prawo autorskie - "samowolne" tłumaczenie

Data: 2011-08-25 04:58:59
Autor: kiksz
prawo autorskie - "samowolne" tłumaczenie

Dzień dobry,

Jeśli Państwo pozwolą, chciałbym zapytać się o pewną kwestię związaną
prawem autorskim oraz utworami pochodnymi.

Na początku chciałem przedstawić jak wygląda sytuacja.

Firma X wypuszcza na rynek młotek. Urządzenie dość skomplikowane, co
gorsza, dostępne na rynku bez polskiej instrukcji obsługi. Zabieram
się zatem samowolnie za tłumaczenie instrukcji w języku angielskim na
język polski. I tu pojawiają się pytania:

- czy wolno mi przetłumaczyć taką instrukcję i sprzedawać na rynku bez
oficjalnego zezwolenia producenta owego młotka? (autora instrukcji w
języku angielskim nie ma, domyślam się, że właścicielem praw
autorskich do niej jest firma X)

- czy moje tłumaczenie/opracowanie można uznać za piractwo/użytek
niedozwolony/plagiat/tłumaczenie nielegalne lub "dzikie"? Do takich
wniosków doszedł chyba jeden z serwisów aukcyjnych usuwając moją
polską instrukcję użytkowania młotka sądząc przy tym (?), że jest to
cyfrowa kopia oryginalnej instrukcji w języku angielskim.

- czy owo tłumaczenie (mój utwór tłumaczeniowy) będzie mógł być na
rynku chroniony prawem autorskim?

Tak sobie rozważam owe pytania i rozmyślam czy w ogóle można cokolwiek
tłumaczyć sobie samowolnie i bez pytania? Chciałem zwrócić uwagę, iż
jest to instrukcja/przewodnik a nie utwór literacki, wiersz, powieść
czy też praca naukowa. Na marginesie, wciąż jest mi bardzo niemiło, że
polski rynek użytkowników młotków jest dla firmy X za mały aby
zawracała sobie głowę przygotowaniem instrukcji w naszym języku.

Co sądzą Państwo o powyższym?

Dziękuję za uwagę i pozdrawiam,

Bartek Nowacki

Data: 2011-08-25 14:13:42
Autor: emeryt
[...]

IMHO przetłumaczyć możesz na własny uzytek ale chyba juz
sprzedawać/publikować bezpłatnie bez zgody nie możesz:
http://www.csx.pl/baza_wiedzy/prawo_autorskie.1.php

Pzdr
E.

Data: 2011-08-25 05:51:00
Autor: kiksz
prawo autorskie - "samowolne" tłumaczenie
http://www.csx.pl/baza_wiedzy/prawo_autorskie.1.php

Pzdr
E.

Dokładnie to czego szukałem. Czyli nie wolno.
Dziękuję i pozdrawiam!
B.

Data: 2011-08-25 14:20:09
Autor: stasio
emeryt wrote:
[...]

a może sprzedawać jako instrukcję do "wirtualnego młotka"? a już użytkownicy zdecydują, że nadaje się do młotka X?

stasie

Data: 2011-08-25 15:16:32
Autor: a...mx
stasio wrote:

emeryt wrote:
[...]

Jeśli przetłumaczy to nadal nie. Jeśli samemu napisze nową instrukcję to jak najbardziej, nawet do rzeczywistego młotka.

stasie

--
Arek, arekmx|gazeta.pl

Data: 2011-08-25 16:02:40
Autor: emeryt
[...]

to co piszesz, nadal nie jest utworem inspirowanym ale na żywo
przetłumaczonym i formalnie IMHO nie możesz sprzedawać.
Co więcej nawet jeżeli jest to wolne tłumaczenie to nadal
podlega ochronie, ponieważ nie uznanje się tego jako utwór
inspirowany.

Jeżeli natomiast zainspirujesz się jakąś instrkcją i napiszesz
od podstaw swoją to IMHO możesz.

