prawo, przepisy - przyczepa jednoosiowa czterokolowa

Data: 2009-05-19 11:26:23
Autor: adam.szen
prawo, przepisy - przyczepa jednoosiowa czterokolowa
Hej!

Jest sobie przyczepka (SAM), jedna os, na tej osi cztery kola (nie
blizniaki). Ot cos podobnego do tego:

http://www.przyczepywroclaw.pl/d3.jpg

Tyle ze jest to zmontowane jak pisalem na jednej osi. Jak sie do tego
maja przepisy odnosnie opon - czy wszystkie cztery opony musza miec
identyczny bieznik ? Tak to ktos glupio skonstruowal ale moze jest
jakies obejscie tych przepisow ?:) No os jak byk jest jedna.. A tak
prawde mowiac to nie ma zadnej osi bo kola z obu stron nie sa ze soba
wogole polaczone - sa zamontowane tak jakby do bokow konstrukcji
przyczepki (konstrukcja z profili zamknietych)  :-)
pozdr.

--
Adam Sz.

Data: 2009-05-19 21:14:44
Autor: Tomasz Pyra
adam.szen@gmail.com pisze:
Hej!

Jest sobie przyczepka (SAM), jedna os, na tej osi cztery kola (nie
blizniaki). Ot cos podobnego do tego:

http://www.przyczepywroclaw.pl/d3.jpg

To jest przyczepa dwuosiowa.

Tyle ze jest to zmontowane jak pisalem na jednej osi.

Narysuj to cudo :)

Jak sie do tego
maja przepisy odnosnie opon - czy wszystkie cztery opony musza miec
identyczny bieznik ?

Opony na jednej osi muszą, ale mam wrażenie że rozmawiamy jak ślepy z głuchym o kolorach :)

- sa zamontowane tak jakby do bokow konstrukcji

Ale jadÄ… po jezdni i siÄ™ obracajÄ…?

Data: 2009-05-19 12:31:47
Autor: adam.szen
On 19 Maj, 21:14, Tomasz Pyra <hellf...@spam.spam.spam> wrote:

>http://www.przyczepywroclaw.pl/d3.jpg

To jest przyczepa dwuosiowa.

Wiem, ale ta wyglada podobnie - w sensie kola sa w taki sposob
rozstawione (wkleilem ta fotke zeby ktos nie pomyslal ze chodzi mi o
jedna os i na niej po obu stronach blizniaki :)

> Tyle ze jest to zmontowane jak pisalem na jednej osi.
Narysuj to cudo :)

http://szyna.civ.pl/prz.jpg

Nie pytaj co to za konstrukcja bo nie wiem -> rama z profili
zamknietych, bebny, kola, hamulce z zuka. To jest taka jakby duza
solidna rama do ktorej z boku przykrecono .. nie wiem jak to nazwac -
belke, ktora jest zamocowana w srodku do ramy (to stanowi jakby os) a
na jej koncach sa zamocowane kola. Dodatkowo przy kolach sa
amortyzatory (miedzy ta "belka", a rama) - troche glupio pomyslane bo
sama przyczepa nie jest wogole amortyzowana - w koncu kola sa na
sztywno z "belka", a belka "na sztywno" (porusza sie w takiej duzej
tulei) z rama. Nie ma tutaj zadnego resoru - amortyzatory amortyzuja
tylko pochylanie sie calej przyczepki na tej jednej osi :) Nie wiem
czy cos z tego rozumiesz - moge narysowac dokladniej jakby co :D

Opony na jednej osi musz±, ale mam wrażenie że rozmawiamy jak ¶lepy z
głuchym o kolorach :)

No;]

Ale jad± po jezdni i się obracaj±?

No ej ja tu powazne pytanie a Ty se jaja robisz ;-))
pozdr.

--
Adam Sz.

Data: 2009-05-19 20:02:15
Autor: masti
prawo, przepisy - przyczepa jednoosiowa czterokolowa
Dnia pięknego Tue, 19 May 2009 12:31:47 -0700, osobnik zwany adam.szen
wystukał:

> [...]

jedna os i na niej po obu stronach blizniaki :)

> Tyle ze jest to zmontowane jak pisalem na jednej osi.

to jest jak najbardziej dwuosiowa. Ta "oś" w środku to tylko oś wahacza

--
mst <at> gazeta <.> pl

Data: 2009-05-19 13:21:57
Autor: adam.szen
On 19 Maj, 22:02, masti <g...@to.hell> wrote:

>http://szyna.civ.pl/prz.jpg
to jest jak najbardziej dwuosiowa. Ta "o¶" w ¶rodku to tylko o¶ wahacza

Na pewno ? Gdzie znalezc definicje osi ? Nie widze w KRD choc przyznam
ze trudno sie szuka frazy "o¶" bo wystepuje w co drugim zdaniu ;)
pozdr.

