problem - jak go rozwiązać

Data: 2017-05-23 17:14:01
Autor: malwina.pavlowska
problem - jak go rozwiązać
Witam,
jak pozbyć się kogoś z domu, kto zajmuje strych, przerobiony bez pozwoleń/zgody współwłaścicieli ?

Pan X , 18 lat temu postanowił zbudować na wspólnej działce osobny,własny dom obok już znajdującego się z 1972 r - do czasu przeprowadzki zajmował małe pomieszczenie na strychu tego domu, nie będące powierzchnią stricte mieszkalną /nieodpowiednie stropy nad parterem, wysokość poniżej 1,9 m, skosy etc/ Dom miał wybudować w 3-4 lata. Niestety - w międzyczasie wykombinował sobie "zasiedzenie" tego strychu jako lokalu mieszkalnego. Po cichu strych -przebudował- dodał łazienkę z wanną i pralką /nie wiem w jaki sposób bez wiedzy współwłaścicieli to zostało wykonane.../Nie autoryzowane podłączenie wody i kanalizacji skutkuje obecnie ściekaniem wody na parter /a dom jest drewniany/

Nowy dom stał długo w stanie surowym, dwa lata temu "inwestor" został zmuszony do jego wykończenia i obecnie niedługo będzie odbiór, ale - nie chce się wyprowadzić ze strychu...Strych w dokumentacji z 1975 r jest niemieszkalny, na przebudowę pan X nie miał żadnej zgody współwłaścicieli, nie zostało to nigdzie zgłoszone...
Jak wymóc doprowadzenie strychu do stanu zgodnego z prawem ? Pan X -chce SPŁATY za jego inwestycje w strych, a prawdą jest, ze w czasie jego użytkowania nielegalnego dom drewniany wymaga teraz remontu, bo popękały ściany i sufity od nadmiernego obciążenia.... Pan X chce nadal mieć dostęp do tego strychu i powiedział, ze nawet jak odbierze nowy dom, to tam zostawi swoje rzeczy /a przez to musi mieć i klucze do mojego domu/ i będzie nadal z niego korzystał...

Może PINB by tu coś pomógł ? mam dokumentację techniczną z 1975 r, oświadczenie starostwa że nie było zgłaszanych zmian co do strychu...
Co radzicie ?

pozdr

Data: 2017-05-24 21:01:29
Autor: Robert Tomasik
problem - jak go rozwiązać
W dniu 24-05-17 o 02:14, malwina.pavlowska@gmail.com pisze:

Może PINB by tu coś pomógł ? mam dokumentację techniczną z 1975 r,
oświadczenie starostwa że nie było zgłaszanych zmian co do
strychu... Co radzicie ?

Jeśli samowolę wykonano przed 1994 roku, to będzie problem, bo wówczas
wchodząca w życie ustawa poniekąd zalegalizowała dotychczasowe
samowolki. Ja bym zaatakował od strony cywilnej użytkownika strychu za
skody na niższych kondygnacjach.

Data: 2017-05-27 08:48:31
Autor: malwina.pavlowska
problem - jak go rozwiązać
W dniu środa, 24 maja 2017 21:02:03 UTC+2 użytkownik Robert Tomasik napisał:
> [...]

wchodząca w życie ustawa poniekąd zalegalizowała dotychczasowe
samowolki. Ja bym zaatakował od strony cywilnej użytkownika strychu za

Samowola, w postaci łazienki powstała w 2004-2005 r /wynika to z faktur/, poza tym jest w sądzie "oświadczenie" pana X, że łazienkę sam wybudował /przebudował strych/... Chciałabym osiągnąć taki cel : wyprowadza się ze strychu /pozwolenie na dobudowę nowej części dostał w 1999 r, po to by ze strychu nie korzystał dalej /, budowę zaczął i zamiast ją kończyć, po cichu zainwestował w przebudowę strychu. Strych ma tylko legary drewniane nad parterem, więc każde obciążenie /pralka, lodówka, wanna, ciężkie meble/ powoduje szkody w konstrukcji całości /dom jest drewniany, z elementów prefabrykowanych/Ja tego strychu nie zamierzam w ten sposób uzytkować, a chcę by pan X zabrał swoje "inwestycje" i doprowadził strych do stanu zgodnego z dokumentacją.

