prawo autorskie?

Data: 2009-10-11 15:43:11
Autor: uśmiechnięta daria:D
prawo autorskie?
Witam.
Robiłam trochę zdjęć i wysłałam je znajomym. Ci umieścili je w swoich profilach w różnych forach (nasza klasa itp.). Czy mogę się domagać aby umieszczali informacje pod nimi kto jest autorem? Czy są one moją własnością? Czy jakiś przepis to reguluje? Jeżeli tak to jaki.
Pozdrawiam Daria:)

Data: 2009-10-11 15:49:37
Autor: Andrzej Adam Filip
prawo autorskie?
"uśmiechnięta_daria:D" <daria003@onet.eu> pisze:
[...]

*Technicznie*: A nie ma tego w "komentarzach" w samych plikach zdjęć?

Większość formatów plików ze "zdjęciami" zawiera "komentarze/dodatkowe
informacje" a większość "lamerów" by ich nie usunęła.
[ Tak wiem że to sugestia "na przyszłość" a nie "na zaś" ]

--
Andrzej Adam Filip : anfi@onet.eu : Andrzej.Filip@gmail.com
ŝycie nie zawsze jest róşowe.

Data: 2009-10-11 15:55:58
Autor: uśmiechnięta daria:D
prawo autorskie?
Użytkownik "Andrzej Adam Filip" <anfi@xl.wp.pl> napisał w wiadomości news:2x8y0z3nu2-9ABcheryl.huge.strangled.net...
[...]

Nikt nie będzie grzebał w plikach. Ja chcę żeby wszyscy oglądający wiedzieli kto jest autorem(są naprawdę ładne).

Data: 2009-10-11 16:19:24
Autor: Michał Gut
prawo autorskie?
masz prawo domagac sie umieszczenia info o autorze

Data: 2009-10-13 18:50:23
Autor: WAM
prawo autorskie?
On Sun, 11 Oct 2009 15:49:37 +0200, Andrzej Adam Filip <anfi@xl.wp.pl>
wrote:

Większość formatów plików ze "zdjęciami" zawiera "komentarze/dodatkowe
informacje" a większość "lamerów" by ich nie usunęła.
A windowsowy paint likwiduje je na dzien dobry ;)

WAM
--
Ostatnie miejsca na Sylwestra 2009!
http://www.nadmorze.pl/sylwester-nad-morzem - Może nad morze?

Data: 2009-10-11 16:33:46
Autor: Jotte
prawo autorskie?
W wiadomości news:hasne6$kb0$1news.onet.pl uśmiechnięta_daria:D
<daria003@onet.eu> pisze:

Robiłam trochę zdjęć i wysłałam je znajomym.
Prosili o nie czy po prostu zrobiłaś im z własnej woli taki kawał?

Ci umieścili je w swoich profilach w różnych forach (nasza klasa itp.).
Pewnie się zmówili...

Czy mogę się domagać aby umieszczali informacje pod nimi kto jest autorem?
Wszystkiego można się domagać.

Czy są one moją własnością?
Co konkretnie? I czy potrafisz to udowodnić?

Czy jakiś przepis to reguluje? Jeżeli tak to jaki.
Zdjęcie może być utworem. Wóczas ustawa o prawach autorskich i pokrewnych.

--
Jotte

Data: 2009-10-11 16:55:17
Autor: uśmiechnięta daria:D
prawo autorskie?
<daria003@onet.eu> pisze:

Robiłam trochę zdjęć i wysłałam je znajomym.
Prosili o nie czy po prostu zrobiłaś im z własnej woli taki kawał?
Prosili i to nie żaden kawał

Ci umieścili je w swoich profilach w różnych forach (nasza klasa itp.).
Pewnie się zmówili...
Nie, nie zmówili się ale są na tyle dobre, że wszystkim się podobają

Czy są one moją własnością?
Co konkretnie? I czy potrafisz to udowodnić?
Tak potrafię to udowodnić zresztą oni się tego nie wypierają

Czy jakiś przepis to reguluje? Jeżeli tak to jaki.
Zdjęcie może być utworem. Wóczas ustawa o prawach autorskich i pokrewnych.
Zajrzałam do tej ustawy ale wolałabym coś w języku zwykłego człowieka

Data: 2009-10-11 17:18:23
Autor: Jotte
prawo autorskie?
W wiadomości news:hasrkm$vor$1news.onet.pl uśmiechnięta_daria:D
<daria003@onet.eu> pisze:

Robiłam trochę zdjęć i wysłałam je znajomym.
Prosili o nie czy po prostu zrobiłaś im z własnej woli taki kawał?
Prosili i to nie żaden kawał
Więc nie mogą mieć pretensji, że dostali spam. To dobrze.

