Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   problem z elektryką

problem z elektryką

Data: 2018-02-13 20:45:45
Autor: LEPEK
problem z elektryką
Cześć!

Mam problem z elektryką w Avensis T22 2.0 D4D z 2001 roku.

Otóż od jakiegoś czasu wyświetlacz komputera raz na jakiś czas gasł (to jest taki zwykły ciekłokrystaliczny wyświetlacz, jak w zegarkach na komunię), ale zwykle po ponownym odpaleniu np. po powrocie ze sklepu wracało do normy. Ten wyświetlacz wygląda tak:  http://u.42.pl/LOI1 i u mnie jest bardzo podobnie, tj. kilka lat temu wymieniłem fabryczny odtwarzacz CD na inny, co przez te kilka lat nie miało zupełnie wpływu na działanie wyświetlacza komputera, to znaczy pokazuje średnie spalanie, godzinę itp, ale oczywiście nie działają przyciski sterowania radiem.
No i dziś wyświetlacz zgasł po raz kolejny, zastosowałem procedurę #1 (walnięcie z liścia w bok konsoli) - jak zwykle nie podziałało. Ale pomyślałem, że zabiorę się wreszcie za to.
Obserwacje mam cokolwiek dziwne, przynajmniej dla mnie zaskakujące.
Sprawdziłem wszystkie bezpieczniki (1x skrzynka w kabinie, 2x skrzynka pod maską) - wszystkie OK, po wyjęciu odpowiedzialnego za audio radio się wyłącza, po wyjęciu odpowiedzialnego za oświetlenie w kabinie oświetlenie całe przestaje działać itp. Wszystkie sprawdzone organoleptycznie - brak oznak spalenia.
ALE - zaobserwowałem, że nie działa jedno z trzech świateł oświetlających wnętrze - takie w dachu (te nad lusterkiem działają), a mam tam wstawioną taką chińską płytkę z diodami COB, nie działa też oświetlenie bagażnika (też taka płytka). Pomyślałem, że to winowajcy, ale po ich wypięciu sytuacja nie uległa zmianie.
Ale zaobserwowałem jeszcze jedną dziwną rzecz - jak oświetlenie wnętrza jest na 'ON' a drzwi otwarte, to światło nie działa (albo miga tylko), ale jak zamknę drzwi (albo nacisnę wyłącznik umieszczony na słupku), to lampka się zapala.
Dodatkowo - kontrolka otwartych drzwi przy zegarach nie świeci jednostajnym mocnym światłem, tylko tak lekko mniej intensywnie, tak jak kontrolka ładowania w maluchu z prądnicą na wolnych obrotach ;)
Jak się przyjrzeć, to podświetlenie przycisków na panelu, na którym jest wyświetlacz świecą bardzo słabo i migoczą (jak drzwi są pozamykane).
Sam wyświetlacz wydaje z siebie delikatne mignięcie co jakieś 5-10 sekund (jeśli drzwi są zamknięte).

Co do tej pory zrobiłem (a co nie przyniosło absolutnie żadnego efektu):
  - oczyściłem klemy
  - oczyściłem kabel masy od akumulatora do nadwozia
  - sprawdziłem wszystkie 5 włączników oświetlenia przy drzwiach i przy klapie bagażnika
  - sprawdziłem wszystkie bezpieczniki
  - sprawdziłem tylne lampy organoleptycznie pod kontem ew. zwarć (nie miałem jak sprawdzić działania kierunków razem ze stopami itp. ale się jakoś postaram)

Ogólnie mam problem z wilgocią - leci woda do bagażnika w efekcie mało fachowej naprawy po stłuczce (nie mogę zlokalizować przecieku).

Myślę, że problem jest związany ze słabą masą. Tylko już nie wiem gdzie szukać... Podpowiecie? Co zmierzyć, gdzie szukać, na co zwrócić uwagę?

