problem z hamulcem

Data: 2011-09-11 21:28:48
Autor: Dawid Pastusiak
problem z hamulcem
Witam,

W technicznych aspektach jestem laikiem, jestem ciekaw w czym jest problem. Otoz wczoraj podczas wycieczki okazalo sie, ze w rowerze kolezanki jeden z klockow hamulcowych na tylnym kole (V-brake) hamuje non-stop, tzn. po hamowaniu nie powracal do swojej normalnej pozycji. Probowalismy jakos temu zaradzic, wydluzylismy linke, ale to spowodowalo ze klocki byly zbyt daleko. Poczytalem troche o hamulcach na necie, ale wciaz nie wiem co trzeba wyregulowac.

Gdzie tkwi problem?

Dawid Pastusiak (Liberec)
http://www.dejw.estranky.cz
"Prostě Polsko, no. To rozumově nepochopíte, to můžete akorát milovat nebo nenávidět" T.H.

Data: 2011-09-11 21:31:31
Autor: kamil/Endurorider.pl
problem z hamulcem

Użytkownik "Dawid Pastusiak" <dejw7PROSIM@VYTNETETOHLEcentrum.cz> napisał w wiadomości news:j4j25l$ftn$1inews.gazeta.pl...

Gdzie tkwi problem?

Obręcz ma rowerk na powierzchni roboczej? Czarna kreska przez cały obwód będąca wskaźnikiem wytarcia obręczy - klocek wycierając się dostosowuje swój kształt do rego rowka i to go blokuje. Wyjmij klocek, zetnij wystający fragment tak żeby powierzchnia była idealnie równa i załóż go z powrotem a problem powinien zniknąć.

--
pozdrawiam kamil
http://Endurorider.pl

Data: 2011-09-11 21:43:15
Autor: Kuba \"inimicus\" Stasiak
problem z hamulcem
Obręcz ma rowerk na powierzchni roboczej?

Nie każda obręcz posiada taki rowek ;/

Data: 2011-09-11 21:50:32
Autor: kamil/Endurorider.pl
problem z hamulcem

Użytkownik "Kuba "inimicus" Stasiak" <mp3fan@op.pl> napisał w wiadomości news:j4j30g$9g9$1news.onet.pl...
Obręcz ma rowerk na powierzchni roboczej?

Nie każda obręcz posiada taki rowek ;/

Ostatnio coraz więcej. Poza tym jak nawet nie posiada to i tak warto sprawdzić klocek czy jest równo wytarty bo być może nie jest i rant blokuje go o obręcz.

Data: 2011-09-11 21:51:36
Autor: Dawid Pastusiak
problem z hamulcem
kamil/Endurorider.pl napsal(a):

[...]

Niestety teraz nie moge tego sprawdzic, wogole nie przyszlo mi na mysl, ze problem moze byc w samych klockach. Odnioslem raczej wrazenie, ze problem jest w ramionach. Wydawaly mi sie ze sa dosyc luzne, tzn. mozna bylo nimi dosyc swobodnie manipulowac. Porownywalem z moimi i tam takich luzow nie mam.

Data: 2011-09-11 20:45:21
Autor: Ryszard Mikke
problem z hamulcem
Dawid Pastusiak <dejw7PROSIM@VYTNETETOHLEcentrum.cz> napisał(a):
> [...]

Niestety teraz nie moge tego sprawdzic, wogole nie przyszlo mi na mysl, ze problem moze byc w samych klockach. Odnioslem raczej wrazenie, ze problem jest w ramionach. Wydawaly mi sie ze sa dosyc luzne, tzn. mozna bylo nimi dosyc swobodnie manipulowac. Porownywalem z moimi i tam takich luzow nie mam.

I slusznie Ci sie wydaje. Zdjac, wyczyscic, posmarowac.

--
rmikke

Data: 2011-09-11 22:04:37
Autor: kamil/Endurorider.pl
problem z hamulcem
[...]

Patrząc od strony kierownicy do tyłu roweru zobaczysz pivoty hamulcowe na których trzymają się ramiona. Zobaczysz też blaszkę, która ma jeden bądź 3 otwory w które wkłada się sprężynę odpowiadającą za siłę z jaką hamulce odbijają.