Ci umieścili je w swoich profilach w różnych forach (nasza klasa itp.).
Pewnie się zmówili...
Nie, nie zmówili się ale są na tyle dobre, że wszystkim się podobają
To była taka dygresja, ale chyba zbytnio ją zakamuflowałem...
Pozostańmy przy tym że osoby, które otrzymały pliki zawierające rzeczone fotografie w prywatnych wypowiedziach podają, że im się one podobają.

Czy są one moją własnością?
Co konkretnie? I czy potrafisz to udowodnić?
Tak potrafię to udowodnić zresztą oni się tego nie wypierają
Na razie. To się to może w pewnych okolicznościach zmienić.

[...]
A co tam jest zbyt trudnego do zrozumienia? Już w art. 1 fotografia wymieniona jest prosto jako utwór, a zatem obiekt podlegający ustawie.
Pozostaje jeszcze kwestia treści zawartych na fotografiach (tu uwaga: ochrona dóbr osobistych, w tym wizerunku)

Nie wiem czy dobrze domyślam się twoich intencji. Uważasz, że wykonane przez ciebie fotografie są tak znakomite, że chcesz aby każdy kto je ogląda przymusowo (bez konieczności grzebania w metadanych EXIF) został poinformowany o nazwisku utalentowanego autora (czy tylko o nazwisku?).
Pewnie, możesz się tego domagać (jak wcześniej pisałem - możesz się domagać czegokolwiek). Pisma z żądaniem powyższego przesyłaj adresatom za zwrotnym potwierdzeniem odbioru, ew. niech w twoim imieniu wystosuje je wynajęta kancelaria prawna.

--
Jotte

Data: 2009-10-11 16:46:39
Autor: kuba
prawo autorskie?
uśmiechnięta_daria:D pisze:
[...]

Nie są one niczyją własnością w rozumieniu techniczno-prawnym (własność może przysługiwać tylko w odniesieniu do przedmiotów materialnych), aczkolwiek masz do nich prawo autorskie (prawo własności intelektualnej).

Możesz jak najbardziej domagać się podania autorstwa tych zdjęć i zauważ, że prawa tego nie możesz się zrzec, sprzedać. Ponadto nie wygasa ono nigdy; może być egzekwowane nawet po twojej śmierci przez spadkobierców.

--
kuba
www.fashioncorner.pl

Data: 2009-10-11 19:59:23
Autor: zbyszek
prawo autorskie?
[...]

Gdybym dostał od znajomej free zdjęcia a potem dopiero formalne stanowcze
żądania zamieszczania inforamcji o autorze obok nich to bym je natychmiast usunął
z portali a od takiej znajomej trzymał sie zdala.

A czy nie lepiej zamiast żądać i zakazywać to ich o to poprosić?

Data: 2009-10-12 09:47:50
Autor: Henry(k)
prawo autorskie?
Dnia Sun, 11 Oct 2009 19:59:23 +0200, zbyszek napisał(a):

Gdybym dostał od znajomej free zdjęcia a potem dopiero formalne stanowcze
żądania zamieszczania inforamcji o autorze obok nich to bym je natychmiast usunął
z portali a od takiej znajomej trzymał sie zdala.

Jakie "dostał za free"? Po prostu przekazała im po egzemplarzu zdjęć
na których byli - do obejrzenia. Henry

Data: 2009-10-11 22:57:17
Autor: Robert Tomasik
prawo autorskie?
Użytkownik "uśmiechnięta_daria:D" <daria003@onet.eu> napisał w wiadomości
> [...]

Na przyszłość, jeśli Ci zależy na tej informacji, to po prostu w obszarze
zdjęcia małą czcionką to nanieś. Publikacja z usuniętym takim zapisem jest
przestępstwem. Formalnie z prawa autorskiego wynika, że oczywiście masz
prawo domagać się od osoby publikującej zdjęcie umieszczenia informacji o
autorstwie oraz ścigać karnie (na wniosek) osobę, która odmówi umieszczenia
takiej informacji.

Ale ten "kij" ma dwa końca. Masz formalne zgody osób znajdujących się na fotografiach do publikowania ich wizerunku? W takich normalnych prywatnych kontaktach za normalne się przyjmuje, że póki fotografowany albo autor nie zaprotestują, to nikt sobie tymi drobiazgami głowy nie zawraca.

Data: 2009-10-12 08:15:29
Autor: Marcin Debowski
prawo autorskie?
On 2009-10-11, Robert Tomasik <robert.tomasik@gazeta.pl> wrote:
[...]