--
Adam Sz.

Data: 2009-05-19 13:29:49
Autor: WS
On 19 Maj, 22:21, adam.s...@gmail.com wrote:

Na pewno ? Gdzie znalezc definicje osi ? Nie widze w KRD choc przyznam
ze trudno sie szuka frazy "o¶" bo wystepuje w co drugim zdaniu ;)
pozdr.

ROZPORZˇDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY
w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego
wyposażenia
za http://www.abc.com.pl/serw
is/du/2003/0262.htm

§ 4. 1. Za o¶ pojedyncz± uważa się o¶ oddalon± od osi s±siedniej o
więcej niż 2 m lub dwie s±siednie osie oddalone od siebie o mniej niż
1 m, za o¶ wielokrotn± za¶ - zespół złożony z dwóch lub więcej osi,
zwanych "osiami składowymi", w którym odległo¶ć między s±siednimi
osiami składowymi jest nie mniejsza niż 1 m i nie większa niż 2 m.
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do motorowerów, motocykli,
samochodów osobowych i ci±gników rolniczych.

WS

Data: 2009-05-19 20:32:17
Autor: masti
prawo, przepisy - przyczepa jednoosiowa czterokolowa
Dnia pięknego Tue, 19 May 2009 13:21:57 -0700, osobnik zwany adam.szen
wystukał:

> [...]

to jest jak najbardziej dwuosiowa. Ta "oś" w środku to tylko oś wahacza

Na pewno ? Gdzie znalezc definicje osi ? Nie widze w KRD choc przyznam
ze trudno sie szuka frazy "oĹ›" bo wystepuje w co drugim zdaniu ;) pozdr.

w warunkach technicznych
ale masz dwie "wirtualne" osie. Jedna przechodzi przez przednie druga przez tylne. Większość samochodów również nie posiada teraz fizycznej osi łączącej koła po obu stronach a nikt nie kwestionuje, że mają 2 osie? :)

--
mst <at> gazeta <.> pl

Data: 2009-05-19 22:35:21
Autor: Tomasz Pyra
adam.szen@gmail.com pisze:
On 19 Maj, 22:02, masti <g...@to.hell> wrote:

http://szyna.civ.pl/prz.jpg
to jest jak najbardziej dwuosiowa. Ta "o¶" w ¶rodku to tylko o¶ wahacza

Na pewno ?

Na pewno - o¶ w tym znaczeniu to umowna prosta (nie musi być żadnym fizycznym poł±czeniem) wokół której obracaj± się koła.

Masz tu dwie takie osie wokół których obracaj± się cztery koła.

Data: 2009-05-19 13:50:15
Autor: adam.szen
On 19 Maj, 22:35, Tomasz Pyra <hellf...@spam.spam.spam> wrote:

Na pewno - o¶ w tym znaczeniu to umowna prosta (nie musi być żadnym
fizycznym poł±czeniem) wokół której obracaj± się koła.

Masz tu dwie takie osie wokół których obracaj± się cztery koła.

OK. WS podal definicje (wlasnie tez sie do niej dokopalem) wedlug
rozporzadzenia, przypomne:

§ 4. 1. Za o¶ pojedyncz± uważa się o¶ oddalon± od osi s±siedniej o
więcej niż 2 m lub dwie s±siednie osie oddalone od siebie o mniej niż
1 m

Nie do konca to rozumiem. Wynika z tego ze os pojedyncza to os
oddalona od osi sasiedniej o wiecej niz 2m lub ze os pojedyncza to
dwie sasiednie osie oddalone od siebie o mniej niz 1m. Czyli jezeli
mamy dwie osie oddalone od siebie powyzej 2m to kazda z nich to os
pojedyncza. Jezeli mamy dwie osie oddalone od siebie o mniej niz 1m to
mamy os pojedyncza. A co jezeli mamy dwie osie oddalone od siebie o
1,5m ? :) Nie sa to osie pojedyncze (bo nie sa oddalone od siebie o
wiecej niz 2m), nie sa tez traktowane jako jedna os (bo sa oddalone od
siebie o wiecej niz 1m). Czyli co to wtedy jest ?? :)
pozdr.

--
Adam Sz.

