer
On 2009-04-23, Baloo <baluu@onet.eu> wrote:

[...]

Nie Ty, a ojciec. Od pożyczki którą mu udzielisz
powyżej dozwolonego limitu (AFAIK dozwolony to jest
5k raz na ileś lat od jednej osoby).

A czy pokrewieństwo ma tu jakieś znaczenie?

Poszukałem trochę w ustawach i chyba jest tak samo jak przy darowiznach - jak się zgłosi w terminie i załatwi rzecz przelewem, to nic się nie płaci, jak się nie zgłosi/nie zrobi przelewem to się płaci powyżej progu ustalonego dla spadków i darowizn.

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2009-04-24 12:49:30
Autor: gonia
Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:
On Thu, 23 Apr 2009, Baloo wrote:

No ale właśnie czy US ma prawo wejść sobie na czyjeś prywatne konto, bez żadnego powodu?

 Nie ma.

no nie byłabym przekonana tak do końca

Art. 182. § 1. Jeżeli z dowodów zgromadzonych w toku postępowania podatkowego wynika potrzeba uzupełnienia tych dowodów lub ich porównania z informacjami pochodzącymi z banku, bank jest obowiązany na pisemne żądanie naczelnika urzędu skarbowego lub naczelnika urzędu celnego do sporządzenia i przekazania informacji dotyczących strony postępowania w zakresie:

1) posiadanych rachunków bankowych lub rachunków oszczędnościowych, liczby tych rachunków, a także obrotów i stanów tych rachunków;

2) posiadanych rachunków pieniężnych lub rachunków papierów wartościowych, liczby tych rachunków, a także obrotów i stanów tych rachunków;

3) zawartych umów kredytowych lub umów pożyczek pieniężnych, a także umów depozytowych;

4) nabytych za pośrednictwem banków akcji Skarbu Państwa lub obligacji Skarbu Państwa, a także obrotu tymi papierami wartościowymi;

5) obrotu wydawanymi przez banki certyfikatami depozytowymi lub innymi papierami wartościowymi

to z ordynacji podatkowej.

a to z Trybunału Konstytucyjnego - wyroku z 11 kwietnia 2002 r. (K 15/98, OTK 2000, nr 3, poz. 86) orzekający o zgodności art. 182 i 183 ord. pod. z art. 47, art. 31 ust. 3, art. 49, art. 51 ust. 1, art. 77 ust. 2 oraz art. 78 Konstytucji : wykładnia konstytucyjna art. 182 i 183 ordynacji podatkowej wskazuje, że zwrócenie się przez naczelnika urzędu skarbowego do banku o ujawnienie danych objętych tajemnicą bankową, w związku z toczącym się postępowaniem podatkowym, jest dopuszczalne tylko wtedy, gdy:

1) uzasadnione wątpliwości, co do istnienia lub rozmiaru obowiązku podatkowego nie zostały wyjaśnione, mimo wykorzystania wszystkich innych dostępnych środków dowodowych,

2) niekorzystanie z tego nadzwyczajnego środka dowodowego naraziłoby Skarb Państwa na poważne straty.

Data: 2009-04-24 13:12:58
Autor: Baloo

Użytkownik "gonia" <goniek@wp.pl> napisał w wiadomości news:gss5dg$fb6$1news.wp.pl...
[...]

[ciach]

Pytanie brzmiało "czy ma prawo bez_żadnego_powodu".
A Ty podałaś przypadki, gdy powód jest.

Data: 2009-04-24 14:32:00
Autor: gonia
Użytkownik Baloo napisał:

[...]

