praca przy komputerze - przerwy ?

Data: 2010-02-15 09:08:42
Autor: crazy bejbi
praca przy komputerze - przerwy ?
Witam,

Czy pracownikowi, który pracuje na pół etatu jako programista przysługuj± od
strony formalnej jakiej¶ przerwy przy pracy ?

Nie chodzi mi o fakt, ze "dobrze byłoby nie siedzieć przy komputerze non-stop 4
godziny" - Chodzi mi od strony prawnej - czy pracownik może wstać od stanowiska
i robić co¶ innego (zajmować się swoimi prywatnymi sprawami przez jaki¶ czas) ?

Wojtek

Data: 2010-02-15 09:09:11
Autor: Liwiusz
crazy bejbi pisze:
[...]

   Raz na godzinę przysługuje Ci 5 minut przerwy w pracy od monitora.

--
Liwiusz

Data: 2010-02-15 08:12:45
Autor: jureq
Dnia Mon, 15 Feb 2010 09:09:11 +0100, Liwiusz napisał(a):

Czy pracownikowi, który pracuje na pół etatu jako programista
przysługują od strony formalnej jakiejś przerwy przy pracy ?

Nie chodzi mi o fakt, ze "dobrze byłoby nie siedzieć przy komputerze
non-stop 4 godziny" - Chodzi mi od strony prawnej - czy pracownik moĹĽe
wstać od stanowiska i robić coś innego (zajmować się swoimi prywatnymi
sprawami przez jakiĹ› czas) ?

   Raz na godzinÄ™ przysĹ‚uguje Ci 5 minut przerwy w pracy od monitora.

Co wcale nie znaczy, że pracownik może w tym czasie zajmować się sprawami prywatnymi.

Data: 2010-02-15 09:25:42
Autor: Liwiusz
jureq pisze:
[...]

   Ponadto rzadko w ktĂłrej firmie podchodzi siÄ™ do tego rygorystycznie ze stoperem. Jest praca, to siÄ™ pracuje, nikt nad nikim z zegarkiem nie stoi, byle by z wynikami nie odbiegać znacznie od Ĺ›redniej :)

--
Liwiusz

Data: 2010-02-15 10:04:37
Autor: bejbi
praca przy komputerze - przerwy ?
> Co wcale nie znaczy, że pracownik może w tym czasie zajmowa�si�sprawami > prywatnymi.

   Niemniej jednak w praktyce pracodawca na to wĹ�Ĺ�ie zezwala - jakaĹ�
herbata, popatrzenie w okno, papieros itp.

Wła¶nie mnie teraz interesuje czy mogę ta przerwę wykorzystać do prywatnych
celów ? w końcu to przerwa - czy to jest przerwa od monitora i mogę robić co¶
innego, ale zwi±zanego z prac± ?
Czy to "przerwa od pracy" czy "od pracy przy monitorze" ?

Wojtek

Data: 2010-02-15 02:04:59
Autor: gr
On 15 Lut, 10:04, be...@poczta.onet.pl wrote:

innego, ale zwi zanego z prac ?
Czy to "przerwa od pracy" czy "od pracy przy monitorze" ?

Przy monitorze.

Data: 2010-02-15 11:08:06
Autor: Liwiusz
gr pisze:
On 15 Lut, 10:04, be...@poczta.onet.pl wrote:

innego, ale zwi zanego z prac ?
Czy to "przerwa od pracy" czy "od pracy przy monitorze" ?

Przy monitorze.

   W rozporzÄ…dzeniu jest mowa o przerwie w pracy, a nie przerwie w pracy przy monitorze.

--
Liwiusz

Data: 2010-02-15 09:07:54
Autor: jureq
Dnia Mon, 15 Feb 2010 10:04:37 +0100, bejbi napisał(a):

Czy to "przerwa od pracy" czy "od pracy przy monitorze" ?

To drugie.

Data: 2010-02-15 10:12:27
Autor: bejbi
praca przy komputerze - przerwy ?
Dnia Mon, 15 Feb 2010 10:04:37 +0100, bejbi napisa�a):

> Czy to "przerwa od pracy" czy "od pracy przy monitorze" ?

To drugie.

Czytam w kółko to rozporz±dzenie i mam w±tpliwo¶ci. Gdyby to była godzina pracy
przy i godzina poza komputerem to ok, ale drugi wariant mówi tylko o 5 minutowej
przerwie wliczanej do czasu pracy (bo nie mówi o przerwie w pracy przy
monitorze) i nic więcej  - czy jest gdzie¶ definicja przerwy w rozumieniu tego
rozporz±dzenia ?

Wojtek

Data: 2010-02-15 10:21:00
Autor: Liwiusz
bejbi@poczta.onet.pl pisze:
[...]

  Je¶li dokładnie się wczytać w rozporz±dzenie, to przysługuje przerwa w pracy, czyli przerwa do wykorzystania przez pracownika.

§ 7. Pracodawca jest obowi±zany zapewnić pracownikom:
   1)   ł±czenie przemienne pracy zwi±zanej z obsług± monitora ekranowego z innymi rodzajami prac nie obci±żaj±cymi narz±du wzroku i wykonywanymi w innych pozycjach ciała - przy nieprzekraczaniu godziny nieprzerwanej pracy przy obsłudze monitora ekranowego lub
   2)   co najmniej 5-minutow± przerwę, wliczan± do czasu pracy, po każdej godzinie pracy przy obsłudze monitora ekranowego.

Ale z powyższego przepisu wynika, że można dać 55 minut pracy przy monitorze i 5 minut pracy gdzie indziej. Wówczas żadnej przerwy nie trzeba dawać, ponieważ nie jest przekraczana nieprzerwana godzina przy obsłudze monitora.

--
Liwiusz

Data: 2010-02-15 11:53:57
Autor: Michal Jankowski
Liwiusz <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> writes:

[...]

59 minut przy komputerze i 1 minute gdzie indziej...

  MJ

Data: 2010-02-15 09:17:20
Autor: bejbi
crazy bejbi pisze:

   Raz na godzinę przysługuje Ci 5 minut przerwy w pracy od monitora.
a jaka jest tego podstawa ? Gdzie szukać ?

Wojtek

Data: 2010-02-15 09:22:45
Autor: Adam KĹ‚obukowski
bejbi@poczta.onet.pl pisze:
crazy bejbi pisze:

   Raz na godzinÄ™ przysĹ‚uguje Ci 5 minut przerwy w pracy od monitora.
a jaka jest tego podstawa ? Gdzie szukać ?

W Googlnu ;)

Przepisy BHP (czyli rozporzÄ…dzenie odpowiedniego ministra) dotyczÄ…ce
stanowisk pracy wyposaĹĽonych w 'monitory ekranowe'.

Adam KĹ‚obukowski

Data: 2010-02-15 09:23:57
Autor: Liwiusz
bejbi@poczta.onet.pl pisze:
crazy bejbi pisze:

   Raz na godzinę przysługuje Ci 5 minut przerwy w pracy od monitora.
a jaka jest tego podstawa ? Gdzie szukać ?

   To jakie¶ rozporz±dzenie Ministra było, wyszukaj w google. Tutaj
http://www.atest.com.pl/article.php?id=lr0303_1
jest info, że może to być rozporz±dzenie MPiPS z dnia 1 grudnia 1998 roku w sprawie bhp na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe.

--
Liwiusz

praca przy komputerze - przerwy ?