problem

Data: 2009-04-08 04:46:12
Autor: ...:::fi$her:::...
problem
Witam,
kupiłem taki comp
http://www.allegro.pl/item602518982_pro_e5200_4gb_500gb_9800gt_dvdrw_gratis_raty.html
po zainstalowaniu xp widzi mi 4gb ramu, o co chodzi?

Data: 2009-04-08 04:48:06
Autor: ...:::fi$her:::...
problem
On 8 Kwi, 13:46, "...:::fi$her:::..." <dow...@gmail.com> wrote:
Witam,
kupiłem taki comphttp://www.allegro.pl/item602518982_pro_e5200_4gb_500gb_9800gt_dvdrw_...
po zainstalowaniu xp widzi mi 4gb ramu, o co chodzi?
                                          ^^^^^^^^^^^^

tzn 3GB ramu widzi

Data: 2009-04-08 11:53:48
Autor: jureq
problem
Dnia Wed, 08 Apr 2009 04:48:06 -0700, ...:::fi$her:::... napisał(a):

kupiłem taki
comphttp://www.allegro.pl/
item602518982_pro_e5200_4gb_500gb_9800gt_dvdrw_...
po zainstalowaniu xp widzi mi 4gb ramu, o co chodzi?

tzn 3GB ramu widzi

Chodzi o to, że zamiast kupić XP 64-bitowe, kupiłeś 32-bitowe.

Data: 2009-04-08 14:00:45
Autor: JoteR
problem
"jureq" napisał:

tzn 3GB ramu widzi

Chodzi o to, że zamiast kupić XP 64-bitowe, kupiłeś 32-bitowe.

Hmm... a gdyby posadził XP 64-bitowe, to ile by było dostępne dla systemu i w jaką przestrzeń adresową przeniosłyby się te urządzenia, które teraz okupują przestrzeń poniżej 4 GiB?

JoteR

Data: 2009-04-08 14:13:23
Autor: Tomasz Potega
problem
JoteR wrote:
Hmm... a gdyby posadził XP 64-bitowe, to ile by było dostępne dla systemu i w jak± przestrzeń adresow± przeniosłyby się te urz±dzenia, które teraz okupuj± przestrzeń poniżej 4 GiB?

urz±dzenia by zostały tam, gdzie s± - za to system skorzystałby
z pamięci dostępnej pod adresami powyżej granicy 4 GB.

często wygl±da to tak:

1 -- 3 GB - RAM
3 -- 4 GB - m.in. urz±dzenia
4 -- 5 GB - RAM

pozdrowienia,
shadow

Data: 2009-04-08 14:29:13
Autor: JoteR
problem
"Tomasz Potega" napisał:

[...]

Ale pytaj±cy nie ma tej pamięci powyżej 4 GiB - st±d moje pytanie, co *w tym* przypadku zyskałby, sadzaj±c 64-bitow± Windę ;-)

JoteR

Data: 2009-04-08 12:34:07
Autor: jureq
problem
Dnia Wed, 08 Apr 2009 14:29:13 +0200, JoteR napisał(a):

Ale pytający nie ma tej pamięci powyżej 4 GiB - stąd moje pytanie, co *w
tym* przypadku zyskałby, sadzając 64-bitową Windę ;-)

Przecież Tomasz napisał jak to zapewne będzie wyglądało, tylko ty wyciąłeś.

1 -- 3 GB - RAM
3 -- 4 GB - m.in. urzÄ…dzenia
4 -- 5 GB - RAM

Widzisz tu ponad 4 GB RAM?

W XP 32 ma tylko

1 -- 3 GB - RAM
3 -- 4 GB - m.in. urzÄ…dzenia

Data: 2009-04-08 15:13:26
Autor: JoteR
problem
"jureq" napisał:

Przecież Tomasz napisał jak to zapewne będzie wyglądało, tylko ty
wyciÄ…Ĺ‚eĹ›.