Sprawdź czy z obydwu stron to jest tak samo ustawione.

Kolejna sprawa to mała śrubka krzyżakowa (na dole ramienia), która wkręcona/wykręcona reguluje dokładnie z jaką siłą ramie odbija. To też ustaw na równo a jeżeli któreś ramie będzie mocniejsze od drugiego to wtedy w tej mocniejszej stronie wkręcasz śrubkę a w słabszej odkręcasz.

Najlepiej to zrób trochę zdjęć i wrzuć gdzieś celem podglądu.

Data: 2011-09-11 20:48:18
Autor: Ryszard Mikke
problem z hamulcem
kamil/Endurorider.pl <flySteX@gaOzeFta.lp> napisał(a):
> [...]

Najlepiej to zrób trochę zdjęć i wrzuć gdzieś celem podglądu.

Hmmm... Ja widzialem albo takie z kilkoma zaczepami na sprezyne, albo takie ze srubka. Takich z obydwoma sposobami regulacji - nie. Co, oczywiscie, nie znaczy, ze nie istnieja...

--
rmikke

Data: 2011-09-11 22:44:40
Autor: m4rkiz
problem z hamulcem
Ryszard Mikke wrote:
Hmmm... Ja widzialem albo takie z kilkoma zaczepami na sprezyne, albo takie ze
srubka. Takich z obydwoma sposobami regulacji - nie. Co, oczywiscie, nie
znaczy, ze nie istnieja...

istnieja, w mojej ramie (aluminiowy giant bez amortyzatorow) tak jest, ztcp to i w starszyh authorach tak bylo, ogolnie to jak by nie patrzec sprezyne
i tak musisz jakos zaczepic, wiec tylko kwestia ilosci dziur, na upartego
samemu mozna dorobic

Data: 2011-09-11 22:36:47
Autor: Dawid Pastusiak
problem z hamulcem
[...]

http://img171.imageshack.us/img171/5246/bbbbvkayo4.jpg

Chodzi o srube mocujaca a pod nia jest ta blaszka?

[...]

Dzieki za wyjasnienie.

Najlepiej to zrób trochę zdjęć i wrzuć gdzieś celem podglądu.

Niestety w ciagu najblizszego tygodnia nie ma takiej mozliwosci.

Dzieki za pomoc!

Data: 2011-09-12 06:23:36
Autor: kamil/Endurorider.pl
problem z hamulcem

Użytkownik "Dawid Pastusiak" <dejw7PROSIM@VYTNETETOHLEcentrum.cz> napisał w wiadomości news:j4j655$ftn$3inews.gazeta.pl...

http://img171.imageshack.us/img171/5246/bbbbvkayo4.jpg

Chodzi o srube mocujaca a pod nia jest ta blaszka?

Tak, ta blaszka wypada w miejscu gdzie wystaje sprężyna z ramienia - jak zdejmiesz ramie to zobaczysz na 100% :)

Dzieki za pomoc!

Spoko :) Rozbierz to a na pewno sobie poradzisz i będzie ok - składanie jest intuicyjne. Przy okazji załóż nową linkę a pancerze posmaruj rzadkim olejem wazelinowym np a system hamulcowy nabierze nowego życia ;)

Data: 2011-09-12 10:18:56
Autor: Andrzej W.
problem z hamulcem
W dniu 2011-09-11 22:36, Dawid Pastusiak pisze:
kamil/Endurorider.pl napsal(a):

http://img171.imageshack.us/img171/5246/bbbbvkayo4.jpg

Cześć,

"Śruba regulacyjna" z tego rysunku to jest dokładnie to czym powinieneś pokręcić. Jeśli oba ramiona latają dość luźno to należy obie śrubki troszkę wkręcić by odwodzenie było pewniejsze a następnie jedną z nich wyregulować tak by oba ramiona odchodziły równo.

AWa.

Data: 2011-09-14 22:45:51
Autor: Vince
problem z hamulcem
Sprężyny w tańszych hamulcach mają czasem to do siebue, że trochę się oidginają (ot, kawałek drutu). Jeśli precyzja nie zadziała może pomogą zwykłe kombinierki?

Pozdrawiam, M.

problem z hamulcem