prawa autorskie - sesja

Data: 2011-07-01 17:40:10
Autor: gadacz
prawa autorskie - sesja
Witam Szanownych Grupowiczów!

Jestem tutaj po raz pierwszy, ale po ilości postów widzę, że Grupa żyje i może znajdzie się osoba, która nieco rozjaśni moje pytanie.
Mam nadzieje, że nie zrobiłem dość dużego NTG, ale zapewne ktoś z Was ma coś wspólnego z profesjonalną fotografią.

A więc do rzeczy;
Koleżanka zleciła firmie X wykonanie sesji zdjęciowej z modelkami, które pracują dla firmy X.
Firma Koleżanki, chciałaby odpowiedni "papier", dzięki, któremu będzie mogła używać zdjęć wykonanych przez firmę X bez jakichkolwiek ograniczeń (mam tutaj na myśli katalogi etc. w Polsce i na świecie). Precyzując chodzi o wizerunek kobiet, które brały udział w sesji; One mogą nie zdawać sobie sprawy z tego, że ich twarze będą rozpowszechniane, o czym niekoniecznie mogła informować firma X (nie wiem, czy mają między sobą jakąś umowę - tj. firma X a modelki).

ResumujÄ…c;
Firma X pyta Koleżankę co ona chciałaby mieć na tej umowie (mam wrażenie, że oni sami nie wiedzą jak to napisać) i żeby przesłać im wzór takiej umowy.
W każdym razie sesja została zrobiona, - umowa wykonana, ale jak się zabezpieczyć przed ew. roszczeniami modelek, które nie wiedziały jak będą użyte te zdjęcia?

Może ktoś z Was posiada jakiś wzór jakiejś umowy?

za pomoc z góry dziękuję.
pozdrawiam
Gadacz

Data: 2011-07-03 10:15:17
Autor: Marcin [3M]
prawa autorskie - sesja

Użytkownik "gadacz" <gadacz_usenet@o2.pl> napisał w wiadomości news:iukpp0$2h44$1opal.icpnet.pl...
[...]

Zażądaj od firmy zastrzeżenia w umowie licencyjnej, iż ponosi ona wszelką odpowiedzialność za roszczenia osób trzecich.
Jeżeli masz wątpliwości, zażądaj w umowie załączników, będącymi tzw. "model release", podpisanych przez modelki.

Wzory - pewnie jak wszystko - mogą być w necie...

Data: 2011-07-04 10:12:48
Autor: bofh@nano.pl
prawa autorskie - sesja
On 01.07.2011 17:40, gadacz wrote:
[...]

pracujÄ… dla firmy X.
[...]
jakÄ…Å› umowÄ™ - tj. firma X a modelki).

[...]

Po pierwsze w umowie muszą być wymienione dokładnie pola eksploatacji.
Co do modelek, jeśli dostały za to kasę, to można publikować bez problemu.

--
wer <",,)~~
http://szumofob.eu

Data: 2011-07-08 18:34:58
Autor: gadacz
prawa autorskie - sesja
W dniu 2011-07-04 10:12, bofh@nano.pl pisze:
On 01.07.2011 17:40, gadacz wrote:
<ciach>

Po pierwsze w umowie muszą być wymienione dokładnie pola eksploatacji.
Co do modelek, jeśli dostały za to kasę, to można publikować bez problemu.

bardzo dziękuję za pomoc :)

pozdrawiam
gadacz

Data: 2011-07-08 18:48:06
Autor: JA
prawa autorskie - sesja
On 2011-07-08 18:34:58 +0200, gadacz <gadacz_usenet@o2.pl> said:

Po pierwsze w umowie musz± byæ wymienione dok³adnie pola eksploatacji.
Co do modelek, je¶li dosta³y za to kasê, to mo¿na publikowaæ bez problemu.

bardzo dziêkujê za pomoc :)

Nie tak szybko.
Je¶li zgodzi³y siê na publikacjê. Samo "dostanie kasy" nic nie znaczy.
--
200 ISO ma same zalety. Ziarno jak 400 czu³o¶æ jak 100.
Nie odpowiadam na tre¶ci nad cytatem.