Data: 2009-05-19 21:02:20
Autor: masti
prawo, przepisy - przyczepa jednoosiowa czterokolowa
Dnia pięknego Tue, 19 May 2009 13:50:15 -0700, osobnik zwany adam.szen
wystukał:

[...]

przecież napisał: Oś wielokrotna

"za oś wielokrotną zaś - zespół złożony z dwóch lub więcej osi,
zwanych "osiami składowymi", w którym odległość między sąsiednimi

Data: 2009-05-19 14:16:06
Autor: adam.szen
prawo, przepisy - przyczepa jednoosiowa czterokolowa
On 19 Maj, 23:02, masti <g...@to.hell> wrote:

przecież napisał: O¶ wielokrotna

"za o¶ wielokrotn± za¶ - zespół złożony z dwóch lub więcej osi,
zwanych "osiami składowymi", w którym odległo¶ć między s±siednimi
osiami składowymi jest nie mniejsza niż 1 m i nie większa niż 2 m.."

OK. Teraz czytam rozporzadzenie dalej i:

[...]
7. Pojazd nie moze byc wyposazony, z zastrzezeniem ust 5:
1) w opony roznej konstrukcji, w tym o roznej rzezbie bieznika, na
kolach jednej osi, z zastrzezeniem pkt 3;

[...]
3) w opony roznej konstrukcji na osiach skladowych;

Jak to rozumiec - w osiach skladowych wystarczy, ze sa opony o tej
samej konstrukcji (nosnosc, indeks predkosci), czy rowniez rzezba
bieznika musi byc ta sama ? :)
pozdr.

--
Adam Sz.

Data: 2009-05-20 08:41:03
Autor: J.F.
prawo, przepisy - przyczepa jednoosiowa czterokolowa
On Tue, 19 May 2009 14:16:06 -0700 (PDT),  adam.szen@gmail.com wrote:
[...]
[...]

Raczej radialne/diagonalne. Przy czym diagonalnych juz chyba nikt nie
robi.

czy rowniez rzezba bieznika musi byc ta sama ? :)

No przeciez jakby chcial taki sam bieznik, to by wyraznie napisal, jak
w punkcie poprzednim :-)

J.

Data: 2009-05-21 15:39:36
Autor: adam.szen
On 20 Maj, 08:41, J.F. <jfox_xnosp...@poczta.onet.pl> wrote:

No przeciez jakby chcial taki sam bieznik, to by wyraznie napisal, jak
w punkcie poprzednim :-)

OK dzieki wszystkim. I tak dupa bo rozstaw miedzy osiami wynosi ok
70cm, czyli jest to traktowane jako os pojedyncza wiec rzezba bieznika
musi byc taka sama :)
pozdr.

--
Adam Sz.

Data: 2009-05-19 22:53:33
Autor: Tomasz Pyra
adam.szen@gmail.com pisze:

A co jezeli mamy dwie osie oddalone od siebie o 1,5m ? :)

No to mamy dwie osie - przypadek najbardziej oczywisty :)

Data: 2009-05-19 13:54:24
Autor: adam.szen
prawo, przepisy - przyczepa jednoosiowa czterokolowa
Doczytalem do konca i jezeli rozstaw "osi skladowych" jest miedzy 1-2m
to jest to os wielokrotna. Ta przyczepka ma na pewno osie ponizej 2m i
raczej powyzej 1m, wiec lapie sie pod termin "osi wielokrotnej".

Jak wiec maja sie przepisy dot. koniecznosci posiadania takiej samej
rzezby bieznika dla osi wielokrotnych ?? Musi byc tez taki sam ? :)
pozdr.

--
Adam Sz.

Data: 2009-05-19 23:11:53
Autor: Tomasz Pyra
adam.szen@gmail.com pisze:
[...]

§ 11. 7. 1) Pojazd nie moĹĽe być wyposaĹĽony, [...]  w opony różnej konstrukcji, w tym o różnej rzeĹşbie bieĹĽnika, na koĹ‚ach jednej osi [...]

Masz tam dwie osie, z tym że zespół takich dwu sąsiednich osi nazywa się w rozporządzeniu "oś wielokrotna".

Ja to rozumiem tak że to jest jedna oś wielokrotna, a na kołach jednej osi (zacytowany punkt nie rozróżnia typów osi), mają być takie same opony.
Ma to o tyle sens, że jak masz osie blisko siebie, to wstawianie w nie ogumienia o np. różnym rozmiarze spowoduje nierównomierne obciążenie.

Burdel w przepisach jak zawsze rozwinięty wzorowo.

prawo, przepisy - przyczepa jednoosiowa czterokolowa