Bez jakiegokolwiek podpisu też jest.

[...]

Tam nie muszą być przecież jakiekolwiek osoby. Poza tym, to chyba ona tych zdjęć nie rozpowszechniła, a na zrobienie zdjęć zgody nie potrzebowała.

--
Marcin

Data: 2009-10-12 20:44:49
Autor: Robert Tomasik
prawo autorskie?

Użytkownik "Marcin Debowski" <agatekun@INVALID.ml1.net> napisał w wiadomości news:129aq6-c8s.ln1ziutka.router...

[...]

Możesz rozwinąć?

[...]

Sądzisz, że ich rozsyłanie z zamiarem upublicznienia nie jest conajmniej pomocnictwem do rozpowszechnienia?

Data: 2009-10-13 06:41:48
Autor: Marcin Debowski
prawo autorskie?
On 2009-10-12, Robert Tomasik <robert.tomasik@gazeta.pl> wrote:
[...]

Art.115 u.2. Tej samej karze podlega, kto rozpowszechnia bez podania nazwiska lub pseudonimu twórcy cudzy utwór w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, artystyczne wykonanie albo publicznie zniekształca taki utwór, artystyczne wykonanie, fonogram, wideogram lub nadanie.

Nie trzeba usuwać podpisu aby spełnić przesłanki karalności.

[...]

Nie widzę takiego zamiaru:

Data: 2009-10-13 17:33:44
Autor: Robert Tomasik
prawo autorskie?
Użytkownik "Marcin Debowski" <agatekun@INVALID.ml1.net> napisał w wiadomości news:cuncq6-544.ln1ziutka.router...

[...]

Oczywiście masz rację. Z tym, że z początkowych przepisów Prawa Autorskiego wynika, że autor sam może podjąć decyzję, by rozpowszechniano utwór anonimowo. Tak więc jeśli go w takim stanie rozpowszechnia, to zasadniczo można przyjąć to jako domniemaną wolę i podpisu  tego nie umieszczać. natomiast jeśli puści w obieg z podpisem, to w wypadku jego usunięcia już żadnej wątpliwości być nie może.

[...]

Pytanie, czy - teoretycznie - mam prawo rozsyłać cudze zdjęcia bez zgody sfotografowanej osoby. Oczywiście, w życiu codziennym nikt sobie takimi pierdołami głowy nie zawraca. Sam nieraz robię fotki na imprezach i potem je wszystkim uczestnikom rozsyłam bez skrupułów. Ale już w kronice dostępnej na witrynie naszej organizacji nie odważyłbym się umieści fotki przedstawiającej osobę bez co najmniej ustnej jej zgody.

Data: 2009-10-14 07:38:54
Autor: Marcin Debowski
prawo autorskie?
On 2009-10-13, Robert Tomasik <robert.tomasik@gazeta.pl> wrote:
[...]

Podpis umieszczony na zdjęciu to prawde mówiąc lekka wiocha i rozumiałbym niechęć autora do szpecenia zdjęcia czymś takim. Co do konkretnego przypadku, to jak widać nie było to intencją autorki a prawdę mówiąc nie wiem, czy wolno przyjąć takie domniemanie (zezwolenie na brak podpisu).

[...]

No ona rozesłała paru znajomym - moim zdaniem jak najbardziej wolno. Można się pozastanawiać jak traktować rzesłanie 500 znajomym (rzeczywistym znajomym). Umieszczenie na publicznie dostępnej witrynie byłoby juz bezdyskusynie rozpowszechnianiem.

--
Marcin

Data: 2009-10-12 09:42:01
Autor: Henry(k)
prawo autorskie?
Dnia Sun, 11 Oct 2009 22:57:17 +0200, Robert Tomasik napisał(a):

Ale ten "kij" ma dwa końca. Masz formalne zgody osób znajdujących się na fotografiach do publikowania ich wizerunku?

Daria nie musi mieć tej zgody na rozsyłanie zdjęć znajomym.
Poza tym domyślam się że na tych zdjęciach są właśnie te osoby
które umieściły je w swoich galeriach (w końcu ich 99% sensu
to "autopromocja").

Pozdrawiam,
                  Henry

Data: 2009-10-12 20:39:25
Autor: Robert Tomasik
prawo autorskie?
Użytkownik "Henry(k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl> napisał w wiadomości news:163t98yr9wkms.kt2ik4fizji6$.dlg40tude.net...

[...]

Tego nie wiemy, a Daria jakoś nie wyjaśnia.

prawo autorskie?