Data: 2011-07-08 19:56:38
Autor: gadacz
prawa autorskie - sesja
W dniu 2011-07-08 18:48, JA pisze:
On 2011-07-08 18:34:58 +0200, gadacz <gadacz_usenet@o2.pl> said:

[...]

ale jak dobrze rozumiem, to jest sprawa miêdzy fotografem(firm±)
a modelkami?, wiêc w razie nieprawid³owo¶ci ich rozliczeñ(umów) to ON odpowiada, a nie ja? czy siê mylê?
Oczywi¶cie mam na my¶li sytuacjê w której mam odpowiedni± umowê
(z fotografem) z zakresem miejsc gdzie mogê te zdjêcia publikowaæ.

pozdrawiam
gadacz

Data: 2011-07-08 21:40:27
Autor: JA
prawa autorskie - sesja
On 2011-07-08 19:56:38 +0200, gadacz <gadacz_usenet@o2.pl> said:

ale jak dobrze rozumiem, to jest sprawa miêdzy fotografem(firm±)
Dok³adnie. Ty nie jeste¶ dla nich (modelek) stron±, nie Ty je zatrudniasz. Tak jak nie bêdziesz w radzie czego s±dzi³ siê z blacharzem, tylko warsztatem blacharskim.
[...]
Dok³adnie. Tak jak Ci radzi³ Marcin. Roszczenia osób trzecich nie s± Twoj± spraw±. Ty masz otrzymaæ produkt bez wad wykonawczych i prawnych.

Data: 2011-07-09 21:16:04
Autor: Maciek
prawa autorskie - sesja
U¿ytkownik JA napisa³:
Dok³adnie. Ty nie jeste¶ dla nich (modelek) stron±, nie Ty je zatrudniasz. Tak jak nie bêdziesz w radzie czego s±dzi³ siê z blacharzem, tylko warsztatem blacharskim.

Masz racjê. Tylko jedno mnie niepokoi - o ile dobrze zrozumia³em, to firma zatrudniaj±ca te kobiety zamówi³a sesjê zdjêciow± a potem okaza³o siê, ¿e zdjêcia s± tak dobre, ¿e nadaj± siê do szerszego wykorzystania.
Co bêdzie, je¿eli wykonanie zdjêæ wygl±da³o nastêpuj±co - prezes wszed³ do pomieszczeñ, poleci³ ustawiæ siê "bo bêdzie na pami±tkê", fotograf pstrykn±³. Tak siê bardzo czêsto robi i nikt od pracowników nie wymaga zgody na umieszczenie fotografii w gablotce, choæ w sumie nawet na to powinna byæ. Nastêpnie ten sam prezes wykorzysta zdjêcia w szerszym zakresie.
Tutaj w razie sprzeciwu, kobiety nie bêd± pyta³y kto zrobi³ zdjecia, bo tego pewnie nie wiedz± ale za to doskonale wiedz± kto je wykorzysta i kto organizowa³ sesjê.
Wszystko zale¿y od tego, jak ta sesja by³a zorganizowana. Nie znamy kontekstu. Je¿eli firma fotografuj±ca ma umowy z modelkami, z informacj± do czego bêd± wykorzystane, to OK. Gorzej, ¿e ta firma pyta co ma byæ w umowie a to ju¿ budzi w±tpliwo¶ci, czy maj± ¶wiadomo¶æ prawnych wymogów.
Maciek

Data: 2011-07-09 22:36:04
Autor: JA
prawa autorskie - sesja
On 2011-07-09 21:16:04 +0200, Maciek <maciek@polobox.com> said:

[...]
I je¿eli bêdzie o co kopiê kruszyæ, to kto¶ z pracowników pójdzie do prezesa po kasê. A jak prezes nie zap³aci, to pójdzie do s±du.
[...]
Zgadza siê. Ale to dalej nie jest problem kole¿anki "gadacza". Ona zleci³a robotê (firma w której kole¿anka pracuje) i tyle. I chce papier. Nawet jak papieru nie dostanie, to problem ci±gle jest na linii firma x (robi±ca zdjêcia przyjmuj±ca zlecenie) a ich modelki.

Data: 2011-07-10 00:16:29
Autor: Maciek
prawa autorskie - sesja
U¿ytkownik JA napisa³:
[...]