Pozdr,
--
L E P E K    Pruszcz   Gdański
no_spam/maupa/poczta/kropka/fm
Avensis CDT220 1CDFTV sedan'01
Avensis ADT270 1ADFTV sedan'08
MX-5 II NB FL  B6-ZE  rdstr'03

Data: 2018-02-13 21:18:28
Autor: PiteR
problem z elektryką
na  ** p.m.s **  LEPEK pisze tak:

No i dziś wyświetlacz zgasł po raz kolejny, zastosowałem procedurę
#1 (walnięcie z liścia w bok konsoli) - jak zwykle nie podziałało.
Ale pomyślałem, że zabiorę się wreszcie za to.

Wyświetlacz gaśnie bo nie dochodzi do niego zasilanie lub jest "trochę" zepsuty np marznie.

W pierwszym przypadku można bardziej obciążyć jego zasilanie żarówką i szukać brudnego styku. Można też mu podać obce napięcie z zasilacza i patrzeć czy też zgaśnie. W drugim przypadk tylko naprawa, wymiana modułu.

Takie uszkodzenie, że coś naprawia się po zgaszeniu zapaleniu zwykle świadczy o zepsutym procesorze, półprzewodniku w module (np w radiu).

Trochę się zepsuł ale trochę działa.

--
Piter

http://piterpro.private.pl/xnews/

Data: 2018-02-13 22:04:24
Autor: Marek S
problem z elektryką
W dniu 2018-02-13 o 20:45, LEPEK pisze:

Myślę, że problem jest związany ze słabą masą. Tylko już nie wiem gdzie szukać... Podpowiecie? Co zmierzyć, gdzie szukać, na co zwrócić uwagę?

A czy nie lepiej zamiast szukać od końca, to zacząć szukać od początku? :-D

Ja bym zrobił tak, że dobrałbym się do elementu (LCD, lampka), który jest najłatwiej dostępny od "zaplecza". Sprawdziłbym czy jest masa (bo z opisu wynika, że to ona szwankuje). Jeśli nie ma, to po wiązce trzeba szukać dalej. Przypuszczam, że górne lampki (jeśli to coś więcej u Ciebie niż żarówka podłączona do włącznika w drzwiach), LCD, kontrolka korzystają ze wspólnego przewodu masy. Zwykle robi się tak, że punkt zbiegu tych mas jest możliwie blisko wewnętrznej puszki z bezpiecznikami. Przerwa jest gdzieś pomiędzy. Obstawiam, że przewód masy w okolicach tego miejsca jest luźny lub na chama do blachy auta przykręcony a śruba skorodowała. Być może uda Ci się rękę włożyć i poruszyć wiązką - jeśli LCD włączy się na chwilę lub lampka sufitowa zaświeci się, to wiesz gdzie rozkręcać plastiki.

Sam ostatnio i w aucie i w jakiś urządzeniach elektronicznych kilka razy doświadczyłem zawodności zwykłych połączeń typu "zatrzaskowa kostka", której nigdy się nie dotyka, nic się w niej nie rusza, całość jest sztywna. A jednak... Oczyszczenie styków w każdym z tych przypadków pomogło.

Ostatecznie można tę brakującą masę zrównoleglić dodatkowym przewodem zamiast rozkręcać pół auta.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2018-02-14 07:26:56
Autor: LEPEK
problem z elektryką
W dniu 13.02.2018 o 22:04, Marek S pisze:
W dniu 2018-02-13 o 20:45, LEPEK pisze:

Myślę, że problem jest związany ze słabą masą. Tylko już nie wiem gdzie szukać... Podpowiecie? Co zmierzyć, gdzie szukać, na co zwrócić uwagę?

A czy nie lepiej zamiast szukać od końca, to zacząć szukać od początku? :-D

Ja bym zrobił tak, że dobrałbym się do elementu (LCD, lampka), który jest najłatwiej dostępny od "zaplecza". Sprawdziłbym czy jest masa (bo z opisu wynika, że to ona szwankuje).

