prawo autorskie do postów na forum

Data: 2012-07-04 11:22:47
Autor: Qbab
prawo autorskie do postów na forum
Cześć,

jak rozumiem to co czytam w sieci, nie każdy post jest chroniony - musi posiadać cechy utworu, ale jednak część postów posiada takie cechy - np. omawia jakiś problem itp. W jakim czasie administracja forum ma się ustosunkować do prośby użytkownika o usunięcie jego postów w sytuacji kiedy sam użytkownik jest zbanowany i nie może korzystać aktywnie z forum na którym są jego posty, i podobnie czy może odmówić usunięcia ich jeśli użytkownik samo chce zrezygnować z udziału w danym forum.

jak macie jakieś linki na ten temat to też było by fajnie.

pozdr
Qbab

Data: 2012-07-04 11:36:31
Autor: Bydlê
On 2012-07-04 09:22:47 +0000, Qbab <barbasz@atpoczta.onet.pl> said:

 W jakim czasie administracja forum ma siê ustosunkowaæ do pro¶by u¿ytkownika

A co maj± w regulaminie, który u¿ytkownik zaakceptowa³, gdy podejmowa³ ¶wiadom± decyzjê o zapisaniu siê?

czy mo¿e odmówiæ usuniêcia ich

Mo¿e.

--
Bydlê

Data: 2012-07-04 11:50:06
Autor: Qbab
On 2012-07-04 09:22:47 +0000, Qbab <barbasz@atpoczta.onet.pl> said:

 W jakim czasie administracja forum ma siê ustosunkowaæ do pro¶by
u¿ytkownika

A co maj± w regulaminie, który u¿ytkownik zaakceptowa³, gdy podejmowa³
¶wiadom± decyzjê o zapisaniu siê?

Regulamin nie mówi nic o przenoszeniu w³asno¶ci do postów bo go nie by³o.

czy mo¿e odmówiæ usuniêcia ich

Mo¿e.

Na jakiej podstawie  (poza regulaminem), bo o ile ja wiem (nie jestem prawnikiem - tyle co sam doczytam) je¶li nie by³o przeniesienia praw w³asno¶ci to twórca ma pe³ne prawo do dysponowania swoim dzie³em i mo¿e np. nie wyraziæ zgodny na jego rozpowszechnianie (o ile wiszenie posta na forum jest rozpowszechnianiem - mnie siê wydaje ¿e jak najbardziej)

pozdr

Data: 2012-07-04 09:52:23
Autor: to
prawo autorskie do postów na forum
begin Qbab
Na jakiej podstawie  (poza regulaminem), bo o ile ja wiem (nie jestem
prawnikiem - tyle co sam doczytam) jeśli nie było przeniesienia praw
własności to twórca ma pełne prawo do dysponowania swoim dziełem i może
np. nie wyrazić zgodny na jego rozpowszechnianie (o ile wiszenie posta
na forum jest rozpowszechnianiem - mnie się wydaje że jak najbardziej)

IMHO jeśli nie było przeniesienia praw autorskich to można to uznać za licencję bezterminową, czyli właściciel forum ma obowiązek usunięcia w ciągu bodaj pełnego roku kalendarzowego od momentu wyrażenia takiej prośby. Ale dawno to sprawdzałem, więc nie daję 100% gwarancji, może ktoś mnie poprawi.

--
ignorance is bliss

Data: 2012-07-04 12:09:47
Autor: Tomasz Kaczanowski
W dniu 2012-07-04 11:50, Qbab pisze:
[...]

Je¶li forum by³o publiczne, to nie wiem....

--
Kaczus
http://kaczus.republika.pl

Data: 2012-07-04 13:52:32
Autor: Bydlê

On 2012-07-04 09:22:47 +0000, Qbab <barbasz@atpoczta.onet.pl> said:

[...]

Jakie przenoszenie w³asno¶ci? Przypominam twoje pytanie:

"W jakim czasie administracja forum ma siê ustosunkowaæ do pro¶by u¿ytkownika o usuniêcie jego postów"

Tu nie ma s³owa o przenoszeniu w³asno¶ci.

czy mo¿e odmówiæ usuniêcia ich

Mo¿e.

Na jakiej podstawie

Regulaminu.

--
Bydlê

Data: 2012-07-04 13:58:19
Autor: Qbab

On 2012-07-04 09:22:47 +0000, Qbab <barbasz@atpoczta.onet.pl> said:

[...]