A przepraszam, nie wzięłam pod uwagę  faktu, że mowa o sytuacji, w której urzędnik nudząc się przy biurku miałby prawo klikac na kilkadziesiat milionów kont ;>
Proszę o wybaczenie....
ale tym bardziej nie rozumiem skąd bierze się problem u pytającego?

jeszcze raz proszę o wybaczenie

Data: 2009-04-23 20:26:31
Autor: Tristan
pożyczka - nie pożyczka - a co na to US
W odpowiedzi na pismo z czwartek 23 kwiecień 2009 16:33 (autor icek2 publikowane na pl.soc.prawo.podatki, wasz znak: <gspuau$9hv$1@news.onet.pl>):

być może będe musial pozyczyć ojcu pieniądze
jakies 20 tys na 2-3 dni

Dokonaj darowizny. W układzie ojciec-syn jest nieopodatkowana. Zgłosić tylko
trzeba do US. --
Tristan

Data: 2009-04-23 21:00:39
Autor: icek2
Tristan pisze:
[...]

a po trzech dniach
darowizna w drugą stronę, tak?

zgłoszenie na jakichś drukach czy coś?

--
pozdros
icek

Data: 2009-04-23 21:58:18
Autor: Gotfryd Smolik news
On Thu, 23 Apr 2009, icek2 wrote:

Tristan pisze:

Dokonaj darowizny. W układzie ojciec-syn jest nieopodatkowana. Zgłosić tylko trzeba do US.
a po trzech dniach
darowizna w drugą stronę, tak?

  To IMVHO zły pomysł.
  Hasło: "czynność pozorna".

  Trzeba by się upewnić czy zwolnienie "przelewowe" jest również skuteczne
przy pożyczce, bo w ogóle przepis o zwolnieniu dla 1. grupy "jak dla
darowizn" jest (tylko nie wiem czy jest jakiś haczyk, jak nie ma to OK).

  Albo weksel - ale *nie* weksel poręczeniowy, tylko jak najbardziej
"normalny". Bo przy poręczeniu wekslem pożyczki oczywiście PCC
się należy (od pożyczki).
  Z wekslami jest ten numer, że niejaki Piłsudzki, marszałek RP,
podpisał stosowną umową m-narodową w czasach, w których nikomu się
nie śniło że pożyczkę można obłożyć opłatą traktowaną jak PODATEK.
  I maksymalna opłata za weksel pobierana przez państwo jest tak
niska, iż w zeszłym roku rząd zrezygnował z jej pobierania (bo na
zdrowy rozum powodowało to więcej kosztów i komplikacji niż było
warte, do tego prowokując wystawców do wykroczenia skarbowego
o wartości od groszy do paru złotych, jeśli przyszło wystawić
weksel "znienacka").

  Dla jasności: weksel NIE JEST pożyczką.
  Po prostu ten wystawiony "papier" ma bardzo konkretną wartość,
i można go komuś *sprzedać*, zastawić i tak dalej.
  W zasadzie jest "prywatnym pieniądzem w roli zapłaty" :D
  Można wymieniać złotówki na dolary, można na weksle ;)

pzdr, Gotfryd

Data: 2009-04-23 22:02:24
Autor: Tristan
pożyczka - nie pożyczka - a co na to US
W odpowiedzi na pismo z czwartek 23 kwiecień 2009 21:00 (autor icek2 publikowane na pl.soc.prawo.podatki, wasz znak: <gsqdvt$mhp$1@news.onet.pl>):

Dokonaj darowizny. W układzie ojciec-syn jest nieopodatkowana. Zgłosić
tylko trzeba do US.
a po trzech dniach
darowizna w drugą stronę, tak?

No nie wiem czy tak przejdzie. Może ,,odrzucenie darowizny''? :D Swoją szosą, potrzebujecie to dokumentować? Może lepiej wybrać, przekazać
gotówkę i już? Chyba że ojcu nie ufasz, że odda.
zgłoszenie na jakichś drukach czy coś?

Będę to robił za jakiś czas dopiero. Więc niuansów nie znam. Ale darowiznę ponad 9 tysięcy trza zgłaszać.

--
Tristan

Data: 2009-04-24 11:35:21
Autor: SDD

Użytkownik "Tristan" <niechce@spamu.pl> napisał w wiadomości news:gsqgic$o4$2news.interia.pl...