Data: 2017-05-27 21:19:22
Autor: Robert Tomasik
problem - jak go rozwiązać
napisał:
[...]

Powiadomić Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego o samowolnej
zmianie sposobu użytkowania. Jeśli to rodzina, to ewentualnie uprzedził
bym go,. że to przestępstwo i ewentualnie może w powiedzmy dwa tygodnie
"pozamiatać", jak nie chce kłopotu.

Data: 2017-05-28 12:55:22
Autor: malwina.pavlowska
problem - jak go rozwiązać
W dniu sobota, 27 maja 2017 21:19:25 UTC+2 użytkownik Robert Tomasik napisał:
> [...]
zmianie sposobu użytkowania. Jeśli to rodzina, to ewentualnie uprzedził
bym go,. że to przestępstwo i ewentualnie może w powiedzmy dwa tygodnie

Dziękuję,
niestety -rodzina. Czy takie zgłoszenie do PINB nie może być przez pana X wykorzystane do próby legalizacji tego strychu, skoro oni podejmą kontrolę, a "strych już jest -zamieszkały-"choć prawnie go być nie powinno ? Czy na taka przebudowę na współwłasności /przebudowa strychu wewnątrz, na zewnątrz kształt dachu nie zmienił się/ pan X musi mieć zgodę pozostałych współwłaścicieli ? Teraz znów na strychu coś się dzieje, bo wierci w ...kominie...Lata temu chwalił się kuzynce,ze zrobi tam kuchnię kaflową...może jej akurat nie postawi, bo nad parterem narzucone są tylko odeskowane legary, ale może jakąś "kozę" ???nie ma tam CO, obawiam się że może skończyć się pożarem-nie mam tam jak wejść, bo pan X zamyka strych na klucz, a za wejście bez jego zgody grozi policją i procesem w sadzie....:(

Data: 2017-05-27 08:56:48
Autor: malwina.pavlowska
problem - jak go rozwiązać
> [...]

wchodząca w życie ustawa poniekąd zalegalizowała dotychczasowe
samowolki. Ja bym zaatakował od strony cywilnej użytkownika strychu za

Zapomniałam dodać, ze łazienka na strychu zalewa mi parter.... pan X podłaczył "samodzielnie" całą instalację, która w zeszłym roku miała gdzieś przeciek, na tyle duzy, że woda z prania, czy z wanny ściekała mi na parter /czuć było detergent/ i efektem jest futryna . która "odeszła na 1 cm od ściany"... stała zapewne w wodzie /legary nad parterem to DNS / , parter ma /poza łazienką/ podłogi drewniane, 70-letnie...

Proces cywilny to kolejne lata, z pseudo-biegłymi włącznie :(

Data: 2017-05-24 21:31:00
Autor: t-1
problem - jak go rozwiązać
W dniu 2017-05-24 o 02:14, malwina.pavlowska@gmail.com pisze:

Skoro działka stanowi współwłasność to i dom jest współwłasnością.
Wiec czemu ma się wyprowadzać ze swojego domu tym bardziej, że zadowala się, jak rozumiem jego małą częścią.
Z drugiej strony, skoro pobudował nowy dom na wspólnym gruncie to i nowy dom jest w domniemaniu wspólny - w myśl zasady Superficies solo cedit.
A więc rysuje się wdzięczny temat do rozmowy o rozwiązaniu problemu.

Data: 2017-05-27 08:51:56
Autor: malwina.pavlowska
problem - jak go rozwiązać
W dniu środa, 24 maja 2017 21:30:46 UTC+2 użytkownik t-1 napisał:
[...]

jesli pan X nie wyniesie się ze strychu, zamierzam złożyć wniosek o nową część /wszak pan X robił tylko nakłady na współwłasność /, nie wiem tylko jak sąd do tego podejdzie , bo sprawa o podział na 2 części zabudowane już od dawna w S. Rejonowym... Tak, to jest "pasztet" :(

problem - jak go rozwiązać