No nie wiem jak to prawid³owo nazwaæ, ale je¶li nie ma regulaminu to chyba nie mo¿na domniemywaæ ¿e pisz±c posta bêd±cego jakim¶ opracowaniem przekazujê prawa do decydowania o jego losie administratorowi forum - to mia³em na my¶li.

Tu nie ma s³owa o przenoszeniu w³asno¶ci.

czy mo¿e odmówiæ usuniêcia ich

Mo¿e.

Na jakiej podstawie

Regulaminu.

No ale regulaminu nie by³o (i nadal nie ma)

pozdr

Qbab

Data: 2012-07-06 20:21:48
Autor: Bydlê
On 2012-07-04 11:58:19 +0000, Qbab <barbasz@atpoczta.onet.pl> said:

W dniu 7/4/12 1:52 PM, Bydlê pisze:
Przypominam twoje pytanie:

"W jakim czasie administracja forum ma siê ustosunkowaæ do pro¶by
u¿ytkownika o usuniêcie jego postów"

No nie wiem jak to prawid³owo nazwaæ

A nie da siê napisaæ prawdy: niemo¿no¶æ usuniêcia wpisu, bo administrator siê nie zgadza?
;>

o ale regulaminu nie by³o (i nadal nie ma)

1. nie martwi³o ciê to, gdy postanowi³e¶ tam publikowaæ swe przemy¶lenia?
2. czyli decyduje administrator (plus wszystkie archiwizatory, które nie zawsze pytaj± o zdanie)

--
Bydlê

Data: 2012-07-06 20:59:50
Autor: Qbab
W dniu 7/6/12 8:21 PM, Bydlê pisze:
On 2012-07-04 11:58:19 +0000, Qbab <barbasz@atpoczta.onet.pl> said:

[...]

Ale¿ ja to staram siê od poczatku napisaæ :), i ja mam to szczê¶cie ¿e by³em pierwszy który poprosi³ o usuniêcie i moje zosta³y usuniete, niestety dla innych u¿ytkowników kolejni juz tak ³atwo nie maj± i admin nie chce usun±æ. Generalnie to nie chodzi o to ¿e tam s± rzeczy których sie wstydzimy - bardziej ¿e wisz± w miejscu z którym nie chcemy mieæ nic wspólnego, wiele lat temu jak tam zak³ada³em konto (ponad 10 lat) by³o inaczej. Niestety przez ten okres admini zmienili siê jako ludzie (tzn fizycznie to te same osoby).

[...]

ad 1.
Nie nie martwi³o - to by³y troche inne czasy - mniej siê wtedy mówi³o o takich sprawach i by³a ni¿sza ¶wiadomo¶æ.

pozdr
Qbab

Data: 2012-07-08 12:57:18
Autor: Bydlê
On 2012-07-06 18:59:50 +0000, Qbab <barbasz@atpoczta.onet.pl> said:

Ale¿ ja to staram siê od poczatku napisaæ :)

Mam zacytowaæ temat? ;-)

kolejni juz tak ³atwo nie maj± i admin nie chce usun±æ

I tu siê nic nie zmienia.
Gdyby to by³y gazety czy ksi±¿ki - mogliby próbowaæ kupowaæ od w³a¶cicieli egzemplarze.
Tak czy owak - dobry moment na zastanawianie siê by³ podczas rejestracji i akceptowania zasad.
Teraz - po zaakceptowaniu - trzeba zachowaæ siê jak kto¶ doros³y...

Niestety przez ten okres admini (...) to te same osoby).

Tym bardzie obowi±zuje umowa.

1. nie martwi³o ciê to, gdy postanowi³e¶ tam publikowaæ swe przemy¶lenia?
Nie nie martwi³o - to by³y troche inne czasy

Czyli to nie jest wina administratorów.
(tak mi jeszcze ³azi po g³owie - dostêp do forum jest bezp³atny?)

--
Bydlê

Data: 2012-07-09 08:54:07
Autor: Qbab
W dniu 7/8/12 12:57 PM, Bydlê pisze:
On 2012-07-06 18:59:50 +0000, Qbab <barbasz@atpoczta.onet.pl> said:

[...]

Ci±gle nie ma zasad na tym forum, i nie by³o w czasie rejestracji.
I tu zmowu ma³e pytanie czy bez umowy wydrukowa³by¶ wierszyk jakiegokolwiek poety?