A jak się sprawdza, czy jest masa? Miernik uniwersalny mam. Ale potrzebuję możliwie szczegółowej instrukcji ;)

Jeśli nie ma, to po wiązce trzeba szukać dalej. Przypuszczam, że górne lampki (jeśli to coś więcej u Ciebie niż żarówka podłączona do włącznika w drzwiach), LCD, kontrolka korzystają ze wspólnego przewodu masy. Zwykle robi się tak, że punkt zbiegu tych mas jest możliwie blisko wewnętrznej puszki z bezpiecznikami. Przerwa jest gdzieś pomiędzy.

Pomiędzy puszką bezpieczników, a rozdzieleniem na poszczególne elementy, które szwankują, tak?

Obstawiam, że przewód masy w okolicach tego miejsca jest luźny lub na chama do blachy auta przykręcony a śruba skorodowała. Być może uda Ci się rękę włożyć i poruszyć wiązką - jeśli LCD włączy się na chwilę lub lampka sufitowa zaświeci się, to wiesz gdzie rozkręcać plastiki.

Póki co macałem w różnych miejscach i nawet nie mignął...

Sam ostatnio i w aucie i w jakiś urządzeniach elektronicznych kilka razy doświadczyłem zawodności zwykłych połączeń typu "zatrzaskowa kostka", której nigdy się nie dotyka, nic się w niej nie rusza, całość jest sztywna. A jednak... Oczyszczenie styków w każdym z tych przypadków pomogło.

Ostatecznie można tę brakującą masę zrównoleglić dodatkowym przewodem zamiast rozkręcać pół auta.


Pozdr,
--
L E P E K    Pruszcz   Gdański
no_spam/maupa/poczta/kropka/fm
Avensis CDT220 1CDFTV sedan'01
Avensis ADT270 1ADFTV sedan'08
MX-5 II NB FL  B6-ZE  rdstr'03

Data: 2018-02-14 14:48:01
Autor: Marek S
problem z elektryką
W dniu 2018-02-14 o 07:26, LEPEK pisze:


A jak się sprawdza, czy jest masa? Miernik uniwersalny mam. Ale potrzebuję możliwie szczegółowej instrukcji ;)

O raju... Cóż za pytanie  :-) Nie mam pewności czy powinieneś się za to zabierać w ogóle :-)

Oczywiście odpowiem na pytanie ale raczej poproś kolegę z okolicy o pomoc lub zwyczajnie jedź do elektryka. Ja bym to zrobił tak: wygrzebałbym któreś z działających urządzeń (radio?), które wymagają zasilania z + i -. Do niego musi dochodzić przewód z kostką. W moim aucie przyjęto systematykę taką, że masą jest brązowy a + zwykle czerwony ale nierzadko inny. Nas interesuje znalezienie koloru wiodącego dla masy. Będzie łatwiej szukać wtedy. Oczywiście może być tak, że w aucie swoim tak nie będziesz miał. Bądź więc wyczulony.

Podłącz - do karoserii (jakaś odizolowana śruba). Drugą końcówką sprawdź kostkę. Tam gdzie jest napięcie (kluczyk ON!) - tam masy z pewnością nie ma. Eliminujesz te przewody z dalszych dociekań. Teraz dla bezpieczeństwa kluczyk OFF, przełącz miernik na omomierz z opcją detekcji zwarcia. Sprawdź pozostałem przewody. Jeden z nich powinien "piszczeć". To jest masa.

Teraz uwaga - zanim tą metodą sprawdzisz jakikolwiek inny przewód, to najpierw woltomierzem zweryfikuj czy nie ma napięcia na nim by miernika nie uszkodzić.

Analogicznie sprawdzisz tak każde inne urządzenie. Jeśli okaże się, że np. jakieś urządzenie ma + na przewodzie, na którym miała być masa... to znaczy, że przewód zerwany/obluzowany gdzieś. + "przelatuje" tym urządzeniem na zacisk masy. Wtedy mogą się dziać cuda z instalacją gdy np. częściowej masy inne urządzenie wiszące na tym odłączonym przewodzie dostarczy.

Ale najpierw zacznij od tego co najprostsze. Skoro czasem zadziała LCD, to znaczy, że połączenie jest ale zawodne.  Zwyczajnie pomacaj złącza wzdłuż wiązki i zobacz kiedy się załącza i gaśnie. Nie ma innej metody.