No nie wiem czy tak przejdzie. Może ,,odrzucenie darowizny''? :D

Moze po prostu niech tatusko okaze razaca niewdziecznosc :)

Pozdrawiam
SDD

Data: 2009-04-24 12:06:32
Autor: icek2
SDD pisze:
[...]

zrobie gotówke :)
wypłaca z banku, do reki, on wpłaca sobie na konto

:)

--
pozdros
icek

Data: 2009-04-24 08:20:09
Autor: witek
icek2 wrote:

zrobie gotówke :)
wypłaca z banku, do reki, on wpłaca sobie na konto

a do czego mu te pieniądze
zeby potem nie było pytania, za co sobie kupił ten samochód.

Data: 2009-04-24 11:27:18
Autor: Wojciech Bancer
On 2009-04-24, icek2 <icek2@poczta.onet.pl> wrote:

[...]

zrobie gotówke :)
wypłaca z banku, do reki, on wpłaca sobie na konto

:)

Tia... A potem US spyta "a skąd ten przychód?"

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2009-04-24 13:54:14
Autor: icek2
On 2009-04-24, icek2 <icek2@poczta.onet.pl> wrote:

[...]

zrobie gotówke :)
wypłaca z banku, do reki, on wpłaca sobie na konto

:)

Tia... A potem US spyta "a skąd ten przychód?"

z oszczednosci "w skarpecie"

dochód ma, to chyba moze odkładac do skarpety?

to nie suma 1 mln zeby nie wiadomo skad się wzieła :)

--
pozdros
icek

Data: 2009-04-24 15:43:47
Autor: Piotrek
[OT] Re: pożyczka - nie pożyczka - a co na to US
icek2 wrote:
Tia... A potem US spyta "a skąd ten przychód?"

z oszczednosci "w skarpecie"

Mnie to zawsze zastanawia, po co ludzie kombinują jak "koń pod górę", kiedy jest prosta, bezkosztowa i legalna metoda rozwiązania konkretnego problemu.

No może z tym brakiem kosztów to przesadziłem.
Potrzebne są 3 minuty na zczytanie o co chodzi plus kartka papieru potrzebna do wystawienia weksla.

Ale najwyrażniej takie kombinowanie jako naród mamy po prostu we krwi.

Piotrek

Data: 2009-04-24 15:49:32
Autor: Baloo

Użytkownik "Piotrek" <piotrek@pisz.na.berdyczow.info> napisał w wiadomości news:gssg84

[...]

Niekoniecznie. Ja na przykład nie wiem, co ma wystawienie weksla do udzielenia pożyczki ojcu. Weksel to rodzaj zabezpieczenia (na wypadek, gdyby ojciec nie chciał oddać kasy), a obawy w opisywanej sytuacji dotyczą podatku, do którego ew. może mieć roszczenia US.
Co ma jedno do drugiego? Ja w każdym razie nie wiem.

Data: 2009-04-24 15:55:48
Autor: Piotrek
Baloo wrote:
[...]

A zdałeś sobie choć tyle trudu, żeby wpisać do Google słowo weksel?
A jeszcze lepiej "weksel własny".

Zgaduję, że pierwsze trzy linki wyjaśnią 90% wątpliwości.

Resztę można doczytać między innymi w postach Liwiusza czy Gotfryda albo dopytać.

Piotrek

Data: 2009-04-24 16:07:20
Autor: Liwiusz
Piotrek pisze:
Baloo wrote:
[...]

   Bądźmy łaskawi. Weksle to bardzo trudny temat. Dlatego dam rybę, zamiast wędki:

http://www.weksel.pl/rodzaje.html

--
Liwiusz

Data: 2009-04-24 16:11:48
Autor: Baloo
"Liwiusz" <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:gssh5v$tvq$1news.onet.pl...

http://www.weksel.pl/rodzaje.html

No i teraz to rozumiem.
Natomiast bezzasadne wymądrzanie się Twojego przedpiścy jest cokolwiek żenujące.

Data: 2009-04-24 16:08:14
Autor: Baloo
[OT] Re: pożyczka - nie pożyczka - a co na to US
"Piotrek" <piotrek@pisz.na.berdyczow.info> napisał

A zdałeś sobie choć tyle trudu, żeby wpisać do Google słowo weksel?
A jeszcze lepiej "weksel własny".