Niestety przez ten okres admini (...) to te same osoby).

Tym bardzie obowi±zuje umowa.

A potrafisz podaæ jaka, je¶li nie by³o regulaminu to jakie przepisy maj± zastosowanie?

1. nie martwi³o ciê to, gdy postanowi³e¶ tam publikowaæ swe
przemy¶lenia?
Nie nie martwi³o - to by³y troche inne czasy

Czyli to nie jest wina administratorów.

No tu siê nie zgodzê, przez d³u¿szy czas czê¶æ u¿ytkowników t³umaczy³a im ¿e ich postawa nie jest zbie¿na z u¿ytkownikami, teraz kiedy u¿ytkownicy doszli do wniosku i¿ admini nie zmieni± swojej postawy nie chc± firmowaæ swoimi nazwiskami (sporo u¿ytkowników jest tam nie anonimowo) ich dzia³añ.

(tak mi jeszcze ³azi po g³owie - dostêp do forum jest bezp³atny?)

Tak, jak do wiêkszo¶ci. Admini prezentuj± tam za to reklamy - sam portal jest od dawna komercyjny.

pozdr
Qbab

Data: 2012-07-09 10:42:32
Autor: Bydlê
On 2012-07-09 06:54:07 +0000, Qbab <barbasz@atpoczta.onet.pl> said:

[...]

Czyli nic siê nie zmieni³o - obowi±zuj± ca³y czas te same zasady.

I tu zmowu ma³e pytanie czy bez umowy wydrukowa³by¶ wierszyk jakiegokolwiek poety?

Jeste¶ pewien, ¿e to mnie chcia³e¶ zaatakowaæ takim pytaniem?
;>

Tym bardzie obowi±zuje umowa.
A potrafisz podaæ jaka, je¶li nie by³o regulaminu to jakie przepisy maj± zastosowanie?

Taka, jak± zawarli¶cie. (albo taka, na jak± siê zgodzi³e¶)
Nie próbuj obarczaæ mnie win± za twoje czyny.
;>>>

Czyli to nie jest wina administratorów.
No tu siê nie zgodzê

Masz prawo. Ale faktów to nie zmieni.

(tak mi jeszcze ³azi po g³owie - dostêp do forum jest bezp³atny?)
Tak, jak do wiêkszo¶ci.

A to w takim razie usuwam ze ³ba to, co po nim ³azi³o.

--
Bydlê

Data: 2012-07-09 11:46:31
Autor: Gotfryd Smolik news
On Mon, 9 Jul 2012, Qbab wrote:

[...]

  Co¶ przeoczy³e¶.
  Poeta przynosci osobi¶cie wierszyk, w jakiej¶ tam postaci (wiêc aby
zachowaæ adekwatno¶æ - wydrukowany lub napisany odrêcznie)
i wstawia za szybê wystawow±.
  Szyba zostaje obmurowana.

  I co teraz?

Tym bardzie obowi±zuje umowa.

A potrafisz podaæ jaka, je¶li nie by³o regulaminu to jakie przepisy maj± zastosowanie?

  Ustawowe, bo jakie¿by.
  Po kolei:
- skoro nie ma umowy w formie pisemnej, to z mocy ustawy PA nie wchodzi
   w rachubê przeniesienie praw maj±tkowych ani licencja niewy³±czna.
   Posiadacz strony lub witryny z karteluszkami nie uzyskuje ¿adnych
   praw do rozporz±dzania powielaniem itede.
  Pozostaje oczywisty zapis:
http://pl.wikisource.org/wiki/Prawo_autorskie_%28ustawa%29
+++
Art. 65.
W braku wyraŸnego postanowienia o przeniesieniu prawa, uwa¿a siê,
  ¿e twórca udzieli³ licencji.
-- -

- skoro umowa w sposób oczywisty nie przewidywa³a wynagradzania
   twórców, za to wydanie by³o dobrowolne i *nie* wynika³o
   z wprowadzenia w b³±d, mamy do czynienia... w³a¶nie,
   z czym?
    Darowizna *dla administratora* to nie by³a.
    Natomiast pytanie o "public domain" AFAIR prowadzi³o do
   wniosku, ¿e PA po prostu nie daje podstaw do wywiedzienia
   stosownych zasad. Pozostaje wiêc "freeware" (czyli "darowizna
   dla ka¿dego z zastrze¿eniem praw osobistych").