Uprzedzając ewentualne pytanie gdzie leży granica między tłumaczeniem
a utworem inspirowanym, nie mam pojęcia.
Tematem się trochę interesowałem, ponieważ sam miałem problem z opublikowaniem
pewnych tekstów w internecie (tłumaczeń), jednak już go nie zgłębiałem
i być może to co piszę nie do końca pokrywa się z prawdą. Być może
ktoś kto się zajmuje zawodowo prawami autorskimi, zechce odpowiedzieć,
wyprostować mnie, zbesztać, cokolwiek byle poznać prawdę.

Pozdrawiam
E.

Data: 2011-08-25 17:47:30
Autor: nadir
prawo autorskie - "samowolne" tłumaczenie
Na marginesie, wciąż jest mi bardzo niemiło, że
polski rynek użytkowników młotków jest dla firmy X za mały aby
zawracała sobie głowę przygotowaniem instrukcji w naszym języku.

To są młotki do promów kosmicznych, że wymagają instrukcji i tłumaczenia?

Data: 2011-08-26 00:08:26
Autor: Gotfryd Smolik news
On Thu, 25 Aug 2011, nadir wrote:

To są młotki do promów kosmicznych, że wymagają instrukcji i tłumaczenia?

  Tak, nazywają się "prawa konsumenta".
  I działają zupełnie podobnie jak rzeczone narzędzia :>

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-08-26 06:35:20
Autor: Maruda
[...]

25 lat temu zrobiłem wielkie oczy, jak w US zobaczyłem na młotku instrukcję:
"Ten młotek służy do wbijania gwoździ. Inne użycia mogą być niebezpieczne. Podczas używania stosuj rękawice i okulary ochronne".
:)

--

Dziękuję. Pozdrawiam. Ten Maruda.

Data: 2011-08-26 22:58:23
Autor: kiksz
prawo autorskie - "samowolne" tłumaczenie

Dziękuję raz jeszcze za wszystkie podpowiedzi.
(oczywiście nie chodzi o młotki ;)) tylko o elektroniczne instrumenty
klawiszowe).

Pozdrawiam,

Bartek

Data: 2011-08-26 00:15:46
Autor: Gotfryd Smolik news
On Thu, 25 Aug 2011, kiksz wrote:

Tak sobie rozważam owe pytania i rozmyślam czy w ogóle można cokolwiek
tłumaczyć sobie samowolnie i bez pytania?

  Owszem.
  Powszechnie obowiązujące akty prawne na przykład, żeby trzymać się
tematyki grupy.

Chciałem zwrócić uwagę, iż
jest to instrukcja/przewodnik a nie utwór literacki, wiersz, powieść

  Cóż, "utwór" traktuje się odrębnie.

czy też praca naukowa.

  Takie cóś jest chyba najbliższe... wyłaczenia spod PA :)
  Oczywiście tak dobrze nie ma, ze względu na "udział twórczy",
ale meritum pracy naukowej to odkrycie, czyli opis rzeczywistości,
a nie "wymyślanie".
  Zresztą idee (IMHO hipotezy też się łapią) nie kwalifikują się
pod PA.
  W kwestii formalnej: prawa intelektualne, w tym majątkowe
prawa intelektualne, to *nie tylko* PA!
(żeby kto sobie nie myślał, że "skoro nie PA to można kopiować" :>)

Na marginesie, wciąż jest mi bardzo niemiło, że
polski rynek użytkowników młotków jest dla firmy X za mały aby
zawracała sobie głowę przygotowaniem instrukcji w naszym języku.

  Można jeszcze spytać, czy wyrażają zgodę na publikację własnego
tłumaczenia. Wedle (ich) uznania - "oryginalna treść stanowi
własność ..., za tłumaczenie ... nie ręczy ;))

pzdr, Gotfryd

prawo autorskie - "samowolne" tłumaczenie