A Ty zadałeś sobie trudu, by przeczytać mój post?
Wiem, co to jest weksel. Wyobraź sobie, że do tego stopnia głupi nie jestem.
Nie rozumiem jednak co ma piernik do wiatraka i dlaczego wystawienie weksla miałoby chronić kogokolwiek przed ew. roszczeniami US'u.

Zgaduję, że pierwsze trzy linki wyjaśnią 90% wątpliwości.

Nie wyjaśniły nic poza tym, co sam napisałem.

Resztę można doczytać między innymi w postach Liwiusza czy Gotfryda

Których konkretnie, bo przejrzałem wątek i widzę tylko jeden post Gotfryda, gdzie o wekslu mowy nie ma.
Liwiusz się nie wypowiadał w ogóle.

albo dopytać.

Toż właśnie dopytałem w poprzednim poście, a Ty zamiast po prostu napisać konkretnie, robisz jakieś durnowate wykłady na tematy bliżej nieokreślone.
Jesteś w stanie opisać całą procedurę i wyjaśnić po co w tej konkretnej sytuacji potrzebny jest weksel?

Data: 2009-04-24 09:15:23
Autor: witek
Baloo wrote:
Nie rozumiem jednak co ma piernik do wiatraka i dlaczego wystawienie weksla miałoby chronić kogokolwiek przed ew. roszczeniami US'u.

Bo weksel własny nie podpada pod US z żadnej strony.
Też już było.

Nie wyjaśniły nic poza tym, co sam napisałem.
Napisałes coś o wekslu będącym zabezpieczeniem, a takowy pod US i 2% podpada.

Gotfryd Smolik news wrote:

> Ad rem: a może by tak weksel wystawić...
>
> pzdr, Gotfryd

Jesteś w stanie opisać całą procedurę i wyjaśnić po co w tej konkretnej sytuacji potrzebny jest weksel?

jako rozwiązanie niepowodujące konieczności jakiegokolwiek kontaktu z US.

Data: 2009-04-24 16:22:05
Autor: Baloo
"witek" <witek7205@gazeta.pl.invalid> napisał w wiadomości news:gsshi6$kh7$1inews.gazeta.pl...

Bo weksel własny nie podpada pod US z żadnej strony.
Też już było.

W tym wątku?
No to nie wiem, może nie ściągam wszystkich postów.

Gotfryd Smolik news wrote:
> Ad rem: a może by tak weksel wystawić...

No faktycznie - 100% wyjaśnienia ;-)
[btw - nie mam tego posta]

jako rozwiązanie niepowodujące konieczności jakiegokolwiek kontaktu z US.

Dżiiiiss :/ Domyślam się, że jako rozwiązanie. Chodziło mi o to, na jakiej zasadzie (podstawie prawenej) miałoby działać to rozwiązanie. Ale już z góry dziękuję za odpowiedź, bo znalazłem ją w linku Liwiusza.

Data: 2009-04-24 16:25:06
Autor: Liwiusz
witek pisze:

Nie wyjaśniły nic poza tym, co sam napisałem.
Napisałes coś o wekslu będącym zabezpieczeniem, a takowy pod US i 2% podpada.

   Nie tyle weksel, co umowa, którą zabezpiecza.
--
Liwiusz

Data: 2009-04-24 16:14:03
Autor: Piotrek
Baloo wrote:
Toż właśnie dopytałem w poprzednim poście, a Ty zamiast po prostu napisać konkretnie, robisz jakieś durnowate wykłady na tematy bliżej nieokreślone.

Obowiązku czytania nie ma. Zwłaszcza, że wyraźnie oznaczyłem wątek jako off-topic.

Jesteś w stanie opisać całą procedurę i wyjaśnić po co w tej konkretnej sytuacji potrzebny jest weksel?

Jestem, ale mówiąc szczerze to mi się nie chce.

Piotrek

Data: 2009-04-24 16:19:09
Autor: Baloo
[OT] Re: pożyczka - nie pożyczka - a co na to US
"Piotrek" <piotrek@pisz.na.berdyczow.info> napisał w wiadomości news:gsshj7

Obowiązku czytania nie ma.

Pisania również nie. Zwłaszcza bezproduktywnego i niczego nie wnoszącego.