1 -- 3 GB - RAM
3 -- 4 GB - m.in. urzÄ…dzenia
4 -- 5 GB - RAM

IMHO niemożliwe, aby w ten sposób systemowo poszatkować fizyczne 4 GiB RAM-u, ale mogę się oczywiście mylić, spróbuję doczytać. Macie może jakiegoś gotowego linka? ;-)

JoteR

Data: 2009-04-08 13:25:39
Autor: jureq
problem
Dnia Wed, 08 Apr 2009 15:13:26 +0200, JoteR napisał(a):

[...]

jakiegoĹ› gotowego linka? ;-)

W zasadzie siÄ™ mylisz.

64-bitowe procesory AMD posiadają wewnętrzny kontroler pamięci RAM i potrafią dowolnie przemapowawać obszary RAM (używając wewnętrznego IOMMU).

Starsze desktopowe i laptopowe chipsety Intela - chyba do 945 włącznie - nie posiadają ani IOMMU, ani nawet prostego mechanizmu przemapowującego obszar 3-4 GB powyżej 4 GB.

Nowsze układy Intela potrafią tak przemapować.

Z tego co wiem takie przemapowanie musi być także obsługiwane przez BIOS płyty. W mniektórych BIOS-ach widziałem ustawienia "RAM remapping" lub "4GB RAM"

Data: 2009-04-08 15:48:15
Autor: JoteR
problem
"jureq" napisał:

Nowsze układy Intela potrafią tak przemapować.
Z tego co wiem takie przemapowanie musi być także obsługiwane
przez BIOS płyty.

A ta konkretna płyta, którą ma pytający (GIGABYTE GA-G31M-S2L)? Jeśli tak, to pytanie praktyczne: czy dla uzyskania tego dodatkowego gigabajta opłacalne byłoby inwestowanie w 64-bitowy system operacyjny (zakładając, że wątkotwórca chce zostać przy Windzie)? Bo IMHO miałoby to ręce i nogi, gdyby potrzebował 8 GiB.

JoteR

Data: 2009-04-08 19:59:22
Autor: jerzu
problem
On Wed, 8 Apr 2009 15:48:15 +0200, "JoteR" <joter@pf.pl> wrote:

A ta konkretna płyta, któr± ma pytaj±cy (GIGABYTE GA-G31M-S2L)?

Nie obsługuje. Mam tak± sam± płytę.

-> http://www.bazaria.pl/rejestracja.html?polec=jerzu

Data: 2009-04-09 08:48:54
Autor: Tomasz Potega
problem
jerzu wrote:
Nie obsługuje. Mam tak± sam± płytę.

faktycznie - wygl±da na to, że popularne płyty na P31/G31 nie obsługuj±
tej funkcjonalno¶ci. a wydawało mi się, że po i945 to już standard...

pozdrowienia,
shadow

Data: 2009-04-08 15:18:55
Autor: Tomasz Potega
problem
JoteR wrote:
IMHO niemożliwe, aby w ten sposób systemowo poszatkować fizyczne 4 GiB RAM-u, ale mogę się oczywi¶cie mylić, spróbuję doczytać. Macie może jakiego¶ gotowego linka? ;-)

popatrz za "memory remap feature", na szybko w kontek¶cie Windows:

http://support.microsoft.com/kb/929605

pozdrowienia,
shadow

Data: 2009-04-08 15:35:36
Autor: JoteR
problem
"Tomasz Potega" napisał:

popatrz za "memory remap feature", na szybko w kontek¶cie Windows:

http://support.microsoft.com/kb/929605

Dzięki, nigdy się w to nie zagłębiałem, żadna z moich płyt chyba nawet nie ma tego "fiuczera" w BIOS-ie. Również płyta w±tkotwórcy (GIGABYTE GA-G31M-S2L) tego nie prawdopodobnie nie obsługuje (gdyż producent podaje maksymaln± obsługiwan± ilo¶ć pamięci na 4 GiB), tak więc w tym przypadku zakup systemu 64-bitowego raczej nie rozwi±załby problemu?

JoteR

Data: 2009-04-13 11:41:36
Autor: JoteR
problem
"jureq" napisał:

[...]

Hmm, nadal mam wątpliwości. Bo w instrukcji do płyty wyczytałem coś takiego:

Memory Remap Feature
Allows you to enabled or disable the remapping of the overlapped PCI memory *above* the total physical memory.

Wygląda na to, że ten podział będzie jednak inny i ta przestrzeń adresowa dla PCI zostanie przesunięta powyżej 4 GiB a dla systemu operacyjnego będzie dostępny *ciągły* obszar pamięci.