  No to teraz mamy pytanie: czy *ju¿ wydan±* licencjê "freeware"
mo¿na skutecznie cofn±æ?
  IMHO, wymaga³oby to zastrze¿enia w momencie wydawania.

  I tak przy okazji, mamy "standardowy problem spadkowy".
  Twórca, który wystawi³ swoje "dzie³o" na publiczny widok
na publicznie dostêpnej (z *obu* stron) witrynie, niby
móg³by skorzystaæ z art.78 PA.
  Ale ma równie powa¿ny k³opot, co potencjalny spadkodawca, który
chcia³by pozbawiæ dziedziczenia kogo¶ ze zstêpnych.
  To nie on bêdzie ocenia³ "zagro¿enie" (w przypadku PA)
lub "niegodnosci" (w przypadku spadku), lecz s±d.

  No to autor (lub poeta "od kartki za szyb±") idzie do s±du
i mówi s±dowi "ja nie chcê aby mój utwór le¿a³ obok
utworów X,Y i Z, choæ po prawdzie nic do nich nie mam
i nie s± karani a na witrynê sam wcze¶niej swój
tekst po³o¿y³em".

  Obawiam siê ze nie przejdzie.

[...]

  Na temat "dzia³ania praw osobistych wstecz" by³a tu kiedy¶ dyskusja,
wnioski AFAIR nie by³y jednoznaczne.
  Niby autor ma pe³ne prawo ¿±dania, aby publikacja nastêpowa³a pod
jego nazwiskiem, pseudonimem lub by³a anonimowa.
  Porównaj jednak z takim przypadkiem: razem z panem X wydajesz
tomik wierszy.
  A pó¼niej, w wyniku jakiego¶ zachowania p.X, które uwa¿asz za
niegodne, chcesz, aby w:
- opublikowanych ksi±¿kach
- wznowieniach z ju¿ istniej±cej matrycy
....Twoje nazwisko zast±piono pseudonimem.

  Przejdzie?

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-07-05 01:39:14
Autor: Przemek Lipski
prawo autorskie do postów na forum

U¿ytkownik "Qbab" <barbasz@atpoczta.onet.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:jt13kk$57p$1inews.gazeta.pl...
On 2012-07-04 09:22:47 +0000, Qbab <barbasz@atpoczta.onet.pl> said:

[...]

W zasadzie taki post mo¿na potraktowac jako korespondencjê i w tym momencie nie masz mo¿liwo¶ci decydowania o niej...

Data: 2012-07-05 05:59:41
Autor: NKAB -
prawo autorskie do postów na forum
Qbab <barbasz@atpoczta.onet.pl> napisa³(a):
[...]

Ja osobi¶cie na wstêpie lub na koñcu takiego posta uprzedz³bym,
¿e zastrzegam sobie jakie¶ tam prawa.

Co do usuwania to admini s± bardzo ostro¿ni, bo trzeba by³oby
analizowaæ czy to nie ¶ciema jakiego¶ pryszczatego.

Ale jak kto¶ napisze, ¿e siê skompromitowa³ i chcia³by...
to jest to mo¿liwe, równie¿ jak kto¶ ma tego tytu³u problemy.

Generalnie, ka¿dy musi zdawaæ sobie sprawê, ¿e jego post
zostaje do koñca istnienia forum/usenetu. A wiêc zanim klikniesz
przeczytaj swoje dzie³o.

Andrzej.

Data: 2012-07-06 08:16:58
Autor: Qbab
W dniu 7/5/12 7:59 AM, NKAB - pisze:
[...]

omawia jakiÅ› problem itp. W jakim czasie administracja forum ma siÄ™
[...]

Tu jest odwrotnie, czê¶æ u¿ytkowników pewnego forum uzna³a ¿e administratorzy siê skompromitowali i przestali reprezentowaæ ¶rodowisko, dlatego by nie byæ z nimi ³±czonymi chc± usuniêcia swoich postów. Admini nie chc± bo to dla nich strata - choæby wizerunku.

Pozdr
Qbab

Data: 2012-07-06 20:22:31
Autor: Bydlê
On 2012-07-05 05:59:41 +0000, "NKAB -" <nkab.SKASUJ@gazeta.pl> said:
Ja osobi¶cie

A nieosobi¶cie?

 na wstêpie lub na koñcu takiego posta uprzedz³bym,
¿e zastrzegam sobie jakie¶ tam prawa.

I by³by¶ w punkcie wyj¶cia.

--
Bydlê