Jestem, ale mówiąc szczerze to mi się nie chce.

To po kiego grzyba w ogóle wchodziłeś w ten wątek?
EOT, bo szkoda słów.

Data: 2009-04-24 16:26:28
Autor: Piotrek
Baloo wrote:

Pisania również nie. Zwłaszcza bezproduktywnego i niczego nie wnoszącego.

Nie traktuj tego personalnie, ale dla osób używających mózgu, mój post zawierał 100% wskazówek w jaki sposób rozszerzyć swoją wiedzę na temat użycia weksla w tym konktretnym przypadku.

Piotrek

Data: 2009-04-24 16:35:37
Autor: Baloo
[OT] Re: pożyczka - nie pożyczka - a co na to US
"Piotrek" <piotrek@pisz.na.berdyczow.info> napisał

Nie traktuj tego personalnie, ale dla osób używających mózgu, mój post zawierał 100% wskazówek

Miał być EOT, ale pozwolę sobie sprostować to, co napisałeś.
Twój post nie zawierał nic, poza chęcią pokazania jaki to nasz naród jest beznadziejny, a jaki ja Piotrek jestem wielki i mundry, bo wiem, co to jest weksel i nie zawaham się go użyć :>
Weź odpuść. Chciałeś sobie ulżyć w piątkowe popołudnie - nie ma problemu. Są takie dni w życiu żółwia.
Ale nie dorabiaj do tego niepotrzebnej ideologii.

Data: 2009-04-24 16:48:32
Autor: Piotrek
Baloo wrote:
[...]

Ulżyło? No to super!

Miłego weekendu

Piotrek

Data: 2009-04-24 23:20:40
Autor: Gotfryd Smolik news
On Fri, 24 Apr 2009, Baloo wrote:

Niekoniecznie. Ja na przykład nie wiem, co ma wystawienie weksla do udzielenia pożyczki ojcu. Weksel to rodzaj zabezpieczenia

  Widzę że już sobie wyjaśniłeś - ale dla czytelników jeszcze raz.
  Weksel *może* pełnić rolę "zabezpieczenia". I dlatego staram się
pilnować, żeby zaznaczyć że w przypadku o którym mowa nie chodzi
o weksel kaucyjny (taki "zabezpieczający").
  Weksel zasadniczo jest "pieniądzem" - prywatnym środkiem płatniczym,
papierem wartościowym albo jak tam kto woli.
  I z tej okazji wymiana pieniądza nie pieniądz nie jest pożyczką,
i od czasu zniesienia opłaty skarbowej od weksli (z czym CZASEM
występował kłopot, i dobrze że znieśli, szczególnie po zniesieniu
znaczków skarbowych), jak ktoś to ujął: "uwalnia od obowiązku
kontaktu z US".
  Oczywiście samego weksla (po skończeniu transakcji) nie zawadzi zachować
(w roli dowodu "skąd były pieniądze"). Unieważnionego, żeby czasem
ktoś nie chciał za niego zapłaty.

Co ma jedno do drugiego? Ja w każdym razie nie wiem.

  Już wiesz :)
  Wiesz co to weksel i nie zainteresowałeś się nigdy "jak toto jest
opodatkowane"?? Nie wierzę ;)

pzdr, Gotfryd

Data: 2009-04-26 19:18:32
Autor: Michal Jankowski
Gotfryd Smolik news <smolik@stanpol.com.pl> writes:

[...]

Jakieś szczegóły techuniczne? Jakieś kwity - oprócz samego weksla
oczywiście - należy spisać, żeby potem mogły stanowić dowód, że np. 3
marca wymieniłem weksel na gotówkę, a 7 marca odwrotnie?   MJ

Data: 2009-04-23 22:07:28
Autor: Ianus

Użytkownik "icek2" <icek2@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:gsqdvt$mhp$1news.onet.pl...
 a po trzech dniach
darowizna w drugą stronę, tak?

zgłoszenie na jakichś drukach czy coś?

Skoro masz z tym taki problem to może wypłać tą kasę z banku i daj ojcu gotówkę.

JS

pożyczka - nie pożyczka - a co na to US