JoteR

Data: 2009-04-13 11:54:33
Autor: Radosław Sokół
problem
W dniu 13.04.2009 11:41, JoteR pisze:
Wygl±da na to, że ten podział będzie jednak inny i ta przestrzeń
adresowa dla PCI zostanie przesunięta powyżej 4 GiB a dla systemu
operacyjnego będzie dostępny *ci±gły* obszar pamięci.

Przestrzeń adresowa PCI *nie może* być przesunięta.

Opcja remapowania pamięci przemieszcza czę¶ć pamięci fizycz-
nej tak, że staje się ona dostępna pod wyższymi adresami
fizycznymi (a dokładniej: rekonfiguruje fizyczn± przestrzeń
adresow±).

Pamięć *nigdy* nie była ci±gła. Już od czasów AT w fizycz-
nej przestrzeni adresowej były różnego rodzaju dziury na
ROM, pamięci kart rozszerzeń i tak dalej. Czasem tylko
omijano problem po prostu "zakrywaj±c" tymi dodatkowymi
okienkami pamięć RAM dostępn± pod tymi adresami (przesta-
wała być dostępna). Ponieważ dzisiaj "zniknięcie" 0.5 GiB
RAMu byłoby jednak przesad±, implementuje się mechanizmy
przeadresowywania.

|                 |  Politechnika ¦l±ska                   |

Data: 2009-04-13 12:20:11
Autor: JoteR
problem
 "Radosław Sokół" napisał:

Przestrzeń adresowa PCI *nie może* być przesunięta.

Aha, to wiele wyja¶nia ;-)
Czyli po prostu błędnie sobie to przetłumaczyłem, mówi±c "po chłopsku" ów "remapping of the overlapped PCI memory" odnosi się nie do PCI memory, a do fizycznej pamięci zasłoniętej przez t± PCI memory (cokolwiek to jest). Ech, te języki z natury obce... ;->

JoteR

Data: 2009-04-13 12:47:35
Autor: Radosław Sokół
problem
W dniu 13.04.2009 12:20, JoteR pisze:
[...]

Dokładnie.

Problem wynika st±d, że PCI ma (efektywnie) tylko 32 linie
adresowe, więc wszystkie obszary pamięci i MMIO musz± - by
możliwa była wzajemna współpraca PCI i mikroprocesora - znaj-
dować się w pierwszych 4 GiB fizycznej przestrzeni adresowej.

Nie było z tym kłopotu, póki komputery miały po 128 MiB czy
256 MiB pamięci -- przestrzeń adresowa PCI leżała sobie w
ostatnim gigabajcie fizycznej przestrzeni adresowej komputera.

Dzisiaj już niestety jest to problemem. Pamięć RAM, na któr±
"nachodz±" obszary adresowe PCI, trzeba "przenie¶ć" pod in-
ne adresy -- i niestety s± to adresy powyżej granicy 4 GiB,
dostępne tylko z wykorzystaniem PAE. Sytuację pogarszaj±
producenci kart graficznych z olbrzymi± pamięci± wideo,
nie implementuj±c często mechanizmu "okienkowego" dostępu
do pamięci za pomoc± GART, tylko wrzucaj±c cał± swoj± pamięć
w przestrzeń adresow± PCI. Jak się takie co¶ zrobi z dwiema
kartami graficznymi maj±cymi po 1 GiB pamięci na pokładzie,
to na "prawdziwy" RAM zostaje tylko niecałe 2 GiB (a dałoby
się zrobić tak, żeby każda karta zajmowała tylko np. 128 MiB
"okienko" w przestrzeni adresowej, a transmisję danych tek-
stur realizowała za pomoc± DMA z RAMu mechanizmem GART).

|                 |  Politechnika ¦l±ska                   |

Data: 2009-04-13 13:12:58
Autor: JoteR
problem
"Radosław Sokół" napisał:

[...]

Serdeczne dzięki za tak wyczerpuj±ce wyja¶nienia i chęć ich udzielania w czasie, było nie było, ¶wi±tecznym ;-)

JoteR

Data: 2009-04-08 14:05:58
Autor: miab
problem
[...]