No tak nie do koñca. Nie wiemy jak wygl±da³o zlecenie z³o¿one w studiu fotograficznym. Hipotetycznie: firma "A" zleca firmie "B" wykonanie serii zdjêæ w naszej lokalizacji, wskazanym przez nas pracownikom. Dalej typowe dane, jak data wykonania zdjêæ, co ma byæ dostarczone w wyniku sesji, ile sztuk, w jakim terminie, w jakim formacie, za jak± kwotê itp. Zlecenie mo¿e mieæ tak± tre¶æ.
Moim zdaniem przy takim zleceniu firma "B" jest tylko wykonawc± samych zdjêæ - obs³uguje aparat fotograficzny, o¶wietlenie, obróbkê. Czy to bêdzie tokarz przy maszynie, czy ³adna laska z ksiêgowo¶ci - dla nich to jest bez ró¿nicy. Firma "A" musi mieæ zgody modelek, bo to ona je za przeproszeniem dostarcza. Organizuje sesjê - w tym konkretnym, hipotetycznym przypadku.
Tak samo Sports Illustrated zleca wykonanie sesji zdjêciowej jakiemu¶ podmiotowi. Ten z kolei idzie do agencji fotomodelek, podpisuje z nimi umowy. Ten sam podmiot wynajmuje fotografa i resztê ekipy od makija¿u fryzury itd. Naprawdê fotograf nie zawsze musi mieæ papiery od modelek. Fotograf decyzuje o koñcowym kszta³cie zdjêcia, bo jest od tego specjalist± ale nie zawsze on musi dbaæ o papiery.
W tym przypadku udzielanie porady na odleg³o¶æ jest ryzykowne, poniewa¿ (o ile dobrze zrozumia³em) firma fotograficzna pyta kole¿ankê "gadacza" co ma byæ w umowie. Nie mo¿e wpisaæ czego¶, do czego nie ma prawa, co nie by³o objête zleceniem, na co nie ma papierowej zgody - to jest oczywiste. Jednak zadaj±c pytanie, daje dowód niezbyt dobrego rozeznania w nastêpstwach takiego dzia³ania. Je¿eli napisze, ¿e ma zgody modelek na wykorzystanie do zamówionego celu (a ich nie ma), to po¶wiadczy nieprawdê ale czy to bêdzie bardziej kosztowne, od procesu o ochronê wizerunku, jaki jedna z kobiet wytoczy firmie organizuj±cej sesjê? Dlatego ostrzegam, bo prawnicy ca³kiem dobrze ¿yj± z nieznajomo¶ci niuansów prawa.
Maciek

Data: 2011-07-10 23:53:54
Autor: JA
prawa autorskie - sesja
On 2011-07-10 00:16:29 +0200, Maciek <maciek@polobox.com> said:

[...]

[...]
Kole¿anka zleci³a firmie X wykonanie sesji zdjêciowej z modelkami, które pracuj± dla firmy X.
[...]

EOT

Data: 2011-07-11 09:08:20
Autor: bofh@nano.pl
prawa autorskie - sesja
On 08.07.2011 18:48, JA wrote:
On 2011-07-08 18:34:58 +0200, gadacz <gadacz_usenet@o2.pl> said:

[...]

Ale¿ w³a¶nie znaczy.

Prawo Autorskie:

Art. 81 ust. 1
Rozpowszechnianie wizerunku wymaga zezwolenia osoby na nim
przedstawionej. W braku wyra¼nego zastrze¿enia zezwolenie nie jest
wymagane, je¿eli osoba ta otrzyma³a umówion± zap³atê za pozowanie.

--
wer <",,)~~
http://szumofob.eu

Data: 2011-07-11 21:41:34
Autor: JA
prawa autorskie - sesja
On 2011-07-11 09:08:20 +0200, "bofh@nano.pl" <bofh@nano.pl> said:

Rozpowszechnianie wizerunku wymaga zezwolenia osoby na nim
przedstawionej. W braku wyra¼nego zastrze¿enia zezwolenie nie jest
wymagane, je¿eli osoba ta otrzyma³a umówion± zap³atê za pozowanie.

A teraz powiedz mi kiedy to wyra¼ne zastrze¿enie ma zostaæ wyartyku³owane.
:)
Ty zapewne zak³adasz, ¿e przed pozowaniem. Dobry adwokat Ci udowodni, ¿e nie koniecznie, chyba ¿e jest to dok³adnie okre¶lone w przepisach.

Data: 2011-07-12 13:01:46
Autor: bofh@nano.pl
prawa autorskie - sesja
On 11.07.2011 21:41, JA wrote:
On 2011-07-11 09:08:20 +0200, "bofh@nano.pl" <bofh@nano.pl> said:

[...]

Jedynym sensowym miejscem jest pokwitowanie odebrania pieniêdzy. Poza
tym po zap³aceniu to ciê¿ar dowodu spoczywa na modelu/modelce.

--
http://szumofob.eu

prawa autorskie - sesja