Pomiędzy puszką bezpieczników, a rozdzieleniem na poszczególne elementy, które szwankują, tak?

Tak. Masa jest wspólna. Przypuszczam, że w okolicach puszki znajduje się zbieg wszystkich "mas".

Póki co macałem w różnych miejscach i nawet nie mignął...

Konsolę zdemontowałeś? Może bliżej LCD nie ma kontaktu?

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2018-02-15 07:25:42
Autor: LEPEK
problem z elektryką
W dniu 14.02.2018 o 14:48, Marek S pisze:

O raju... Cóż za pytanie  :-) Nie mam pewności czy powinieneś się za to zabierać w ogóle :-)

Dzięki.
Ale niestety poległem.
To znaczy - nic nie zepsułem, ale przyczyny szwankowania różnych rzeczy nie znalazłem.
Nadal - oświetlenie wnętrza prawie nie działa (lampka zapala się tylko, jak jest na ON i wszystkie drzwi zamknięte), kontrolka otwartych drzwi nie świeci się pełnym światłem, a wyświetlacz na konsoli nie działa, a przyciski wokół niego ledwo się żarzą. Jakkolwiek konsola z LCD i oświetlenie wewnętrzne mogą być niezależnymi problemami, to wydaje mi się, że mają ze sobą związek.
Masę posprawdzałem wszędzie, gdzie mogłem - jest OK.
Napięcie podawane do włączników oświetlenia wewnętrznego przy stacyjce OFF waha się 4-5V, po uruchomieniu silnika 5-8V. Wszystkie 5 włączników sprawne, masa OK. Co ciekawe - po demontowaniu każdego kolejno napięcie rośnie. Rośnie również po zdemontowaniu konsoli (dla tego myślę, że ma to związek) oraz zegarów. Np.Teraz - po zdemontowaniu konsoli i zegarów - światło wewnętrzne działa w pozycji ON, ale tylko po zamknięciu drzwi ;)
Macanie wiązek nie dało żadnej reakcji.
Domyślam się, że jest jakieś zwarcie, może spowodowane wilgocią, które 'kradnie' prąd. A po odpięciu odbiorników przerywam obwód i sytuacja się poprawia. Z drugiej strony takie 'błądzenie' prądu pasowałoby do problemów z masą, ale tych nie stwierdziłem.
W każdym razie ja już nie mam serca do dalszej walki, zostawię sprawę elektrykowi.
A teraz przy okazji pouzupełniam brakujące oświetlenie w konsoli i w zegarach :)

Pozdr,
--
L E P E K    Pruszcz   Gdański
no_spam/maupa/poczta/kropka/fm
Avensis CDT220 1CDFTV sedan'01
Avensis ADT270 1ADFTV sedan'08
MX-5 II NB FL  B6-ZE  rdstr'03

Data: 2018-02-15 18:20:28
Autor: Marek S
problem z elektryką
W dniu 2018-02-15 o 07:25, LEPEK pisze:

Macanie wiązek nie dało żadnej reakcji.
Domyślam się, że jest jakieś zwarcie, może spowodowane wilgocią, które 'kradnie' prąd.

Jakby miało kraść aż do tego stopnia, to łatwo namierzyć miejsce po dymie i płomieniach :-D

A po odpięciu odbiorników przerywam obwód i sytuacja się poprawia. Z drugiej strony takie 'błądzenie' prądu pasowałoby do problemów z masą, ale tych nie stwierdziłem.

Mi to ewidentnie wygląda tak jakby masa w jakiejś gałązce przechodziła przez jakąś żarówkę lub inne urządzenie. Dlatego zamiast domniemanych 12V masz 5V. Oczywiście zakładam, że w sprawdziłeś, że w instalacji jest 12V :-D

W każdym razie ja już nie mam serca do dalszej walki, zostawię sprawę elektrykowi.

Jedyna właściwa decyzja :-)
Jednakże gdy się uporasz, to napisz co to było. Ciekaw jestem.

--
Pozdrawiam,
Marek

problem z elektryką

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona